Sztuczna inteligencja i robotyzacja. Honda odważnie wchodzi w Przemysł 4.0.


W minionym roku Honda przeznaczyła na badania i rozwój 6.2 miliarda dolarów. Sporą część tego budżetu przeznaczono na modernizację
fabryk w duchu przemysłu 4.0. Z oficjalnych doniesień wiadomo, że firma inwestuje w sztuczną inteligencję i analitykę
Big Data, które mają pomóc w optymalizacji procesów produkcyjnych i tworzeniu bezpieczniejszych oraz bardziej
spersonalizowanych aut.

Honda, jeden w wiodących producentów samochodów z Kraju Kwitnącej Wiśni, na tle konkurencji wyróżnia się optymistycznym
podejściem do wdrażania innowacyjnych rozwiązań – zarówno w pojazdach, jak i tworzących je fabrykach. W minionym
roku japońska firma przeznaczyła na badania i rozwój 6.2 miliarda dolarów, co dało jej 19. miejsce w globalnym rankingu
wydatków na R&D. Na co przeznaczono te gigantyczne środki? Z oficjalnych komunikatów wiadomo, że spora część pieniędzy
ma pomóc w przemodelowaniu procesów produkcyjnych zgodnie z ideą przemysłu 4.0. Honda odchodzi od tradycyjnego wytwórstwa
przemysłowego i zamierza zastąpić je inteligentnymi fabrykami. W tego typu obiektach, na przestrzeni najbliższych
5 lat produktywność będzie rosnąc siedem razy szybciej niż w latach 90. – prognozują analitycy z Capgemini. Japońskiej
firmie z branży automotive nowe technologie mają pomóc w tworzeniu bezpieczniejszych i mocno spersonalizowanych pojazdów.
Stąd ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję i analitykę Big Data. Mają one pełnić rolę technologicznego fundamentu
dla nadchodzących innowacji.

– Honda doskonale rozumie zmiany zachodzące w globalnej gospodarce. Rynek się zmienia, tak samo potrzeby konsumentów.
By im sprostać, nie można funkcjonować tak, jak robiliśmy to jeszcze 10 lat temu. Jedynie inwestując w nowe technologie
i zmieniając model działania na „napędzany danymi” możemy pozostać konkurencyjni – ocenia Piotr Rojek z DSR,
firmy wspierającej producentów przemysłowych w cyfrowej transformacji. – Implementacja internetu rzeczy oraz
narzędzi informatycznych przeznaczonych do gromadzenia i analizowania danych w większości przedsiębiorstw produkcyjnych
powinna być priorytetem – dodaje ekspert.

Dla Honda Motor Company dane stanowią wartość nadrzędną, o czym świadczą jej pokaźne inwestycje w analitykę Big Data. W zespole
ds. B+R spółka posiada ponad 100 inżynierów specjalizujących się w data science. Przetwarzają oni cyfrowe informacje
z wielu źródeł, takich jak np. umieszczone w pojazdach czujniki, ankiety przeprowadzane wśród klientów, smartfony
czy media społecznościowe. Wszystko po to, by zdobyć wiedzę pomocną w projektowaniu nowych samochodów i ulepszaniu
istniejących modeli. Dzięki coraz większej cyfrowej dojrzałości przedsiębiorstwa i wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi
informatycznych, zespół badaczy danych potrafi skutecznie przetwarzać duże, nieustrukturyzowane zbiory, których okiełzanie
wcześniej było dla niego problematyczne.

– Narzędzia analityczne pozwalają nam wyciągać wnioski z Big Data, by ostatecznie projektować lepsze, mądrzejsze
i bezpieczniejsze samochody – chwali się Kyoka Nakagawa, chief engineer TAC w Honda R&D.

Jednym ze wspominanych przez niego rozwiązań jest IBM Watson Explorer. Oparta o superkomputer platforma pomaga firmom
w prostszy sposób badać nieustrukturyzowane wolumeny danych, poprzez kognitywne funkcje interpretacji treści. Za
jej sprawą firmy analizują m.in. korespondencję mailową i rozmowy telefoniczne, wyciągając z nich przydatne wnioski.
Dział kontroli jakości w Honda Motor Company używa IBM Watson Explorer, by w ekspresowym tempie zreasumować natłok
przychodzących różnymi kanałami opinie klientów. W ten sposób japoński producent samochodów skrócił czas potrzebny
do zrozumienia spływających ze wszystkich stron opinii informacji o 80%.

– Przez wiele lat sztuczną inteligencję prezentowano jako ciekawostkę. Technologię, która wprawdzie wygra z człowiekiem w
szachy, ale nie ma realnych, biznesowych zastosowań. Tymczasem dzisiaj jest zupełnie inaczej. W przypadku analizy
dużych zbiorów nieustrukturyzowanych danych, nie ma obecnie lepszej, skuteczniejszej technologii niż sztuczna
inteligencja. Postęp technologiczny najlepiej widać na przykładzie systemów konwersacyjnych. Ta technologia stała
się w tej chwili już na tyle dojrzała, że zasilany sztuczną inteligencją chatbot jest w stanie zrozumieć kontekst
i poprawnie odpowiedzieć na ponad 98% pytań zadawanych przez człowieka – wyjaśnia Maciej Stanusch z firmy Stanusch
Technologies specjalizującej się w realizacji projektów w obszarze sztucznej inteligencji.

Dodatkowy pasażer

Podczas tegorocznego Consumer Electronics Show w Las Vegas, wydarzenia dedykowanego branży elektroniki użytkowej, Honda
przedstawiła NeuV – nowy elektroniczny samochód miejski, wyposażony w osobistą asystentkę opartą o algorytmy sztucznej
inteligencji. HANA (Honda Automated Network Assistant) potrafi m.in. interpretować emocje kierowcy i na podstawie
niewerbalnych sygnałów dopasowywać muzykę, temperaturę itp. Do jej zadań należy również przypominanie o ważnych wydarzeniach
z kalendarza i pomoc w umawianiu spotkań i dokonywaniu rezerwacji. Czas zweryfikuje, czy HANA sprosta oczekiwaniom
użytkowników. Istnieją spore szanse, że trafi do jednego worka z tysiącem podobnych rozwiązań, które w praktyce okazały
się niefunkcjonalne. Tymczasem, co do wykorzystania sztucznej inteligencji w samochodach osobowych Honda ma ambitne
plany, wykraczające daleko poza funkcje osobistej asystentki. Japończycy doszli do wniosku, że skoro 96 proc. czasu
samochody spędzają na miejscach parkingowych, to w dużej mierze są nieużyteczne i należy to zmienić. Projektanci
Hondy stworzyli model NeuV w taki sposób, by zarabiał na siebie, gdy nie jeździ nim jego właściciel. Jako pojazd
autonomiczny będzie mógł samodzielnie odbierać i przewozić ludzi zgodnie z filozofią ekonomii współpracy. Na tym
nie kończą się wizje japońskich inżynierów. Futurystyczny model Hondy ma również sprzedawać energię do sieci elektrycznej,
gdy stoi nieużywany.

SI za kulisami

Inwestycja w sztuczną inteligencję sięga głębiej niż budzące podziw rozwiązania konsumenckie. Najwięksi producenci samochodów
od lat udoskonalają swoje zakłady w obszarze automatyzacji, a maszyny wyposażone w zaawansowane algorytmy uczenia
maszynowego mogą wprowadzić ją na nowy, nieznany dotąd poziom. W swoim najnowszym raporcie poświęconym robotyzacji,
brytyjska firma Tharsus przekonuje, że w najbliższych latach czeka nas wysyp maszyn stworzonych do współpracy z ludźmi
w wykonywaniu powtarzalnych zadań. Co-bots, bo pod taką nazwą kryją się roboty kolaborujące z człowiekiem, od innych
maszyn wykorzystywanych w fabrykach odróżniają się m.in. funkcjami kognitywnymi. Mogą więc interpretować, przewidywać
i powtarzać zachowanie człowieka, ucząc się od niego wykonywania powtarzalnych zadań. Dla managerów produkcji to
spore ułatwienie, ponieważ funkcja zadanego uczenia eliminuje potrzebę skomplikowanego programowania maszyn przez
specjalistów. Mogą więc płynnie zmieniać stanowiska pracy i wykonywane zadania wchodząc w harmonię z resztą otoczenia.

– Wchodzimy w nowy wymiar automatyzacji, w którym roboty funkcjonować będą u boku człowieka jak nigdy wcześniej,
dając małym i średnim przedsiębiorstwom możliwości, które dotychczas były przywilejem największych graczy. Jest
to możliwe z powodu synergii kilku technologii, w tym m.in. chmury obliczeniowej i sztucznej inteligencji – przekonuje
Piotr Rojek z DSR.

