W branży przemysłu drewnianego i meblarskiego istnieje wiele wyzwań, dlatego ważne jest, by system ERP wspomagający zarządzanie firm z tej branży był do niej jak najlepiej przystosowany – zawierał funkcjonalności obsługujące wyzwania typowe i specyficzne dla właśnie tego sektora przemysłu.
Oto przykłady wyzwań charakterystycznych dla tej właśnie branży:
- Różnorodność, która dotyczy:
- rodzajów producentów (wytwórcy, których wyroby są materiałem dla innych – np. producenci tarcicy; przedsiębiorstwa, które wykonują usługi podwykonawstwa; fabryki, które produkują meble czy też produkty z drewna takie jak boazerie czy parkiety),
- przeznaczenia wyrobów końcowych (np. meble mogą być produkowane dla pomieszczeń przemysłowych , biurowych, mieszkalnych),
- zastosowanego materiału (meble skrzyniowe, tapicerowane, wykonane w całości z litego drewna, plastikowe, metalowe oraz inne).
- Regulacje prawne, które wymuszają wykorzystywanie surowców z certyfikowanych źródeł.
- Wymagania klienta – możliwość dopasowania produktu do stylu i rozmiaru pomieszczeń oraz dobrania pokryć tkaninowych, a także krótkie terminy realizacji.
- Rosnąca konkurencja na coraz wyższym poziomie – wzmagająca rola Internetu i sklepów wielkopowierzchniowych, sprzedających wyroby różnych producentów wymusza coraz lepszą jakość i precyzję dostaw oraz niskie marże.
- Zmienna jakość i mnogość klas surowca – drewno to surowiec, którego zastosowanie nie ułatwia realizacji celów. Często już na hali produkcyjnej okazuje się, że surowiec z zewnątrz wygląda dobrze, a po przetarciu/ rozcięciu okazuje się, że jest inaczej.
Piotr Michalak
Wiceprezes
iPCC Sp. z o.o.
https://i-pcc.pl/
Najważniejsze wymagane funkcjonalności systemu zarządzania w przemyśle drzewnym i meblarskim
Wymagania i charakterystyczne cechy branży opisane powyżej powodują, że następujące funkcjonalności są bardzo istotne w systemach wspomagających zarządzanie:
- W procesie produkcyjnym przy przetwarzaniu surowca drzewnego bardzo istotne jest wyposażenie systemów ERP w możliwość obsługi tzw. struktur odwróconych, które w sposób właściwy pozwalają na zarządzanie „rozbiorem” surowca drzewnego. Taka struktura cechuje się tym, że z jednego materiału otrzymujemy kilka produktów końcowych. Przykładem może być przecieranie kłód, z których otrzymuje się wiele produktów końcowych – tarcic o różnym przekroju czy klasie.
- Na rynku niezbędne jest posiadanie certyfikatu FSC, potrzebne zatem są odpowiednie funkcjonalności umożliwiające zarządzanie surowcem i produkcją w sposób zapewniający spełnienie wymogów certyfikatu.
- Zmienność wyrobów i konieczność dopasowania do preferencji klienta wymaga, by system mógł charakteryzować produkty wieloma atrybutami oraz umożliwiać klientowi samodzielną konfigurację, tzn. wybór wyrobu z odpowiednimi cechami (jak np. kolor tapicerki czy kształt oparcia) – najlepiej przez Internet, z podaniem ceny skonfigurowanego mebla.
- Efektywne moduły planowania są również niezbędne dla zapewnienia szybkiego dopasowania produkcji do zmiennego zapotrzebowania – w szczególności wymaganiem kluczowym stają się systemy APS (Advanced Production Scheduling), które, uwzględniając ograniczenia (np. zdolności produkcyjne) szybko optymalizują proces produkcyjny i ustawiają kolejność wykonywania operacji technologicznych oraz całych zleceń produkcyjnych.
- Specjalizacje i podwykonawstwo realizowane często w odrębnych zakładach wymagają, by systemy posiadały funkcjonalności wielozakładowe, ułatwiając planowanie w wielu zakładach i umożliwiając łatwe rozliczenie finansowe oraz ilościowe pomiędzy nimi.
- Pożądane są także funkcje precyzyjnego i dokładnego obliczenia kosztów – dla lepszej kontroli kosztów, oraz systemy BI realizujące pełny kontrolling.
- Wprowadzanie Internetu Rzeczy (IoT) do hal produkcyjnych prowadzi do zwiększenia responsywności producentów – nowoczesne systemy ERP muszą więc być przygotowane do podłączenia się do inteligentnych maszyn.
Funkcjonalności podkreślane przez kupujących system ERP w sektorze drzewnym i meblowym
Kupujący, oprócz standardowych oczekiwań obsługi wszystkich podstawowych procesów w firmie (planowanie, zaopatrzenie, produkcja, dystrybucja, sprzedaż, finanse i kontroling), oczekują od systemów ERP funkcjonalności opisanych powyżej, przy czym największy nacisk kładziony jest na planowanie i harmonogramowanie produkcji, wielozakładowość i konfigurowalność produktów. Z kolei rosnąca rola Internetu powoduje, że systemy bez dostępu mobilnego są uważane przez kupujących za niepełne.
Wdrożenia Infor M3
System ERP Infor M3 jest wdrożony w wielu firmach z sektora drzewnego i meblarskiego. Bardzo ciekawym projektem jest wdrożenie w IKEA Industry (części produkcyjnej koncernu IKEA), obejmujące kilkadziesiąt przedsiębiorstw na całym świecie. Głównymi calami projektu było uruchomienie systemu dla przedsiębiorstw ulokowanych w różnych częściach świata w jednym środowisku – wielozakłdawowym, wieloprzedsiębiorstwowym, a także jedna wspólna baza danych i ujednolicenie realizacji procesów. Takie podejście powodowało konieczność uspójnienia podstawowych kartotek: dostawców, klientów czy asortymentów. Oznacza to, że raz zarejestrowany klient czy dostawca dostępny jest dla wszystkich zakładów. Jeżeli asortyment jest dla wszystkich również zharmonizowany, to korzyści są oczywiste – np. ułatwione zostało zarządzenie kontaktami z kontrahentami. Zyskano też przejrzystość kupowanych czy sprzedanych wyrobów i ich ilości, w skali globalnej i w skali wszystkich zakładów, wzdłuż całego łańcucha dostaw. Znając koszty produktu, w każdym zakładzie elastycznie można sterować miejscem produkcji wyrobu lub półproduktu.