Wyniki finansowe Comarch za cztery kwartały 2019

Grupa Comarch ogłosiła wyniki finansowe za cztery kwartały 2019 roku. W okresie dwunastu miesięcy przychody ze sprzedaży osiągnęły wartość 1,43 mld złotych i były wyższe o 68 mln złotych niż rok temu. Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej osiągnął wartość 116 mln złotych i był wyższy o 83,7 mln złotych niż w 2018 roku, a wynik operacyjny wyniósł 154,5 mln złotych, czyli o blisko 70 mln złotych więcej niż rok wcześniej. Zysk EBITDA wzrósł o 86 mln złotych i osiągnął poziom 239 mln złotych.

Wzrost przychodów Comarch wynika głównie z rozwoju zagranicznej działalności biznesowej. W krajach europejskich oraz w Azji rozwijała się sprzedaż IT dla branży telekomunikacyjnej oraz dla przedsiębiorstw z sektora handlowo-usługowego, a także firm przemysłowych. Łączna sprzedaż zagraniczna całej grupy wzrosła o 102 mln złotych i wyniosła 839,7 mln złotych, co stanowi 58,4 proc. całości biznesu. Natomiast w Polsce spółka odnotowała znaczący wzrost sprzedaży rozwiązań ERP i produktów pochodnych.

Przychody ze sprzedaży za sam czwarty kwartał 2019 roku osiągnęły poziom 416,9 mln złotych. Wynik operacyjny wyniósł 42 mln złotych. Natomiast wynik netto osiągnął wartość 45,5 mln zł.

– Comarch stale rozbudowuje struktury oraz sieć sprzedaży zarówno na rynkach zagranicznych, jak              i w Polsce, co pozwala na rozwój biznesu i pozyskiwanie nowych kontraktów. Jednocześnie firma mocno inwestuje w rozwój nowych oraz istniejących produktów, a także prace R&D. Rozbudowane portfolio               i szeroka oferta handlowa gwarantują stabilną pozycję Grupy Comarch w Polsce i za granicą, odporną na zmienną sytuację makroekonomiczną. Z kolei dobra kondycja finansowa pozwala na pozyskiwanie dobrze wykształconych specjalistów oraz stały wzrost zatrudnienia – mówiKonrad Tarański, wiceprezes zarządu oraz dyrektor finansowy Comarch.

W 2019 roku wielkość zatrudnienia w Grupie Comarch zwiększyła się o 5 proc., głównie w wyniku przeprowadzenia w trzecim kwartale programu letnich staży studenckich. Na koniec grudnia 2019 roku Grupa Comarch zatrudniała 6 348 osób, czyli o 308 osób więcej niż na koniec 2018 roku.

– W 2020 planujemy podobny wzrost jak w ubiegłym roku. Utworzymy 300 miejsc pracy i będziemy rekrutować nowych pracowników do oddziałów w Polsce i za granicą – dodaje Konrad Tarański.

Największą część przychodów w 2019 roku stanowiła sprzedaż do firm z branży telekomunikacyjnej. Jej wartość wyniosła 334 mln złotych, rosnąc rok do roku o blisko 18 mln złotych. Klienci z sektora handlowego i usługowego zakupili produkty o wartości 252 mln złotych, czyli o blisko 50 mln złotych więcej niż w 2018 roku.  Wzrost odnotowała także sprzedaż do klientów z sektora przemysł i utilities (o 29% do 178,5 mln złotych). Comarch poprawił również znacząco sprzedaż rozwiązań dla małych i średnich przedsiębiorstw. Jej wartość wyniosła  291 mln złotych, czyli ok. 30 mln więcej niż przed rokiem. Niewielki spadek przychodów nastąpił w przypadku sektora finanse i bankowość (o 6,4 proc.) oraz sektora medycznego (o 5,2 proc.). Natomiast sprzedaż systemów i usług dla instytucji administracji publicznej wyniosła 132 mln złotych, czyli o 61 mln mniej niż w 2018 roku. Było to efektem znacznie niższej niż w 2018 roku wartości dostaw wyrobów gotowych i hardware obcego realizowanych do  klientów z tego sektora.

