Wyniki finansowe Comarch na półmetku 2021

Grupa Comarch przedstawiła skonsolidowane wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2021 roku. Przychody ze sprzedaży wyniosły 721,3 mln złotych i były o ponad 12,6 mln złotych wyższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. W ciągu sześciu miesięcy Grupa wypracowała 54,6 mln złotych zysku netto przypadającego na akcjonariuszy Comarch SA, czyli o ponad 20,1 mln złotych więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Natomiast wynik operacyjny wyniósł 64,8 mln złotych, co oznacza spadek o 6,9 mln złotych w porównaniu do pierwszego półrocza 2020. Wynik EBITDA w był niższy o 7,5 mln złotych  i osiągnął wartość 111 mln złotych.

W pierwszym półroczu 2021 roku wzrosła sprzedaż krajowa Grupy Comarch. Klienci z Polski zakupili usługi i produkty informatyczne za 295,4 mln złotych, czyli o 20,7 mln złotych więcej niż przed rokiem. Z kolei wartość sprzedaży zagranicznej w pierwszym półroczu 2021 roku wyniosła 426 mln złotych i była 8,1 mln złotych niższa niż w H1 2020. Zmieniła się przy tym struktura zagranicznej działalności biznesowej Comarch. Znacząco wzrosła sprzedaż w Azji oraz w rejonie Australii i Oceanii, przy jednoczesnym spadku sprzedaży na rynkach europejskich. Sprzedaż zagraniczna stanowiła w pierwszym półroczu 59,1 proc. całkowitych przychodów Grupy Comarch.

Realizacja dużych kontraktów w Azji oraz na Antypodach przełożyła się na znaczny wzrost wartości sprzedaży rozwiązań dla sektora telekomunikacyjnego. Biznes w tym segmencie wygenerował w pierwszym półroczu 2021 roku 182,2 mln złotych przychodów, co oznacza wzrost o 39,4 mln złotych (tj. 27,6 proc.) w porównaniu z pierwszym półroczem 2020 roku. Dwucyfrową dynamikę zanotowała również sprzedaż w segmencie medycznym oraz w segmencie MŚP. Placówki medyczne zakupiły produkty i usługi o wartości 27,7 mln złotych, czyli o ponad 40 procent więcej niż w pierwszej połowie 2020 roku. Natomiast wartość sprzedaży rozwiązań do zarządzania przedsiębiorstwami w Polsce zanotowała wzrost o 21,1 proc. i wyniosła 104,4 mln złotych. Spadek natomiast zanotowała sprzedaż do klientów z sektora publicznego. W pierwszej połowie tego roku Comarch dostarczył produkty i usługi dla administracji publicznej o wartości 51,3 mln złotych, czyli o 5,6 mln złotych mniej niż przed rokiem. Przychody ze sprzedaży systemów i usług IT do firm z branży handlowej i usługowej osiągnęły wartość 110,4 mln złotych i były niższe o 11,7 procent w porównaniu do pierwszej połowy 2020. Niższa niż przed rokiem była też sprzedaż dla sektora finansów i bankowości. Jej wartość spadła o 14,8 proc. czyli o 17,9 mln zł i osiągnęła wynik 103,3 mln złotych.

Dzięki konsekwentnie realizowanej strategii dywersyfikacji biznesu na poziomie krajów, sektorów i produktów, sytuacja Comarch jest bardzo dobra. Z uwagą obserwujemy sytuację makroekonomiczną oraz warunki do prowadzenia biznesu w poszczególnych regionach świata i na bieżąco reagujemy na potrzeby rynku. Aktywnie działamy tam, gdzie zapotrzebowanie na usługi oraz produkty informatyczne jest największe. Obecnie mocno rośnie sprzedaż systemów dla telekomów w krajach azjatyckich a także w Australii i Nowej Zelandii. Natomiast w kraju dużą dynamikę utrzymuje segment systemów klasy ERP oraz rozwija się biznes dla branży medycznej. Z pewnością jest to efekt przyśpieszonej digitalizacji spowodowanej pandemią Covid-19. Stale rozbudowywana oferta produktów i usług pozwoliła nam na jak najlepsze zaadresowanie potrzeb klientów i dostarczeniu potrzebnego wsparcia informatycznego w tych trudnych warunkach. Nadal skupiamy się inwestycjach w nowe produkty i usługi informatyczne, ponosząc nakłady na działania badawczo-rozwojowe, abyśmy mogli z powodzeniem oferować nasze produkty oraz usługi kolejnym firmom na całym świecie mówi Konrad Tarański, wiceprezes Zarządu i dyrektor finansowy Comarch S.A.

