Praca zdalna – wyzwanie czy nowa codzienność dla pracowników?

Na przestrzeni ostatnich miesięcy można było zaobserwować, że automatyzacja procesów w przedsiębiorstwie to właściwa droga do tego, aby w awaryjnej sytuacji móc nadal właściwie zarządzać. O skuteczności nowoczesnych technologii przekonały się w szczególności firmy, które zostały zmuszone do oddelegowania swoich pracowników działów kadrowo-płacowych oraz HR na pracę zdalną w czasie pandemii. Jak systemy do zarządzania wpłynęły na organizację zadań podczas home office?

Przed wybuchem pandemii COVID-19 praca zdalna była benefitem postrzeganym jako atrakcyjne warunki zatrudnienia. Mało kto korzystał z takiej formy, a wiele osób nie wyobrażało sobie, jak można wykonywać obowiązki zawodowe z domu. Tymczasem sytuacja spowodowała, że praca zdalna stała się koniecznością wynikającą z ograniczenia ryzyka rozprzestrzeniania się infekcji. Pracodawcy coraz chętniej skłaniali się do tego, aby zamiast odsyłania pracowników na urlopy dać im możliwość wykonywania zadań z pomocą nowoczesnych technik informatycznych i telekomunikacyjnych.

Zarządzanie czy dezorganizacja?

Przejście na tryb pracy zdalnej spowodowało, że pracownicy zwrócili uwagę na istotny problem związany z zarządzaniem. Rozliczanie czasu pracy okazało się problematyczne zarówno dla pracowników, jak i kadry zarządzającej. Ograniczenia spowodowały zahamowanie procesów związanych ze szkoleniami oraz zatrudnianiem nowych pracowników, trudności pojawiły się także w obsłudze wniosków i dokumentacji księgowej, powodując opóźnienia. Dezorganizacja pojawiła się jednak wyłącznie w firmach, które przez okres swojej działalności nie zdecydowały się na wdrożenie dedykowanych systemów informatycznych.

Aplikacje usprawniające pracę w czasie pandemii

Wspomniane wyżej problemy nie dotyczą jednak firm, które znacznie wcześniej wdrożyły system do zarządzania zasobami ludzkimi i działem księgowości wraz z dedykowanymi aplikacjami. Posiadanie odpowiedniego narzędzia pomaga usprawnić zarówno komunikację (pracownik-firma), jak i właściwe zarządzanie. W systemie TETA HR pracownik może na bieżąco kontrolować swoje absencje czy godziny nadliczbowe, dzięki czytelnej ewidencji dbającej o właściwe rozliczanie czasu pracy na podstawie składników RCP, z których tworzone są karty pracy i listy płac. Z pomocą elektronicznego obiegu dokumentów pracownik może w każdej chwili złożyć wniosek urlopowy lub delegację w formie online. Podanie jest akceptowane przez przełożonego, który ma wgląd do systemu z poziomu urządzeń mobilnych. Dzięki technologiom mobilnym oraz webowym pracodawca ma stały dostęp do planu pracy pracownika. Co więcej, menadżer ma możliwość zlecać oraz zatwierdzać nadgodziny zarówno indywidualnie, jak i grupowo.

Narzędzia dopasowane do potrzeb

Oprócz dostępu do działu HR, osoba pracująca zdalnie może załatwić większość spraw z obszaru księgowo-płacowego. Automatyzacja wybranych procesów umożliwia nie tylko terminową realizację zadań, ale także ułatwia szereg czynności takich jak: naliczanie wynagrodzeń, wykonywanie przelewów czy rozliczanie z ZUS. Dzięki automatyzacji czasochłonnych procesów pracownicy mogą skupić się na analizie oraz weryfikacji wygenerowanych wartości, bez tracenia czasu na pracochłonne czynności. Do dyspozycji jest także aplikacja mobilna TETA ME dopasowana do potrzeb osób zatrudnionych, pracujących zarówno zdalnie, jak i stacjonarnie. Narzędzie skoncentrowane na potrzebach pracowników, pozwala usprawnić komunikację, dzięki czemu ludzie będący na home office mogą wnioskować o urlop bez konieczności składania papierowego wniosku w siedzibie firmy. Oprócz tego osoba pracująca z domu ma stały podgląd do statusu złożonego dokumentu.

