Chmura w kontekście systemu ERP to szerokie pojęcie. Dotyczyć może zarówno lokalizacji software`u jak i formy współpracy z producentem systemu.
System Monitor ERP jest instalowany zarówno na sprzęcie znajdującym się lokalnie u naszych klientów jak i w środowiskach chmurowych, tak własnych jak i naszych partnerów. Dostarczamy również możliwość zakupu systemu w formie abonamentu, w którym Klient tworzy specjalistyczny etat dla systemu ERP w swojej firmie i miesięcznie, w stałej kwocie płaci za: system, wsparcie powdrożeniowe, utrzymanie, rozwój, cedując tym samym odpowiedzialność za ciągłość działania na producenta. W tej formie współpracy należy zwrócić uwagę na fakt, że w każdym momencie umowę można wypowiedzieć i zrezygnować ze współpracy. Dla przedsiębiorstw, które nie chcą się wiązać z dostawcą na dłużej, jest to rozwiązanie idealne. Dodatkowo comiesięczną opłatę możemy wpisać do kosztów prowadzenia działalności.
Jeśli natomiast zastanawiamy się nad opcją dotyczącą miejsca przechowywania danych, to tematem nie jest w moim odczuciu fizyczna lokalizacja systemu, ale usługi i zabezpieczenia z tym powiązane. W Polsce panuje przekonanie, że dane są najbardziej bezpieczne gdy przechowujemy je lokalnie. I tak i nie – widziałem wiele bezsensownych polityk dotyczących bezpieczeństwa danych takich jak np. składowanie danych na dyskach i codzienne wywożenie ich do innych lokalizacji (dyski rozmagnesowane i 60% danych nie do odtworzenia).
Podejmując strategiczną decyzję o wejściu w chmurę czy o zakupie hardware`u należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
– ile kosztuje moją firmę jedna godzina przestoju?
– ile kosztuje utrzymanie działu IT?
– czy system (i moje procesy biznesowe) wymaga codziennej opieki?
– jak zbudować politykę bezpieczeństwa w moich realiach?
Statystycznie, im większe wdrożenie tym większa potrzeba posiadania na swoim pokładzie administratora, który będzie czuwał codziennie nad prawidłowym funkcjonowaniem systemu, nadawał uprawnienia, zarządzał, sporządzał kopie bezpieczeństwa – większość Data Center tego typu usługi ma już w swojej ofercie. Kwestie, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze rozwiązania chmurowego to na pewno bezpieczeństwo danych (backup, zabezpieczenia, aktualizacje oprogramowania), dostęp do danych (łącza) oraz odpowiedzialność dostawcy DC (umowa).
Efektywna obsługa procesów magazynowych wpływa bezpośrednio na terminową realizację zamówień oraz czas dostawy produktów do klientów i kontrahentów. Na wdrożenie systemu Comarch WMS, odpowiadającego za kompleksowe zarządzanie gospodarką magazynową w firmie, zdecydowało się przedsiębiorstwo IKO Kompania Drobiarska. Prace wdrożeniowe zostały zlecone firmie Graphcom, która wcześniej uruchomiła w firmie IKO dedykowany system ERP dla przemysłu. System Comarch WMS w firmie IKO Kompania Drobiarska wspiera obsługę kluczowych procesów magazynowych, między innymi procesu przyjęcia wyrobów gotowych z produkcji oraz procesu wydania palet z zamówienia.
