Portal pracownika czyli Dział Personalny online

Coraz większy odsetek społeczeństwa stanowią ludzie, którzy są przyzwyczajeni do natychmiastowego dostępu do interesujących ich informacji, bez względu na porę lub dzień tygodnia. Oczywistym jest dla nich, że wystarczy kilka razy dotknąć palcem ekranu komórki, tabletu lub nacisnąć kilka liter na klawiaturze laptopa i w dowolnym momencie uzyskają aktualne informacje, które akurat są dla nich interesujące. To jest dla nich standardowe działanie i podobnego standardu działania oczekują w zakresie pozyskiwania informacji od działu personalnego firmy, w której aktualnie pracują. Już nie wystarczy wygenerować pasek wynagrodzeń, umieścić na nim oczekiwane informacje i co miesiąc rozdać pracownikom lub wysłać mailem. Dane na takim dokumencie np. o liczbie dni niewykorzystanego urlopu po kilku dniach mogą być już nieaktualne, a więc często nie do końca przydatne.

Czy firma może zapewnić swoim pracownikom dostęp do aktualnych informacji kadrowych o dowolnej porze i z dowolnego miejsca ?

Tak, wystarczy uruchomić moduł Portal pracownika systemu SyKOF HR.

W jaki sposób pracownik uzyskuje dostęp do Portalu?

Dostęp do Portalu jest możliwy z dowolnego urządzenia: komórka, tablet, laptop lub komputer z przeglądarką internetową. Nie ma potrzeby instalowania dodatkowego oprogramowania, wystarczy wejść na adres internetowy udostępniony przez dział kadrowy lub kliknąć link umieszczony na firmowej stronie internetowej, a następnie wpisać login i hasło.

Co może zrobić pracownik po zalogowaniu do Portalu ?

Główną funkcjonalnością Portalu pracownika jest składanie przez pracowników wniosków o różnego rodzaju „nieobecności” w standardowym miejscu pracy, do których można zaliczyć zarówno pracę zdalną, pracę w delegacji, jak również urlopy wypoczynkowe, okolicznościowe, czy np. urlop ojcowski.

Co dzieje się z np. wnioskiem urlopowym złożonym przez pracownika  ?

Każdy dokument zarejestrowany poprzez Portal widoczny jest natychmiast w systemie SyKOF HR, tak jakby był rejestrowany bezpośrednio w tym systemie. Złożony wniosek trafia do przełożonego, który może go zaakceptować lub odrzucić.

Ile osób może pełnić rolę przełożonych i akceptować wnioski ?

Akceptacja wniosków odbywa się w oparciu o wielopoziomową strukturę akceptacji, w której definiuje się kto może akceptować wnioski dla jakich grup pracowników.

Czy przełożony chcąc zaakceptować wniosek urlopowy musi uruchamiać system SyKOF HR?

Nie, akceptacja wniosków złożonych przez podwładnych odbywa się poprzez przeglądarkę i stronę Portalu pracownika. Dodatkowo przełożony może rejestrować wnioski w imieniu swoich podwładnych a następnie je zaakceptować.

Skąd przełożony wie, że wnioski oczekują na rozpatrzenie ?

Po złożeniu wniosku przez podwładnego jego przełożony otrzymuje wiadomość email z informacją o nowym wniosku oczekującym na rozpatrzenie. Podobnie pracownik otrzymuje maila z wiadomością o rozpatrzeniu przez przełożonego złożonego wniosku.

Co dzieje się dalej z zaakceptowanym wnioskiem urlopowym ?

Zaakceptowany wniosek automatycznie zapisywany jest jako urlop w dzienniku ewidencji czasu pracy w SyKOF HR. Pozwala to wyeliminować dodatkową pracę działu HR związaną z wprowadzaniem urlopów do systemu.

Czy wnioski składane przez Portal pracownika wymagają dodatkowego drukowania, podpisywania i przechowywanie w formie papierowej ? 

Nie, w przepisach nie ma zapisów mówiących o papierowej formie wniosków urlopowych. Wniosek złożony przez Portal pracownika opatrzony jest systemowymi informacjami o osobie i czasie kiedy został wprowadzony/edytowany. Wszystkie wnioski widoczne są dla pracownika oraz dla osób z działu personalnego. Tak jak wszystkie inne dane wprowadzane do systemu SyKOF HR podlegają codziennym kopiom i  nie ma potrzeby aby je dodatkowo drukować i przechowywać w formie papierowej.

Jakie są jeszcze inne funkcjonalności Portalu pracowniczego ?