Podsumowanie

Pandemia COVID-19 pokazała, że technologie informatyczne w przedsiębiorstwach niezależnie od branży są niezastąpione. Bez stałego kontaktu z zespołem i menadżerami podczas pracy zdalnej wykonanie wielu zadań jest po prostu niemożliwe. Sam proces zarządzania oraz organizacji wymaga od pracowników zmiany podejścia do codziennych czynności, co dla niektórych osób okazało się sporym wyzwaniem. Niemniej jednak nowoczesne rozwiązania, w postaci systemów do zarządzania zasobami, pozwalają zachować płynne działanie w obszarach księgowo-płacowym oraz HR, co w przypadku wykonywania zadań na odległość jest sporym sukcesem.

 

OPTeam SA
Tajęcina 113
36-002 Jasionka
tel. 17 867 21 00
tel. 17 859 68 45
kom. 668 345 573
e-mail: opteam@opteam.pl
https://opteam.pl/

 

Przestoje produkcyjne. Czy można je wyeliminować?

Nieplanowane przestoje oznaczają straty dla przedsiębiorstwa. Stanowią bowiem realne ryzyko opóźnienia realizacji zlecenia, a nawet przerwania ciągłości produkcji. Wśród przyczyn ich występowania znajduje się wiele czynników i na część z nich nie zawsze mamy wpływ. Jednak eliminując te zależne od nas, możemy zapobiegać nieplanowanym przestojom, a co za tym idzie niepotrzebnym kosztom obniżającym zysk. Jak tego dokonać?

Przestój produkcyjny to nieplanowana przerwa w procesie wytwarzania wyrobów. I choć zjawisko to w pewnym stopniu może być powodowane przez czynniki zewnętrzne (np. przerwy w dostawie energii), to najczęstszą przyczyną jest nieprawidłowe planowanie przebiegu procesu wytwarzania. Dotyczy ono w szczególności błędnej oceny zapotrzebowania materiałowego, aktualnych stanów magazynowych, dostępności maszyn i stopnia eksploatacji urządzeń.

Konsekwencje przestojów

Nieplanowane przestoje utrudniają terminowe wykonywanie zlecenia. Co więcej, w sytuacji, gdy zakończenie jednego procesu automatycznie warunkuje rozpoczęcie kolejnego, może dojść do zaburzenia ciągłości produkcji w przedsiębiorstwie. Ale to nie wszystko. Nieterminowa realizacja zlecenia często oznacza niedotrzymanie umowy. Następstwem mogą być poważne kary finansowe, a nawet utrata kontrahenta – jeśli przedsiębiorstwo jest producentem i dostawcą części potrzebnych innej firmie do wytwarzania określonych wyrobów. Problemy związane z utrzymaniem ciągłości produkcji, mogą więc mieć daleko idące konsekwencje finansowe i biznesowe.

Dlatego minimalizowanie ryzyka wystąpienia nieplanowanych przestojów jest kluczowe dla utrzymania produktywności i rentowności – zapewnienia określonej ilości wyrobów oczekiwanej jakości i w określonym czasie. I choć zapobieganie tego typu zdarzeniom wydaje się trudne, to dzięki dedykowanym rozwiązaniom informatycznym jest w pełni możliwe. Przykładem jest system zarządzania produkcją TimeLine, za pomocą którego jesteśmy w stanie zidentyfikować większość zależnych od nas czynników powodujących wymienione zakłócenia.

