Poszukiwane funkcje w systemach WMS.

O trendach i ewolucji każdego produktu zarówno w branży logistycznej, jak i każdej innej, decydują wymagania rynku.

Nowym produktem w ofercie DataConsult, który powstał w odpowiedzi na oczekiwania Klientów jest system ExpertWMS Smart, czyli zestaw gotowych procesów logistycznych do szybkiego wdrożenia (2 – 5 miesięcy). Jest to rozwiązanie obsługujące pełen proces logistyczny – od przyjęcia, poprzez logistykę wewnętrzną do wydań wraz z pakietem przygotowanych analiz i wydruków. Przyśpieszenie i unifikacja w specyfice działalności przedsiębiorstw  stała się impulsem do stworzenia rozwiązania zawierającego najbardziej uniwersalne, standardowe typy operacji magazynowych, z którego korzystać będzie maksymalnie kilkunastu użytkowników w obrębie jednej firmy. Głównymi adresatami ExpertWMS Smart są firmy działające w branżach dystrybucyjnych oraz produkcyjnych. Często też są to wdrożenia w nowych magazynach, w których Klienci chcą skorzystać z gotowych rozwiązań oraz wiedzy logistycznej zaszytej w dostarczanych procesach i funkcjonalnościach.  Ciekawe i nietypowe zastosowanie Systemu ExpertWMS to np. obsługa magazynów serwisowych, części zamiennych czy działów utrzymania ruchu.

Dla Klientów systemu ExpertWMS Centrum Logistyczne szczególnie ważny jest proces rozliczania ze swoimi kontrahentami, dlatego skupiliśmy się na rozwinięciu narzędzia do rozliczenia operacji logistycznych. Zapewnia ono elastyczne zawieranie umów, dzięki możliwości prowadzenia indywidualnych cenników oraz wskazaniu reguł określających za które operacje i w jaki sposób mają być naliczane opłaty. Pozwala na naliczanie opłat związanych z rejestrowanymi operacjami (zarówno zasobowe – typu przyjęcie nośnika, kompletacja nośnika, załadunek nośnika etc., jak również czynnościowe np. etykietowanie, czyszczenie itp.), z samym składowaniem (uwzględniając zajmowaną powierzchnię, czas przyjęcia i wydania) czy sumarycznymi wartościami wag i objętości towarów dla nośników przyjętych, wydanych i składowanych w magazynie.

W odpowiedzi na zapotrzebowanie przedsiębiorstw, cały czas rozwijamy też nasze największe rozwiązanie, czyli ExpertWMS Enterprise.

Z obszarów i funkcjonalności, które rozbudowaliśmy w ostatnim czasie warto wspomnieć o:

  • dedykowanych rozwiązaniach do obsługi e-commers (m.in. optymalizacja składowania, algorytmy zatowarowania stref, Multi-Order-Picking i/lub Pick&Sort, Zone – Picking, obsługa zwrotów, automatyczne wydruki, integracja z wieloma kurierami, obsługa platform internetowych, systemy mailingowe do odbiorców końcowych),
  • integracji z automatyką magazynową na różnych poziomach zaawansowania, od sterowania wózkami systemowymi, poprzez integrację z regałami karuzelowymi
    i windowymi z obsługą Put to Light czy zarządzanie wózkami kompletacyjnymi
    z obsługą Put by Light,
  • wsparciu narzędzi do kontroli jakości – dzięki wykorzystaniu zintegrowanych urządzeń peryferyjnych (np. smartfon czy okulary rozszerzonej rzeczywistości) możliwa jest rejestracja uszkodzeń wraz z dokumentacją fotograficzną czy video na równych etapach dowolnego procesu czy przepływu logistycznego,
  • platformie onlinowej (ExpertWMS Online) udostępnianej Klientom końcowym służącej do zarządzania ich towarem, zlecania realizacji magazynowych czy bieżącego informowania o stanie realizacji zleceń.

 

W co inwestuje branża automotive?