Każda osoba, która zaloguje się do Portalu pracowniczego może przeglądać informacje, które jej dotyczą, do najważniejszych z nich należą:

  • obowiązujący harmonogram (grafik) pracy,
  • szczegółowe dane z kartotek urlopowych wraz z historią wykorzystania,
  • aktualne saldo nadgodzin do odebrania lub wyjść prywatnych do odpracowania,
  • paski wynagrodzeń i deklaracje PIT,
  • informacje o terminach obowiązywania szkoleń np. BHP, uprawnień i badań lekarskich,
  • stawki wynagrodzenia oraz potrącenia z wynagrodzenia (ubezpieczenie grupowe, pożyczki KZP itp.),
  • dane z kartoteki osobowej – dane osobowe, adresy, urząd skarbowy, członkowie rodziny, informacje o emeryturze/rencie/niepełnosprawności, rachunek bankowy, PPK itp.
  • inne dokumenty wygenerowane lub dostarczone przez pracownika i zgromadzone na dysku SyKOF np. skierowanie na badania lekarskie czy zaświadczenie o zarobkach, świadectwa pracy, zaświadczenia o zatrudnieniu, zaświadczenia o zarobkach.

Czy pracownicy muszą widzieć wszystkie dane i jak często dane widoczne w Portalu są uaktualniane?

Administrator SyKOFa HR może zadecydować, które z informacji maja być widoczne w Portalu pracownika, a które nie. Portal jest jednym z modułów systemu SyKOF HR i działa według tych samych zasad co pozostałe moduły systemu. Dane do których ma dostęp pracownik są na bieżąco pobierane z bazy SyKOF HR i tym samym są zawsze aktualne.

Wiadomość prasowa pochodzi ze strony www dostawcy.

Nowa wersja enova365 z numerem 2210.4.9

W dniu 2.12.2022 roku opublikowana została wersja enova365 oznaczona numerem 2210.4.9.

Szczegóły udostępnionych funkcjonalności oraz zmian dostępne są w ulotce.

W wersji udostępniono nowe funkcjonalności systemu enova365 w obszarach: Business IntelligenceHandel, Kadry PłaceKsięgowość oraz Workflow.

Najważniejsze zmiany to m.in. w module Kadry Płace aktualizacja wskaźnika „Współczynnik waloryzacji podstawy zasiłków” 103,9%, który zacznie obowiązywać od 1.01.2023r.
Ponadto w module Księgowość dodaliśmy możliwość ustawienia dwóch dat rozpoczęcia amortyzacji osobno dla wartości bilansowej i podatkowej, natomiast w Pulpicie Pracownika umożliwiliśmy sterowanie widocznością wypłat.

Zgodnie z warunkami gwarancji dla wszystkich Klientów posiadających aktualną gwarancję, nowe wersje systemu enova365 są dostępne na stronie www, bez dodatkowych opłat.

Praktyczne podejście do procesów organizacji wdrożeń

Organizacja wdrożenia

Na początku warto zadać sobie pytanie, co rozumiemy pod pojęciem wdrożenia systemu klasy APS. Spotykałem się z różnymi oczekiwaniami klientów i różną definicją tego pojęcia. Dla niektórych jest to system, który pozwoli zaplanować produkcję według kryteriów, takich jak – oczekiwany termin realizacji czy też priorytet zlecenia. Dla innych jest to optymalizacja planu według różnych kryteriów.

Przyjmijmy, że APS nie buduje planu bazowego (planu zero) tylko zajmuje się jego optymalizacją uwzględniając park maszynowy (kalendarz pracy, obłożenie, planowane przeglądy, zgłoszone awarie), pracowników (umiejętności pracowników, kalendarz ich pracy), narzędzia niezbędne do realizacji oraz czasy przezbrojeń, matrycy przezbrojeń, strukturę produktu, czasy operacji.


Wdrożenie APS

Wdrożenie systemu APS to projekt podobny jak wdrożenie ERP czy też MES możemy wyróżnić kilka podstawowych kroków. Pierwszy etap to odpowiedź na pytanie „po co to robimy” – ustalenie celów, kluczowe problemy biznesowe, procesy operacyjne, reguły biznesowe. Powstaje dokument opisujący te kwestie, etap ten najczęściej nazywany jest koncepcją biznesową, analizą przedwdrożeniową. Nazwa nie jest istotna, ważne żeby odpowiedział na pytanie, które sobie zadaliśmy. Drugi etap to odpowiedź na pytanie – „jak to robimy” – dokument opisany w punkcie pierwszym ewaluuje w fazę projektowania sposobu działania systemu APS. Etap trzeci to konfiguracja systemu w oparciu o uzgodniony wspólnie dokument dwóch poprzednich etapów.Kolejny etap to etap związany z testowaniem rozwiązania, pracą przez użytkownika końcowego. Często w tym etapie następują jeszcze zmiany w konfiguracji, ponieważ obydwie strony lepiej poznają specyfikę, i produktu i firmy. Przedostatni etap projektu to uruchomienie produkcyjne systemu. Tutaj może być to uruchomienie BIG BANG lub praca równoległa rozłożona w czasie co zdecydowanie w przypadku APS rekomenduję. Ostatni etap, który jest nie mniej istotny, to wsparcie użytkownika podczas eksploatacji systemu. Wprowadzanie zmian do systemu, ponieważ musimy mieć świadomość, że proces wdrożenia systemu APS nie kończy się w momencie podpisania protokołu odbioru. Jeżeli system ma przynosić korzyści nie tylko na moment startu, ale również w przyszłości, która jest dynamiczna i zmienna, to potrzebuje wsparcia dostawcy.

