Jak polskie firmy przygotowują się na transformację sprzedaży?

Transformacja cyfrowa, digitalizacja, cyfryzacja; te terminy odnoszą się tak naprawdę do tego samego – procesu mającego na celu sprawną działalność firmy w przestrzeni online. Dzisiaj digitalizacja to nie tylko trend, ale i konieczność, którą przyspieszyła pandemia, zmuszając firmy na całym świecie do przeniesienia procesów i usług do sieci, tak aby możliwa była praca zdalna i obsługa klientów w różnych częściach świata.

Ale transformacja to coś więcej – to sposób myślenia o tym, jak firma funkcjonuje w przestrzeni cyfrowej. Polskie przedsiębiorstwa mają w tej kwestii sporą przestrzeń do wykorzystania.

Dużo do nadrobienia – raport DESI 2021

DESI to europejski indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego. Pokazuje on stan cyfryzacji danego kraju. DESI bierze pod uwagę 33 wskaźniki pogrupowane w 4 kategoriach związanych z:

  • kapitałem ludzkim,
  • łącznością,
  • integracją technologii cyfrowej,
  • cyfrowymi usługami publicznymi.

W badaniu z 2021 roku Polska zajęła 25. miejsce z wynikiem 41 punktów, wyprzedzając jedynie Grecję, Bułgarię i Rumunię:

To pokazuje, jak dużo do poprawy mają jeszcze polskie firmy i instytucje. Od europejskich liderów – Danii, Finlandii i Szwecji dzieli nas ponad 20 punktów. W praktyce oznacza to wytężoną pracę.

Strategia cyfryzacji – czy istnieje?

Transformacja cyfrowa nie odbywa się z dnia na dzień. Nie da się jej przeprowadzić bez skonkretyzowanej wizji i strategii, ponieważ obejmuje ona zbyt wiele elementów i obszarów działalności firmy. I chociaż 21% firm planuje zwiększyć wydatki na transformację cyfrową w perspektywie 12 miesięcy, to jedynie podobny odsetek firm posiada konkretną strategię cyfryzacji. Co więcej, zdecydowana większość firm nie planuje zwiększać wydatków (73% odpowiedzi) lub zatrudniać nowych pracowników (89% odpowiedzi) w związku z transformacją cyfrową, co może wskazywać większą chęć transformacji obecnych modeli i procesów w ramach obecnych zasobów.

Wybranie konkretnych technologii

Transformacja cyfrowa nie może się odbyć bez wykorzystania nowoczesnych technologii. Tutaj spektrum jest bardzo szerokie, od chmury, która pozwala zaoszczędzić na infrastrukturze IT i zapewnić sprawne działanie firmy z dowolnego miejsca na świecie, przez automatyzację powtarzalnych czynności (zarówno online – np. wysyłki maili i faktur, jak i offline – np. pakowania produktów przeznaczonych do wysyłki), aż po wykorzystanie sztucznej inteligencji i robotyzacji.

Oczywiście w digitalizacji nie chodzi o to, żeby zaimplementować wszystko naraz. Ważne jest, aby ustalić, które technologie mają największy potencjał poprawienia sposobu funkcjonowania firmy. Jeśli jest to chmura – zacząć od niej i skup się na tym rozwiązaniu. Dopiero, gdy firma będzie już w pełni działać w chmurze, można pójść dalej.

Bez inwestycji się nie obejdzie, ale warto

Jak zaznacza KPMG w swoim raporcie – w procesie transformacji cyfrowej kluczowe są dwa zasoby – kapitał i ludzie. Potrzebne są środki finansowe, aby wdrażać nowe technologie (warto przeznaczyć pewną część budżetu na różnego rodzaju testy, bowiem nie każda technologia, która początkowo wydaje się słuszna, na stałe zagości w firmie), a następnie szkolić pracowników, aby wiedzieli, jak się nimi posługiwać w pracy. KPMG zwraca uwagę, że prawie 9 na 10 badanych przedsiębiorstw przyznaje, że dokonuje nakładów na digitalizację. Obecnie większość badanych organizacji (65%) przeznacza na transformację cyfrową mniej niż 5% rocznych przychodów. Znamienny jest fakt, że zaledwie 1% firm wydaje ponad 20% rocznych przychodów na digitalizację.

Środki przeznaczone na transformację szybko się zwracają, ale muszą być to środki wystarczające do zrobienia dużego kroku na początku. Firmy, które aktywnie wykorzystują technologie cyfrowe:

  • mogą prowadzić działalność z dowolnego miejsca na świecie i współpracować z rozproszonymi zespołami pracowników i freelancerów,
  • oszczędzają masę czasu na automatyzacji powtarzalnych czynności,
  • mogą obsługiwać więcej klientów i realizować więcej zamówień w tym samym czasie, ponieważ proces realizacji zamówień jest skrócony lub przyspieszony,
  • oszczędzają środki finansowe, które do niedawna trzeba było przeznaczać na infrastrukturę IT i oprogramowanie (działając w chmurze, nie potrzebujesz fizycznych serwerów i dysków w firmie – do wszystkiego masz dostęp online),
  • wyprzedzają konkurencję,
  • uruchamiają nowe kanały sprzedaży i rozwijają obecne.

Podsumowanie: 4,8/10

Taki wynik przedstawia Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu dla firm prowadzących działalność w Polsce. Polskie firmy najlepiej radzą sobie z implementacją technologii (5,3/10), najgorzej natomiast ze strategią cyfryzacji (3,8/10). Rezultat, jaki otrzymał nasz kraj pokazuje, że jeszcze jest dużo do zrobienia.

Jak rozpocząć sprzedając w B2B?

Wdrożenie systemu sprzedaży B2B jest jednym z kluczowych elementów cyfrowej transformacji współczesnych przedsiębiorstw. Dzięki dobrej platformie producenci, dystrybutorzy i resellerzy są w stanie w lepszy sposób odpowiadać na zmieniające się zachowania konsumenckie, szybciej wdrażać innowacje i optymalizować koszty swojej działalności.

Jednak jedną z przyczyn tego wyniku jest świadomość skali projektu jakim jest transformacja. Dużo firm nie wie jak zacząć taki projekt i dlatego zwleka z jego rozpoczęciem. W związku z tym przygotowaliśmy poradnik. Ma on praktyczną formę. Składa się z części, która precyzyjnie opisuje poszczególne etapy oraz listy kontrolnej, która pomoże w ich skutecznym przeprowadzeniu.

W poradniku znajdziesz między innymi:

  • 11 działań na które musisz zwrócić uwagę wdrażając platformę B2B
  • Niezbędne wskazówki dotyczące między innymi tego jak wyznaczać cele, jak wybrać partnera technologicznego i platformę e-commerce oraz co brać pod uwagę przy ustalaniu budżetu.
  • Praktyczną listę kontrolną, którą możesz wykorzystać we wdrożeniu systemu sprzedaży B2B

Poradnik można bezpłatnie pobrać pod adresem: https://pl.blog.merce.com/poradnik-jak-skutecznie-wdrozyc-b2b 

Autorem tekstu jest zespół merce.com. Merce.com to hybrydowa platforma e-commerce dla detalu i dystrubucji. Z jednej strony, dzięki uproduktowieniu potrzeb dostarcza bogaty zestaw gotowych rozwiązań, z drugiej strony dzięki elastycznemu podejściu oferuje możliwość tworzenia innowacyjnych funkcji. Takie połączenie daje firmom pole do transformacji biznesu, optymalizacji procesów i szybkiego wzrostu przy zachowaniu przewidywanych kosztów i niezależności w realizowaniu swojej strategii biznesowej. Więcej na: https://pl.merce.com/ 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*