Jak wybrać właściwą platformę do obsługi sprzedaży e-commerce B2B?

Sprzedaż internetowa w firmach produkcyjnych

Mocno zyskująca w czasie pandemii sprzedaż e-commerce jest dla wielu przedsiębiorstw oczywistym wyborem. Dla wielu firm, które wdrożyły sprzedaż internetową jeszcze przed pandemią, lub uruchomiły takie rozwiązania w tym roku, wyniki sprzedaży z kanałów e-commerce są istotną pozycją w przychodach przedsiębiorstwa. Dla tych, które jeszcze stoją przed wyborem właściwych narzędzi, Partner Comarch – firma Graphcom, przygotowała krótkie porównanie dwóch popularnych rozwiązań od firmy Comarch, dedykowanych dla sprzedaży w modelu business to business: platformy Comarch B2B oraz Comarch e-Sklep w wersji B2B. Firma Graphcom od ponad dwudziestu lat wdraża systemy ERP dla firm produkcyjnych i handlowych, jak również pomaga tym przedsiębiorstwom uruchomić sprzedaż e-commerce.

Platforma otwarta czy zamknięta?

Jednym z podstawowych zagadnień, istotnych z perspektywy działania platformy e-commerce, jest odpowiedź na pytanie: Czy chcę, aby informacja o moich produktach była ogólnodostępna w sieci? Jeśli udostępniamy naszą ofertę lub jej część, do wglądu dla osób niezalogowanych do platformy, zyskujemy tym samym otwarty katalog reklamowy działający w sieci 24h na dobę. Tego typu rozwiązanie charakterystyczne jest dla aplikacji Comarch e-Sklep B2B. Dzięki temu, że na naszą platformę może trafić każdy, mamy dostęp do wielu narzędzi marketingowych oraz SEO. Możemy min. pozycjonować naszą stronę w popularnych wyszukiwarkach i porównywarkach cen, sprawdzać skąd trafiają do nas użytkownicy, analizować ruch na stronie a także wykorzystywać rozbudowane narzędzia z zakresu marketing automation, aby zwiększać naszą sprzedaż. Z kolei platforma Comarch B2B to rozwiązanie zamknięte dla zwykłych użytkowników. Dostęp do tej aplikacji mają wyłącznie zweryfikowani kontrahenci, na podstawie wcześniej podpisanej umowy, w związku z czym nie analizujemy ruchu na stronie ani nie przekazujemy danych do innych portali. To swoiste ograniczenie powoduje, że sprzedaż w aplikacji Comarch B2B może być realizowana wyłącznie w modelu business-to-business. Z kolei Comarch e-Sklep B2B może obsługiwać sprzedaż zarówno hurtową jak i detaliczną, zarówno dla zarejestrowanych kontrahentów jak i niezalogowanych użytkowników.

Interfejs sklepu szyty na miarę

Innym ważnym aspektem naszej platformy e-commerce, jest jej wygląd. Nie chodzi wyłącznie o kwestie estetyczne, ale również o ergonomię i doświadczenie klienta podczas procesu zakupowego. Zarówno Comarch B2B jaki i Comarch e-Sklep B2B umożliwiają dostosowanie interfejsu do indywidualnych preferencji przedsiębiorstwa, ale osiągają ten efekt na różne sposoby. Comarch B2B w standardzie oferuje jeden spójny layout platformy, w ramach którego możemy zmieniać kolorystykę, wyświetlane grafiki, udostępniane zakładki itd. Wszelkie dodatkowe zmiany mogą zostać przeprowadzone dzięki modyfikacji kodu źródłowego aplikacji przez Partnera Comarch, firmę Graphcom. Takie rozwiązanie umożliwia daleko posuniętą personalizację wyglądu platformy, jak również rozbudowanie jej o dodatkowe funkcjonalności, min. zaawansowany konfigurator produktu. Z kolei Comarch e-Sklep dla wersji B2B udostępnia dedykowany szablon a jego modyfikacje mogą być wykonane zarówno przez mniej jak i bardziej doświadczonych użytkowników. Wygląd Comarch e-Sklep można modyfikować min. w edytorze CSS, z kolei zaawansowani użytkownicy znający technologie takie jak HTML, CSS, JS, DotLiquid mogą dokonywać zmian na poziomie kodu szablonu, co daje bardzo duże  możliwości edycji i personalizacji wyglądu sklepu. Istnieje również możliwość zlecenia wykonania dedykowanego szablonu Comarch e-Sklep na indywidualne zamówienie. Dodatkowo warto podkreślić, iż domyślnie obie platformy wspierają technologię RWD (Responsie Web Design), mogą więc być wyświetlane na ekranach o różnej rozdzielczości, przez użytkowników korzystających z różnych urządzeń (np. laptopa, tabletu, czy smartfonu). Oba rozwiązania wspierają rozbudowane systemy ERP dla firm dostarczane przez Comarch: Comarch ERP XL oraz Comarch ERP Altum, natomiast Comarch ERP e-Sklep współpracuje dodatkowo z Comarch ERP Enterprise, Comarch ERP Optima oraz Comarch ERP XT

Konfigurator produktu

Zarówno w ramach platformy Comarch B2B jak i Comarch e-Sklep B2B możliwa jest obsługa funkcjonalności konfiguratora produktu. Rozwiązanie jest istotne zwłaszcza dla firm produkcyjnych, które posiadają w swojej ofercie towary realizowane na indywidualne zamówienie. W przypadku wyboru rozwiązania Comarch B2B, prace muszą być wykonane przez firmę wdrażającą, gdyż funkcjonalność konfiguratora nie jest domyślnie obsługiwania. Dzięki dużej elastyczności platformy Comarch B2B oraz doświadczeniu firmy Graphcom możliwe jest stworzenie konfiguratora dopasowanego do indywidualnych wymagań przedsiębiorstwa. Z kolei w Comarch e-Sklep B2B dostępny jest konfigurator produktu, który wymaga odpowiedniej implementacji na etapie wdrożenia. Jest to nowa funkcjonalność, dostępna w platformie Comarch e-Sklep B2B od roku 2020. Niewątpliwą korzyścią z uruchomienia konfiguratora jest optymalizacja procesu sprzedaży. Klient samodzielnie personalizuje towar według ustalonych parametrów i nie wymaga obsługi działu sprzedaży. Dzięki temu do systemu Comarch ERP trafia gotowe zamówienie na produkt parametryzowany.

 

Techniczne aspekty platformy

Efektywna sprzedaż e-commerce w kanale B2B często wymaga udostępnienia kontrahentom aktualnych danych asortymentowych. Jeśli nasz partner biznesowy zgłasza zamówienie w ramach platformy B2B, może zakładać, że podane na niej informacje obejmujące cenę, dostępność oraz czas realizacji są aktualne w momencie składania zamówienia. Rozwiązanie Comarch B2B pracuje bezpośrednio na bazie danych systemu Comarch ERP. Oznacza to, że prezentowane dane są zawsze aktualne, zarówno po stronie platformy Comarch B2B jak i systemu Comarch ERP. Z kolei rozwiązanie Comarch e-Sklep B2B działa w oparciu o cykliczną synchronizację. Oznacza to, że dane prezentowane w platformie odnoszą się do stanu z ostatniej synchronizacji. O ile w sprzedaży B2C jest to powszechnie stosowane rozwiązanie i wystarczająca dokładność, to w przypadku sprzedaży B2B może stanowić to problem. Jeśli chcemy zapewnić pracę na rzeczywistych danych, wprost z systemu Comarch ERP, dobrym rozwiązaniem będzie platforma Comarch B2B. Dodatkowo rozwiązanie Comarch B2B obsługuje znacznie więcej wariantów promocji i specjalnych warunków handlowych, zdefiniowanych w systemie Comarch ERP. Jeśli więc chcemy zapewnić klientowi, że wszystkie ustalone warunki handlowe będą obowiązywać w ramach oferty prezentowanej na platformie e-commerce, jest to dodatkowy argument za wyborem rozwiązania Comarch B2B. Kiedy porównujemy różne systemy ERP dla firm dostępne na rynku, warto wziąć pod uwagę oferowane przez ich dostawców rozwiązania wspierające sprzedaż e-commerce. Jeśli myślisz o uruchomieniu sprzedaży internetowej w Twoje firmie, skontaktuj się z nami a pomożemy w wyborze właściwego rozwiązania!

Graphcom Sp. z o.o. specjalizuje się we wdrażaniu systemów informatycznych wyprodukowanych przez Comarch S.A. Firma Graphcom współpracuje zarówno z małymi, średnimi, jak i dużymi przedsiębiorstwami. Od 2000 roku realizuje największe w kraju projekty wdrożeniowe Comarch ERP, koncentrując się na klientach z sektora produkcyjnego oraz e-commerce. Graphcom wierzy, że kluczową wartością każdej firmy jest jej zdolność do korzystania z gromadzonych przez siebie danych (Data-Driven Company).
Opinie o wdrożeniu systemu Comarch ERP Altum przez firmę Graphcom w spółce Puccini:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*