Proces przyjęcia wyrobów gotowych z produkcji
Przedsiębiorstwo IKO Kompania Drobiarska na co dzień wykorzystuje dedykowany system ERP dla przemysłu, rozwiązanie Comarch ERP XL, z którego korzysta obecnie ponad 5500 przedsiębiorstw z różnych branż. Proces przyjęcia wyrobów gotowych z produkcji inicjowany jest w systemie Comarch ERP. System na podstawie zgromadzonych w nim danych, umożliwia planiście wybranie zamówień sprzedaży, które zostaną zlecone do wykonania na produkcji. Produkcja w oparciu o otrzymane zamówienia przygotowuje oklejone, wcześniej przygotowanymi etykietami, towary i umieszcza je na paletach, które są przekazywane na magazyn. W aplikacji Comarch WMS, przy użyciu mobilnego kolektora, następuje przyjęcie towaru na magazynie. Magazynier dodaje w systemie nowy dokument przyjęcia AWD. Najpierw za pomocą kolektora odczytuje kod z etykiety zamówienia, który łączy konkretne zamówienie z dokumentem przyjęcia AWD. Następnie skanuje kody z etykiet towarów, wprowadzając pozycje na dokument. Po zakończeniu dodawania pozycji na dokument przyjęcia AWD, magazynier na przygotowany towar z zamówienia, przykleja jedną z wcześniej wygenerowanych i wydrukowanych etykiet z kodem palety i skanuje go, przydzielając tym samym towary z zamówienia do konkretnej jednostki zbiorczej. Paleta następnie jest umieszczana na wadze najazdowej, która waży paletę i wysyła wynik na kolektor, dzięki czemu paleta ma w systemie przypisaną określoną wagę. Jest to ostatni krok, po którym dokument jest zatwierdzany. Proces kończy się automatycznym wygenerowaniem w systemie Comarch ERP XL dokumentu handlowego przyjęcia wewnętrznego PW, realizowanym przez aplikację „Worker”. Aplikacja automatycznie przypisuje rezerwację do wcześniej utworzonego zamówienia sprzedaży, w systemie Comarch ERP XL.
Wydanie palet z zamówienia
Gdy zamówienie ma zostać wydane z magazynu, biuro drukuje z poziomu systemu Comarch ERP XL dokument ZS (zamówienie sprzedaży), który zawiera unikalny kod kreskowy EAN z numerem zamówienia a następnie przekazuje wydrukowany dokument na magazyn. Magazynier przy użyciu kolektora skanuje kod kreskowy EAN zamówienia co skutkuje otwarciem wydania ZWM w systemie Comarch WMS, na kolektorze. System podpowiada na jakich paletach i w jakiej części magazynu zlokalizowany jest towar klienta, co ułatwia w zdecydowanym stopniu szybką kompletację oraz sprawną obsługę procesu wydania. Magazynier potwierdza pobranie palety skanując odpowiednią etykietę z kodem i zatwierdzając tym samym towary, które się na niej znajdują. Możliwa jest sytuacja, w której tylko część towaru znajdującego się na palecie będzie wydana. W takim wypadku nastąpi dekompletacja palety do ilości zgodnej z dokumentem zamówienia. Pozostała część towaru otrzyma nową etykietę, zgodnie ze stanem ilościowym. W dalszej części realizacji wydania magazynier potwierdza wagę wydawanej palety za pomocą wagi najazdowej. Następnie z poziomu systemu Comarch WMS magazynier drukuje nową etykietę do naklejenia na wydawaną paletę. Ostatnia etykieta zawiera informację odnośnie produktu (m.in. dane kontrahenta, zawartość palety) i drukowana jest w celu finalnego potwierdzenia zawartości wydawanego zamówienia. Waga palety jest dodatkowo potwierdzana w tym kroku procesu, gdyż paleta mogła być wcześniej zdekompletowana w procesie wydania lub w ramach przesunięć międzymagazynowych. Ponowne zważenie palety umożliwia dodatkową weryfikację stanu wagowego wydawanego towaru oraz w konsekwencji wspomaga poprawną realizację zamówienia. Po sprawdzeniu paleta jest następnie przekazywana przewoźnikowi wraz z wydrukowanym dokument handlowy WZ.
System ERP dla przemysłu zintegrowany z rozwiązaniem Comarch WMS
Rozwiązanie Comarch WSM to przede wszystkim sprawnie zbudowana struktura magazynowa, zdefiniowane procesy i algorytmy zarządzania oraz odpowiednie dyspozycje dla pracowników magazynu wraz z możliwością monitorowania ich stanu oraz realizacji. Comarch WMS wspiera kluczowe procesy przyjęć, lokalizacji, przesunięć oraz wydań i inwentaryzacji towarów. Comarch WMS to dedykowane narzędzie przeznaczone do zarządzania gospodarką magazynową firmy. Rozwiązanie jest stosowane przez firmy oraz operatorów logistycznych, obsługujących w swoich magazynach i terminalach codziennie dużą liczbę zróżnicowanych przesyłek, pochodzących od wielu nadawców i kierowanych do wielu odbiorców. Połączone systemy, Comarch WMS oraz system ERP dla przemysłu, w znacznym stopniu usprawniają i automatyzują obsługę procesów magazynowych.
