Systemy ERP w Przemyśle 4.0.

Industry 4.0 łączy maszyny, systemy i procesy w „inteligentne” sieci, które komunikują się ze sobą w sposób automatyczny, by optymalizować zachodzące w przedsiębiorstwie procesy. Najważniejszymi elementami są Internet Rzeczy (IoT) i systemy zintegrowane. IoT odpowiada za zbieranie informacji, ERP za ich przekazywanie i wymianę.
 
Większa wydajność to efekt płynnej integracji procesów planowania, zarządzania materiałami i zaopatrzenia, produkcji, finansów i informacji biznesowej za pomocą jednego systemu. System ERP może zapewnić pełną automatyzację zakładu i ujednolicić wiele procesów biznesowych. Pozwala zintegrować inne rozwiązania IT, aby zsynchronizować wszystkie elementy łańcucha dostaw.
 
Zapraszamy do zapoznania z najnowszym numerem BPC GUIDE:  Systemy ERP w Przemyśle 4.0.
 

NAVIGATOR otrzymuje nagrodę Złoty Bit 2022

Jesteśmy już po konferencji Gigacon EOIF Summit 2022. Jest to największa coroczna konferencja poświęcona narzędziom oraz rozwiązaniom do usprawnienia i zautomatyzowania działań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Podczas niej mieliśmy okazję zaprezentować praktyczne zastosowanie systemu NAVIGATOR w trakcie dwóch webinarów prowadzonych przez naszych specjalistów.

Pierwszego dnia miejsce miał panel przeprowadzony przez prezesa zarządu Archman Marcina Kowalskiego poświęcony aplikacjom kompowalnym. Natomiast na drugi dzień nasz lider sprzedaży Mateusz Illg opowiedział o Krajowym Systemie e-Faktur oraz obsłudze faktur ustrukturyzowanych w systemie NAVIGATOR.

Z dumą możemy ogłosić, iż publiczność przyznała naszej platformie nagrodę za najlepsze rozwiązanie zaprezentowane podczas konferencji. Jest to czym bardziej zaszczytna wiadomość, biorąc pod uwagę, że udało nam się obronić tytuł sprzed roku. Cieszymy się, iż nasze narzędzie dalej jest aktualne i wybierane przez innych.

Chcielibyśmy z miejsca podziękować wszystkim, którzy oddali na nas głosy oraz organizatorom wydarzenia Gigacon. Bez waszej pomocy nic z tego, nie miałoby miejsca.

Precyzja w zarządzaniu produkcją w spółce Grupy Apator

Należąca do Grupy Apator spółka Apator Telemetria to obecnie wiodący polski producent systemów i urządzeń do zdalnego odczytu i konfiguracji wodomierzy, ciepłomierzy, podzielników ciepła, a także liczników energii elektrycznej i gazomierzy. Firma projektuje i rozwija ofertę produktów, będących innowacyjnymi rozwiązaniami z zakresu IoT (Internetu Rzeczy), które służą do pomiarów, zliczania i rejestracji danych. Poza projektowaniem i wytwarzaniem urządzeń pomiarowych oraz całych systemów telemetrycznych, spółka Apator Telemetria świadczy także usługi w zakresie produkcji kontraktowej, produkując wyroby elektroniczne na indywidualne zamówienie.

– Widzimy duży wzrost popytu na urządzenia pomiarowe i specjalistyczną aparaturę dla energetyki. Ostatnio notujemy wzrosty sprzedaży nie tylko w zakresie nakładek radiowych do wodomierzy, ale także liczników smart do pomiaru energii elektrycznej i gazu. Stale zwiększamy swoje zdolności produkcyjne, które już w tej chwili stawiają nas na pozycji polskiego lidera w tym zakresie – wskazują zarządzający spółką Apator Telemetria sp. z o.o.

Plany rozwojowe spółki związane są m.in. z automatyzacją procesu planowania i ewidencjonowania produkcji. Właśnie w tym zakresie firma Apator Telemetria rozpoczęła współpracę z eq system. Decyzja o współpracy została poprzedzona serią spotkań z ekspertami eq system, opracowaniem koncepcji oraz wizytami referencyjnymi u klientów, których eq system wspiera w zakresie usprawniania procesów produkcyjnych.

Głównymi celami biznesowymi, zdefiniowanymi na początku współpracy są:

  • uzyskanie szczegółowych informacji służących do poprawnego wyliczenia kosztów produkcji,
  • usprawnienie rejestracji danych z przebiegu produkcji,
  • usprawnienie procesów planowania (w tym zwiększenie precyzji planów), także w przypadku zachodzących zmian,
  • zminimalizowanie błędów ludzkich, m.in. poprzez wyeliminowanie ręcznie wypisywanych kart pracy oraz tworzenia planów produkcji i ewidencji technologii w arkuszach kalkulacyjnych.

Zespół eq system zaproponował rozwiązanie polegające na implementacji systemu ASPROVA APS (który wykorzystywany będzie do generowania dwóch rodzajów planów produkcyjnych: długoterminowego oraz operacyjnego planu krótkoterminowego) oraz platformy XPRIMER z obszaru MOM (Manufacturing Operations Management) z modułami XPRIMER.MES (do ewidencji i rejestracji zdarzeń produkcyjnych i okołoprodukcyjnych), XPRIMER.TCW (do zarządzania technologiami) oraz XPRIMER.WM (do ewidencji przepływów materiałowych, będących wynikami realizacji procesów produkcji), a także zintegrowanie ich z systemami obecnie użytkowanymi w firmie Apator Telemetria. Każde z narzędzi IT składających się na zintegrowany system informatyczny będzie pełniło określoną rolę w procesie planowania oraz ewidencji produkcji oraz bilansowania materiałowego, a automatyczny przepływ danych pomiędzy poszczególnymi modułami odbywać się będzie bez ingerencji pracowników.

Ewidencja zdarzeń produkcyjnych realizowana będzie przy wykorzystaniu terminali produkcyjnych – mobilnych lub terminali stacjonarnych rozlokowanych na terenie wydziałów produkcyjnych. Na terminalach udostępniona zostanie aplikacja pozwalająca rejestrować czynności w sposób maksymalnie uproszczony, dzięki czemu nie będzie przysparzać problemów technicznych osobom odpowiedzialnym za wprowadzanie danych.

Wśród spodziewanych efektów wdrożenia wskazywane jest:

  • skrócenie czasu i ograniczenie kosztów związanych z tworzeniem i obsługą planów produkcyjnych,
  • uruchomienie mechanizmów pełnego bilansowania materiałowego,
  • bieżąca kontrola terminowości realizacji zleceń produkcyjnych oraz stanu procesów związanych z produkcją,
  • szczegółowa wiedza na temat dostępności pracowników do realizacji zadań produkcyjnych,
  • zwiększenie efektywności wykorzystania zasobów produkcyjnych,
  • zmniejszenie buforów magazynowych,
  • zapewnienie wysokiej terminowości i elastyczności dostaw.

– Przedstawiona analiza przedwdrożeniowa przekonała nas do kompleksowego podejścia do zarządzania produkcją, prezentowanego przez zespół eq system, które uwzględnia objęcie wszystkich kluczowych obszarów jednym zintegrowanym systemem informatycznym. Wierzę, że wspólnie uda nam się osiągnąć zakładane korzyści – dodaje Krystian Iwanicki, Dyrektor ds. Operacyjnych, Apator Telemetria sp. z o.o.

Comarch mocno działa na rynku systemów ERP

Comarch od kilku lat notuje dwucyfrowy wzrost sprzedaży w sektorze rozwiązań ERP, realizując przyjętą na lata 2016 – 2023 strategię „Plan 7500”. Stałe rozbudowywanie oferty usług i systemów, obecność na rynkach zagranicznych, innowacyjne funkcjonalności oraz rozwój usług chmurowych przekładają się na dobre wyniki finansowe Sektora Comarch ERP, które w 2021 roku wzrosły o 7 procent i wyniosły 431 mln złotych.

Taki wynik, według raportu przygotowanego przez firmę analityczną IDC „Poland Enterprise Application Software Market Analysis and 2020 Vendor Shares”, gwarantuje Comarchpozycję największego polskiego dostawcy systemów ERP na krajowym rynku oraz drugie miejsce w zestawieniu producentów, uwzględniającym firmy zarówno polskie, jak i zagraniczne oraz 21,5 procenta udziału w polskim rynku rozwiązań informatycznych do zarządzania przedsiębiorstwem. Comarch był jedynym producentem z pierwszej trójki, którego udziały rynkowe wzrosły w stosunku do roku poprzedniego, przy jednoczesnych spadkach pozostałych dwóch firm.

Strategia Comarch ERP – dlatego się udaje

Plan 7500” przedstawiony w 2016 roku zakładał, że w ciągu najbliższych siedmiu lat przychody Grupy Comarch ze sprzedaży systemów ERP wzrosną do 500 mln zł, utrzymując dwucyfrowe tempo wzrostu przez cały ten okres.

Wypracowanie przychodów na tym poziomie jest w naszym zasięgu, co pokazują wyniki za pierwsze półrocze 2022 – zafakturowana marża wzrosła rok do roku o kilkanaście procent i przekroczyła 200 mln zł. Plan na cały ten rok zakłada wzrost sprzedaży co najmniej o 10 procent więcej niż w 2021 roku. Jeżeli w 2023 roku sprzedaż wzrośnie o pięć procent, to osiągniemy cel zdefiniowany w Planie 7500 – tłumaczy Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes Comarch i dyrektor sektora ERP.

– W tym półroczu w szczególności bardzo dobry wynik udało nam się osiągnąć w Polsce, gdzie odnotowaliśmy rekordowy wzrost sprzedaży – ponad 20 procent w porównaniu do wyników osiągniętych w pierwszym półroczu 2021 roku. Równie dynamicznie rośnie sprzedaż usług w modelu chmurowych. Tutaj wzrost wyniósł ponad 40 procent – dodaje Zbigniew Rymarczyk.

Umocnienia pozycji Comarch oraz stały wzrost są możliwe dzięki konsekwentnie realizowanej strategii biznesowej, której podstawami jest rozbudowana oferta obejmująca kompleksowe produkty ERP z dokładnie sprecyzowanym rynkiem docelowym (wielkość klienta, branża i geografia) oraz kilkadziesiąt rozwiązań i aplikacji dla poszczególnych obszarów biznesowej działalności przedsiębiorstw, m.in.: e-commerce, handel, elektroniczny obieg dokumentów, logistyka i magazynowanie, HR.

Równie duży nacisk firma kładzie na prace badawczo-rozwojowe; w tym rozwój istniejących produktów i wprowadzanie do oferty nowych rozwiązań. Każda nowa wersja systemów wyposażona jest w kolejne funkcjonalności z obszaru sztucznej inteligencji oraz robotyzacji, a nad nowoczesnymi interfejsami pracują specjaliści UX, aby jak najlepiej spełniały potrzeby klientów.

Rynek systemów ERP będzie się rozwijać

Tempo cyfryzacji przedsiębiorstw w Polsce i za granicą nie zwalnia, a zapotrzebowanie na systemy informatyczne rośnie. Od kilku lat firmy co raz chętniej decydują się na zakup narzędzi do cyfryzacji procesów biznesowych i administracyjnych, głównie elektronicznego obiegu dokumentów wewnątrz przedsiębiorstwa, analizy danych czy obsługi sprzedaży w internecie. Pandemia koronawirusa spotęgowała ten trend i zapotrzebowanie na pewne aspekty „okołoERPowe” jeszcze bardziej wzrosło.

Rzeczywiście pandemia była katalizatorem digitalizacji i w efekcie wiele firm usprawniło swoje procesy wewnętrzne i zewnętrzne dzięki systemom IT. Po narzędzia informatyczne zaczęli sięgać nawet najbardziej sceptyczni przedsiębiorcy, zdając sobie sprawy, że jeśli nie „zaprzyjaźnią się” z nowymi technologiami, nie tylko nie zbudują przewagi konkurencyjnej, ale wręcz pozostaną daleko w tyle za swoją konkurencją – zauważa Zbigniew Rymarczyk.

– Jednak trendem, który teraz zaczynamy zaobserwować, jest rosnąca świadomość informatyczna polskich przedsiębiorców. Transformacja gospodarcza w Polsce, w tym wprowadzanie nowych technologii do biznesu, rozpoczęła się około 30 lat temu. Firmy wdrażały dostępne wówczas systemy informatyczne, które dzisiaj są już przestarzałe i drogie w utrzymaniu. Dlatego zaczynają wymieniać je na bardziej zaawansowane, często tańsze, polskie systemy klasy ERP.

Kolejnym bodźcem dla rozwoju będzie realizowana od wielu lat digitalizacja komunikacji oraz wymiany danych miedzy instytucjami administracji publicznej a przedsiębiorcami i obywatelami m.in. w 2024 roku wejdzie obowiązek wystawiania faktur za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur, pojawiają się też kolejne obszary w ramach raportowania według standardów ESEF (Jednolity Europejski Format Raportowania z ang. European Single Electronic Format).

Jesteśmy gotowi na te potrzeby biznesowe ze strony przedsiębiorców, ponieważ nasze systemy są zawsze zgodne z obowiązującymi przepisami. Jednak przed nami stoją również inne wyzwania, w tym te związane z nadchodzącym spowolnieniem gospodarczym, którego przyczyn można doszukiwać się m.in. w pandemii koronawirusa oraz trwającej wojnie w Ukrainie. Historia działalności Comarchu pokazuje, że firma jest odporna na globalne kryzysy ekonomiczne, co więcej, z każdego wychodzi silniejsza. Tak było po pęknięciu bańki internetowej w 2001 roku, po załamaniu rynku kapitałowego w latach 2008-2009 oraz po pandemii koronawirusa – podsumowuje Zbigniew Rymarczyk.