Energylandia, największy rodzinny park rozrywki w Polsce, rozwija środowisko informatyczne w firmie i wdraża system do wsparcia sprzedaży Comarch POS. Oprogramowanie zapewnia kompleksowe zarządzanie procesem sprzedażowym oraz obsługę stacjonarnych stanowisk POS. Moduły zostały już zainstalowane w 150 punktach na terenie parku. Ukończone są już dwa z trzech etapów projektu, w ramach którego uruchomionych zostało 30 punktów sprzedażowych z pamiątkami oraz 120 punktów gastronomicznych. Docelowo projekt obejmie ok. 200 stanowisk POS.
Co roku do parku rozrywki w Zatorze (Małopolska) przyjeżdża blisko 2 mln osób. Odwiedzający mają do dyspozycji kilkadziesiąt atrakcji: górskie kolejki, park wodny, kino oraz planetarium, a oprócz tego kawiarnie, strefy wypoczynkowe i baseny. Park organizuje też wiele sezonowych widowisk oraz wydarzeń. Goście mogą zakupić gadżety w dedykowanych sklepach rozmieszczonych na terenie całego parku oraz skorzystać z pełnej oferty gastronomicznej. System Comarch Retail POS został w pierwszym etapie uruchomiony właśnie do obsługi transakcji dokonywanych w tych punktach sprzedaży. Kolejny etap polegał na obsłudze sprzedaży produktów gastronomicznych z użyciem dedykowanej do tego celu klawiatury w systemie, obsłudze procesu kompletacji produktów z oferty gastronomii oraz możliwości użycia wszelkich dostępnych voucherów, którymi park dysponuje w procesie obsługi swoich gości.
– Nasi goście bardzo chętnie kupują pamiątki związane z Energylandią. W ofercie mamy artykuły szkolne, gry planszowe, odzież oraz artykuły kolekcjonerskie. Rocznie w sklepach dokonywanych jest kilkanaście tysięcy transakcji, dlatego tak ważne jest, aby system informatyczny obsługujący proces sprzedaży zapewnił sprawne i bezpieczne zakupy oraz był narzędziem intuicyjnym dla sprzedawców. Park codziennie odwiedza kilkanaście tysięcy gości, spędzając u nas miło całe dnie, dlatego też nasza oferta gastronomiczna jest niezwykle rozbudowana i od tego sezonu również obsługiwana w systemie Comarch POS. Rozwiązanie, z którego do tej pory korzystaliśmy miało wady, dlatego postanowiliśmy wdrożyć nowy system. Wieloletnia współpraca z firmą Comarch była argumentem za tym, aby zakupić kolejny produkt tego producenta IT – mówi Arkadiusz Jodłowski, pracownik działu IT.
Wielozadaniowe kasy
Sieć sklepów Energylandii to ponad 35 punktów sprzedaży, czyli kas typu POS. Do ich obsługi został wdrożony system Comarch POS, który zapewnia kompleksowe zarządzanie sprzedażą. Oprogramowanie zostało dostosowane do potrzeb sklepów Energylandii. System obsługuje karty rabatowe oraz jest zintegrowany z terminalami płatniczymi eService i PeP. Dodatkowo monitoruje stan magazynowy produktów i blokuje zakup tych, które są aktualnie niedostępne. Uruchomiony został również moduł umożliwiający sprzedaż produktów z oferty małej gastronomii, która wymaga kompletacji np. mały, średni bądź duży kubek popcornu. Pracownicy logują się do POS’ów przy użyciu kart magnetycznych (pasków). Mogą też modyfikować wygląd panelu obsługi oraz tworzyć jego indywidualne układy.
– Tak skonfigurowane punkty obsługi sprzedaży znacznie usprawniły pracę kasjerów. Prosty interface jest intuicyjny nawet dla osób bez doświadczenia, które dopiero rozpoczynają pracę na POS’ie – podkreśla Arkadiusz Jodłowski.
Obsługa gastronomii
Energylandia zapewnia swoim gościom możliwość skorzystania z gastronomii w 150 punktach na terenie całego parku. Do ich obsługi również został wdrożony system Comarch POS, wyposażony w opcję szybkiej kafelkowej sprzedaży. W ramach projektu przygotowany został również mechanizm kompletacji produktów gotowych w oparciu o receptury ich wytworzenia. Informacja o złożonych zamówieniach przez klientów prezentowana jest na ekranach, co ułatwia śledzenie jego statusu. Na kuchniach zostały obsłużone drukarki bonowe drukujące informację o posiłkach do skompletowania przez kucharzy.
W dalszej części projektu zostanie wdrożony mechanizm obsługi powiadomień o gotowych posiłkach na telefonach komórkowych, dzięki czemu dostęp do informacji o przygotowanym posiłku będzie jeszcze prostszy dla klientów. Za zakupy klienci, poza standardowymi formami płatności, mogą zapłacić także voucherami. Aktualnie planowane są realizacje kolejnych projektów, m.in. umożliwiających klientowi zarządzanie produktami gotowymi (transfery między punktami) oraz ewidencjonowanie strat na systemie POS.
Centrum zarządzania
Informatycznym centrum dowodzenia firmy jest rozwiązanie Comarch ERP XL. System integruje wszystkie procesy z obszaru planowania zasobów przedsiębiorstwa. Pracownicy Energylandii korzystają z niego od 2011 roku.
– Dużą zaletą współpracy z firmą Comarch jest wiedza i doświadczenie pracowników oraz bogata oferta. Niemal każda zaadresowana potrzeba biznesowa znajduje rozwiązanie informatyczne w systemach Comarch. Dlatego zdecydowaliśmy się na zakup kolejnego systemu od tego producenta, ponieważ daje nam to gwarancję integralności całego środowiska IT w firmie oraz bezproblemowe działanie. W przyszłości będziemy rozwijać tą współpracę – podsumowuje Arkadiusz Jodłowski.
Energylandia planuje uruchomienie systemu Comarch Retail POS w kolejnych punktach sprzedaży, wdrożenie rozwiązania do zarządzania magazynem wysokiego składowania jak również uruchomienie nowoczesnego systemu do raportowania czasu pracy TNA.