Jak sprostać wyzwaniom współczesnego świata?

Ostatnie lata pokazały nam, które przedsiębiorstwa potrafią reagować i dostosować się do nagłych, globalnych zmian w gospodarce. Ostatni kryzys dotknął zarówno te największe firmy jak i niewielkie, spowodował braki kadrowe, duży wzrost cen mediów, zakłócił łańcuchy dostaw a co za tym idzie niewspółmiernie podwyższył koszty surowców.

Oczywiście trudno jest przygotować się na tak nagłe i wielkie zakłócenia, ale możemy i jesteśmy w stanie minimalizować negatywny wpływ tych zmian poprzez zwiększenie elastyczności procesu produkcyjnego wraz z ograniczeniem kosztów produkcji.

Nie odkryję nic nowego stwierdzając, że jednym z elementów przemian zakładu powinna być digitalizacja procesu zarządzania produkcją. Czyli najprościej rzecz ujmując wdrożenie systemów ułatwiających planowanie i zarządzanie procesem (APS oraz MES).

Niestety dość często spotykam się z sytuacją, gdy systemy planowania APS wdrażane są bez konkretnego feedbacku z produkcji. Jest to błędne podejście, gdyż trudno jest optymalizować cokolwiek, jeżeli informacja o realizacji spływa z opóźnieniem. Zaleca się więc stosowanie tych systemów jednocześnie a nawet rozpoczęcie digitalizacji od wdrożenia systemu do zarządzania produkcją – MES.

Dodatkowym atutem przemawiającym za wdrożeniem systemu MES w pierwszej kolejności jest konieczność monitorowania nie tylko postępu zlecenia, ale również kosztów związanych z produkcją. Dobre systemy pozwalają na monitorowanie zasobów (maszyn, narzędzi, pracowników). Tylko najlepsze jednak pozwalają uzupełniać te dane o podstawowych parametry produkcyjne takie jak na przykład zużycie energii – ciągle drożejącej, która niedługo stanie się podstawowym kosztem produkcyjnym wielu firm.

Warto tutaj zwrócić również uwagę na to, że monitorowanie a co za tym idzie ograniczanie zużycia energii ma nie tylko aspekt ekonomiczny, ale ma ekologiczny. Coraz więcej firm jak również klientów zwraca uwagę na to, aby zamawiane przez nich produkty miały jak najmniejszy ślad CO2.

Wdrożenie kompleksowego systemu zarządzania produkcją, poprawia również komunikację wewnątrz zakładową. System MES automatyzuje pewne procesy przepływu informacji. Wdrożenie modułów: monitorowanie statusu pracy maszyn (OEE) oraz zarządzanie utrzymaniem ruchu pozwala na automatyczne zgłaszanie przestojów i niejako wymusza natychmiastową reakcją na awarię maszyny.

Reasumując jeden kryzys mija, ale warto się przygotować na kolejne nadchodzące. Odpowiedzią na ciągły wzrost cen mediów, surowców, kosztów pracowniczych oraz konieczność zwiększania elastyczności procesu proponujemy wdrożenie systemu Operator MES/OEE.

Moduł Operator OEE pozwala na monitorowanie zasobów i wyliczanie wskaźników wydajnościowych. Operator MES natomiast dostarcza kompleksowy obraz realizacji produkcji od przyjęcia surowca aż po wysyłkę produktów do klienta.

Osoba do kontaktu: Piotr Leśniak

Kluczowe kroki do redukcji nieplanowanych przestojów w zakładzie produkcyjnym

Przedsiębiorstwa realizujące produkcję mogą na kilka różnych sposobów zwiększać moce produkcyjne. Jedną z możliwości jest zatrudnienie dodatkowych osób, uruchomienie kolejnej zmiany lub zainwestowanie w park maszynowy. Inną opcją jest maksymalizacja wykorzystania obecnie dostępnego parku maszynowego oraz zwiększenia efektywności działania pracowników. Ogromny wpływ na spadek wydajności produkcji mają nieplanowane przestoje i awarie. Chcielibyśmy zaprezentować 2 kluczowe kroki, które umożliwią redukcję ilości oraz czasu poświęconego na obsługę nieplanowanych przestojów.

Krok 1 – Wizualizacja miejsca przestoju oraz usprawnienie komunikacji

Sygnalizacja miejsca przestoju ma kluczowe znaczenie w sytuacji gdy dążymy do skrócenia czasu reakcji służb UR. Informacja przekazywana w formie dźwiękowej, świetlnej, graficznej, SMS lub e-mail pozwala na bezpośrednie poinformowanie zainteresowanych osób i nie pozwala na zlekceważenie problemu. Najważniejsze jest to, aby informacja była przekazywana automatycznie oraz w czasie rzeczywistym w momencie wystąpienia przestoju. Taka informacja może pochodzić np. bezpośrednio z PLC maszyny. Wizualizacja i wysyłanie powiadomień pozytywnie wpływa na komunikację pomiędzy różnymi działami oraz obszarami, często pozwalając na lepsze zarządzanie pracownikami, którzy mają wykonać działania naprawcze przy maszynie.

Krok 2 – Automatyczny pomiar mikroprzestojów

Przestoje trwające więcej niż kilka minut mogą być w prosty sposób odnotowywane przez operatorów. Problem pojawia się w momencie, gdy maszyna często osiąga stan mikroprzestoju, którego przyczyną może być brak materiału, brak operatora na stanowisku, zacięcie materiału, drobna awaria, którą operator maszyny może samodzielnie rozwiązać, a taki przestój nie jest odnotowywany. Przez to brakuje informacji o ich ilości oraz czasie trwania w ciągu produkcji. Rozwiązaniem jest w tym przypadku integracja z PLC maszyny, czujniki zewnętrzne lub pobieranie sygnałów elektrycznych z maszyny. Dzięki temu monitoring mikroprzestojów realizowany jest automatycznie oraz otrzymywane są dokładne i precyzyjne dane na ich temat. To skutkuje tym, że każdy mikroprzestój może być wyeskalowany do wyższego problemu automatycznie, co usprawnia komunikację i zmniejsza czas reakcji.

Realizacja tych dwóch kroków może być realizowana przy wykorzystaniu oprogramowania, które rozwijamy jako Raion Software. Serdecznie zapraszamy do poznania tych i innych możliwości naszych systemów wspierających obszar produkcji.

Todis Consulting w gronie najbardziej dynamicznych małych i średnich przedsiębiorstw wg Pulsu Biznesu!

Firma Todis po raz kolejny została wyróżniona przez redakcję Pulsu Biznesu i znalazła się w prestiżowym gronie laureatów rankingu Gazele Biznesu 2021.

Gazele Biznesu to najstarszy, najbardziej wiarygodny i najpopularniejszy ranking małych i średnich firm w Polsce. „Puls Biznesu” organizuje go nieprzerwanie od 2000 r., realizując misję wspierania przedsiębiorczości. Ranking bazuje na najbardziej obiektywnych kryteriach – wynikach finansowych. Tytuł jest potwierdzeniem dobrej kondycji finansowej firmy, wiarygodności w oczach klientów oraz kontrahentów.

Gazela Biznesu to firma, która działa nieprzerwanie od co najmniej 2017 r. i miała wówczas przychody na poziomie 3-200 mln zł., w ostatnich trzech latach odnotowała ich wzrost oraz nie miała strat.

Obecność w tak prestiżowym gronie laureatów, daje nam ogromną satysfakcję i szczególną motywację do przyszłych działań oraz do utrzymania tempa naszego rozwoju” – Anna Turzańska-Sadlej, Prezes Zarządu.

Ogłoszenie oficjalnych wyników nastąpi 20 grudnia 2021r. na łamach gazety Puls Biznesu.