Ocena potrzeb materiałowych

Dla utrzymania ciągłości produkcji konieczne jest planowanie potrzeb materiałowych odpowiednio do realizowanych zleceń, tak pod względem rodzaju, jak i ilości wymaganych surowców. W prawidłowym zarządzaniu gospodarką magazynową pomaga obszar funkcjonalny MRP dostępny w systemie TimeLine. Planowanie i zaopatrzenie materiałowe realizowane jest w systemie na podstawie danych projektowych i aktualnych stanów magazynowych, co ułatwia ocenę realnego zapotrzebowania na surowce dla poszczególnych zleceń. Zamówienia surowców dokonywane są zgodnie z terminami przypisanymi do kolejnych operacji procesów produkcji. Każda zmiana terminu dostawy powoduje automatyczną aktualizację wszystkich powiązanych z nią zamówień. W kontroli i planowaniu zasobów magazynowych pomagają dodatkowe rozwiązania zastosowanie w systemie, jak m. in.:

  • harmonogramy dostaw z opcją określania stałych terminów dla regularnie dokonywanego zaopatrzenia w ściśle określone surowce,
  • historia zasobów identyfikowanych przy operacjach magazynowych na podstawie numerów seryjnych.

 

Rys. 1. Tablica planowania w obszarze funkcjonalnym MRP systemu zarządzania produkcją TimeLine.

Obszar funkcjonalny MRP dostępny w systemie TimeLine zapewnia stały dostęp do szczegółowych informacji o zasobach magazynowych i realizowanych zleceniach, dając podstawę do realnej oceny potrzeb materiałowych, również w przypadku planowania długoterminowego. Eliminuje ryzyko opóźnienia w dostawach, a w rezultacie zapobiega przestojom wynikającym z nieprawidłowości w zakresie zarządzania gospodarką magazynową.

Ocena stanu i dostępności maszyn

W zapobieganiu nieplanowanym przestojom pomagają również rozwiązania informatyczne pozyskujące i przetwarzające informacje na temat maszyn – stopnia ich eksploatacji czy wykorzystania w procesie produkcji. Takim rozwiązaniem jest integrowany z maszyną obszar funkcjonalny MES dostępny w systemie TimeLine, który w czasie rzeczywistym dostarcza szereg danych maszynowych bezpośrednio ze stanowisk produkcyjnych. Pokazuje m. in.:

  • efektywność maszyn na kolejnych etapach produkcji,
  • informacje o statusie poszczególnych maszyn,
  • obłożenie maszyn na potrzeby realizacji zleceń,
  • informacje dotyczące stanu urządzeń i zużycia elementów,
  • dane na temat czasu wykorzystania maszyny w procesie wytwarzania.

Rys. 2. Moduł Machine Data Control w obszarze funkcjonalności MES systemu zarządzania produkcją TimeLine.

 

Monitoring maszyn dokonywany przy pomocy obszaru funkcjonalnego MES w systemie TimeLine pozwala ograniczyć do minimum zdarzenia powodujące nieplanowane przestoje. Ułatwia planowanie i przeprowadzanie prac serwisowych, przeglądów i modernizacji, zapobiegając nagłym przestojom wynikającym z eksploatacji urządzeń, jak awarie. Wspomaga również planowanie zasobów maszynowych potrzebnych do realizacji przyjmowanych zleceń. Wiedząc, jakie w danym momencie jest obłożenie maszyn, łatwiej ocenić, czy można uruchomić dodatkowe linie produkcyjne i w jakiej ilości. Stały dostęp do informacji za pośrednictwem obszaru funkcjonalnego MES w systemie TimeLine sprawia, że zasoby maszynowe mogą być optymalnie wykorzystywane, bez ryzyka zakłócenia ciągłości produkcji.