­- Dzięki dynamicznemu rozwojowi biznesu w większości segmentów Comarch osiągną większą sprzedaż niż w 2018 roku. To pokazuje skuteczność strategii opierającej się na dywersyfikacji biznesu zarówno pod kątem produktowym, jak i geograficznym. Dzięki koncentracji na sprzedaży rozwiązań własnych, grupa odnotowała poprawę rentowności operacyjnej i netto – mówi Konrad Tarański.      

Więcej informacji o Comarch:

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, w Polsce. Prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata           w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z  usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Heathrow Airport, BP, Carrefour, Heineken, Goodyear, Pepsi, Vodafone, T-Mobile, Telefónica, E-Plus, KPN czy  MTS, BNP Paribas Fortis, Alior Bank SA (Carlo Tassara Group), Allianz, Aviva, AXA, Banque Populaire des Alpes,BRE Bank,BZ WBK (Grupa Santander), CitiFinancial (Citigroup), Delta Lloyd Life, Deutsche Bank PBC, ING Insurance.

Zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów  w projekty innowacyjne. W 2018 roku nakłady na prace R&D wyniosły 181 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6 300 ekspertów, w 92 biurach w 33 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

Jak usprawnić analizę danych z systemów SAP?

Z całą pewnością jest to „duże wyzwanie”. W pierwszej kolejności dane z systemów SAP trzeba pozyskać. Użytkownicy często spędzają wiele godzin dziennie na czynnościach związanych z wyeksportowaniem danych z systemów SAP. Nie rzadko mogą uzyskać tylko takie dane jakie generują im określone, przygotowane w ramach wdrożenia systemu ERP raporty i nic poza tym. Następnie „zrzucają” te dane do Excela i kolejno przekształcają, przeliczają i budują z nich kolejne raporty. Czyli wiele dni pracy i nadal jeszcze niczego nie analizują bo brakuje im na to czasu.

Bardzo ważna jest zatem automatyzacja eksportu danych SAP i możliwość połączenia danych z SAP z danymi z innych źródeł bez obniżenia wydajności pracy całego środowiska.

Czy są jakieś narzędzia, które mogłyby wesprzeć użytkowników biznesowych oraz specjalistów IT w automatyzacji pozyskiwania danych SAP?

TAK. Qlik wyszedł naprzeciw tym wyzwaniom tworząc dedykowany Certyfikowany przez SAP konektor do natywnego pobierania danych z systemów SAP. Specjaliści IT otrzymali rozwiązanie pozwalające na implementację mechanizmów zapytań o dane SAP w formie do odczytu, w pełni bezpieczne i bardzo wydajne. Qlik konektor do systemów SAP to wydajna obsługa aktualizacji danych w tym przyrostowej aktualizacji danych. Użytkownicy SAP nareszcie otrzymują rozwiązanie dające im lepszy wgląd w procesy biznesowe i krytyczne dane, tym samym nareszcie efektywniej wykorzystują bogactwo informacji ukrytych w danych systemów SAP. Qlik zapewnia elastyczną, wizualną analizę danych ad-hoc bez żadnych ograniczeń.

Technologia Qlik pomaga analizować dane w dowolnym wymiarze, pozwalając tym samym skuteczniej wykorzystać informacje z systemów SAP w celu poprawy efektywności działań biznesowych. Dotyczy to wielu funkcji w całej firmie.

Czy specjaliści IT po stronie klienta obawiają się dostępu zewnętrznych narzędzi do ekstrakcji danych do systemów SAP?