Polska jest jednym z potentatów europejskich, jeśli chodzi o produkcję części i akcesoriów motoryzacyjnych, pracujących na potrzeby krajowych i zagranicznych fabryk pojazdów. Z 30 największych producentów w tym sektorze dwie trzecie ma swoje fabryki w Polsce. Przemysł motoryzacyjny jest najszybciej rozwijającym się i jednym z największych pracodawców – bezpośrednio odpowiada za 10% miejsc pracy w polskich firmach przemysłowych.1

 

Przedsiębiorcy realizujący nowe projekty inwestycyjne w Polsce mogą liczyć na różne
formy zachęt inwestycyjnych takich jak: zwolnienia podatkowe, dotacje rządowe dla strategicznych inwestycji, wsparcie z funduszy unijnych, zachęty podatkowe na nabycie nowych technologii, za działalność badawczo-rozwojową oraz parki technologiczne i przemysłowe. Sukces sprzedaży odnotowany przez dany koncern przyciąga do niego wielu inwestorów i akcjonariuszy, gotowych do podjęcia współpracy i zainwestowania pieniędzy.

W ramach segmentu motoryzacyjnego rozwijane są obszary odpowiedzialne za innowacje i rozwój produktów, podąża się za aktualnymi trendami. Trwają prace badawcze nad rozwiązaniami, które w samochodach seryjnych zostaną wykorzystane dopiero za kilka lat.

Branża automotive to jedna z najważniejszych gałęzi przemysłu. Obejmuje przedsiębiorstwa nie tylko zaangażowane w samą produkcję pojazdów, ale także: projektowanie, marketing oraz sprzedaż samochodów i części oraz podzespołów samochodowych.

Coraz wyższe wymagania techniczne oraz szeroki wzrost możliwości na rynkach rozwijających się, wymagają od producentów znacznych oraz ciągłych nakładów inwestycyjnych i zmian organizacyjnych, aby dopasować się do dynamiki rynku i nadążyć za potrzebami klientów. Szybko rozwijające się nowe technologie np.  dostarczające rozwiązania łączności, wkraczają także na rynek motoryzacyjny.  Coraz częściej słyszymy o testach autonomicznych pojazdów czy platformach współdzielenia samochodów i podróży (car-sharing).2

Branża automotive wchłania nowoczesne technologie automatyki przemysłowej i robotyki. Widoczne jest to na wielu płaszczyznach – od czujników wyposażonych w IO-Link, zintegrowanych w technologii Industry 4.0, poprzez zaawansowane roboty na halach fabrycznych, po setki wózków mobilnych w magazynach. Sprzyja temu coraz większe wsparcie producentów automatyki.

Obecnie, przy coraz większych wymaganiach związanych z opłacalnością, a co za tym idzie – wydajnością produkcji, wszelkie nowe technologie są wprowadzane szybciej i chętniej niż 15–20 lat temu.

Niewątpliwy wpływ na szybkość implementacji nowych rozwiązań mają także wzrastające wymagania klientów oraz duża konkurencja na rynku. By nadążyć z produkcją, fabryki muszą mieć zagwarantowaną elastyczność linii produkcyjnej oraz jej niezawodność, tak by nie dochodziło do przestojów. Szczególnie istotny jest ciągły dostęp do aktualnych danych na temat procesu produkcyjnego, aby można było szybko zareagować na zmiany. Powszechne wykorzystanie technologii IoT, otwiera przed branżą automotive szerokie możliwości wykorzystania pozyskanych danych np. do podniesienie jakości produktów oraz bezpieczeństwa pracowników, ale także do pozyskania wiedzy na temat użytkowania pojazdów i pojawiających się problemów, aby w przyszłości już na etapie projektowania nowych modeli móc je wyeliminować.

Najważniejsze problemy branży automotive:

  • Sceptycyzm co do elektromobilności
  • Brak wykwalifikowanych pracowników obsługi maszyn
  • Brak systemu kształcenia kadry obsługi maszyn
  • Wysoki poziom długu branży według KRD
  • Brak większej ilości udogodnień dla przedsiębiorców

BPC GROUP POLAND na bieżąco śledzi plany inwestycyjne przedsiębiorstw branży automotive w obszarze zaawansowanych rozwiązań informatycznych. Poniższy wykres pokazuje strukturę planowanych inwestycji IT na najbliższe dwa lata, wykonaną w oparciu o analizę 100 przedsiębiorstw.

Publikujemy również fragment raportu, który zawiera opis infrastruktury IT analizowanych przedsiębiorstw i ich plany inwestycyjne. Kompleksowy raport branży automotive zostanie opublikowany w marcu 2019. 

 

Struktura planowanych inwestycji w branży automotive na lata 2019/2020.

