Wszystko jest WMS-em, czyli technologie i rozwiązania wms nie tylko dla magazynu

Czy nie jest tak, że każde miejsce, w którym przebywamy, jest jak WMS albo jest jego częścią? – Magazynem naszpikowanym zaawansowanymi technologiami i rozwiązaniami ułatwiającymi pracę/życie. Zastanówmy się nad tym wspólnie.

Początki ERP i moje

Ponad 20 lat temu, czyli gdy zaczynałem przygodę z systemami IT, oprogramowanie biznesowe było stosunkowo proste.

Firmy rozwijające się miały swoje systemy klasy ERP. Z ich początków pamiętam Concorde XAL i jego ulepszone wersje, czyli Axapta 2.5, potem Axapta 3.0. Te systemy miały nieskomplikowaną logistykę.

Towar był ręcznie wprowadzany przez użytkowników na magazyn i ręcznie z tego magazynu był rozchodowywany. Proces inwentaryzacji, czyli weryfikacji tego, co jest w magazynie, z tym, co jest w systemie, przyprawiał pracowników o ból głowy.

Logistyka dostaje narzędzia

Z czasem pojawiły się odrębne systemy logistyczne, które dostarczały informacje nie tylko o ilości towarów w magazynie, ale przede wszystkim o tym, jaką lokalizację zajmuje określona partia towaru, czyli określały parametry: korytarz, regał, półka. Systemy dodatkowo kontrolowały daty ważności produktów, wspomagając proces magazynowania i dystrybucję rozchodów. Wielokrotnie brałem udział w integracji tych dwóch systemów, czyli systemu biznesowego i logistycznego.

System Microsoft Dynamics od wersji 2012 w swoją architekturę biznesową ma już wbudowane zaawansowane rozwiązanie logistyczne WMS. Dziś Microsoft Dynamics 365 to zestaw aplikacji chmurowych, których kolejne aktualizacje są udostępniane przez producenta co kilka tygodni. Możemy myśleć zatem, że osiągnęliśmy stan idealny – biznes, logistyka i magazyn w jednym narzędziu.

Ale jeśli ktoś uważa, że na rynku IT wytworzył idealny produkt to znaczy, że jest o krok od stagnacji, a następnie zacofania i zaniku. W ANEGIS nie wstrzymujemy rozwoju. Jesteśmy firmą innowacyjną, w której występuje symbioza pomiędzy pokoleniami. Ta symbioza oparta jest na podejściu z jednej strony – pragmatycznym, a z drugiej – nowatorskim, powiem nawet, że wręcz szalonym. Myślę, że moja współpraca z przedstawicielami każdego pokolenia sprawia, że mam w sobie cząstkę zarówno X, Y, jak i Z, i widzę więcej. Czyli co i co to oznacza? Że każdy z członków zespołu pracuje na to, aby rozwiązania nieustannie doskonalić, bazując na swoich spostrzeżeniach, doświadczeniu, wiedzy i potrzebach. Świeżym spojrzeniu młodych, będących na początku swojej kariery i ukształtowanym przez lata praktyki podejściu doświadczonej kadry.

Zatem jak w ANEGIS udoskonalamy rozwiązania dla obszarów logistycznych czy handlowych? Chociażby w zakresie urządzeń gromadzących, monitorujących i analizujących dane pozyskiwane dla systemów ERP i WMS.

Inteligentny jak WMS

Czy możemy sprawić, aby, oprócz zarządzania przez system lokalizacjami, na podstawie bieżącej pracy pojazdów w magazynie eliminować kolizje między nimi w czasie rzeczywistym? W wielu firmach widziałem, jak w dziale księgowości obliczane były koszty związane z naprawą wózków, których trasy były niezoptymalizowane i przecinały się, regularnie doprowadzając do zderzeń.

Czy nie chcielibyśmy szczególnie chronić pewne wyznaczone lokalizacje magazynowe ze względu na dużą wartość składowanych w nich towarów? Czy nie brakuje nam elementów wspomagających pracę ludzi w warunkach zagrażających zdrowiu i życiu? A teraz kluczowe pytanie: czy można zredukować koszty, realizując te wszystkie przedsięwzięcia z wykorzystaniem istniejącej już infrastruktury magazynu klienta? Czyli realizujemy te powyższe postulaty, wykorzystując to, co już ma klient, a nie wie, że może to wykorzystać.