Qlik Connector powered by SAP NetWeaver to pewność i bezpieczeństwo korzystania z certyfikowanego interfejsu, który tylko w trybie do odczytu, w bardzo wydajny sposób pobiera dane z systemów SAP i SAP HANA

Qlik Connector obsługuje wiele różnych metod integracji używanych do komunikacji z SAP ERP, SAP BW lub SAP HANA. Administratorzy i użytkownicy biznesowi mogą wybrać najlepszy konektor do zastosowania w określonym środowisku i dla konkretnych wymagań.

Pakiet Qlik Connectors for SAP pozwala organizacji ponownie wykorzystać logikę biznesową i poniesione inwestycje w posiadane już komponenty systemu SAP, takie jak: zapytania BEx, obiekty DSO / ODS, raporty ABAP, zapytania SAP i ekstraktory SAP.

Co w sytuacji gdy firma posiada dane również w innych systemach poza SAP?

Qlik gwarantuje elastyczność łączenia wszelkich źródeł danych. Model asocjacyjny Qlik zaprojektowany został specjalnie do interaktywnej, swobodnej eksploracji i analizy danych – pozwala użytkownikom łatwo łączyć dane z SAP ERP, SAP BW i SAP HANA z danymi z systemów innych niż SAP w potężne modele analityczne/aplikacje Qlik. Graficzna, oparta na kreatorze funkcjonalność ETL obsługuje wiele źródeł danych i wiele typów plików. Jednocześnie otwarty skrypt Qlik daje nieograniczone możliwości integracji i przekształcania danych.

Jakie funkcjonalności Qlik oferuje w zakresie analiz zarządczych i finansowych?

Dawno minęły czasy, kiedy kierownictwo miało czas przewidzieć każde pytanie i poprosić IT o opracowanie analizy. Jednak tego właśnie wymaga tradycyjna technologia OLAP. Dzięki uzupełniającemu rozwiązaniu Qlik, użytkownicy mogą dynamicznie zadawać pytania dotyczące danych SAP i przeprowadzać nowe analizy w ciągu kilku godzin – przy niewielkim lub żadnym wsparciu IT. Menadżerowie otrzymują szybkie odpowiedzi na krytyczne, często złożone i zmieniające się pytania biznesowe. Nasze rozwiązanie obejmuje wszystkie standardowe funkcje BI – analizę predykcyjną, scenariusze „co-jeśli”, KPI’s na dashboardach, zrównoważone karty wyników i wiele innych.

Jaką wartość dodaną System Business Intelligence Qlik potrafi dostarczyć Działom Finansowym?

Platforma Qlik Business Intelligence pomaga zapewnić szybkość, dokładność i transparentność procesów zarządzania finansami i zgodności z przepisami, które zależą od danych z systemów SAP. Możliwości szybkiego czyszczenia danych pomagają użytkownikom SAP w całym przedsiębiorstwie wyeliminować błędy i pomyłki, dzięki pracy z tymi samymi informacjami. Qlik pomaga również usprawnić zgodność z MSSF, GAAP oraz innymi regulacjami i standardami rachunkowości, a także przepisami ochrony środowiska, zdrowia, bezpieczeństwa i handlu.

Jednym z głównych obszarów gdzie potrzebne są dobre i elastyczne narzędzia do analiz jest sprzedaż i obsługa klienta. Jak Qlik wspiera te obszary?

Platforma Qlik ułatwia również zespołom ds. sprzedaży, marketingu i obsługi klienta dostęp do wszystkich informacji o klientach zawartych w systemach źródłowych i zewnętrznych bazach danych oraz korzystanie z nich w pełni dowolny sposób. Qlik umożliwia użytkownikom końcowym – od kierownictwa wyższego szczebla po specjalistów ds. sprzedaży w terenie – analizowanie trendów rynkowych, szczegółowych informacji o klientach oraz wydajności produktów/usług, aby mogli na bieżąco dopasowywać strategie produktowe i sprzedażowe do potrzeb klientów, zwiększając marże, przychody i zyski.

