Na polskim rynku systemów ERP z powodzeniem możemy znaleźć szereg rozwiązań mniej lub bardziej rozbudowanych funkcjonalnie, które swoje zastosowanie znalazły w sektorze handlowym. Gro z nich to systemy stricte ukierunkowane na obsługę tego sektora rynku inne zaś są rozwiązaniami „multibranżowymi” z ewentualną dedykowaną wersją systemu. Zatem przekrój rozwiązań jest całkiem spory, a przedsiębiorcy z powodzeniem mogą wybierać spośród zarówno polskich jak i zagranicznych rozwiązań ERP.
Wojciech Ziaja,
Dyrektor ds. Sprzedaży,
Synergy Poland Sp. z o.o.
Zauważalne jest, iż duzi gracze rynku ERP jak np. SAP, Microsoft czy nasz polski Comarch wyraźnie inwestują w rozwój oprogramowania dla tej branży chociażby poprzez wprowadzenie do oferty modułu POS (Point-of-Sale).
Jednocześnie trendy związane z IoT oraz automatyzacją procesów nie ominęły także branży handlowo-dystrybucyjnej. Z jednej strony mówimy o skróceniu realizacji procesów sprzedażowych poprzez samoobsługowe kasy, sklepy internetowe, platformy B2B/B2C.
Z drugiej zaś o efektywniejszym marketingu. Tu naprzeciw wychodzą nam m.in. tzw. Beacony, które w Polsce także znalazły swoje zastosowanie wśród przedstawicieli sieci sklepów detalicznych czy punktów gastronomicznych. Te smart-urządzenia pozwalają m.in. na precyzyjne dotarcie do potencjalnego klienta z informacją o aktualnych promocjach czy zaproszeniem na darmowego powitalnego drinka.
Na jakie funkcjonalności stawiają dostawcy rozwiązań? W co inwestują?
Myślę, że odpowiedzią na to pytanie są główne wyzwania i trendy z jakimi się spotykamy w branży handlowej. Do tych niewątpliwie zalicza się wszechobecny e-commerce, coraz częściej spostrzegany jako bardzo zyskowny kanał sprzedaży oraz szeroko pojęta automatyzacja procesów. Jeśli chodzi o obsługę kanału sprzedaży internetowej zupełnym minimum staje się by dostawca systemu ERP zapewnił silną integrację ERP z sklepem internetowym a nawet farmą sklepów. Zagadnienie staje się o tyle skomplikowane, iż jeden produkt na różnych witrynach może być zupełnie inaczej promowany, występować w innych zestawach bądź samodzielnie, być objęty innymi promocjami i w końcu jego cena może być zupełnie inna.
Drugim znaczącym zagadnieniem w mojej opinii jest szeroko pojęty łańcuch dostaw, nad którym system powinien pomóc zapanować. Mam na myśli zarówno zatowarowanie jak i realizację wysyłki. Dziś, zamawiając towar, klient oczekuje natychmiastowej jego dostawy wraz z pełną informacją o statusie. Na ten przykład nie tak dawno kupiłem buty na jednym z większych serwisów internetowych. Zamówienie złożyłem w godzinach popołudniowych, a już następnego dnia w południe odebrałem paczkę od kuriera. W międzyczasie otrzymałem SMS-em informacje o statusach realizacji zlecenia. Nie ukrywam, że czas realizacji przekonał mnie do zakupu na odległość, siedząc w domu i nie tracąc czasu na odwiedzenie sklepu stacjonarnego.
Trzecim obszarem, o którym warto wspomnieć to zaawansowana analiza danych. Możliwości w tym zakresie rozwiązań ERP, ale i nie tylko, znacznie się rozwinęły na przełomie ostatnich lat. Szczególnie w przypadku mocno zróżnicowanego asortymentu analiza danych sprzedażowych wraz z prognozą popytu ma ogromne znaczenie. Mówimy o analizie na wielu poziomach, np. produkt – wariant (np. smak) – sprzedaż suma – sprzedaż na poszczególnych punktach oraz korelacja tych z danych z kalendarzem. Takie informacje pozwalają inteligentniej i przede wszystkim efektywniej zarządzać promocjami, zakupami czy zależnościami sprzedaży.