 

Pozostałe/inne obszary merytoryczne w przedsiębiorstwach  automotive wymagające zinformatyzowania m.in.:

2%  – rozwiązania RFID/tracebility
4% – rozwiązania w zakresie poszerzającym działanie ERP
2% – rozwiązaniem w zakresie nowego systemu ERP
5% – zarządzanie magazynem
0,5% – rozwiązania SCM
0,5% – rozwiązania BI

 

CMMS

Inwestycje w CMMS planują przedsiębiorstwa, które posiadają bogaty park maszynowy wymagający sprawnego nadzoru. System ma informować o awariach i przestojach oraz wspierać operatorów w planowaniu prac remontowych i przeglądów, aby zachować maszyny w ciągu produkcyjnym.

Inwestycje w tym obszarze spowodowane są także potrzebą uporządkowania dokumentacji technicznej oraz możliwości generowania raportów i statystyk.

 

MES

Znaczna część projektów dotyczy’ inwestycyjnych dotyczy roll’out systemów funkcjonujących w zagranicznych zakładach. Część inwestycji związana jest z wyborem nowych aplikacji. Przedsiębiorstwa te charakteryzuje szeroki wolumen asortymentowy wytwarzanych wyrobów oraz powtarzalność procesów produkcyjnych. Zakłady produkcyjne dysponują szerokim parkiem maszynowym, który wymaga nadzoru. Decydenci chcą mierzyć OEE.

 

APS

Inwestycje planują przedsiębiorstwa, w których w występuje duża liczba realizowanych jednocześnie zleceń produkcyjnych oraz konieczne jest uwzględnianie różnych zasobów w planowaniu (maszyny, gniazda, pracownicy). Systemy APS pożądane są w przedsiębiorstwach o zróżnicowanym i wielowariantowym asortymencie, w których zachodzi bardzo duża dynamika zmian produkcyjnych.

 

Workflow

Inwestycje w systemy DMS planują przedsiębiorstwa, w których rotacja dokumentów utrzymuje się na poziomie kilku tysięcy miesięcznie. Systemy zamierzają wdrożyć zarówno te firmy, które wykorzystują międzynarodowe zaawansowane rozwiązania ERP ( z rozwiniętymi funkcjonalnościami DMS), jak i te które stosują prostsze polskie rozwiązania.

Opis infrastruktury IT analizowanych przedsiębiorstw oraz plany inwestycyjne.

 

 

 
  1. https://www.polskieradio.pl/42/3168/Artykul/1301529,Motoryzacja-jestesmy-potentatem-rynku-czesci-i-akcesoriow-Brakuje-nam-innowacji
  2. https://www.pwc.pl/pl/artykuly/2017/branza-motoryzacyjna-prognozy-rynku.html

 

Aplikacje mobilne wsparciem dla produkcji.

Firma PROCOM SYSTEM S.A. obserwuje zmiany w otoczeniu biznesowym polskich firm produkcyjnych. Coraz częściej przynoszą one nowe wymagania względem organizacji pracy i narzędzi wspierających zarządzanie.

Jednym z kluczowych obszarów zmian jest zarządzanie zespołem. W szczególności mowa tu o braku rąk do pracy w obliczu dokonującej się zmiany pokoleniowej. Ograniczony dostęp do pracowników o oczekiwanych kwalifikacjach oraz duża rotacja wśród już zatrudnionych, stanowią poważne zagrożenie dla zdolności produkcyjnych i jakości gotowych wyrobów. Konieczne jest poszukiwanie rozwiązań pozwalających szybko wdrażać do pracy nowe osoby, także te z ograniczonym doświadczeniem.

Pomocna okazuje się tu aplikacja mobilna Platformy Proman. Pełni ona rolę indywidualnego asystenta pracownika. Narzędzia mobilne są naturalnym środowiskiem działania osób wchodzących obecnie w życie zawodowe. Używają ich prywatnie od lat. Również starsi pracownicy szybko opanowują obsługę aplikacji mobilnych. Sprzyja temu uproszczony interfejs i duże elementy sterujące.

Platforma Proman wykorzystuje urządzenia przenośne do skutecznego delegowania i rozliczania zadań, instruowania o sposobie realizowania pracy, przekazywania sygnału zwrotnego, dostarczania informacji niezbędnych do pracy. Dzięki aplikacji mobilnej nowi pracownicy szybko uzyskują zdolność działania zgodnie z przyjętymi procedurami. Skraca się też czas reakcji pracownika na zlecane zadania.