Więcej informacji o Comarch:

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z  usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Heathrow Airport, BP, Carrefour, Heineken, Vodafone, T-Mobile, Telefónica, Orange, LG U+ czy BNP Paribas Fortis, Allianz, Aviva, AXA, Banque Populaire des Alpes, Alior Bank, Credit Suisse, Delta Lloyd Life, DNB, ING.

Zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 17 proc. przychodów  w projekty innowacyjne. W 2020 roku nakłady na prace R&D wyniosły 264 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6 300 ekspertów, w ponad 90 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

www.comarch.pl

Korzyści z integracji systemu QMS i MES – rozmowa z RAION SOFTWARE

BPC GROUP POLAND: Do czego służą systemy MES i QMS?

RAION SOFTWARE: Patrząc z perspektywy przedsiębiorstwa produkcyjnego procesy produkcji oraz jakości są ze sobą bardzo mocno związane. Bazując na doświadczeniu wdrożeniowym, pierwszeństwo w cyfryzacji procesów najczęściej ma obszar produkcji. Skutkuje to wdrożeniami systemów klasy MES przy jednoczesnej obsłudze procesów jakościowych w formie procedur oraz papierowych dokumentów. Z czasem, gdy wdrożenie systemu MES jest dojrzałe i stabilne rozpoczyna się proces cyfryzacji obszaru kontroli jakości. Rozwiązań w tej kwestii jest kilka. Jednym z nich jest poszerzenie systemu MESowego o moduły wspierające jakość. Innym rozwiązaniem jest natomiast wdrożenie całkiem nowego systemu, który swoim działaniem wesprze procesy jakościowe. Niezależnie od wybranej ścieżki cel cyfryzacji procesów jakościowych jest jeden: dostarczenie produktów o najwyższej jakości przy zachowaniu odpowiednich kosztów i optymalnym wykorzystaniu zdolności produkcyjnych. Warto zauważyć, że procesy kontroli jakości często postrzegane są jako zło konieczne i spotykają się z problemami niepełnych lub nierzetelnych informacji. Aby spełnić określony cel, a jednocześnie przekonać użytkowników do korzystania z dostępnych narzędzi system QMS powinien być intuicyjny, prosty w obsłudze i maksymalnie automatyczny. Ważne jest, aby procesy jakościowe były powiązane ze stanowiskiem, produktem, operatorem, warunkami produkcji, narzędziami, partiami materiału, konkretną datą i godziną oraz innymi specyficznymi parametrami. Jest to możliwe dzięki integracji z systemem MES, w którym te informacje są przechowywane.

BPC GROUP POLAND: Jakie zintegrować systemy MES i QMS?

RAION SOFTWARE: Możliwości integracji systemu MES i QMS jest kilka. Rozwiązaniem generującym najmniej problemów technicznych jest uruchomienie tych dwóch systemów w ramach jednej aplikacji (QMS jako moduł MESa). W zależności od architektury systemu może odbywać się w to różny sposób. W przypadku systemów oferowanych przez Raion wykorzystywana jest szyna danych, która umożliwia komunikację wszystkich mikroserwisów z serwerem aplikacji. Kolejną opcją jest wymiana plików pomiędzy systemami lub komunikacja przez REST API, co najczęściej skutkuje napisaniem serwisów integracyjnych dla obu systemów, a to zawsze generuje koszty i może wpłynąć na stabilność działania aplikacji. Inną możliwością jest wykorzystanie szyny integracyjnej ESB, która umożliwia komunikację pomiędzy kilkoma niezależnymi od siebie systemami (np. systemami dostarczonymi od różnych dostawców). Bardzo ważne jest przemyślenie komunikacji pomiędzy systemami na etapie projektowania ich działania lub podczas wyboru dostawcy oprogramowania. Decyzja ta wpłynie nie tylko na koszty obsługi obu systemów, ale także na wygodę użytkowników docelowych.

BPC GROUP POLAND: W jaki sposób działania QMS w MES?

RAION SOFTWARE: W portfolio aplikacji oferowanych przez Raion znajdują się zarówno systemy klasy QMS jak i MES. Dzięki temu, jesteśmy w stanie w zapewnić pełną integralność pomiędzy tymi systemami, a docelowy użytkownik loguje się tylko do jednej aplikacji, w której obsługuje oba systemy. W przypadku systemu MESowego na panelu operatorskim pojawia się dodatkowa zakładka o nazwie Formularze, która zawiera w sobie formularze jakościowe przygotowane przez dział kontroli jakości.