Podsumowanie

Ze względu na zewnętrzne czynniki nie jesteśmy w stanie wyeliminować wszystkich przyczyn nieplanowanych przestojów. Jednak czynniki niezależne od nas występują sporadycznie i często przedsiębiorstwa są przygotowane, aby minimalizować ich skutki. Dlatego też tak ważne jest zapobieganie znacznie częściej występującym nieplanowanym przestojom wynikającym z błędów popełnianych na etapie planowania czy zarządzania produkcją. I tu bardzo duże znaczenie mają właśnie systemy informatyczne, które pozwalają identyfikować i eliminować potencjalne zdarzenia zakłócające procesy wytwarzania – czy to w obszarze zarządzania gospodarką magazynową, czy też koordynowania produkcją.

 

 

OPTeam SA
Tajęcina 113
36-002 Jasionka
tel. 17 867 21 00
tel. 17 859 68 45
kom. 668 345 573
e-mail: opteam@opteam.pl
https://opteam.pl/

 

Bank Mashreq postawił na system bankowy od Comarch

Bank Mashreq ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich uruchamia system do zarządzania majątkiem Comarch Wealth Management.

Pierwszy zakończony już etap projektu, umożliwia bankowi automatyczne przedstawianie klientom propozycji  i wyników inwestycyjnych. Comarch Wealth Management gromadzi informacje o klientach w jednej lokalizacji cyfrowej, zapewniając ich opiekunom szybki i łatwy dostęp do tych danych, co pozwala na świadczenie spersonalizowanych usług.

Wyjaśniając korzyści, jakie nowe technologie przynoszą bankowi i jego klientom, Mufazzal Kajiji, dyrektor Mashreq Gold i wiceprezes wykonawczy Mashreq Bank powiedział: Partnerstwo z firmą Comarch umożliwia, dostarczanie naszym  klientom najlepszych w swojej klasie raportów inwestycyjnych. Doskonała obsługa klienta jest najwyższym priorytetem w Mashreq, zaś wdrażanie najbardziej innowacyjnych rozwiązań cyfrowych jest integralną częścią zdolności banku do osiągnięcia tego celu, jak również centralnym punktem naszej szybko rozwijającej się strategii transformacji cyfrowej. Jesteśmy przekonani, że to partnerstwo przyniesie wielorakie korzyści klientom korzystających z usługi zarządzania majątkiem i odda  do ich dyspozycji cenne narzędzia, które pomogą im osiągnąć zakładane cele.

Przemysław Bogusz, Dyrektor Sprzedaży Comarch Middle East, powiedział: Naszym celem jest zaoszczędzenie czasu poświęcanego przez opiekunów klienta na codzienne czynności, dzięki czemu mogą oni budować lepsze relacje z klientami i zwiększać swoją efektywność, mając dostęp do wszystkich danych w jednym systemie.

Cieszymy się, że po sukcesach w Europie, tym razem to klient z regionu Bliskiego Wschodu dostrzega wartość rozwiązania Comarch Wealth Management i wybiera Comarch do realizacji tego projektu – mówi Przemysław Drzymała, EVP of Global Sales, EMEA w Comarch.

Mashreq był pierwszym bankiem w regionie, który wydawał karty debetowe i kredytowe, wprowadził kredyty konsumenckie oraz zainstalował bankomaty. Comarch działa na Bliskim Wschodzie od 2004 roku, wspierając kilka banków w regionie najnowocześniejszymi rozwiązaniami cyfrowymi w obszarach zarządzania majątkiem, bankowości korporacyjnej, programów lojalnościowych czy udzielania kredytów.

Informacje o Mashreq

Mashreq, od pięciu dekad jest jednym z najlepiej prosperujących banków w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, stanowiąc wiodącą instytucję finansową o rosnącym zasięgu na całym Bliskim Wschodzie. Posiada międzynarodowe biura w Europie, Azji, Afryce i USA, a także jest obecny w finansowych stolicach świata.

Drogę tego najstarszego banku w Zjednoczonych Emiratach Arabskich  można prześledzić od skromnych początków w 1967 roku, po których nastąpiły okresy szybkiego wzrostu i strategicznej ekspansji. W całej swojej historii Mashreq wyróżniał się pionierskimi koncepcjami nowych produktów i usług oraz wprowadzaniem ich na rynek.