Dane gromadzone dzięki aplikacji mobilnej Platformy Proman precyzyjnie opisują sposób pracy na poszczególnych stanowiskach. Wiemy co, kiedy, gdzie i przez kogo było realizowane. Dzięki temu zarządzający zakładem produkcyjnym, uzyskują niezastąpione źródło wiarygodnych danych, które może być wykorzystane do optymalizacji pracy linii produkcyjnych i obsługujących je ludzi. Dane te mogą podlegać stałemu raportowaniu i służyć do wyliczania wskaźników jakościowych.

Prezentowana może być wydajność maszyn i ludzi, skuteczność Służb Utrzymania Ruchu i efektywność podwykonawców. Analiza raportów umożliwia doskonalenie procesów biznesowych, obniżanie kosztów funkcjonowania, ograniczanie strat i skracanie czasu realizacji zleceń produkcyjnych.

Wyposażenie pracowników w odpowiednie narzędzia, ułatwia ich pracę, obniża codzienną frustrację i może ostatecznie zwiększyć ich lojalność względem pracodawcy.

Aplikacja mobilna firmy PROCOM SYSTEM S.A. rozszerza możliwości Platformy Proman. Dzięki niej najważniejsze funkcje systemu dostępne są tam gdzie są najbardziej potrzebne – w miejscu realizacji zadań załogi zakładu produkcyjnego.

 

Sprawniej dzięki elektronicznemu obiegowi dokumentów

Jednym z najważniejszych codziennych wyzwań stojących przed nastawionymi na rozwój firmami jest odpowiednie zarządzanie dokumentami. Dobrym sposobem na usprawnienie tego obszaru działalności jest skorzystanie z narzędzia informatycznego, które pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.

Procesy biznesowe są w centrum uwagi wszystkich firm, choć wyzwania stojące przed firmami – małą, średnią i dużą są trochę inne. Duże i średnie przedsiębiorstwa mają procesy uporządkowane i niejednokrotnie dobrze udokumentowane. Problemem jest natomiast utrzymanie dyscypliny wśród dużej liczby pracowników, aby tych procedur przestrzegali. Często spotykaną bolączką jest też brak przepływu informacji w ramach procesu i długi czas oczekiwania na poszczególne akceptacje. W małych firmach natomiast procesy nie są aż tak sformalizowane, a pracownicy w wielu sytuacjach działają intuicyjnie. W tych organizacjach główne wyzwanie polega na utrzymaniu odpowiednich standardów postępowania i, podobnie jak w dużych firmach, usprawnieniu przepływu informacji. 

Kluczowym celem wdrożenia narzędzi EOD (często zwanych również Workflow, DMS lub ECM) jest udrożnienie procesu wymiany informacji (repozytorium dokumentów), przyspieszenie realizacji procesów (działania równoległe i automatyzacja) oraz przypilnowanie, aby procesy zawsze były realizowane w określony sposób (system nie pozwoli na inny przebieg procesu niż przewidział projektant). Warto zaznaczyć, że proces to nie tylko poszczególne szczeble akceptacji poszczególnych wniosków i powiadomienia dla zainteresowanych osób. Dobrze zaprojektowany proces uwzględnia rozmaite scenariusze w zależności od zawartych w nim danych oraz decyzji podejmowanych na poprzednich etapach.

Elastyczna platforma
Krakowska firma Archman jest producentem systemów informatycznych usprawniających codzienną działalność przedsiębiorstw różnej wielkości w tak kluczowych obszarach jak obieg pracy i dokumentów (workflow), budżetowanie i analiza danych oraz zarządzanie personelem. Flagowym produktem firmy jest Business Navigator zbudowany na platformie Microsoft.NET, który działa w środowisku dowolnej przeglądarki internetowej. System można zainstalować w chmurze lub na serwerze klienta i rozbudowywać, nie dysponując fachową wiedzą informatyczną. Służą do tego kreatory procesów, powiadomień, formularzy i raportów. 

