Rola e-Logistyki i Business Intelligence w budowaniu przewagi konkurencyjnej w e-commerce

Procesy logistyczne w e‑commerce nie ograniczają się jedynie do spakowania produktu zamówionego przez klienta i wysłania paczki kurierem. Wraz z rozwojem technologicznym, rosnącą świadomością klientów, a także upowszechnieniem omnichannel przed logistyką w e‑commerce pojawiły się nowe wyzwania. E‑logistyka stała się kluczowym elementem działania każdego sklepu internetowego. Jeśli jednak połączymy ją z rozwiązaniami Business Intelligence, otrzymamy rozbudowane narzędzie, które oznacza przewagę konkurencyjną na rynku sprzedaży elektronicznej.

Rozwój e-commerce i wpływ tego zjawiska na logistykę

Przeglądając dane udostępnione przez firmę badawczą eMarketer, możemy zauważyć, że obroty e‑handlu na świecie zwiększają się o ok. 20% rok do roku. Trzeba też pamiętać o tym, że ogromny wpływ na rozwój e‑commerce w 2020 roku ma pandemia COVID‑19. Firmy musiały przejść gwałtowną przemianę i działania sprzedażowe z kanałów offline przenieść do kanału online. Po drodze pojawiły się jednak problemy związane między innymi z logistyką. Wśród nich warto wymienić osiem najważniejszych:

  • kłopoty z zapewnieniem bezpieczeństwa pracowników;
  • trudności z stabilnością finansową i przepływem środków pieniężnych;
  • spadek globalnej i krajowej zdolności produkcyjnej;
  • zakłócenie łańcucha dostaw (spadek lub wzrost popytu);
  • opóźnienia i ryzyko kontraktowe;
  • trudności z dostosowaniem się do nowych przepisów i ustawodawstw rządowych;
  • przeszkody związane z automatyzacją i technologią;
  • wyzwania logistyczne (zamknięcie lub ograniczenie działalności, długi czas oczekiwania na dostawy).

Jeśli przyjrzymy się powyższym punktom, to łatwo zauważymy, że nowe problemy pojawiły się w sektorze logistyki, a także w praktycznie wszystkich działach pracy e‑sklepu. Kłopoty związane z magazynowaniem oraz dostępnymi technologiami stały się przeszkodą w funkcjonowaniu jednostek, które nie są przygotowane na szybkie i drastyczne zmiany.

 

D2C rozwiązanie, które staje się standardem?

Sprzedawcy muszą myśleć w sposób bardziej nastawiony na klienta. Sprzedaż bezpośrednio do odbiorcy z pominięciem zewnętrznych dostawców stała się dla wielu biznesów rozwiązaniem przynoszącym korzyści. Forbes podaje, że 52% marek sprzedających w modelu DTC (D2C) odnotowało wzrost popytu. Firmy biorące udział w tym badaniu reprezentowały różne branże, w tym dom, modę, urodę, elektronikę, żywność i podobne

Marki te radziły sobie lepiej niż ich tradycyjne odpowiedniki podczas pandemii koronawirusa. Gdy 80% tradycyjnych detalistów odnotowało spadek sprzedaży od początku pandemii, tylko 22% marek D2C doświadczyło spadku. Jednakże trzeba tu pamiętać o tym, że kiedy obowiązują obostrzenia, zamykane są fabryki, to wpływa to i na małych sprzedawców, i na dużych, masowych. Zawsze w takich wypadkach wystąpią zakłócenia w łańcuchu dostaw, spadek nieformalnych zakupów oraz wzrost zakupów podstawowych: kosmetyków, artykułów spożywczych i artykułów zdrowotnych. Doprowadza to do reglamentowania wielkości sprzedaży niektórych produktów.

Klienci oczekują też, że ich zamówienia zostaną dostarczone szybciej, co niestety nie zawsze jest możliwe. Przesyłki międzynarodowe dostarczane są z dużymi opóźnieniami. Związane jest to z obostrzeniami logistycznymi. Jednakże krajowi operatorzy również muszą radzić sobie z obecną sytuacją.

W tym wszystkim pojawia się miejsce dla rozwiązań oferowanych przez e‑logistykę, która w tej właśnie chwili przeżywa rozkwit. Dzięki odpowiednim narzędziom możemy nie tylko analizować dostępność zapasów magazynowych u poszczególnych dostawców, ale także śledzić ich drogę do klientów, reagować na piki sprzedażowe i problemy z dostępnością towarów. Tak naprawdę jedno dobre rozwiązanie połączone dodatkowo z BI daje ogromną przewagę konkurencyjną, której teraz tak bardzo potrzebujemy.

 

Dlaczego Business Intelligence jest ważne?

Rozwiązania BI mają na celu w łatwy sposób wizualizować wszelkie dane, o których sobie zamarzymy, prowadząc firmę. Badania pokazują, że analiza danych pięciokrotnie przyspiesza podejmowanie decyzji w firmach. Trzy najważniejsze trendy analizy biznesowej to wizualizacja danych, zarządzanie jakością danych i samoobsługowa analiza biznesowa (BI). 54% przedsiębiorstw zgadza się, że BI oparta na chmurze jest niezbędna zarówno dla ich obecnych, jak i przyszłych inicjatyw. Dodatkowo ponad 46% firm już korzysta z narzędzia BI jako kluczowej części swojej strategii biznesowej.