Integracja

Ważnym elementem etapów projektu jest etap konfiguracji, który powinien zawierać w sobie fazę związaną z integracją. Integracja z systemem ERP powinna być dwukierunkowa jeżeli ma to przynieść wartość organizacji. Dane zawarte w systemie ERP powinny być wysokiej jakości i to bardzo często jest problemem wdrożenia APS. Typowe dane niezbędne do prawidłowego działania systemu to:

Magazyny / Zasoby produkcyjne wraz z dostępnością / Zamówienia sprzedaży / Zlecenia produkcyjne / Zamówienia zakupu / zapasy surowca / zapasy półwyrobów / BOM / Technologia / Marszruty / Indeksy materiałowe wraz z cechami / Zasoby ludzkie wraz z dostępnością / Narzędzia / Matryca przezbrojeń / Marszruty alternatywne

Zakres danych oprócz tych podstawowych może ewaluować. Wyobraźmy sobie, że chcemy optymalizować nasz plan w oparciu o minimalizację kar umownych zapisanych w kontraktach. Kary umowne są naliczane w momencie przekroczenia terminów dostaw. System, żeby wykonać taką optymalizację, oprócz algorytmów, musi mieć dane związane z wielkością kar, ilością dni zwłoki i innych danych, które bierze pod uwagę. Analizując systemy klasy APS warto wziąć pod uwagę ich elastyczność, nie tylko w zakresie konfiguracji, ale również integracji w zakresie komunikacji z systemem ERP.


Ograniczenia

Planowanie i harmonogramowanie produkcji nie jest prostym zagadnieniem. Optymalizacja planu w oparciu o różne kryteria, ważne w danym okresie planowania, to zagadnienie skomplikowane.

Decydując się na wdrożenie APS powinniśmy mieć podstawowe dane zgromadzone w ERP. Dane o wysokiej jakości, takie jak: opracowana technologia produkcji wraz z operacjami i normami czasu, zdefiniowane kalendarze zasobów ludzkich, kalendarze dostępności maszyn i urządzeń, dostępność narzędzi, dostępność surowców i półwyrobów, powinny też zostać określone lead time na poszczególne surowce u dostawców.

Dobre dane to podstawa, z którą najczęściej borykają się dostawcy systemów APS. Brak tych danych powoduje, że projekty rozciągają się w czasie lub wręcz są zatrzymywane do momentu, kiedy organizacja klienta nie przygotuje się wewnętrznie do takiego projektu.

Jako dostawca rozwiązania klasy APS widzimy, że pewne problemy występują w konkretnych branżach. Inne problemy planistyczne występują w firmach, które zajmują się drukiem fleksograficznym (np. zrównoleglenie zleceń, elementy nestingu), a inne w firmach, które zajmują się obróbką metali. Warto też, z mojego punktu widzenia, przygotować dobry zespół po stronie klienta, który będzie miał jasno określone cele do zrealizowania, a to niestety nie jest często spotykane co powoduje, że może powstać dodatkowe ograniczenie – ludzkie po stronie klienta.

Bartłomiej Lux, Prokurent, CFI Systemy Informatyczne

Organizacja procesu wdrożenia systemu IT

Jako firma przeprowadziliśmy kilkadziesiąt projektów IT w obszarze produkcji i logistyki. Z biegiem lat zauważyliśmy pewne schematy oraz standardy działania, które powodują że proces wdrożenia systemu IT jest realizowany w założonym czasie, budżecie i zakresie. Przed rozpoczęciem prac w projekcie, którego celem może być np. wdrożenie systemu MES lub APS, wspólnie z Klientem tworzymy business case. Business Case może przybierać różne formy w zależności od stopnia skomplikowania projektu. Przy wymagających i złożonych projektach realizowany w formie kompleksowej analizy przedwdrożeniowej. Celem takiego działania jest jak najlepsze zrozumienie potrzeb biznesowych Klienta oraz wymagań stawianych przed systemem IT przez Dostawcę. Powodzenie wdrożenia systemu IT determinuje przede wszystkim osiągnięcie mierzalnych korzyści biznesowych, a żeby ten warunek został spełniony w to pierwszej kolejności należy zidentyfikować potrzeby biznesowe Klienta. Kolejną dobrą praktyką, którą warto zastosować podczas wdrożenia systemu IT jest stworzenie multidyscyplinarnego zespołu projektowego. Taki zespół powinien zostać stworzony nie w oparciu o konkretne osoby z firmy, a o role w zespole projektowym. Dzięki temu podczas rotacji pracowników czy wyznaczaniu zadań projektowych (które w większości wdrożeń MES, czy APS są podobne) w jasny sposób można zarządzać odpowiedzialnością. Przy realizacji projektu wdrożenia systemu IT warto wykorzystać narzędzia proponowane przez różne metodyki Project Managementu, takie jak np. AgilePM.

Aleksander Geisler, Konsultant IT, Raion Software