Wypełnione formularze są widoczne prze KJ w specjalnym widoku, wraz z dostępem do całej historii oraz możliwością edycji stworzonych formularzy. Dzięki integracji z systemem MES wybrane informacje do formularza mogą się zaczytywać automatycznie. Jest to możliwe dzięki integracji systemu MESowego z urządzeniami peryferyjnymi takimi jak wagi, drukarki lub etykieciarki. Operatorzy oszczędzają czas i uzupełniają jedynie kluczowe informacje w formularzach. Taki formularz zbudowany w systemie QMS może zawierać dowolną konfigurację pól – najczęściej odzwierciedlają one papierowe wersje dokumentów jakościowych. Pola mogą mieć najróżniejsze formaty, zakresy wartości możliwych do wpisania, dowolne kolory oraz dowolną lokalizację w arkuszu.

Dzięki temu system dostosowuje się do obecnego sposobu zarządzania jakością, czy to w podejściu Lean Management, czy w procesach jakościowych opisanych w normach branżowych. Ponadto każdy formularz może mieć dowolnie skonfigurowaną ścieżkę obsługi. Powoduje to, że wpisanie określonej wartości w formularzu może wywołać kolejny formularz. Dzięki temu jesteśmy wstanie przejść od bardzo ogólnego problemu, aż do szczegółu zagadnienia.

BPC GROUP POLAND:  Jakie są korzyści z integracji systemów tych systemów?

RAION SOFTWARE: Integracja MESa i QMS niesie ze sobą wiele korzyści. Użytkownicy na wyższych poziomach zarządzania otrzymują pełną widoczność procesu wytwarzania, efekt synergii który otrzymujemy w efekcie pełnej integralności tych dwóch systemów wpływa na wzrost wskaźników produkcyjnych. Utrzymanie wysokich standardów jakościowych narzuconych przez korporację lub przez normy branżowe przyczynia się do obniżenia kosztów związanych z obsługą reklamacji i odrzutu powstających w efekcie problemów jakościowych. Wpływa to bezpośrednio na obniżenie kosztów związanych z transportem, magazynowaniem, wywozem odpadów oraz procesami obsługi reklamacji. Integracja systemów przyczynia się do uproszczenia ścieżki obsługi nieprawidłowości rozpoczynając od wykrycia problemu, a kończąc na jego rozwiązaniu wraz z pełnym dostępem do historii wszystkich parametrów. Prosta obsługi i korzyści wynikające z użycia aplikacji QMS przyczynią się do redukcji wewnętrznych incydentów związanych z jakością poprzez optymalizację procesów na podstawie informacji zebranych w systemie. Wdrożenie obu systemów w efekcie wpływa na optymalizację procesów wytwarzania, skrócenie czasu przerobu produktów na stanowiskach produkcyjnych oraz lepsze projektowanie przyszłych produktów, które przyczynia się do szybszego wprowadzania produktów na rynek, które posiadają lepszą jakość oraz cechują się niższymi kosztami wytworzenia. Produkty dzięki temu są lepiej dopracowane i bardziej zoptymalizowane pod kątem wytworzenia.

Aplikacja Comarch Mobile Sprzedaż usprawnia sprzedaż bezpośrednią w firmie Alima-Bis

Czy Twoja firma prowadzi sprzedaż, wymagającą bezpośredniego kontaktu z klientem? Czy Twoi przedstawiciele handlowi w dużej mierze działają w terenie i zastanawiasz się w jaki sposób możesz wesprzeć ich w realizacji powierzonych zadań? W poniższym artykule przybliżamy jak przedsiębiorstwo Alima-Bis umożliwiło swoim pracownikom efektywną pracę z wykorzystaniem aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż. Wdrożenie mobilnej sprzedaży powierzono wieloletniemu Partnerowi Comarch – firmie Graphcom, odpowiedzialnej za uruchomienie systemu Comarch ERP XL w przedsiębiorstwie Alima-Bis.

Możliwości aplikacji Comarch Mobile SprzedażComarch Mobile Sprzedaż to aplikacja przeznaczona dla przedstawicieli handlowych oraz pracowników mobilnych prowadzących działania bezpośrednio w siedzibie klienta. Rozwiązanie umożliwia skoncentrowanie działań na szybkim i satysfakcjonującym kontakcie z kontrahentem, dzięki możliwości rejestracji dokumentów (np. ofert, zamówień, faktur) za pomocą smartfonu lub tabletu. Aplikacja pozwala ponadto na rejestrację wizyt handlowych zgodnie z określonym wzorcem oraz raportowanie działań handlowców (np. przeprowadzanie ankiet, sporządzanie notatek i raportów). Wdrożenie mobilnej sprzedaży w przedsiębiorstwie oznacza również aktualne informacje o klientach oraz ofercie firmy, dostępne na urządzeniu mobilnym, dzięki czemu obsługa transakcji oraz spotkań handlowych jest znacznie ułatwiona.