Ze sprzedażą ściśle połączony jest łańcuch dostaw (Supply Chain). Qlik zapewnia menedżerom Działów łańcucha dostaw natychmiastowy, dokładny, szczegółowy wgląd w realizację i planowanie zapotrzebowania. Użytkownicy mogą współpracować z dostawcami i integrować dane z ich systemów w Qlik. Dzięki zdolności Qlika do przeprowadzania inteligentnych analiz popytu i podaży organizacja może obniżyć koszty operacyjne, jednocześnie zwiększając zdolność klientów do szybkiego składania zamówień.

Najtrudniejszym procesem do analiz wydaje się produkcja. W każdej firmie proces produkcji jest bardzo indywidualny. Jak więc sprawnie analizować dane z obszaru produkcji?

Planiści produkcji i menedżerowie wyposażeni w technologię Qlik mogą szybko zobaczyć, gdzie i jak systematycznie usprawniać procesy produkcyjne. Mogą szybko przesunąć potrzeby produkcyjne, aby zdobyć korzyści konkurencyjne, zmniejszyć wady produktu oraz wdrożyć lub udoskonalić metodologie najlepszych praktyk w zakresie przetwarzania dużych ilości danych, takie jak: Six Sigma, Lean Manufacturing i kosztorysowanie oparte na aktywnościach. Qlik pozwala na bieżącą analizę realizacji zamówień produkcyjnych, dzięki możliwości odświeżania danych o postępie realizacji zamówienia na produkcji nawet co 15 minut. Qlik dostarcza rozwiązania do monitorowania wszelkich operacji w zakresie procesów produkcyjnych, wysyła alerty o bieżących przestojach i brakach. Modele analityczne Qlik potrafią pokazać usterki produkcyjne w każdym momencie ad-hoc i tym samym zaoszczędzić firmie dodatkowych kosztów związanych z obsługą reklamacji.

Wdrożenie rozwiązania Business Intelligence to duże przedsięwzięcie dla firmy. Jak je sprawnie przeprowadzić?

Na wstępie każda firma stojąca przed wdrożeniem nowego rozwiązania powinna zastanowić się nad problemami jakie ten system ma rozwiązać i celami jaki chce osiągnąć. Na pierwszy etap wdrożenia warto jest wybrać obszar, który jest najbardziej gotowy do tego wdrożenia któremu nowe rozwiązanie najbardziej się przysłuży, np. w sprzedaży pomoże nam zidentyfikować potencjalne możliwości wzrostu a w produkcji pomoże zoptymalizować proces i zmniejszyć koszty. Kolejnym ważnym czynnikiem jest technologia. Decydując się na konkretny system Business Intelligence warto dowiedzieć się nie tylko co otrzymamy po wdrożeniu ale także jak sam proces będzie wyglądał. Tradycyjne rozwiązania oparte o technologię OLAP wymagają długiego i skomplikowanego budowania kostek. A jak wiemy czas to pieniądz i utracone możliwości. Natomiast dzięki asocjacyjnej bazie in-memory aplikacje Qlik buduje się w ciągu kilku dni i już po miesiącu firma może otrzymać gotowy do pracy produkt. Qlik dostarcza gotowe szablony, aby użytkownicy mogli uzyskać natychmiastowy wgląd w dane już od pierwszego dnia. Sukces wdrożenia w ogromnej mierze zależy także od partnera wdrożeniowego. Warto zdecydować się na współpracę z certyfikowaną firmą, która ma duże doświadczenie poparte referencjami od zadowolonych klientów. Jednak najlepszym sposobem poznania dostawcy i systemu jest możliwość przetestowania rozwiązania na własnych danych czyli zrealizowanie projektu pilotażowego.

Możliwość przetestowania rozwiązania na własnych danych brzmi interesująco. Na czym taki projekt polega?

W Qlik realizujemy projekty pilotażowe trwające 5 dni gdyż już w tak krótkim czasie jesteśmy w stanie podłączyć się do danych i przygotować w pełni funkcjonalną i odświeżaną na bieżąco aplikację. Na wstępie ustalamy z klientem źródła i zakres danych jakie chciałby zobaczyć w aplikacji oraz sposób ich wizualizacji. Następnie wypożyczamy w pełni funkcjonalne licencje czasowe na okres, 4 tygodni na których klient pracuje. Aplikacja analityczna wykonana podczas projektu pilotażowego jest najskuteczniejszym sposobem na przetestowanie Qlik. Daje wiarygodną ocenę użyteczności i elastyczności rozwiązania, jak również pokazuje jakie są możliwości dalszego rozwoju. Utrzymanie oprogramowania i jego rozwój staje się przewidywalny. Dzięki takiemu podejściu klient testując rozwiązanie może produkcyjnie używać systemu Business Intelligence Qlik i sprawdzić jego funkcjonalność i przydatność w codziennej pracy.

Podsumujmy więc jakie korzyści można osiągnąć dzięki wdrożeniu systemu Business Intelligence Qlik?

System Business Intelligence ma za cel usprawnić proces analizy danych i raportowania. Jednak korzyści z wdrożenia rozwiązania Business Intelligence Qlik to znacznie więcej.

Najlepiej obrazuje je poniższa infografika:

Wywiad z Ekspertem Business Intelligence z firmy Humansoft – Marcinem Siarą

Wyszukiwanie rozwiązań IT dla przedsiębiorstwa - dostawcy IT i doradztwo biznesowe

System APS – dlaczego warto go wdrożyć w firmie produkcyjnej?

W obecnych czasach warunki rynkowe wymuszają na wszystkich firmach produkcyjnych bardzo dużą elastyczność.

System APS (Advanced Planning and Scheduling) to oprogramowanie dedykowane do planowania i tworzenia harmonogramów produkcji. Kluczową rolą tego systemu jest zautomatyzowane przygotowanie harmonogramu dla dowolnego typu produkcji, z uwzględnieniem wielu czynników np. procesów technologicznych, stanów magazynowych czy dostępności maszyn i zasobów ludzkich.

Systemy APS doskonale uzupełniają działanie systemów ERP (które często nie są w stanie sprostać wymaganiom firm produkcyjnych) oraz systemów MES ułatwiających realizację, kontrolę i rozliczanie produkcji. System APS – korzyści wynikające z wdrożenia

OptiMES to kompleksowe oprogramowanie do zarządzania produkcją, które uwzględnia również system APS. Dzięki wykorzystaniu tego narzędzia do planowania produkcji i zamówień firma produkcyjna może znacząco zoptymalizować swoje działania. Główne zalety implementacji systemu APS od OptiMES to:

  • Zwiększenie wydajności i obniżenie kosztów produkcji Rzetelne i aktualizowane na bieżąco dane o produkcji umożliwiają przemyślane i zrównoważone planowanie. Lepiej zaplanowane działania to większa wydajność parku maszynowego i ludzi- a to przekłada się na obniżenie kosztów produkcji i zwiększenie zysków.
  • Błyskawiczne planowanie System APS ułatwia radzenie sobie z codziennymi wyzwaniami – dzięki niemu w preferowanej formie w ciągu kilku sekund możesz zaplanować dowolny typ produkcji. W nagłej sytuacji zmiana obecnego planu wymaga jedynie kilku kliknięć. Dzięki błyskawicznym reakcjom na nieplanowane zdarzenia APS gwarantuje utrzymanie jakości wyrobów i terminowości produkcji. Co istotne, system uwzględnia wiele zmiennych (dostępne zasoby, wybrane technologie itp.) i wyjątków, dlatego masz pewność że przygotowany plan działania jest najlepszym z możliwych.
  • Optymalna organizacja pracy Przejrzysty harmonogram pracy a także stały dostęp do wszystkich danych pozwala osobom zarządzającym lepiej organizować codzienną pracę – własną jak i podwładnych. Dzięki wdrożeniu systemu APS pracownicy odczuwają większy komfort pracy wynikający z optymalnego podziału zadań i ich rozliczania.
  • Wzrost zadowolenia klientów System APS pozwala pracownikom weryfikować terminy realizacji zleceń, dzięki czemu są oni w stanie szybko i bezbłędnie dostarczyć klientom rzetelnych informacji. Koniec z lawirowaniem i niejasnościami – klienci doceniają terminowość i wiarygodność dostawcy.
  • Terminowość dostaw surowców System APS kontroluje i zabezpiecza optymalne stany magazynowe surowców i półproduktów. Uwzględnia także dostępność zasobów ludzkich i macierze uprawnień, dzięki czemu planowanie zapotrzebowania zarówno na surowce jak i na zasoby ludzkie staje się wyjątkowo szybkie i proste. Powiadomienia o poziomie surowców zgodnie z ustawieniami mogą być wysyłane automatycznie – unikamy w ten sposób błędów ludzkich i przypadkowych pominięć zamówienia.

System APS to także wizualizacje danych w czasie rzeczywistym, automatyczne wzory dokumentów, szablonów technologii, możliwość przeprowadzania różnego rodzaju symulacji działań a także dokładne forecasty.

System APS od OptiMES to narzędzie, które wpływa na całościowe funkcjonowanie firmy. System przyspiesza pracę, porządkuje działania, eliminuje błędy ludzkie i marnotrawstwo zasobów. Dokładne informacje i prognozy, dostępne z dowolnego miejsca i urządzenia pozwalają podejmować szybkie i trafne decyzje, które przyczyniają się do osiągania wyższych dochodów. Każdy dzień to możliwość generowania zysków… albo strat. Przekonaj się jak OptiMES może ułatwić zarządzanie i zwiększyć rentowność Twojej firmy.

Wyszukiwanie rozwiązań IT dla przedsiębiorstwa - dostawcy IT i doradztwo biznesowe

Millano wprowadziło system wysokiego składowania klasy WMS 4FACTORY

Millano jest jednym z największych producentów wyrobów czekoladowych w Polsce istniejącym na rynku już od 35 lat. Wiodącą marką spółki jest marka Baron Excellent, czy Pomorzanka. Od początku istnienia zakładu znaczącą rolę odgrywał eksport, szczególnie na rynek wschodni. Aktualnie, odbiorcami produktów oferowanych przez Millano są kontrahenci z całego świata.

W efekcie realizacji projektu wdrożenia systemu klasy WMS 4FACTORY: QAD Warehousing, wspierającego proces zarządzania magazynem wysokiego składowania, firma Milano była w stanie znacząco podnieść skuteczność zarządzania przestrzenią magazynową oraz zwiększyć efektywność pracy magazynierów. Co z kolei przełożyło się na zdecydowaną poprawę jakości i szybkości kompletacji wysyłek. Za projekt wdrożenia oprogramowania odpowiedzialna była firma DSR.

Millano tworzą zakłady produkcyjne, w tym nowy Pomorzanka oraz magazyn spedycyjny, działające jako oddzielne jednostki. Wdrożenie systemu pozwoliło w jednym fizycznym magazynie trzymać zapasy należące do różnych jednostek organizacyjnych.

– Dzięki wprowadzeniu rozwiązania kierownictwo Millano posiada obecnie precyzyjną informację na temat bieżącej zajętości magazynu, strategii lokacji zapasów, czy miejsc składowania. Może na bieżąco monitorować proces logistyki wewnętrznej przedsiębiorstwa – mówi Paweł Bacik, IT Manager w Millano.

Płynne procesy magazynowe

Proces obsługi magazynu koncentruje się na realizacji zamówień od klientów. Celem projektu było stworzenie systemu ukierunkowanego na sprawne zarządzaniem realizacją zamówień. Osiągnięcie założeń było możliwe, dzięki odpowiedniemu zarządzaniu przestrzenią magazynową, pracą magazynierów oraz organizacji procesu rezerwacji zapasów pod zlecenia, zintegrowanej z systemem WMS 4FACTORY.

Fundamentalne rozwiązanie organizacyjne polegało na podziale magazynu na obszary funkcjonalne – strefę pełnych palet, kompletacji oraz strefy wysyłek i dostaw zapasów. System WMS 4FACTORY pozwala na sprawną organizację pracy każdego z wymienionych obszarów. Magazyn został wyposażony w sieć radiową i terminale mobilne zintegrowane z wprowadzonym systemem.

W projekcie zastosowano procedury WMS wave planning, który umożliwia grupowanie zleceń magazynowych, w celu lepszej wizualizacji i kontroli podczas wykonywania zleceń. Zostają utworzone tzw. paczki pracy dla magazynu, które są stopniowo uwalniane. W momencie nadejścia zamówienia od klientów, pracownicy działu logistyki planują proces wysyłki do klienta, sprawdzając dostępność i zapas na magazynie. Jeśli jest on wystarczający, tworzona jest paczka pracy (wave planning), czyli konkretne zlecenie zakupu. Trafia ono do realizacji na magazynie, gdzie jest przydzielane do wykonania. System dokonuje przydziału pracy dla pracowników w magazynie. Jeżeli towar ma być wysłany na paletach, zamówienie jest kierowane ze strefy pełnych palet do strefy wysyłki. W przypadku, gdy klient oczekuje dostawy w kartonach, system kieruje pracownika do strefy kompletacji. Po przygotowaniu zamówienia, kartony są kierowane do strefy wysyłki, gdzie przygotowywane są dokumenty wydania towaru oraz dokumenty transportowe.

W zgodzie z normami branżowymi i potrzebami biznesu

Dzięki wprowadzeniu systemu nastąpiła pełna automatyzacja pracy magazynu. Kierownictwo zyskuje przejrzystą informację o lokalizacji towaru i konkretnej partii. Magazyn jest zorganizowany według modelu First In First Out (FIFO), czyli, jako pierwsze wydawane są towary zgodnie z terminem przydatności do spożycia. W przypadku, gdy klient życzy sobie produkt świeższy niż określona przez system data, wówczas przydzielany jest towar spełniający jego warunki.

– Kierownictwo firmy może śledzić stan realizacji wysyłki do klienta, sprawdzając w jakiej strefie znajduje się towar i kiedy zostanie wysłany samochód z zamówieniem. W przypadku równoległego prowadzenia kilkunastu zleceń naraz, kierownictwo firmy na jednym ekranie może monitorować pracę pracowników i kontrolować cały proces. – dodaje Michał Bernasiak, Architekt Rozwiązań z firmy DSR S.A. odpowiedzialnej za projekt wdrożenia systemu QAD Warehousing.

System współpracuje ściśle z działem jakości. W przypadku zablokowania określonej partii, automatycznie eliminuje możliwość wysyłki towaru. W ten sposób producent ma pewność, że na rynek nigdy nie trafi wadliwa partia towaru.

– Dzięki systemowi QAD Warehousing, Millano zyskało dużo większą kontrolę i przejrzystość magazynu. Kierownictwo firmy podjęło decyzję o wydelegowaniu obsługi magazynu do firmy Solid-Logistics. Wprowadzenie systemu WMS pozwoliło na realizację tego zamierzenia. Bez systemu działanie firmy w modelu outsourcingu nie byłoby możliwe – dodaje Paweł Bacik.

Firma Solid Logistics to operator logistyczny o zasięgu ogólnoświatowym posiadający biura w Polsce, Niemczech, Chinach i na Tajwanie. Dysponuje nowoczesnymi centrami logistycznymi w Gdańsku, Poznaniu i Warszawie. Zakres działalności firmy obejmuje organizację kompleksowych usług logistycznych m.in. w oparciu o: transport morski, lotniczy, drogowy, dystrybucję krajową, usługi magazynowe oraz doradztwo w zakresie usług logistycznych.