Innowacyjne podejście wyróżnia Mashreq na tle innych, a także sprawia, że otrzymuje on liczne nagrody i wyróżnienia we wszystkich dziedzinach, w tym w bankowości cyfrowej, z których najnowsze to: Lider rynku według przeprowadzonego przez Euromoney Cash Management badania, w którym wzięły udział przedsiębiorstwa z ZEA oraz instytucje finansowe z krajów Bliskiego Wschodu i Afryki, Lider rynku według badania przeprowadzonego przez Trade Finance w ZEA i na Bliskim Wschodzie, Middle East Best Digital Bank w badaniu Euromoney Regional Awards for Excellence, Najbardziej innowacyjny detaliczny/korporacyjny bank cyfrowy w ZEA i Najlepszy bank w ZEA według World’s Best Bank Awards by Global Finance, Najbardziej innowacyjny bank na Bliskim Wschodzie według EMEA Finance i wiele innych.

Informacje o Comarch

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie. Prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z  usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Heathrow Airport, BP, Carrefour, Heineken, Vodafone, T-Mobile, Telefónica, Orange, LG U+ czy BNP Paribas Fortis, Allianz, Aviva, AXA, Banque Populaire des Alpes, Alior Bank, Credit Suisse, Delta Lloyd Life, DNB, ING.

Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów  w projekty innowacyjne. W 2020 roku nakłady na prace R&D wyniosły 263 mln zł. Obecnie zatrudnia prawie 6 500 ekspertów, w ponad 90 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

VENDO.ERP z Godłem „Teraz Polska”

Ekosystem VENDO.ERP uzyskał w XXXI konkursie Godło „Teraz Polska”. Jesteśmy pierwszą firmą w Polsce oferującą system klasy ERP, która może poszczycić się takim prestiżowym wyróżnieniem. Przez 30 lat żadnej firmie oferującej system ERP to się nie udało.

Godło „Teraz Polska” stanowi dla firm umieszczających go na swoich produktach i usługach proste i czytelne potwierdzenie wysokiej jakości oferty.

Na przestrzeni ponad 30 lat Godło „Teraz Polska” stało się marką samą w sobie. Jego prestiż umacniają przejrzyste procedury konkursowe, obiektywizm, kompetencja i niezależność ekspertów. Jak co roku Fundacja powołuje Branżowe Komisje Ekspertów. Z puli 49 nominowanych, Kapituła Konkursu pod przewodnictwem prof. Michała Kleibera wybrała między innymi system VENDO.ERP.

VENDO.ERP to kompleksowy, polski program do zarządzana przedsiębiorstwem wykorzystujący mechanizmy sztucznej inteligencji – ALICE. To nowoczesne, w pełni zintegrowane i zautomatyzowane rozwiązanie ERP, pozwalające zarządzać firmą w sposób kompleksowy. Skutecznie wspiera ewidencję i planowanie wszystkich zasobów przedsiębiorstwa. Optymalizuje realizowane w nim procesy i pozwala na bardziej efektywne zarządzanie informacją. Automatyzuje poszczególne czynności i ułatwia bieżącą kontrolę realizowanych zadań. Przyczynia się do poprawy efektywności realizowanych działań, optymalizacji wydatków i obniżenia kosztów, a w efekcie do wzrostu wydajności. Dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania kluczowych dla przedsiębiorstwa decyzji. VENDO.ERP spełnia wszystkie oczekiwania przedsiębiorców: 1 system dla wszystkich obszarów w organizacji (produkcja, logistyka, sprzedaż, finanse, personel, serwis, BI, CRM); usprawnia pracę; dopasowany do struktury organizacji; łatwy w użytkowaniu; niezawodny i wydajny; elastyczny – możliwość rozbudowania funkcjonalności; integracja z innymi systemami pozwalającymi skuteczniej zarządzać łańcuchem dostaw. Ten „żyjący” ekosystem posiada ponad 30 rozszerzeń funkcjonalnych, dzięki czemu klient może sam dostosować swój VENDO.ERP i w pełni wykorzystać jego potencjał.