Co rejestruje kamera

W trakcie audytu, który wraz z zespołem ANEGIS przeprowadzam przed opracowaniem rozwiązania, poznajemy infrastrukturę techniczną firmy klienta. I tak oto dowiadujemy się, że niemal każda firma korzysta z kamer przemysłowych, ale nie każdy klient wie, że obecnie kamery mają wbudowane systemy do przetwarzania obrazu.

Możemy przy pomocy oprogramowania przeznaczonego dla kamer określić kierunek poruszania się pojazdów, określić w ogóle, czy na danym obszarze przebywa człowiek lub pojazd. Oprogramowanie może dostarczyć nam też informacji, czy bezprawnie ktoś chce wejść w obszar chroniony lub czy za długo nie przebywa w określonym pomieszczeniu (np. w chłodni).

Wszystkie te informacje przetwarzamy, w zależności od potrzeb klienta, w określone zdarzenia np. alert o ingerencji w dane systemowe obejmujące wykonywane obecnie zadanie; alarm dla odpowiednich służb; sygnały świetlne, dźwiękowe, e-maile, SMS-y informujące o zaistniałych zdarzeniach, zmianach parametrów, brakach w zaopatrzeniu itp.

Zdarzają się również klienci, którzy nie mają profesjonalnego systemu WMS, ale chcieliby przy pomocy przetworzonego obrazu z kamer wspierać system nadrzędny np. informacjami o obłożeniu towarami danej lokalizacji.

Co gromadzą urządzenia IoT

Dzięki umieszczeniu w lokalizacjach magazynowych urządzeń IoT, możemy przesyłać z nich do systemów nadrzędnych informacje o temperaturze czy wilgotności na danym obszarze – kontrolować i zapewniać idealne warunki, w jakich powinny być przechowywane określone towary.

Urządzenia IoT mogą być również wykorzystywane w magazynach do zabezpieczania miejsc zgodnie z przygotowanymi procedurami bezpieczeństwa. Podczas mojej pracy z jednym z klientów słyszałem o sytuacjach, w których czujniki natężenia oraz kontroli wagi uchroniły przed składowaniem w danej lokalizacji materiałów o ciężarze przewyższającym poziom bezpieczeństwa.

Duża rotacja pracowników sprawia, że systemy muszą być łatwe w obsłudze, aby znacznie skrócić czas adaptacji do wykonywanych obowiązków.

Rozwiązania wykorzystujące sieci IoT, opracowane przez ANEGIS, są intuicyjne. Każdy z nas parkował samochód na dużym parkingu, na którym obłożenie lokalizacji parkingowych określała sygnalizacja świetlna o barwie zielonej lub czerwonej. Tę zasadę, z użyciem urządzeń IoT, wykorzystaliśmy do sygnalizacji lokalizacji, do której należy odłożyć lub z której trzeba pobrać towar. Zadanie w systemie do składowania towaru na magazynie nie tylko zostanie określone poprzez zapalanie się sygnalizacji świetlnej w lokalizacji docelowej, ale, lub przede wszystkim, nastąpi podświetlenie w części górnej całej trasy, według której powinien poruszać się „wózek”.

Inteligentne sklepy jak WMS

Na początku wysnułem hipotezę, że żyjemy niejako w matrixie systemów WMS. Stwierdzam z całą stanowczością, że tak jest.

ANEGIS projektuje rozwiązania dla sklepów automatycznych, inteligentnych. Czym jest taki sklep? Niczym innym jak magazynem z określonymi lokalizacjami z wbudowanymi czujnikami IoT oraz wykorzystującym przetworzony obraz z kamer. W przypadku tego typu magazynów automatycznych mamy również do czynienia z inteligentnymi meblami. Na podstawie danych przekazanych przez powyższe elementy struktury sklepu dostarczamy do systemu np. informacje o pobraniu lub zwrocie produktu z koszyka.

Co w WMS, to i w sklepie

Każdy sklep potocznie nazwany „sklepem sieciowym” jest również magazynem WMS, który działa według ściśle określonych procedur.

W każdym takim samym sklepie – elemencie sieci – w tym samym miejscu znajduje się ten sam produkt. Systemy wizyjne korzystające z kamer przemysłowych przekazują przetworzony obraz do systemów nadrzędnych w postaci informacji o braku danego produktu lub nieodpowiednim wyeksponowaniu danej lokalizacji produktowej. Ta ostatnia funkcjonalność pozwala na optymalizację kosztów związanych z procesem „przedstawiciela handlowego”, czyli zastosowane narzędzia przekazują informacje do systemu Microsoft Dynamics 365 w kontekście braku określonych produktów dla danego sklepu. System Dynamics 365 na podstawie otrzymanych informacji planuje wysyłki, uwzględniając rodzaj palety oraz sposób ułożenia towaru w magazynie WMS tak, by obejmowało to efektywne rozkładanie towarów na półkach przez sprzedawców w sklepie. W tym przypadku każdy plan na organizowanie ładunków uwzględnia topografię danego sklepu.

Najmniejszy magazyn WMS

Kiedyś ktoś spytał mnie, jaki najmniejszy magazyn WMS projektowałem. Nie musiałem się długo zastanawiać:

– Stand! Czyli mini stoisko do samodzielnej obsługi.

Czym charakteryzuje się taki stand? Klient sam wybiera i pakuje ulubione produkty. Każda mała lokalizacja ma wbudowane urządzenia IoT określające wagę i wilgotność przechowywanego produktu. Obraz z kamery wraz z informacją z urządzeń IoT jest przykazywany do systemów nadrzędnych z prośbą o zatowarowanie danej lokalizacji. Dzięki takim rozwiązaniom informacja do systemu nadrzędnego może być przesłana w czasie rzeczywistym z tysięcy podobnych magazynów WMS znajdujących się między innymi na stacjach benzynowych, w centrach handlowych, sklepach wielkopowierzchniowych, lokalnych sklepikach itp.

Sprytnie, prawda?

Dariusz Trela

Zobacz artykuł źródłowy

W jaki sposób konfiguratory produktów pomagają spełniać życzenia klientów?

Obecnie bardziej niż kiedykolwiek ważne jest, aby mieć całościowy obraz klienta i jego wymagań. Stała dostępność wszystkich istotnych danych wymaga jednak wdrożenia odpowiedniej strategii cyfrowej. Według badania „the factlights 2020”, 76% ankietowanych firm już doświadcza poprawy komunikacji z klientem dzięki cyfryzacji swoich procesów. Największy potencjał firmy widzą w cyfrowych modelach biznesowych (23%), wydajności procesów (21%) i dostosowywaniu produktów do potrzeb klienta (13%). Cyfrowe konfiguratory produktów są jednym ze sposobów wykorzystania tego potencjału. Co warto o nich wiedzieć? Czy wspierają one optymalizację kosztów produkcji i kontrolę jakości produktów? Podpowiadamy!

Konfiguratory produktów – odpowiedź na potrzeby klientów

Niemal każda firma produkcyjna dąży do przyspieszenia procesów sprzedaży, zwiększenia liczby udanych transakcji biznesowych, optymalizacji kosztów produkcji czy zapewnienia lepszej kontroli jakości produktów. Jak jednak zrealizować te zadania w sposób ekonomiczny, nie ryzykując utraty jakości? Odpowiedzią na to pytanie mogą być konfiguratory produktów. Dzięki ścisłej integracji z systemem ERP wspierają one pracowników w każdym procesie – od wyboru produktu wspólnie z klientem po stworzenie oferty.

Dlaczego warto korzystać z konfiguratorów produktów?

1. Spełnianie indywidualnych wymagań klientów

Klienci w B2B preferują unikalne produkty dostosowane dokładnie do ich wymagań. Niezależnie od szczegółów technicznych, wyposażenia, koloru, formy czy rozmiaru ‒ standardowe produkty nie robią już na nikim wrażenia. Konfiguratory produktów pomagają spełniać nowe wymagania w sposób jak najbardziej efektywny kosztowo poprzez tworzenie cyfrowych procesów.

2. Wizualizacja produktów

Tworząc cyfrowy odpowiednik w konfiguratorze, można pokazać klientowi już podczas spotkania sprzedażowego, za co płaci. Mogą to być na przykład szkice, rysunki części lub wizualizacje 3D. Szczególnie ważne jest, aby klient mógł zobaczyć swój wymarzony produkt, zanim zostanie on wyprodukowany. Ułatwia to podjęcie decyzji i przyczynia się do szybszego zamknięcia sprzedaży.

3. Połączenie konfiguratora z systemem ERP

Rosnąca różnorodność wariantów sprawia, że procesy decyzyjne i produkcyjne stają się coraz bardziej złożone. Aby nadążyć za tym rozwojem, należy wcześnie zdefiniować istotne dane, takie jak cechy produktu i koszty. Jeśli konfigurator produktu jest ściśle zintegrowany z systemem ERP, natychmiast dostarcza te dane do następnego etapu procesu. W rezultacie nawet partia o wielkości 1 może być produkowana z najwyższą wydajnością, co pozwala na znaczną optymalizację kosztów produkcji oraz lepszą kontrolę jakości oferowanych produktów.

4. Minimalizacja błędów

Z pomocą konfiguratora dział sprzedaży może podczas spotkania poinformować klienta, czy dany wariant produktu jest technicznie wykonalny i ile będzie kosztował, pod warunkiem że kontrole kompletności i wiarygodności są dostępne w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można uniknąć wielu błędów czy konieczności kierowania zapytań do specjalistów.

5. Realistyczne szacowanie terminów dostaw

Wiarygodne obliczenia terminów dostaw zwiększają szanse na zamknięcie sprzedaży. Konfigurator produktów oblicza bowiem planowaną dostawę żądanego wariantu na podstawie rzeczywistego wykorzystania mocy produkcyjnych. Ponadto dział handlowy ma bezpośredni dostęp do dalszych informacji, takich jak dostępność materiałów i ceny.

6. Łatwiejsze tworzenie ofert

Kompletną konfigurację można wykorzystać jako podstawę do wygenerowania oferty już podczas spotkania z klientem. Obejmuje ona list przewodni, koszty, a także odpowiednie rysunki i instrukcje obsługi. Dzięki temu klient ma pod ręką wszystkie informacje i może od razu zdecydować się na wybrany wariant, a sprzedawcy oszczędzają przy tym czas i koszty.

7. Przyspieszenie procesów sprzedaży

Dzięki cyfryzacji procesów sprzedaży można zyskać więcej czasu na spotkanie handlowe, które są ważnym warunkiem wstępnym dla uzyskania precyzyjnych ofert i zwiększenia sukcesu. Korzystając z konfiguratorów produktów, dział sprzedaży może obsłużyć większą liczbę klientów w tym samym czasie, a tym samym zwiększyć liczbę zamkniętych transakcji.

8. Samodzielna konfiguracja online

Jeśli produkty nie są bardzo złożone, konfiguracja wariantów rzadko wymaga wsparcia ze strony działu sprzedaży lub obsługi klienta. W takim przypadku warto zintegrować konfigurator z serwisem internetowym. Dzięki temu klient może samodzielnie zaprojektować swój produkt z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie.

9. Tworzenie cyfrowych procesów

Przemysł 4.0 cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, a koncepcja inteligentnej fabryki jest szczególnie popularna w branży produkcyjnej. Za pomocą konfiguratora produktu można dokładnie wdrożyć wymagania klienta, robiąc pierwszy krok w kierunku spójnej cyfryzacji procesów w firmie.

proALPHA 9 ‒ integracja kluczem do sukcesu

To niosą ze sobą aktualne rozwiązania ERP+ proALPHA w wersji 9

Dzięki wersji 9 producent oprogramowania proALPHA toruje drogę do wspólnej platformy technologicznej, która w przyszłości będzie łączyła w sobie rozwiązania wszystkich przedsiębiorstw należących do grupy proALPHA. Nowa wersja nadal wspomaga klientów, którzy działają w branży hurtowni technicznych i produkcji dyskretnej, oferując im najlepsze praktyki branżowe oraz zapewniając konkurencyjność dzięki dostępowi do sieci Web.

Wspólna platforma technologiczna przyspieszająca integrację aplikacji

proALPHA oraz należące do niej przedsiębiorstwa mają jeden i ten sam cel, a mianowicie: zaoferowanie sektorowi średniej wielkości przedsiębiorstw wiodących technologii umożliwiających cyfryzację procesów biznesowych, aby zapewnić im przewagę konkurencyjną w trwającym procesie transformacji.

W tym celu producent oprogramowania pracuje obecnie nad platformą technologiczną, która zapewnia nie tylko infrastrukturę do hostowania aplikacji, lecz także metodologię i platformę niezbędną do integracji aplikacji proALPHA. W ramach tego procesu różne usługi aplikacyjne, takie jak pojedyncze logowanie, raportowanie i zarządzanie dokumentami, zostaną połączone w jedno standardowe rozwiązanie na zasadzie FOSS (Free Open Source Software). Użytkownicy będą mieli dostęp do platformy przez strony docelowe opierające się na rolach i oferujące tym samym spójne doświadczenie użytkownika.

Otwarta platforma technologiczna jest wolna od efektu „lock-in”: „Nasi klienci korzystają średnio z 25 aplikacji. W przyszłości będą oni mogli bezproblemowo integrować i korzystać z najlepszych aplikacji pochodzących od innych dostawców” – Otmar Zewald, kierownik działu zarządzania produktem proALPHA.

Nowe technologie ulepszające bezpieczeństwo, skalowalność i elastyczność

Wraz z wersją 9 proALPHA przechodzi na nową wersję platformy Progress ‒ OpenEdge 12. Oznacza to, że dostawca oprogramowania proALPHA korzysta teraz również z technologii konteneryzacji, co nie tylko pozwala na drastyczne uproszczenie oferowanych produktów, ale również na ich rozwój w jeszcze bardziej skalowalny i bezpieczny sposób.
Dzięki funkcjonalności Ray proALPHA ERP robi krok w kierunku sieci Web. Ray pozwala klientom korzystać z programu proALPHA na mobilnych urządzeniach końcowych bez instalacji klienta, w dowolnym miejscu i czasie. Ponieważ jest to nowa technologia, Ray jest obecnie wprowadzany stopniowo i w pierwszej kolejności będzie dostępny dla wybranej grupy klientów. W kolejnych wersjach systemu interakcja będzie dalej optymalizowana i w większym stopniu oparta na rolach, aby trwale zwiększyć produktywność i umożliwić podejmowanie bardziej świadomych decyzji biznesowych.

W pełni zintegrowane rozwiązania ERP+ gwarantem konkurencyjność

Dzięki płynnej integracji rozwiązania chmurowego firmy curecomp z systemem proALPHA ERP, wersja 9 oferuje klientom nowy moduł w zakresie zamówień strategicznych. Rozwiązanie to obejmuje portal dla dostawców, w którym klienci mogą współpracować ze swoimi dostawcami w ramach przetargów i zamówień publicznych. Ponadto umożliwia ono klientom proALPHA dalszą cyfryzację procesu od „zamówienia do zapłaty” i obniżenie kosztów dzięki poprawie wydajności. Moduł zamówień strategicznych, który jest głęboko zintegrowany z systemem proALPHA ERP, jest oparty na sprawdzonym natywnym rozwiązaniu chmurowym firmy curecomp należącej do grupy proALPHA.

Ponadto proALPHA rozszerza swoje portfolio o wiodący produkt wspomagający zarządzanie jakością (CAQ) firmy Böhme & Weihs. Dzięki temu klienci mogą synchronizować dane dotyczące artykułów i dostawców na potrzeby procesów rozwoju jakości, takich jak FMEA i PPAP. Poza tym kontrolę przyjęcia i wydania materiałów oraz kontrolę produkcji można zintegrować z wiodącymi modułami kontroli jakości firmy Böhme & Weihs. Jest to tylko jeden z wielu kroków, ponieważ integracja dalszych procesów, takich jak zarządzanie reklamacjami, jest już w planie.

Nowe wersje w krótszych odstępach czasu i mikrousługi kluczem do bezproblemowych aktualizacji

Wraz z wersją 9 proALPHA rozpoczyna nową erę w zakresie wydawania wersji oprogramowania ERP.

„Oznacza to przejście od dużych, uciążliwych wydań nowych wersji bez przewidywalnych terminów do wydań w szybszym tempie z mniejszymi, łatwymi do opanowania aktualizacjami w ustalonym rytmie. Celem jest pełna automatyzacja aktualizacji i zapewnienie klientom przestojów nie dłuższych niż jedna godzina”

Otmar Zewald, kierownik działu zarządzania produktem w proALPHA

Ponadto proALPHA przyspiesza rozwój technologiczny swojego systemu ERP w kierunku architektury mikroserwisowej.

Do tej pory klienci byli zmuszeni do aktualizowania całego systemu ERP, nawet jeśli zmiany dotyczyły tylko jednego obszaru ich działalności. Mikroserwisy pomagają rozwiązać ten problem, gdyż w ich przypadku aktualizacje oprogramowania są wykonywane tylko tam, gdzie ma to sens lub jest konieczne. Dzięki temu klienci mogą bezproblemowo łączyć aplikacje chmurowe z aplikacjami lokalnymi. Integracja modułów zamówień strategicznych i zarządzania jakością to pierwsze kroki w kierunku technologicznego ukierunkowania na mikroserwisy z funkcjonalnością typu „mix & match”.


Wersja 9 oprogramowania proALPHA pomaga przemysłowi wytwórczemu z sektora średniej wielkości jeszcze efektywniej czerpać korzyści z innowacji, szybciej reagować na nowe możliwości rynkowe i technologiczne, gwarantując tym samym przewagę konkurencyjną w dłuższej perspektywie.