W odróżnieniu od branżowej konkurencji, Honda idzie o krok dalej, przenosząc roboty z fabryk do sfery publicznej. Potężne
inwestycje firmy w R&D zaowocowały powstaniem projektu 3E Robotics Concept. Maszyny zaprojektowane przez japońskich
inżynierów mają ułatwić życie osobom niepełnosprawnym. Spod ich rąk wyszły 4 modele: okazujący współczucie robot
towarzysz, mobilne krzesło ułatwiające poruszanie w terenie – zarówno w domu, jak i na zewnątrz, maszyna do przewożenia
niewielkiego ładunku oraz autonomiczny pojazd terenowy.

Źródło:
www.dsr.com.pl

Szybkie uruchomienie e-sprzedaży w przedsiębiorstwie na przykładzie Centrum Ogrodniczego Jucca

Sprzedaż w Internecie zapewni konkurencyjność Twojej firmy

Według badań Kantar TNS do 2030 roku kanał sprzedaży detalicznej, realizowany poprzez salony stacjonarne, w dużej mierze zostanie zastąpiony przez sklepy online. Trend ten będzie wzmacniany przez obecną sytuację związaną z pandemią, gdyż kanał e-commerce okazał się tym, który w znacznym stopniu zastąpił tradycyjną sprzedaż w czasie kryzysu. Wiele firm dysponuje dużym potencjałem do rozwoju, który może być wykorzystany, jeśli przystosują się do aktualnych trendów oraz uruchomią dedykowany system ERP dla sieci handlowych. Wiele przedsiębiorstw podejmuje to wyzwanie, czego dobrym przykładem jest Centrum Ogrodnicze Jucca w podpoznańskim Tarnowie Podgórnym.

Omnichannel, czyli wiele kanałów sprzedaży obsługiwanych przez jeden system ERP dla sieci handlowych

Bez zintegrowanych systemów informatycznych, obejmujących sprzedaż w Internecie, ciężko w obecnych czasach o sukces, niezależnie od tego, jaki towar produkujemy i sprzedajemy. Kluczowy jest odpowiedni system ERP dla sieci handlowych, rozumiany jako centrum zarządzania danymi przedsiębiorstwa. Ważny jest również wybór platformy wspierającej sprzedaż w Internecie, połączonej z systemem ERP. Dla firmy Jucca odpowiedni system oznaczał przede wszystkim taki, które będzie wspierał wielooddziałową strukturę oraz obsługiwał wiele kanałów sprzedaży jednocześnie. Spółka Jucca zarządza asortymentem liczącym dziesiątki tysięcy różnorodnych produktów, które sprzedawane są sezonowo. Produkty oferowane są w sklepach stacjonarnych, na targach florystycznych, przez przedstawicieli handlowych pracujących w terenie oraz od niedawna w e-Sklepie Comarch. Dzięki wdrożonemu przez firmę Graphcom systemowi Comarch ERP Altum, połączonemu z innymi modułami Comarch, raz wprowadzone dane dotyczące asortymentu (np. ceny, zdjęcia, opisy produktowe), od razu są dostępne na stanowiskach sprzedaży detalicznej Comarch POS, w sklepie internetowym (Comarch e-Sklep), w czytnikach cen, na urządzeniach mobilnych wykorzystywanych przez przedstawicieli handlowych (Comarch Mobile Sprzedaż), czy w mobilnych urządzeniach magazynowych (Comarch WMS). Umożliwia to sprawne zarządzanie olbrzymią bazą produktów w jednym systemie ERP, bez którego proces ten nie byłby możliwy do obsłużenia.

Nowy kanał sprzedaży e-commerce w firmie Jucca

W kwietniu 2018 roku została uruchomiona nowa wersja sklepu internetowego w oparciu o technologię Comarch e-Sklep. Głównym celem powstania nowej platformy sprzedaży była możliwość zaoferowania dostępności żywych roślin online. Spółka Jucca nie chciała angażować czasu i środków w budowę dedykowanej platformy internetowej. Zamiast tego skorzystała z gotowego rozwiązania Comarch e-Sklep, które umożliwia rozpoczęcie sprzedaży e-commerce nawet w dwa tygodnie. Złożone w sklepie internetowym Jucca zamówienia, w procesie synchronizacji, są przekazywane do systemu Comarch ERP Altum, w którym są dalej obsługiwane. Jucca nigdy wcześniej nie sprzedawała swojego asortymentu w kanale e-commerce. W pierwszym kwartale 2020 roku sprzedaż w sklepie internetowym wzrosła o 343% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Sieć Jucca zyskała dodatkowe źródło przychodu, którego by nie było, gdyby nie nowoczesny sklep internetowy.