System VENDO.ERP wykorzystuje mechanizmy sztucznej inteligencji w harmonogramowaniu i planowaniu produkcją – Alice. Alice może także pracować z każdym systemem ERP niezależnie od producenta. Alice wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji (Artifical Intelligence) w procesie planowania, harmonogramowania i sterowania produkcją. Jest to system uczący się, którego głównym celem jest praktyczne zastosowanie dokonań w dziedzinie sztucznej inteligencji do stworzenia w pełni autonomicznego systemu potrafiącego doskonalić się przy pomocy zgromadzonego doświadczenia (czyli danych) i nabywania na tej podstawie nowej wiedzy. Alice podejmuje na bieżąco decyzje w zakresie zarządzania pracą pracowników, maszyn, zasobów na hali produkcyjnej, pracuje cały czas 365/7/24 i jest zawsze do dyspozycji. Dzięki Alice skraca się czas rozplanowania 100 000 operacji do 10 sekund, wzrasta produktywność (wydajności) o 30%, redukcja zapasów półproduktów nawet o 65%, wzrost terminowości dostaw – obniżenie wskaźnika opóźnionych zleceń maksymalnie do 95%, zmniejszenie produkcji w toku o 65% i skrócenie cyklu produkcyjnego o 65%. Rozwiązanie to posiada opinię o innowacyjności na skalę międzynarodową wydaną przez Akademię Leona Koźmińskiego.

Nasze doświadczenia w produkcji zaowocowały rozwinięciem VENDO.ERP o system klasy MES, który zasila danymi Alice. MES to nie tylko raportowanie danych przez człowieka ze zdarzeń na hali produkcyjnej, ale przede wszystkim informacja zwrotna z maszyn i urządzeń znajdujących się w przedsiębiorstwie. Wykorzystujemy nowoczesną architekturę stworzoną przez czujniki IoT i dzięki naszym automatykom i programistom potrafimy nawiązać dialog z maszyną online. VENDO.ERP to nie tylko system ERP, to ekosystem, który intensywnie rozwijamy poprzez integrację z różnymi platformami, usługami, oprogramowaniem. To system, który w prosty sposób zapewnia komunikację z bankowością online, platformami e-commerce, podpisem elektronicznym, aplikacjami do automatyzacji marketingu, dedykowanymi portalami do oceny wiarygodności Klienta, spedytorami i kurierami, systemami CAD/CAM oraz wiele innych, dzięki czemu można skrócić i zautomatyzować procesy.

Elementem naszego systemu ERP jest automatyzacja procesów obsługi magazynu, obsługujemy magazyny wysokiego składowania, magazyny rozproszone, integrujemy się z automatyką magazynu. Wspieramy naszych klientów w zakresie wsparcia procesów produkcyjnych. VENDO.ERP wspiera przepływ towarów nie tylko na magazynie, ale również na hali produkcyjnej poprzez obsługę surowca, półproduktu, wyrobu gotowego na liniach oraz gniazdach produkcyjnych. Zaawansowane i konfigurowalne algorytmy optymalizują oraz automatyzują scenariusze pracy dla pracowników magazynu.

To system wykorzystujący Qlik® Sense – aplikację nowej generacji do samodzielnej wizualizacji danych i zależności pomiędzy nimi. Pełna funkcjonalność Qlik® Sense jest dostępna w każdym miejscu, dlatego użytkownicy mogą nie tylko analizować informacje, ale też tworzyć wizualizacje bezpośrednio na urządzeniach mobilnych.

Aktualnie na VENDO.ERP pracuje 550 klientów i blisko 10 000 użytkowników z całej Polski.

www.vendoerp.pl