Wzrost popularności ECM na świecie
Systemy z segmentu ECM (Enterprise Content Management) zyskują na znaczeniu; przewiduje się, że w najbliższych latach ten trend jeszcze się wzmocni. Według niektórych analiz w latach 2018-2022 segment ECM będzie rosnąć w tempie 18% rocznie, co jest wielkością robiącą wrażenie nawet na rynku IT. Jednym z podstawowych zadań oprogramowania ECM jest usprawnienie elektronicznego obiegu dokumentów. Obecnie biznes wykorzystuje tego typu oprogramowanie do obsługi procesów w takich obszarach jak administracja, serwis lub zakupy. Nie wyczerpuje to jednak listy możliwości systemów ECM, które mogą również usprawnić działanie firmy w takich aspektach jak zarządzanie zasobami ludzkimi, transport czy produkcja. Oznacza to zatem przejęcie niektórych zadań tradycyjnie przypisywanych systemom ERP oprogramowaniu ECM, które lepiej radzą sobie z wysoką zmiennością procesów, a co więcej – ich wdrożenie jest też zauważalnie tańsze od wdrożenia ERP.
Jeszcze innym obszarem, w którym możliwe jest wykorzystanie systemów do elektronicznego obiegu dokumentów jest analityka zarządcza. Systemy te są w stanie dostarczyć użytkownikowi najważniejszych danych potrzebnych do zarządzania firmą, a więc np. zaawansowane raporty kosztowe lub też stopień wykorzystania (lub przekroczenia) budżetu. Ponadto, systemy ECM mają możliwość analizy zawartości przetwarzanego dokumentu. Jeśli znajdująca się na nim kwota będzie wyższa niż zwykle, system ma możliwość automatycznego wstrzymania akceptacji lub skierowania dokumentu do dodatkowej weryfikacji. Systemy klasy ECM są więc wyposażone także w funkcje zwiększające bezpieczeństwo prowadzonej działalności.

Oczami klienta
Jednym z przedsiębiorstw, które mierzyły się z wyzwaniami w obszarze obiegu dokumentów, jest Intar. Firma ta zatrudnia przeszło 350 osób w ośmiu miastach Polski. Składając w firmie Archman zamówienie na system do obsługi obiegu dokumentów przedstawiciele Intar podkreślili potrzebę usprawnienia obsługi i opisywania faktur kosztowych. Było to szczególnie ważne ze względu na potrzeby działu controlingu. Ponadto klientowi Archmana zależało na skuteczniejszej komunikacji między poszczególnymi działami firmy, a także na uporządkowaniu dokumentacji i oszczędności papieru. Celem było zatem ułatwienie prowadzenia codziennej działalności oraz ograniczenie kosztów.

Archman zaproponował klientowi dwa obszary z platformy Business Navigator  – Workflow usprawniający elektroniczny obieg dokumentów oraz zarządzanie projektami i zadaniami.

Firma Intar, usprawniając obieg dokumentów, zrezygnowała z papierowych faktur na rzecz ich elektronicznych odpowiedników. Ta z pozoru drobna zmiana w praktyce nie tylko zmniejszyła oddziaływanie firmy na środowisko naturalne, ale również przyczyniła się do znaczących oszczędności czasu i pieniędzy. Przed wdrożeniem rozwiązań usprawniających obieg dokumentów, faktury napływały do firmy Intar ze znacznym opóźnieniem, co oznaczało późniejsze płatności dla dostawców. Ponadto poszczególne działy przekazywały sobie papierowe wersje dokumentów, dodatkowo angażując firmowe zasoby.

Obecnie faktury w formie elektronicznej są rozsyłane do kilku osób w firmie jednocześnie, co znacząco przyspiesza akceptację płatności. Dzięki elektronicznemu obiegowi dokumentów usprawniono również komunikację między księgowością a innymi działami w organizacji. Jeszcze innym rezultatem zastosowania oprogramowania Archmana było usprawnienie weryfikacji wniosków klientów o uruchomienie linii kredytowej. Przed wdrożeniem Business Navigator do tego celu służyła poczta e-mail, jednak nowe narzędzie nie tylko znacząco przyspieszyło komunikację między odpowiednimi działami firmy, ale również w dużym stopniu zautomatyzowało proces. Wreszcie firma zyskała bazę przechowywanych w jednym miejscu wzorów dokumentów, instrukcji oraz procedur. W ten sposób uporządkowano dokumentację firmową, a dla ułatwienia dostępu podzielono ją na obszary. Osobno utworzono również archiwum umów, łatwo dostępne dla uprawnionych pracowników.

Przedstawiciele Intar oceniają, że wdrożenie Business Navigatora uporządkowało ich firmę organizacyjnie, a uwzględnione w dostarczonym oprogramowaniu moduły pozwoliły na realizację zamierzonych celów. Usprawnienie komunikacji i przepływu kluczowych dla działania firmy dokumentów nie tylko przyspieszyło procesy decyzyjne, ale również zaobserwowano wzrost efektywności poszczególnych działów. Automatyzacja wybranych procesów umożliwiła natomiast precyzyjniejszą kontrolę nad kosztami oraz podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.