Dedykowane narzędzia do integracji z zewnętrznymi usługami

Sprzedaż w Internecie to nie tylko własny sklep internetowy, ale również obecność na popularnych dziś platformach marketplace. Oferowanie produktów m.in. w serwisie Allegro, to dla wielu firm konieczny element kampanii, w ramach której sukcesywnie starają się zachęcić klientów do realizacji zakupów w firmowych sklepach internetowych. Dzięki narzędziom firmy Graphcom możliwe jest łatwe połączenie z serwisem Allegro i w konsekwencji rozpoczęcie sprzedaży, w tym w najpopularniejszym w Polsce serwisie aukcyjnym. Skuteczna sprzedaż w Interencie nie jest możliwa bez sprawnej obsługi zamówień. Konieczna jest szybka realizacja płatności w połączeniu z jednym z dostępnych operatorów płatności w Internecie (Blue Media, PayU, PayPal, Przelewy24 itd.). Po rozliczeniu płatności i przygotowaniu towaru do wysyłki należy sprawnie zrealizować dostawę do klienta. W dzisiejszych czasach konsumenci przyzwyczaili się do maksymalnie kilkudniowego oczekiwania na zamówione produkty. Termin ten jest możliwy do zrealizowania dzięki narzędziom integrującym system ERP z usługami najpopularniejszych operatorów logistycznych (InPost, DHL, DPD, GLS itd.). Dzięki gotowym rozwiązaniom firmy Graphcom możliwe jest zautomatyzowanie m.in. obsługi płatności internetowych, procesu generowania listu przewozowego oraz nadania przesyłki do odbiorcy. W rezultacie otrzymujemy sprawnie działający system ERP dla sieci handlowych obsługujący kluczowe procesy sprzedaży e-commerce. Od efektywnego zarządzania ofertą i cennikami, przez obsługę klienta oraz obsługę płatności internetowych, aż do zautomatyzowanej wysyłki firmami kurierskimi. Skorzystaj z naszego doświadczenia już dziś i uruchom sprzedaż w Internecie nawet w dwa tygodnie!

Korzyści osiągnięte dzięki rozwiązaniu Comarch e-Sklep, wdrożonemu i połączonemu z systemem ERP przedsiębiorstwa, przez firmę Graphcom:
  • Obsługa wszystkich procesów handlowych w jednym systemie (od tworzenia bazy towarów, przez efektywną sprzedaż, po fakturowanie i nadanie wysyłki).
  • Szybkie uruchomienie nowego kanału sprzedaży, dzięki któremu Klienci znajdą Twoje towary w Internecie.
  • Otrzymasz gotowe rozwiązanie, dzięki któremu obsłużysz płatności internetowe, zorganizujesz współpracę z kurierami oraz sprawną wysyłkę towarów.
  • Szybkie uruchomienie sprzedaży produktów w Comarch e-Sklep i na Allegro.
  • Brak kosztów zakupu licencji i serwera, cały system umieścisz w Chmurze Comarch.

Graphcom Sp. z o.o. specjalizuje się we wdrażaniu systemów informatycznych wyprodukowanych przez Comarch S.A. Firma Graphcom współpracuje zarówno z małymi, średnimi, jak i dużymi przedsiębiorstwami. Od 2000 roku realizuje największe w kraju projekty wdrożeniowe Comarch ERP, koncentrując się na klientach z sektora produkcyjnego oraz e-commerce.

Graphcom wierzy, że kluczową wartością każdej firmy jest jej zdolność do korzystania z gromadzonych przez siebie danych (Data-Driven Company).

Opinie o wdrożeniu systemu Comarch ERP Altum przez firmę Graphcom w spółce Puccini:

Graphcom i Strix pomagają uruchomić e-sklep w 2 tygodnie!

Już 27 maja 2020 o godzinie 11.00 odbędzie się webinar organizowany przez firmę Graphcom oraz przez firmę Strix. Hasłem przewodnim wydarzenia będzie skuteczna sprzedaż e-commerce. Specjaliści podpowiedzą w jaki sposób w 2 tygodnie uruchomić sprzedaż w Internecie, w oparciu o platformę Magento oraz Comarch e-Sklep, czyli dwa rozwiązania przeznaczone do prowadzenia efektywnej sprzedaży online. Wyjaśnione zostaną podstawowe różnice pomiędzy produktami, tak by klient mógł ocenić, który z nich bardziej odpowiada jego potrzebom. Uczestnicy będą mogli również zobaczyć pokaz na żywo każdego z rozwiązań. Graphcom zaprezentuje tajniki Comarch e-Sklep, z kolei Strix przybliży tajemnice platformy Magento. W każdym przypadku uczestnicy poznają zakres wdrożenia wymagany do skutecznego uruchomienia sklepu online oraz rozpoczęcia działań na Allegro w zaledwie 2 tygodnie!

Webinar potrwa około 60 minut. Zachęcamy do zapoznania się z agendą wydarzenia. Chęć udziału w webinarze prosimy zgłaszać tutaj. Zapraszamy wszystkich, którym zależy na zdobyciu praktycznej i merytorycznej wiedzy!

Więcej informacji pod linkiem: https://graphcom.pl/aktualnosci/graphcom-i-strix-podpowiadaja-jak-w-2-tygodnie-uruchomic-sprzedaz-internetowa-zaproszenie-na-webinar/ 

ZAMEL, renomowany producent z branży elektrotechnicznej, wdraża IFS Applications 10

IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, informuje, że firma ZAMEL, uznany na polskim rynku dostawca produktów elektrotechnicznych, wdroży system IFS Applications™ 10 w celu usprawnienia zarządzania produkcją, łańcuchem dostaw oraz sprzedażą i serwisem. Rozwiązanie wdroży firma Delegate IT, certyfikowany partner IFS.

ZAMEL to firma rodzinna z siedzibą w Pszczynie, od ponad 30 lat specjalizująca się w produkcji wysokiej jakości produktów elektrotechnicznych, m.in. bezprzewodowych systemów inteligentnego domu oraz elementów instalacji automatyki budynkowej. Wyroby ZAMEL, znane i cenione na polskim rynku, mają również licznych odbiorców m.in. w Rosji, na Ukrainie, w Niemczech i we Włoszech. 

Aby zapewnić dalszy rozwój, firma ZAMEL poszukiwała zintegrowanego rozwiązania ERP, które pozwoli ujednolicić i usprawnić procesy biznesowe. Po przeprowadzeniu szczegółowej analizy ofert dostawców systemów ERP firma ZAMEL zdecydowała się na rozwiązanie firmy IFS. Projekt wdrożeniowy zrealizuje firma Delegate IT.  

„Inwestycja w system IFS Applications jest głównym elementem realizacji naszej strategii, która zakłada ujednolicenie i usprawnienie procesów oraz sposobów pracy. Naszym celem jest zapewnienie najwyższej jakości produktów i standardu obsługi klienta. Jesteśmy przekonani, że wdrożenie rozwiązania firmy IFS zwiększy naszą konkurencyjność i pozwoli przygotować się na przyszłe wyzwania” – powiedział Wojciech Dzida, właściciel firmy ZAMEL.

„Jesteśmy dumni z tego, że firma ZAMEL obdarzyła nas zaufaniem, powierzając nam realizację  zaawansowanego projektu informatycznego” – powiedział Robert Szydłowski, prezes zarządu Delegate IT Sp. z o. o. „Jako partner IFS deklarujemy wsparcie na każdym etapie trwania projektu, zarówno w zakresie wdrażania, jak i utrzymania systemu IFS Applications”.

„Cieszymy się, że firma ZAMEL wybrała nasze rozwiązanie. Jesteśmy przekonani, że funkcjonalność systemu IFS Applications, dostosowana do potrzeb firm produkcyjnych, przełoży się na zwiększenie efektywności działań firmy ZAMEL i przyczyni się do wzmocnienia jej pozycji na konkurencyjnym rynku” – dodał Dariusz Ragus, Business Channel Manager w IFS Poland.

System IFS Applications usprawni procesy biznesowe firmy ZAMEL we wszystkich kluczowych obszarach działalności, a w szczególności uprości złożone procesy produkcyjne obejmujące zawansowane planowanie i rozliczanie kosztów produkcji. Dzięki zastosowaniu technologii mobilnych usprawni również zarządzanie gospodarką magazynową. Z systemu będzie korzystać 200 użytkowników.


Więcej informacji o firmie IFS można znaleźć na stronie IFS.com lub obserwując nas na Twitterze: @IFSPoland.

Anna Machol, PR for IFS in Poland. Phone: +48 512 134 493, anna.machol@ifs.com