Korzyści osiągnięte w firmie IKO Kompania Drobiarska dzięki rozwiązaniu Comarch WMS, wdrożonemu i połączonemu z systemem Comarch ERP XL:
Zmniejszenie ilości personelu, zajmującego się wydawaniem wyrobów gotowych pod zamówienia klientów.
Znaczne ograniczenie pomyłek i poprawienie zgodności wysyłek z zamówieniem klienta.
Znaczne zmniejszenie ryzyka, że na samochód z wysyłką trafi niewłaściwa paleta.
Ograniczenie ryzyka, że na samochód trafi paleta, która została zdekompletowana.
Ogólne usprawnienie obsługi przyjęć i wydań towarów, możliwe dzięki zastosowaniu mobilnych urządzeń – kolektorów (np. wydruku etykiet dla wydawanych zamówień z poziomu Comarch WMS Magazynier).
Umożliwienie kontroli przyjmowanych i wydawanych produktów, dzięki monitorowaniu wagi palety, która rejestrowana jest w systemie Comarch WMS.
Graphcom Sp. z o.o. specjalizuje się we wdrażaniu systemów informatycznych wyprodukowanych przez Comarch S.A. Firma Graphcom współpracuje zarówno z małymi, średnimi, jak i dużymi przedsiębiorstwami. Od 2000 roku realizuje największe w kraju projekty wdrożeniowe Comarch ERP, koncentrując się na klientach z sektora produkcyjnego oraz e-commerce.
Graphcom wierzy, że kluczową wartością każdej firmy jest jej zdolność do korzystania z gromadzonych przez siebie danych (Data-Driven Company).
Tabelaryczny opis 100 najważniejszych systemów IT wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem, które dostępne są na rynku Polskim ze wskazaniem oferowanych w modelu chmurowym.
Porównanie ofert na wdrożenie systemu w modelu On-Premise z ofertami na wdrożenie w modelu chmurowym.
Jak optymalizować zarządzanie przedsiębiorstwem przy wsparciu nowoczesnych narzędzi informatycznych – część doradcza BPC GROUP POLAND.
Wypowiedzi ekspertów, analityków i producentów IT na temat aktualnych wyzwań biznesowych stawianych przed systemami różnych klas systemowych.
100 kluczowych systemów IT w Polsce
Tabelaryczny opis systemów IT wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem z podziałem na klasy systemowe: ERP, dedykowane produkcji, obszaru logistyczno-magazynowego, zarządzania projektami, analityki zarządczej. W tabeli wskazano systemy oferowane w modelu chmurowym. Po raz pierwszy swoje rozwiązania na rynku polskim prezentują dostawcy z krajów: ze Stanów Zjednoczonych, Anglii, Niemiec, Włoch, Ukrainy Słowacji oraz Czech.
Porównanie ofert On-Premise vs Chmura
Dostawcy IT analizują i porównują oferty na wdrożenie rozwiązań wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem w modelu On-Premise oraz Chmurowym.
Wypowiedzi ekspertów, analityków i producentów IT
MOM – nowe podejście do systemów IT w produkcji czy tylko zabieg marketingowy?
Aktualne wyzwania biznesowe stawiane przed systemami logistyczno-magazynowymi, a ich rozwój i nowoczesność.
Nowoczesność w systemach Business Intelligence i podobnych, czyli jakie możliwości dają obecnie dostępne na rynku rozwiązania IT w obszarze zaawansowanej analityki danych.
E-commerce – wszystko co przedsiębiorstwo musi wiedzieć zanim zdecyduje się na uruchomienie tego kanału sprzedaży.
Jak przygotować infrastrukturę IT do obecnych wyzwań i nowych modelów rynkowych.
Nasz portal wykorzystuje pliki cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności Grupy BPCZapoznałem się