 

Jak połączyć e-Logistykę i Business Intelligence?

Model logistyczny, w jakim działa sklep internetowy to jedynie punkt wyjścia do analizy wprowadzanych z back‑endu rozwiązań. Trzeba pamiętać, że od zamówienia produktu przez klienta do odbioru paczki, zamówienie przebywa drugą „wirtualną drogę”. Dobry przykład znajduje się poniżej. Jest to wykres jednego z prostszych rozwiązań, które merce.com wdrożył u jednego z klientów. Jak widać, cały proces został w pełni zautomatyzowany, co znacznie przyśpiesza realizację zamówienia oraz ułatwia pracę osobom obsługującym magazyn, księgowości oraz pracownikom BOK.

Przykładowy diagram zamówień – materiały własne merce.com

 

Opisywane wdrożenie miało na celu połączyć magazyn zewnętrzny z systemem sprzedażowym, kurierskim i księgowym. Na każdym etapie osoba z BOK może śledzić status zamówienia, pobrać odpowiednie dokumenty, skontaktować się z magazynem lub klientem w celu weryfikacji danych. Jeśli dojdzie do sytuacji, w której produkt będzie reklamowany lub zwracany, to też jest to widoczne w panelu administracyjnym sklepu internetowego. Automatyzacja, o której wcześniej wspominaliśmy, do minimum ograniczyła udział pracowników sklepu w całym rozbudowanym procesie.

 

BIZONE E-commerce Business Intelligence

Do tego trzeba dodać jeszcze jedną ważną integrację, bez której to rozwiązanie nie jest kompletne. Mowa o Business Intelligence (BI). Może to być autorskie rozwiązanie E-commerce Business Intelligence, które pozwala na dogłębną analizę i przekształcanie danych w informacje biznesowe potrzebne do sprawnego funkcjonowania firmy. W przypadku modułu magazynowo logistycznego możemy w prosty i szybki sposób wygenerować dane dotyczące wielkości zamówień dla danych klientów, obszarów, osób które użyły kodów rabatowych.

BIZONE E-commerce Business Intelligence

 

Sprawdzimy stany magazynowe wszystkich podległych jednostek, możemy przejrzeć wysyłki z poszczególnych magazynów, stworzyć rozbudowane analizy, które pozwolą prognozować kolejne okresy sprzedażowe. BI oferowane przez merce.com umożliwia łatwe tworzenie raportów, statystyk, prognoz i innych wizualizacji w kilka sekund. To rozwiązanie skierowane do biznesu, które pozwala na co dzień podejmować decyzje oparte na danych.

Połączenie obu dostępnych narzędzi ma nie tylko ogromny wpływ na jakość obsługi klienta i jego zadowolenie z realizacji zamówień, ale także usprawnia pracę zespołu pracowników sklepu internetowego. Nie zapominajmy, że konkurencyjność rośnie. Obecnie BI stało się trendem, z którego korzystają zarówno duzi rynkowi gracze, jak i mniejsze firmy. Od 2018 roku najczęściej wdrażającymi rozwiązania Business Intelligence były małe firmy zatrudniające około stu pracowników. Dodatkowo korzystanie z takich rozwiązań nie dotyczy już tylko firm zajmujących się sprzedażą czy analizą danych. Organizacje prowadzące dokumentację – instytucje finansowe, szkolnictwo wyższe, firmy handlu detalicznego itp. – to obecnie główne podmioty wykorzystujące analizę biznesową w chmurze. Dobrze jest więc zainwestować w tego typu rozwiązania, aby nie pozostawać z tyłu.

 

Dawid Marut

Full-Stack Marketing Specialist Merce.com

 

XPRIMER – narzędzie dla nowoczesnych firm handlowo-dystrybucyjnych

Czy nowoczesne przedsiębiorstwo to takie, w którym korzysta się z rozwiązań opartych na najnowszych technologiach? A może takie, które jest elastyczne i szybko dostosowuje się do dynamicznych zmian na rynku? Mamy wrażenie, że owa nowoczesność jest pojęciem bardzo subiektywnym i dla różnych przedsiębiorstw będzie znaczyć co innego. Dlatego prezentujemy jedną z funkcjonalności systemu IT, która sprawia, że przedsiębiorstwo, nie tylko handlowo-dystrybucyjne, staje się nowoczesne.

Nowoczesny biznes zaczyna się od pracownika

Przedsiębiorstwo to zespół naczyń połączonych. Jeżeli w jakimś dziale jest problem z efektywnością pracy, przekłada się to na funkcjonowanie pozostałych jednostek organizacyjnych. Pracownik może być zarówno przyczyną nieprawidłowości, jak i powodem poprawy wyników, jakie osiąga firma. Właśnie dlatego uważamy, że to od niego należy budować podstawy nowoczesnego biznesu. Od niego i od czasu, który poświęca na pracę.

Automatyzacja w przedsiębiorstwie

Nasi klienci to m.in. największe sieci spożywcze, sieci aptek, firmy dystrybuujące elektronikę i sprzęty AGD, salony meblowe, czy sieci kin. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii budują znaczącą przewagę konkurencyjną. Decydując się na współpracę z nami, wybierają rozwiązania dopasowane do swoich potrzeb, co w kontekście naszych systemów oznacza wdrażanie ich różnych modułów. Chcemy zwrócić uwagę na jeden z nich – automatyczne planowanie grafików – będący składową platformy Xprimer.

Automatyczne planowanie czasu pracy to efekt odwróconego sposobu myślenia o samym procesie planowania. Tu system przygotowuje pierwszą wersję grafiku pracy i, dzięki temu, odciąża pracowników średniego szczebla, którzy, zamiast tracić czas na wypełnianie tabelek, mogą działać operacyjnie. Niezwykle przydatna jest również opcja kontrolująca w trybie online zgodność przygotowywanego planu pracy z Kodeksem Pracy i blokująca możliwości popełnienia błędu. Moduł pozwala wygenerować wiele wersji planu (w zależności od wybranych, istotnych dla przedsiębiorstwa kryteriów) i wybrać tę najlepszą, odpowiadającą aktualnym potrzebom.

Automatyczne planowanie czasu pracy – wyznacznik nowoczesności

Nasi klienci korzystają także z funkcji sygnalizującej braki kompetencyjne w obsadzie. System szybko podpowiada, kto może zastąpić pracownika w razie jego nieobecności. Dzięki temu oszczędzany jest czas, jaki kierownictwo średniego szczebla poświęca na tę czynność administracyjną. Działa to też w drugą stronę – pracownik, znając z wyprzedzeniem swoje obowiązki, ma lepiej zorganizowany czas i pracuje efektywniej. Co to oznacza dla firmy? Automatyczne grafiki to jeden z ważniejszych elementów potrzebnych do dobrego zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem  handlowo-dystrybucyjnym. Pomaga ciąć koszty tam, gdzie wcześniej nie było to możliwe.

eq system sp. z o.o.
ul. św. Antoniego 50
41-303 Dąbrowa Górnicza

tel.+48 32 420 74 20
info@xprimer.pl

https://ww.xprimer.pl

 

Impuls dla rozwoju

Nowe funkcjonalności i udoskonalone możliwości — taka jest najnowsza wersja 1.4 systemu Impuls EVO od BPSC. W tym wydaniu producent skupił się na poprawie efektywności zarządzania produkcją. Wersja sygnowana numerem 1.4 posiada aż 10 podstawowych strategii harmonogramowania produkcji.

System Impuls EVO w wydaniu 1.4 od BPSC, to przede wszystkim szereg nowości, zarówno w obszarze technologicznym, jak i doświadczeń użytkownika. Nową funkcjonalnością jest m.in rozbudowany moduł kalkulacji kosztów oraz dużo mocniej rozwinięta karta kalkulacyjna według kosztu źródłowego.

Rozwiązania w module WMS, które do tej pory były opcjonalne, w wersji 1.4 dostarczane są w standardzie, podobnie jak aplikacja APS, na której wdrożenie z roku
na rok decyduje się coraz więcej firm. W najnowszej wersji WMS zapewnia jeszcze wyższy poziom szczegółowości, działając w środowisku Android oraz zapewniając wsparcie
dla Użytkowników posiadających urządzenia wyposażone w dalszym ciągu w Windows CE.

Nowością jest także API dla silników OCR, czyli Opitcal Character Recognition. Rozwiązanie to w bardzo dużym stopniu przyspiesza pracę kancelarii i służb odpowiedzialnych za rejestracji faktur kosztowych w organizacji. Realizuje to poprzez wyeliminowanie potrzeby obsługi przez Użytkownika części zadań automatyzując proces
i wspierając weryfikację rejestrowanych danych.

Na obecnym etapie rozwoju ERP-ów, przejrzystość i dostęp do informacji są równie ważne, jak gromadzenie i analizowanie danych. Impuls EVO 1.4 oraz aplikacja mobilna to odpowiedź na rynkowe trendy, która pozwoli wejść firmom na wyższy poziom zarządzania.

Wspomniane Ekrany Startowe to obszar oprogramowania Impuls EVO przygotowany z myślą o urządzeniach przenośnych, który kładzie nacisk na prostotę obsługi oraz przyjazny i przejrzysty interfejs (UI). Przygotowano zestaw predefiniowanych ekranów zarówno dla Zarządu, Dyrektora Produkcji i Pracownika szeregowego. Dodatkowo użytkownik może konfigurować układ dashboardu i dopasowywać go do firmy, pełnionej funkcji i swojego zapotrzebowania na zakres i formę prezentowania informacji. Wersję demonstracyjną można pobrać z GooglePlay i AppStore.