– Millano powierzyło nam opiekę nad magazynem obsługującym dwa zakłady firm: produkcyjny i spedycyjny. Działając jako jeden z partnerów outsourcingowych Millano, odpowiadamy za skuteczną realizację gospodarki magazynowej. Efektywność oraz doświadczenie pracowników Solid Logistics podczas wdrożenia systemu WMS pozwoliły na skuteczną racjonalizację gospodarki magazynowej, co w konsekwencji przełożyło się na obniżenie kosztów, eliminację błędów i przyspieszenie procesu obsługi przez magazynierów. Branżowe doświadczenie konsultantów DSR okazało się w przypadku tego projektu nieocenione. – mówi Dyrektor ds. Logistyki w Solid-Logistics.

System zapewnia zarządowi firmy pełny wgląd w działalność partnera zewnętrznego, dzięki zastosowaniu różnorodnych metryk systemowych. Dysponując informacją o ilości transferów magazynowych, firma ma dokładną informację o skali rozliczeń. Kierownictwo firm korzysta również z możliwości QAD Reporting Framework, wygodnego systemu raportowania pozwalającego na tworzenie wizualnych analiz.

* * *

Plany spółki przewidują rozszerzenie systemu o obsługę wewnętrznych procesów logistycznych, czyli automatyzację procesu przesunięcia zapasów wewnątrz firmy. Obejmuje on obszar zamówień materiałów i dostaw dla produkcji.

– Millano to dynamicznie rozwijająca się firma, która od lat wymaga najwyższych standardów w zakresie stosowanych rozwiązań informatycznych. W ostatnim projekcie implementacji systemu do zarządzania magazynem wysokiego składowania wspólnym wyzwaniem było połączenie wymagań branży spożywczej, specyfiki procesów biznesowych Millano z efektywnym rozwiązaniem klasy WMS. Zrealizowany projekt został pozytywnie oceniony przez Klienta. Obecnie rozpoczęliśmy realizację kolejnego projektu optymalizacji obszaru produkcji wraz z wdrożeniem zaawansowanego systemu harmonogramowania APS Preactor – mówi Kinga Frączyk, Account Manager w firmie DSR odpowiedzialny za sektor spożywczy.

Lista uzyskanych korzyści:

  • Obsługa magazynu w modelu outsourcingu. Pełna kontrola pracy firmy zewnętrznej.
  • Pełna kontrola i przejrzystość procesów magazynowych.
  • Przyspieszenie operacji magazynowych, dzięki automatyzacji pracy magazynu.
  • Zwiększenie efektywności pracy magazynierów, dzięki organizacji pracy na magazynie.
  • Eliminacja błędów na magazynie.
  • Zapewnienie płynnej współpracy z działem jakości.
  • Możliwość śledzenia stanu realizacji zleceń.
  • Wygodne i przejrzyste raportowanie.
  • Obsługa w jednym magazynie fizycznym dwóch jednostek organizacyjnych.

* * *
O DSR

Powstała w 2005 roku firma DSR (Dynamika Synergia Rezultat) jest dostawcą rozwiązań informatycznych wspierających organizację i zarządzanie przedsiębiorstwem w obszarze produkcji i logistyki. DSR 4FACTORY proponuje firmom produkcyjnym pakiet rozwiązań: APS 4FACTORY, SFC 4FACTORY, BI 4FACTORY, PLM 4FACTORY, ERP 4FACTORY oraz szeroki zakres usług: od konsultingu biznesowego, poprzez wdrożenia ERP aż do sterowania operacyjnego wspieranego przez: APS, Automatyczna Identyfikacja – kody kreskowe i systemy MES. Klienci DSR to zarówno duże korporacje jak i firmy lokalne. Wyróżnikiem DSR jest konsekwentna identyfikacja procesów Klienta, w których inwestycja w IT przyniesie najlepsze efekty (ROI).

Wyszukiwanie rozwiązań IT dla przedsiębiorstwa - dostawcy IT i doradztwo biznesowe