Sprzedaż specjalistycznych maszyn i urządzeń dla branży rolniczej
Jednym z głównym obszarów działalności przedsiębiorstwa Alima-Bis jest produkcja maszyn i urządzeń rolniczych (m.in. wozów paszowych, przyczep rolniczych, rozrzutników do obornika, ścielarek). Firma doskonale zna specyfikę branży w której działa od ponad 27 lat. Ze względu na wymagania klientów, duża część działań handlowych musi być realizowana w terenie, w siedzibie klienta. Brak systemowego wsparcia mobilnych pracowników oznaczał konieczność uciążliwego raportowania przeprowadzonych spotkań i ustaleń po fakcie ich odbycia. Uniemożliwiał również okazjonalną pracę realizowaną poza biurem, w przypadkach dłuższych delegacji lub konieczności pracy z domu w okresie pandemii. To właśnie dla głównej grupy asortymentowej, jaką są maszyny i urządzenia rolnicze, firma Alima-Bis zdecydowała się na wdrożenie mobilnej sprzedaży. Uruchomienie aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż oddało w ręce przedstawicieli handlowych firmy Alima-Bis, narzędzie do kompleksowej i sprawnie realizowanej obsługi klienta (w firmie wykorzystywane są w tym celu tablety). Dzięki uruchomionemu rozwiązaniu wizyty handlowe mogą przebiegać sprawniej w oparciu o zdefiniowane w systemie Comarch ERP XL wzorce a handlowcy zyskali wsparcie w postaci zdalnego dostępu do wybranych danych systemu ERP. W rezultacie kompleksowa obsługa kontrahenta może być realizowana w jego siedzibie a odpowiednie dokumenty uzgodnione bezpośrednio z klientem, co jest zdecydowaną zaletą dla firm działających w wymagającej branży agrotechnicznej.

Interfejs aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż (tablet):

pic1-1-1024x760.jpg

Dane z systemu Comarch ERP XL dostępne na urządzeniu mobilnym
Wdrożenie mobilnej sprzedaży w firmie Alima-Bis zapewniło jej pracownikom informacje niezbędne do sprawnej realizacji powierzonych zadań handlowych. Aplikacja Comarch Mobile Sprzedaż umożliwia zdalny dostęp do bazy danych systemu Comarch ERP XL w zakresie informacji obejmujących:

  • Dane o kontrahentach (dane teleadresowe, osoby kontaktowe, preferowane sposoby dostaw oraz historyczne płatności),
  • Dane o nierozliczonych oraz przeterminowanych płatnościach powiązanych z danym kontrahentem,
  • Dane o zdefiniowanych warunkach handlowych (np. dostępnych dla danego kontrahenta promocjach oraz formach płatności),
  • Dane o historycznych transakcjach, również tych pochodzących z innych kanałów sprzedaży (np. zarejestrowanych w centrali),

Comarch Mobile Sprzedaż usprawnił również ewidencję wizyt handlowych. Pracownicy firmy Alima-Bis pracujący w terenie, dzięki mobilnej aplikacji mają możliwość:

  • Rejestrować trasy podczas wyjazdów do klientów,
  • Rejestrować czas trwania wizyt handlowych,
  • Raportować wykonane działania (takie jak dodanie dokumentu, rozliczenie płatności, status pracy – np. rozładunek itd.),
  • Ewidencjonować przebieg wizyt zgodnie ze zdefiniowanymi w systemie Comarch ERP XL wzorcami (w celu zwiększenia skuteczności kontaktów z klientami),

Wdrożenie mobilnej sprzedaży w przedsiębiorstwie Alima-Bis znacznie usprawniło dotychczasową pracę przedstawicieli handlowych. Dzięki udostępnionym na tabletach informacjom, pracownicy mogą w każdej chwili sprawdzić dane o kontrahencie, jego transakcjach, zamówieniach oraz ustalonych warunkach handlowych co bezpośrednio przekłada się na poziom świadczonej obsługi. Dzięki temu wizyty handlowe mogą być realizowane sprawnie i efektywnie, co z kolei zwiększa szanse sprzedaży klientowi dodatkowych produktów lub usług. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak możesz usprawnić pracę zdalną Twoich pracowników z wykorzystaniem aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż, skontaktuj się z nami!

Graphcom Sp. z o.o. specjalizuje się we wdrażaniu systemów informatycznych wyprodukowanych przez Comarch S.A. Firma Graphcom współpracuje zarówno z małymi, średnimi, jak i dużymi przedsiębiorstwami. Od 2000 roku realizuje największe w kraju projekty wdrożeniowe Comarch ERP, koncentrując się na klientach z sektora produkcyjnego oraz e-commerce.

Graphcom wierzy, że kluczową wartością każdej firmy jest jej zdolność do korzystania z gromadzonych przez siebie danych (Data-Driven Company).

Opinie o wdrożeniu systemu Comarch ERP Altum przez firmę Graphcom w spółce Puccini: