Rzeczywistość vs. ideał: podejście PROXIA do inwestycji Brownfield

„Przekształcenie” przestarzałych parków maszynowych w Inteligentne Fabryki

Cyfrowa transformacja i połączenie produkcji w sieć to cel nowej ery Przemysłu 4.0. W idealnej sytuacji zakłady produkcyjne są projektowane i budowane od zera, zgodnie z podejściem Greenfield. W tym przypadku wszystkie maszyny i systemy są wyposażone w czujniki do monitorowania; narzędzia pracy są „inteligentnymi obiektami”, które mogą dostarczać informacji o ich aktualnym stanie przetwarzania. Zarządzanie danymi pozwala na dogłębne analizy Big Data, na podstawie których można usprawniać i dostosowywać procesy. Rzeczywistość jest jednak zazwyczaj inna – podejście typu Brownfield. Tutaj przestarzałe parki maszynowe muszą zostać „przekształcone” w inteligentne fabryki. Modułowe rozwiązanie PROXIA MES z OPC-UA i XI-Gateway czyni to tak praktycznym i efektywnym, jak to tylko możliwe.

Podejście Greenfield: Życzenie jest ojcem myśli

Temat „cyfryzacji zakładów produkcyjnych” inspiruje obecnie świat zawodowy niemal wizjonerskimi koncepcjami. Mówi się o zaawansowanych technologicznie zasobach produkcyjnych, które współdziałają z systemami opartymi na chmurze i innymi zasobami produkcyjnymi. Mówi się o „systemach cyberfizycznych”, które podejmują decyzje samodzielnie, na podstawie zgromadzonych danych. Idee tego „podejścia od podstaw” są genialne. Istnieją prototypy takich „doskonałych” fabryk, gdzie instytucje badawcze wraz z przemysłem testują te koncepcje w praktyce. Jednak te zakłady produkcyjne zostały w większości zbudowane na terenach „zielonych” i nie musiały w żadnym momencie brać pod uwagę żadnych kwestii „dziedzictwa”, takich jak istniejące maszyny.

Podejście do Brownfield: Digitalizacja istniejących struktur

Rzeczywistość, zwłaszcza w średnich firmach produkcyjnych, jest jednak inna. Tutaj napotyka się na historycznie istniejące parki maszynowe. Przy zakupie sprzętu koncentrowano się (i nadal się koncentruje) na technologii. Systemy zostały zakupione w taki sposób, aby wytworzyć jak największą wartość. Myśl o interfejsach i sieci procesowej jest często jeszcze odległa. Teraz jednak firmy odkrywają inny interesujący „efekt” swojej produkcji: dane. Widzą oni, jak ukierunkowane wykorzystanie tych danych może zoptymalizować procesy, zwiększyć wydajność i obniżyć koszty. Nagle dane są coś warte i nabierają ostrości. Jak więc firmy, które nie mają na produkcji „cyfrowych gaduł”, mogą grać w „profesjonalnej lidze” przetwórców danych?

OPC-UA jako podstawa komunikacji w hali produkcyjnej

Zgodnie z mottem „bierzesz, co możesz dostać”, firmy produkcyjne powinny dążyć do rejestrowania wszystkich danych z maszyn. Ważną rzeczą jest tu rozplątanie „sieci protokołów” różnych typów sterowania i instalacji. Celem jest przekazanie danych jak najbliżej miejsca pochodzenia w ramach jednolitej strategii komunikacyjnej. Taka strategia komunikacji powinna nie tylko opisywać dane semantycznie i umożliwiać dwukierunkową komunikację, ale także dbać o aspekty bezpieczeństwa informatycznego. Doświadczenie pokazuje, że luki w zabezpieczeniach są często duże w komunikacji w hali produkcyjnej. Jako rozwiązanie PROXIA OPC-UA pozycjonuje się jako podstawa do komunikacji w hali produkcyjnej, ponieważ wszystkie wyżej wymienione wymagania są spełnione. Kiedy komunikacja jest już „znormalizowana”, wiele różnych systemów może korzystać z tych danych. Ujednolicona komunikacja jest tym, co w pierwszej kolejności umożliwia prawdziwą interoperacyjność różnych uczestników procesu.

PROXIA XI inteligentne i uniwersalne sieci bramowe

W celu zapewnienia tej interoperacyjności PROXIA uruchomiła bramę komunikacyjną. PROXIA XI-Gateway postawiła sobie za zadanie przeniesienie różnych protokołów i interfejsów „świata hali produkcyjnej” do strategii komunikacyjnej OPC-UA. Przykładowo, ogólnie obowiązujące protokoły takie jak „MT-Connect” lub komunikacja specyficzna dla sterowania jak „Heidenhain DNC” mogą być udostępniane bezpośrednio przez OPC-UA. Obecne systemy MES i ERP są w stanie przetwarzać te dane bezpośrednio. W ten sposób wszystkie dane, od prostych informacji o statusie, które są dostarczane przez cyfrowe moduły I/O, do złożonych danych procesowych, które są pobierane ze sterowników instalacji, mogą być dostępne w całym przedsiębiorstwie. Oznacza to, że każde przedsiębiorstwo może wyposażyć swój park maszynowy w „modernizację komunikacyjną” i odpowiednio przygotować się na przyszłe wymagania związane z cyfryzacją produkcji.

System CMMS od Simply Mobile

Na przestrzeni ostatnich lat, podczas wdrażania systemów CMMS spotykaliśmy się z kilkoma elementami; kłopotliwym wprowadzaniem danych oraz ich brakiem, a także sztywno skonstruowana aplikacja.

Postanowiliśmy więc zbudować nowy system CMMS, który będzie pomagał w realizacji wdrożenia systemu. Za cel postawiliśmy, by był on intuicyjny, pomocny i prosty w obsłudze dla każdego użytkownika. Myślą przewodnią podczas projektowania systemu CMMS było rozwiązanie wyżej wymienionych problemów i zastąpienie ich prostymi rozwiązaniami.

W dalszej części artykułu przedstawimy, jakie innowacje zostały wprowadzone.

Problemy z wprowadzaniem danych — niezbędne zmiany

Wprowadzanie danych w fazie początkowej działania aplikacji było bardzo uciążliwe. Jest to temat dość szeroki, jednakże zmiany były niewątpliwie potrzebne. Z tego też względu skupiliśmy się na tym, aby aplikacja była prosta i przyjemna w obsłudze dla osób, które troszczą się o nasze urządzenia.

Optymalizacja systemu umożliwiła rejestrację oraz weryfikację danych w bardzo krótkim czasie, ponadto dzięki aplikacji system może być obsługiwany z wielu miejsc. Nie ma zatem konieczności obsługiwania go tylko i wyłącznie z biura. Wiąże się z dużym komfortem oraz elastycznością działań.

Aplikacja została zaprogramowana w celu szybkiego i bezbłędnego wprowadzanie danych.

Dzięki niej można przeprowadzać operacje takie jak:

  • zgłoszenie awarii/usterki,
  • podjęcie zlecenia,
  • rejestracja czasu pracy,

Wyżej wymienione czynności wymagają kilku kliknięć, które można zrealizować w przeciągu kilku sekund. Ponadto aplikacja charakteryzuje się elastycznością działania. Umożliwia ona konfigurację operacji w zależności od typu rejestrowanego problemu. Może być to dłuższa lub krótsza ścieżka.

Brak odpowiednich danych — rozwiązanie problemu

Brak odpowiednich danych. Problem ten jest bardzo często spotykany w przypadku, kiedy nasz system jest pierwszym systemem w organizacji w obszarze utrzymania ruchu.

Nasza aplikacja wspiera cały przebieg działań w tym zakresie poprzez wprowadzenie elastyczności. Umożliwia to wprowadzenie tylu danych, ile jest nam w danym momencie potrzebne.

Dzięki możliwości zmiany konfiguracji systemu, który pozwala na rozszerzenie zakresu wprowadzania danych, możemy wprowadzić na początku operacji ich niewielką ilość. Następnie, w miarę rozwoju potrzeb możemy sukcesywnie  uzupełniać zakres wprowadzanych danych.

Naszym zdaniem do wdrożenia systemów CMMS można podejść na kilka sposobów. Nasze podejście charakteryzuje budowę aplikacji — możliwości, które posiada, pozwalają w pełni dostosować model wdrożenia do wymagań organizacyjnych.

Mamy zrealizowane wdrożenia, gdzie od decyzji do rejestracji pierwszych zleceń w systemie mija mniej niż 5 dni roboczych. Jest to możliwe dzięki uruchomieniu systemu w chmurze obliczeniowej AZURE. Takie podejście dodatkowo zwiększa elastyczność adaptacji.

Prostota i funkcjonalność

Problemem była także zbyt sztywno skonstruowana aplikacja. Dlatego też skupiliśmy się na jego rozwiązaniu, by ułatwić cały proces. Optymalizacja systemu sprawiła, że aplikacja stała się bardziej elastyczna, dzięki czemu mogą z niej korzystać osoby, które nie posiadają odpowiedniego przeszkolenia.

Aplikacja po naszych licznych zmianach pozwala dowolnie dostosować proces przebiegu zleceń prac. Dodatkowo ułatwia wprowadzanie danych. Również ilość danych została ograniczona do niezbędnego wymaganego minimum, zachowując przy tym konieczny organizacyjnie proces akceptacyjny.

Kontakt

Jeśli mają Państwo jakiekolwiek pytania odnośnie możliwości wdrożenia systemu CMMS w swoim zakładzie, zatem zapraszamy do kontaktu. Na pewno znajdziemy model wdrożenia, który będzie Państwu odpowiadał. A w dodatku pozwoli na osiągnięcie założonych korzyści w możliwie jak najkrótszym czasie.

Co to jest OLAP (Online Analytical Processing)?

Zarządzanie nowoczesną firmą wiąże się z koniecznością obsługi coraz bardziej skomplikowanych i przetwarzanych danych. Standardowe systemy administracyjne, finansowe i księgowe nie zawsze są już w stanie takie potrzeby obsłużyć. Patrzące ambitnie w przyszłość biznesy korzystają więc z najbardziej profesjonalnych technologii pracy z danymi. Taką technologią jest OLAP (Online Analytical Processing – przetwarzanie analityczne online).

OLAP to technologia, która została stworzona do przetwarzania i organizowania dużych baz danych biznesowych i obsługi analiz biznesowych. OLAP umożliwia jednoczesną analizę informacji z wielu systemów baz danych.

Gdzie wykorzystuje się OLAP?

Bazy danych OLAP są podzielone na moduły. Każdy moduł jest zaprojektowany tak, aby pasował do sposobu pobierania i analizowania danych, dzięki czemu możliwe jest tworzenie raportów w formie tabeli przestawnej lub wykresów przestawnych. W czasach, gdy od umiejętności skutecznego przetwarzania i analizowania danych może zależeć przewaga konkurencyjna Twojego biznesu, technologia i systemy OLAP są niezwykle pomocne w opartym na danych podejmowaniu świadomych decyzji biznesowych i podejmowaniu działań. OLAP pomaga np. odpowiedzieć na pytania:

  • Jak porównać łączną sprzedaż usług z roku ubiegłego ze sprzedażą z roku jeszcze wcześniejszego?
  • Jaki jest rozkład dochodu w przypadku poszczególnych produktów dla różnych grup wiekowych klientów?
  • W jaki sposób porównać aktualną rentowność firmy z rentownością w roku ubiegłym?

To tylko przykłady analiz, które możesz przeprowadzić, korzystając z OLAP. Narzędzi OLAP używają organizacje z różnych branż dla analiz sprzedażowych, biznesowych i marketingowych. OLAP znajduje też szerokie zastosowanie we wspomaganiu przetwarzania danych na potrzeby kontrolingu i rachunkowości zarządczej.

OLAP a systemy hurtowni danych

Analiza danych przy pomocy technologii OLAP często porównywana jest z inną kategorią systemów informatycznych – systemami hurtowni danych. Hurtownie danych również umożliwiają dokonywanie kompleksowej analizy danych pochodzących z różnych źródeł. System pobiera dane z różnych baz, oczyszcza je i ujednolica, umożliwiając wgląd w dane z szerszej perspektywy i szybsze znalezienie między nimi zależności, na podstawie których możliwe jest zaobserwowanie trendów. Hurtownie danych umożliwiają też analizowanie wycinków danych i tworzenie bardzo szczegółowych raportów.

OLAP vs OLTP – czym różnią się te systemy?

Warto więc wyjaśnić różnice między przetwarzaniem danych OLAP i OLTP. Choć oba systemy pracują z danymi, pełnią zupełnie inne role. OLAP, jak już wyjaśniliśmy wcześniej, obsługuje rozbudowane zapytania na dużej ilości danych. System zbiera dane z różnych źródeł, przetwarza je podczas procesu ELT[1], a następnie przechowuje je w celu przeprowadzenia rozbudowanej analizy u procesu raportowania. Dzięki OLAP możemy zbadać skuteczność działań wśród poszczególnych grup klientów, przewidywać churn na podstawie danych sprzedaży oraz analizować trendy czy prognozować popyt. Z drugiej strony mamy OLTP (online transactional processing), czyli przetwarzanie danych polegające na jednoczesnym wykonywaniu wielu transakcji. Bazy danych przechowują informacje na temat konkretnego wycinka biznesu (np. transakcje w sklepie internetowym) i są na bieżąco aktualizowane. Technologia OLTP doskonale przetwarza dużą liczbę prostych zapytań, nie jest jednak zaprojektowana do prowadzenia zaawansowanej analityki. Doskonale sprawdza się tam, gdzie dochodzi do dużej liczby transakcji lub rejestracji – wydajność systemu nie jest jednak wystarczająca, aby przechowywać więcej niż tylko najnowsze informacje.

Narzędzia OLAP

Struktura OLAP uważana jest obecnie za jedną z najbardziej skutecznych do przetwarzania różnego rodzaju danych w różnych polach. Pozwala szybko i łatwo uzyskać dostęp do potrzebnych danych w celu natychmiastowego wykorzystania ich do kolejnych zapytań i analiz. Dzięki temu możliwe jest tworzenie raportów niezbędnych do podejmowania inteligentnych decyzji biznesowych. Narzędzia OLAP zmieniają transakcje przechowywane w bazach relacyjnych na wielowymiarowe struktury logiczne. Te struktury są porządkowane w tzw. kostki, dzięki którym dane możesz wyświetlać i analizować z różnych punktów widzenia. Ze źródeł danych zbudowanych na kostkach OLAP możesz skorzystać m.in. tworząc raporty w systemie NAVIGATOR.

Czym jest kostka OLAP?

Kostka OLAP to wielowymiarowa baza danych zbudowana z użyciem danych z systemów transakcyjnych. Mogą to być systemy typu Workflow, ERP itd. Baza ma kształt sześcianu, który obejmuje kilka wymiarów. Kostki OLAP to swego rodzaju wektory, w których umieszczone są w sposób hierarchiczny dokładne i wiarygodne informacje, które pojawiły się we właściwym czasie. Kostki OLAP, dzięki swojej wielowymiarowości, umożliwiają analizę danych w wielu przekrojach jak czas, kategoria czy struktura organizacyjna. Ze względu na brak transakcyjności operacji bazodanowych analiza danych odbywa się błyskawicznie. Rozszerzalność możliwości narzędzi OLAP mogą dodatkowe kostki, dzięki którym możliwe jest użycie więcej niż trzech wymiarów w przetwarzaniu danych.

Rodzaje kostek OLAP

Kostki OLAP jako system do analizy danych sprawdzają się w każdej firmie, niezależnie od wielkości i branży, w której działa. Aby jednak jak najlepiej dopasować narzędzie do potrzeb różnych organizacji, stworzono kilka rodzajów kostek OLAP.

MOLAP – wielowymiarowy OLAP

Kostki MOLAP stosują wyspecjalizowane struktury danych i baz danych do organizacji i analizy zebranych danych. Ten typ narzędzia wykorzystuje technologię macierzy i techniki efektywnego przechowywania danych ograniczające wymagania wolumenowe. Wykorzystanie kostek MOLAP pomaga np. oszacować zyski z wydajności systemu. Jeśli MOLAP jest wykorzystywany do danych wspierających specyficzne procesy decyzyjne, zapewnia bardzo wysoką wydajność i dodatkowo zużywa mniej niż inne systemy miejsca na dyskach. Jedyną wadą systemu opartego na kostkach MOLAP jest to, że system może mieć trudności z ładowaniem dużych ilości informacji (m.in. z powodu pokazywania powtarzających się danych), co może spowolnić proces przetwarzania danych.

ROLAP – relacyjny OLAP

Ze wszystkich rodzajów systemów OLAP, to właśnie relacyjny używany jest najczęściej. Popularność tego typu rozwiązania jest efektem możliwości analizowania coraz większych baz danych. ROLAP najczęściej porównamy jest z systemem MOLAP. Kostka ROLAP może być używana w każdym typie relacyjnej tabeli danych. Umożliwia dokonywanie korekt w kodzie ETL zgodnie z potrzebami danej organizacji. Każdy z użytkowników może łatwo korzystać z informacji w bazie danych, np. wykorzystując narzędzia zaprojektowane w raportach SQL. Silniki SQL, które są częścią niektórych narzędzi ROLAP, dodatkowo wspierają złożone wielowymiarowe analizy. Jeśli chodzi o minusy tego rozwiązania, to eksperci najczęściej podkreślają stosunkowo słabą wydajność systemu podczas tworzenia zapytań.

HOLAP – hybrydowy OLAP

Kostki HOLAP przeprowadzane są za pomocą systemów RDBMS lub wykorzystują pośrednie systemy MOLAP. System został nazwany hybrydowym, ponieważ korzysta z dwóch technologii: MOLAP i ROLAP, wykorzystując ich najlepsze parametry. Dane są przechowywane w silniku relacyjnym, a inna ich część umieszczane jest w wielowymiarowej bazie danych. HOLAP wykorzystuje dane w zależności od potrzeb przetwarzanych danych. Dzięki temu system osiąga wysoką szybkość przetwarzania i odpowiednio ustala skalę danych i dostosowuje wsparcie przy wykonywaniu zapytań w bazie danych.

DOLAP – desktop OLAP

Ostatni z czterech najbardziej popularnych systemów OLAP – desktop OLAP – przechowuje dane w środowisku użytkownika. Zaletą DOLAP jest możliwość obsługi wielowymiarowego przetwarzania, a to dzięki wykorzystaniu lokalnych silników, które wspierają ten proces. Aby wielowymiarowe przetwarzanie mogło być bez przeszkód realizowane, konieczne są niewielkie fragmenty danych, które są rozpowszechniane z góry lub na żądanie. Do zarządzania systemem DOLAP konieczny jest centralny serwer, a także specjalne procedury odpowiedzialne za przygotowanie kostek danych.

Podsumowanie

OLAP szczególnie przydaje się w firmach, które stosują obliczenia agregujące na dużych ilościach danych. Warto rozważyć wdrożenie tego systemu, jeśli:

  • Konieczne jest wykonania złożonych zapytań analitycznych.
  • Potrzebujesz prostego narzędzia do generowania raportów na podstawie danych, aby na ich podstawie podejmować decyzje biznesowe. OLAP doskonale sprawdza się np. w pracy z platformami do zarządzania dokumentacją.
  • Chcesz podać szereg agregacji, dzięki którym dostarczysz użytkownikom szybkie i spójne wyniki.

Dzięki systemowi OLAP możesz niemal w zupełności wyeliminować język SQL podczas stosowania złożonych analiz. Jest to ogromna zaleta dla osób będących na szczeblach kierowniczych, które każdego dnia podejmują krytyczne dla biznesu decyzje, niekoniecznie jednak obsługują technicznie bazy danych. Systemy OLAP są bowiem doskonale zoptymalizowane pod kątem scenariuszy z dużą liczbą operacji odczytu. Ma to ogromne znaczenie w realizowaniu takich procesów jak analiza biznesowa.

[1] Extract, Load, and Transfom.

Czy polscy przedsiębiorcy są gotowi na KSeF? Sprawdź wyniki ankiety Comarch

W 2024 roku korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników w Polsce. Comarch, producent i dostawca oprogramowania do elektronicznej wymiany danych wraz z Francusko-Polską Izbą Gospodarczą, przeprowadził wśród przedsiębiorców ankietę dotyczącą KSeF. Jej wyniki pokazują stan przygotowania polskich firm do wprowadzanych przez Ministerstwo Finansów zmian w zakresie e-fakturowania.

Czym jest KSEF i od kiedy trzeba będzie zacząć z niego korzystać?

Krajowy System e-Faktur jest oficjalną rządową platformą służącą do wystawiania, otrzymywania oraz przechowywania faktur ustrukturyzowanych. Została ona uruchomiona 1 stycznia 2022 roku dla wszystkich podatników – na zasadzie dobrowolnego dostępu. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów obowiązek e-fakturowania, a zatem korzystania z KSeF, zostanie wprowadzony w Polsce w I kwartale 2024 roku.

Gdzie przedsiębiorcy szukają wiedzy na temat KSeF?

Choć o samej platformie KSeF słyszała już większość przedsiębiorców, w gąszczu zmieniających się przepisów oraz dat rozpoczęcia ich obowiązywania ankietowani usiłują dotrzeć do wiarygodnych źródeł informacji o nowym obowiązku e-fakturowania. Zgodnie z wynikami ankiety, największy odsetek firm (62 proc.) za najbardziej przystępną i wartościową merytorycznie formę zdobywania wiedzy uznaje webinary i szkolenia dostępne online. Z kolei 60 proc. ankietowanych śledzi na bieżąco oficjalne komunikaty Ministerstwa Finansów. Ważną pozycję w wynikach ankiety zajmują media – 48 proc. przedsiębiorców szuka informacji właśnie tam. Tymczasem 26 proc. kontaktuje się bezpośrednio z producentami systemów informatycznych, aby uzyskać konkretne wskazówki o możliwościach połączenia się z KSeF.

– Od początku ogłoszenia planów Ministerstwa Finansów w zakresie wprowadzenia obowiązku e-fakturowania wielu przedsiębiorców kontaktuje się z nami, aby uzyskać informacje na temat KSeF, elektronicznej faktury ustrukturyzowanej oraz możliwości integracji swoich systemów informatycznych z platformą rządową. Nasza firma stale monitoruje zmiany wprowadzane przez organy finansowe i chętnie dzieli się wiedzą z klientami. Wyniki ankiety potwierdzają, że producenci systemów IT i organizowane przez nich webinary oraz szkolenia są ważnym źródłem wiedzy o KSeF. Dlatego regularnie na nie zapraszamy – mówi Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch.

Stopień digitalizacji procesów fakturowania w polskich firmach

KSeF jest systemem informatycznym, przez co, aby móc z niego skorzystać, trzeba dysponować odpowiednimi narzędziami IT służącymi do wystawiania i odbierania faktur. Wiele firm zdążyło już przynajmniej w pewnym stopniu zdigitalizować swoje procesy fakturowania. Choć według przeprowadzonej ankiety aż 88 proc. przedsiębiorców już teraz korzysta z faktur w formie elektronicznej (choć niekoniecznie ustrukturyzowanej, fakturą elektroniczną może być np. plik w formacje PDF wysyłany mailem), to zaledwie 17 proc. posiada system informatyczny dostosowany do wysyłania i odbierania faktur ustrukturyzowanych i rejestrowania ich w KSeF. Pozostałe 71 proc. firm będzie do końca 2023 roku zmuszone zakupić i wdrożyć systemy informatyczne pozwalające na elektroniczną wymianę faktur z platformą rządową. 12 procent ankietowanych na pytanie, czy ich firma posiada już system informatyczny dostosowany do KSeF lub zintegrowany z nim odpowiedziało, że nie wie, co może oznaczać, że nie interesują się jeszcze tym tematem.

Obecnie, w ramach trwających testów realizowanych przez Ministerstwo Finansów, Krajowy System e-Faktur jest udostępniony podatnikom w formie webowego interfejsu. Wyniki ankiety pokazują, że jak dotąd skorzystało z niego zaledwie 10 proc. przedsiębiorców, a prawie 90 proc. nie zrobiło tego jeszcze nawet jednorazowo. W grupie ankietowanych, którzy testowali rządową platformę, 14 proc. napotkało jakieś trudności, wśród których dominowały brak możliwości przesyłania załączników czy format e-faktury niekompatybilny z wewnętrznym systemem IT.

– To oczywiście nie znaczy, że polskie firmy czekają bezczynnie na wejście przepisów w życie. Przedsiębiorcy obierają różne strategie, aby przygotować się do I kwartału 2024 roku, kiedy zacznie obowiązywać KSeF. W odpowiedzi na pytanie, jakie działania planują w tym celu podjąć, 60 proc. wskazało, że postawi na dalszy udział pracowników w szkoleniach i webinarach, a niemal tyle samo (52 proc.), że zakupi lub dostosuje firmowy system informatyczny do wysyłania i odbierania faktur w KSeF. Ci, którzy zdecydują się kupić odpowiedni system, powinni przede wszystkim zwrócić uwagę na doświadczenie jego dostawcy, stosunek jakości do ceny oraz zakres produktów i usług, które oferuje producent. Warto postawić na dostawcę takiego jak Comarch, który stale aktualizuje oprogramowanie i oferuje wsparcie techniczne w razie problemów – komentuje Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch.

Wśród pozostałych działań planowanych lub już realizowanych w ramach przygotowania organizacji do obowiązku KSeF ankietowani wskazywali również na plany skorzystania z usług zewnętrznego doradztwa finansowo-podatkowego (24 proc.) oraz już trwające prace nad dostosowaniem firmy do nowych przepisów (45 proc.). Tylko niewielki odsetek przedsiębiorstw, 2 proc., będzie zatrudniać specjalistę.  

Obawy i nadzieje związane z KSeF

Wprowadzenie obowiązku KSeF bezpośrednio wpłynie na działalność operacyjną przedsiębiorstw, dlatego będzie dla nich ogromną zmianą. W związku z nadchodzącą rewolucją Comarch zapytał polskie firmy również o to, czego spodziewają się po rozpoczęciu użytkowania Krajowego Systemu e-Faktur. Wśród korzyści, które wskazują ankietowani, są: oszczędności środków i czasu (niemal połowa, bo 45%), sprawniejsza realizacja procesów księgowych (39 proc.), archiwizacja faktur przez 10 lat (38 proc.), zwolnienie z obowiązku udostępniania faktur w formacie JPK (36%) czy ułatwienia w rozliczaniu faktur korygujących ustrukturyzowanych (29 proc.).

Nie bez znaczenia są też kwestie środowiskowe – aż 29 proc. ankietowanych wskazało ekologię jako korzyść z wdrożenia KSeF-u. 26 proc. przedsiębiorców ma nadzieję na eliminację błędów dzięki integracji z KSeF. Liczy się też krótszy czas zwrotu podatku – rząd obiecuje, że dzięki integracji z KSeF skróci się on z 60 do 40 dni, a fakt ten jest ważny dla 26 proc. ankietowanych. 17 proc. przedsiębiorców w ankiecie wskazało inne niż powyższe korzyści, natomiast aż 19 proc. nie wie, jakich korzyści się spodziewać.

 Z KSeF firmy łączą jednak także pewne obawy. Spora część ankietowanych niepokoi się, że nie zdąży wdrożyć zmian i przystosować się do nowych przepisów na czas (40 proc). Nieco więcej, bo 43 proc. przedsiębiorców, boi się kosztów wdrożenia rozwiązania służącego do e-fakturowania, a najwięcej, bo aż 48 proc., widzi zagrożenie w postaci różnorodności systemów IT w swojej firmie.

– Dlatego tak istotna jest właściwa integracja systemów firmowych z KSeF, która umożliwi użytkownikom wykorzystanie ich do wysyłania i odbierania e-faktur do/z platformy rządowej. Odpowiednie rozwiązanie powinno zapewnić pełną zgodność z najnowszymi regulacjami prawnymi, jak i transparentność przepływu wszystkich faktur oraz ich statusów. W Comarch od samego początku jesteśmy aktywnie zaangażowani w projekt KSeF, dzięki czemu system Comarch EDI już teraz jest w pełni zintegrowany z Krajowym Systemem e-Faktur – dodaje Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch.