Jak pracować i zarządzać przedsiębiorstwem z każdego miejsca na świecie?

Kiedy zaczynałem w tej branży ponad 25 lat temu wiele z obecnie wdrażanych przez nas rozwiązań przez przedsiębiorców traktowanych była w kategorii niewyobrażalnych możliwości. Większość z nich uważała wówczas, że tradycyjny sposób zarządzania firmą, ołówek i kartka oraz telefon same załatwią sprawę. Jeszcze kilka lat temu rozwiązania chmurowe nie były tak popularne, a Polska znajdowała się w ogonku krajów z najwyższym obrotami rynku chmury w Europie. Dzisiaj postępujący rozwój, a także takie zjawiska jak pandemia powodują, że zaczynamy doganiać stawkę. Dlaczego? Bo rynek nie znosi ograniczeń. A chmura to zdecydowanie rozwiązanie rozwijające skrzydła – mówi Hubert Nowaczyk Prezes Zarządu  AXACOM.

Wyobraźcie sobie swoją firmę, w której do zarządzania używacie inteligentnego, mobilnego i ultra elastycznego narzędzia biznesowego. To nasz flagowy Microsoft Dynamics 365 for Finance and  Supply Chain Management. Razem z nim modelujemy rozwiązania dedykowane dla Waszego biznesu, a to pozwala usprawnić i unowocześnić wszystkie obszary, od księgowości, przez zakupy, sprzedaż, magazyn, produkcję, po e-commerce.

– Tylko abonamentowe rozwiązania chmurowe pozwalają managerom korzystać ze wszystkich narzędzi, które z każdym rokiem ulegają technologicznym zmianom. Staje się to coraz bardziej widoczne i niezbędne w przedsiębiorstwie. Chmura pozwala ograniczyć inwestycje w drogie  systemy serwerowe wymagające stałego nadzoru. Pozwala korzystać z najnowszych aktualizacji, najszybszych rozwiązań i jest gotowa w kilka dni, a nawet w kilka godzin – dodaje Hubert Nowaczyk

To skrzydła, które przedsiębiorstwom pozwalają na ograniczanie kosztów, rozwijanie usług. Oprócz wolności dają również poczucie bezpieczeństwa i stabilności. Wdrażając rozwiązania w firmie dostosowujemy je do indywidualnych potrzeb, ale wszystkich łączy jedno: potrzeba bezpieczeństwa. Microsoft na bieżąco dba o bezpieczeństwo systemu, jest intuicyjny i pewny. Daje też poczucie pewności managerowi, który ma stały i bieżący dostęp do wszystkich danych, wszystkich narzędzi i aktualizacji. To siła, która wkrótce stanie się standardem każdego dobrze zarządzanego przedsiębiorstwa. To również realne ograniczenie kosztów, maksymalizowanie korzyści i rozwijanie możliwości przedsiębiorstwa.  Z doświadczenia wiemy, że najtrudniejszy pierwszy krok. Najlepiej postawić go w kierunku doświadczonych specjalistów, którzy pokierują działaniami planistycznymi, wdrożeniem i będą zawsze kiedy są potrzebni. A potem z ulgą dalej rozwijać swoją firmę. I to w chmurze.

Hubert Nowaczyk
Prezes Zarządu AXACOM Sp.  z o.o.

QAD z nową identyfikacją wizualną marki

Firma QAD Inc., wiodący dostawca rozwiązań informatycznych nowej generacji w zakresie produkcji i łańcucha dostaw w chmurze obliczeniowej (SaaS), wprowadza na rynek nową identyfikację wizualną swojej marki.

QAD wprowadza nową identyfikację wizualną marki, aby podkreślić swoją wizję tworzenia adaptacyjnych przedsiębiorstw produkcyjnych i ideę rozwoju w oparciu o cyfryzację procesów biznesowych. Nowa wizualizacja marki łączy rosnącą gamę produktów QAD i podkreśla ich pozycję na rynku rozwiązań chmurowych (Software as a Service – SaaS).

Marka to coś więcej niż tylko logo. Jest to znak rozpoznawczy, który pokazuje energię i wizję firmy. Od czasu ostatniej zmiany wizualizacji marki QAD w 1995 roku wiele się zmieniło. Nowa identyfikacja wizualna łączy nową wizję firmy w zakresie tworzenia przedsiębiorstw adaptacyjnych z ostatnimi przejęciami kilku firm informatycznych oraz rozwojem rozwiązań SaaS wspierających producentów i łańcuchy dostaw.

„Cieszymy się, że możemy zaprezentować nowy wizerunek marki QAD, ponieważ dokonujemy bezprecedensowych inwestycji w technologie, nabywamy najlepsze w swojej klasie rozwiązania i budujemy najbardziej utalentowany zespół w branży” — powiedział Dyrektor Generalny QAD, Anton Chilton. „Podczas, gdy zmieniamy nasz wygląd, nasza misja i wartości nigdy się nie zmienią”.

Sukces przedsiębiorstwa adaptacyjnego osiąga się poprzez dostosowanie działań ludzi, odpowiednich procesów i systemów wspierających w całym łańcuchu dostaw, od surowców po wyroby gotowe. Nowa marka QAD jest też wyraźnym potwierdzeniem faktu ostatnich istotnych akwizycji firm Redzone oraz Livejourney i postępów poczynionych w ten sposób we wspieraniu ludzi i procesów dzięki QAD Redzone Connected Workforce – rozwiązaniu nr 1 wśród platform współpracy pracowników oraz QAD Process Intelligence – zastosowaniu sztucznej inteligencji do optymalizacji realizacji procesów.

„Budujemy najlepszą wersję QAD, łącząc nasze dotychczasowe sukcesy i nowe możliwości”, powiedział Carter Lloyds, Dyrektor ds. Marketingu QAD. „Odświeżona marka jest napędzana naszą pasją pomagania naszym klientom w pokonywaniu wyzwań związanych z produkcją i łańcuchem dostaw jutra. Nadszedł czas, abyśmy się ponownie przedstawili”.

Nowa tożsamość QAD reprezentuje dwa kluczowe obszary działalności – produkcję i łańcuch dostaw – które łączą się w idealnej harmonii w stanie równowagi i symetrii. Nowa paleta kolorów inspirowana jest trzema surowcami używanymi do produkcji: tlenkiem kobaltu, który jest używany do tworzenia niebieskich emalii oraz barwienia szkliw ceramicznych i szkła; cynobrem, jasnoczerwoną rudą stosowaną w pigmentach i barwnikach przemysłowych, z których można również ekstrahować rtęć; oraz kadmu pozyskiwanego z rudy cynku, metalu wykorzystywanego do produkcji baterii, który w związkach z siarką występuje w postaci pomarańczowego minerału.

„Produkcja i łańcuch dostaw to elementy w obszarach, w których pomagamy budować przewagę konkurencyjną naszym Klientom. Zmiana w zakresie wizerunku QAD jest doskonałym potwierdzeniem i uzupełnieniem merytorycznie mocnej oferty QAD dla producentów.”, stwierdził Piotr Rojek, Prezes DSR S.A. wyłącznego przedstawiciela QAD w Polsce.

*******************

QAD Inc. jest wiodącym dostawcą rozwiązań informatycznych nowej generacji w zakresie produkcji i łańcucha dostaw w chmurze obliczeniowej. Aby odnieść sukces w burzliwym świecie, w obliczu zakłóceń w dostawach i wahań popytu, producenci i łańcuchy dostaw muszą szybko reagować na zmiany i elastycznie optymalizować procesy w celu efektywnej obsługi klienta. QAD dostarcza oprogramowanie umożliwiające przedsiębiorstwom produkcyjnym szybką adaptację. Założona w Santa Barbara w Kalifornii firma QAD ma klientów w 84 krajach na całym świecie. Tysiące firm wdrożyło rozwiązania QAD dla przedsiębiorstw, w tym planowanie zasobów przedsiębiorstwa (ERP), handel cyfrowy (DC), zarządzanie relacjami z dostawcami (SRM), cyfrowe planowanie łańcucha dostaw (DSCP), globalną realizację handlu i transportu (GTTE) oraz korporacyjny system zarządzania jakością (EQMS). „QAD” jest zarejestrowanym znakiem towarowym firmy QAD (www.qad.com).

DSR jest dostawcą rozwiązań IT, zwiększających efektywność działania przedsiębiorstw z sektora produkcyjnego. Firma świadczy również usługi doradcze i szkoleniowe, niezbędne do obsługi aplikacji biznesowych DSR 4FACTORY oraz oferuje kompleksowe wsparcie i opiekę w zakresie ich utrzymania i rozbudowy. Oprogramowanie i usługi z portfolio DSR 4FACTORY, są stale rozwijane i dopasowywane do potrzeb przedsiębiorstw produkcyjnych, w celu poprawy ich produktywności oraz zwiększenia konkurencyjności. DSR to obecnie jedno z największych centrów kompetencyjnych dla firm produkcyjnych w Polsce (ponad 80. doświadczonych ekspertów: konsultantów, kierowników projektów, analityków i programistów). Kilkaset projektów wdrożenia systemów informatycznych w polskich i międzynarodowych firmach produkcyjnych osiągających w sumie ponad 50 mld złotych przychodu rocznie i posiadających ponad 58 tys. pracowników (www.dsr.com.pl).

KSeF – rewolucja w fakturach

Krajowy System e-Faktur to rewolucja, która zmienia sposób wystawiania i odbierania faktur przez przedsiębiorców. Polska wprowadza centralną bazę danych faktur, rejestrującą transakcje między podmiotami. Już wkrótce firmy nie będą tradycyjnie drukować papierowych lub wysyłać mailem elektronicznych faktur (np. w PDF). Jedyną właściwą drogą komunikacji dla faktur będzie właśnie Krajowy System e-Faktur. Co ciekawe nie dotyczy to załączników do faktur, dodatkowych zestawień, np. list wykonanych czynności, raportów z usług etc., tutaj zapewne będzie trzeba utrzymać tradycyjną metodę komunikacji, tych informacji póki co nie wyślemy do kontrahenta za pomocą platformy KSeF. Jeśli natomiast w naszym systemie wystawimy fakturę na naszego odbiorcę, to trzeba ją będzie informatycznie przekształcić do ustrukturyzowanej jednolitej formy – odpowiedniego formatu pliku XML (nieco podobnie jak to już działa z przypadku plików JPK). Następnie podatnik będzie musiał sprawdzić poprawność dokonanej konwersji, czy faktura po przekształceniu nie ma błędów/pomyłek, jeśli faktura nie zawiera błędów to w kolejnym kroku drogą elektroniczną będzie można ją wysłać do tegoż repozytorium KSeF, z którego nasz odbiorca będzie mógł ją odebrać. Po zarejestrowaniu wysłanej przez nas faktury w Krajowym Rejestrze fakturze zostanie nadany jej jednoznaczny unikatowy numer, który przedsiębiorca będzie mógł pobrać. Nasz odbiorca natomiast po zbudowaniu połączenia do KSeF będzie mógł fakturę zobaczyć i pobrać do swojego systemu. System KSeF już działa, ale na razie jest dobrowolny. 

Zgodnie z informacjami dostępnymi na stronie Ministerstwa Finansów wprowadzenie obligatoryjności KSeF planowane jest na rok 2024. Z decyzji Komisji Europejskiej wynika, że korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur będzie mogło stać się obowiązkowe w Polsce od 01.07.2024r.

KSeF został wprowadzony ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2076). Krajowy System e-Faktur, to część pakietu SLIM VAT 2. Polska obok Włoch, Hiszpanii i Portugalii jest kolejnym krajem w Unii Europejskiej, który zdecydował się na wprowadzenie tak nowoczesnego rozwiązania. Polska jest zatem w gronie europejskich liderów digitalizacji w administracji.

Niewątpliwie KSeF to kolejny krok w digitalizację po JPK_V7 i JPK_FA, nie da się nie zauważyć podobieństw w zakresie technologii działania, czy zakresu przekazywanych danych, co pewnie w przyszłości będzie skutkowało pewnymi uproszczeniami w raportowaniu, jak to miało wcześniej miejsce np. z konsolidacją JPK i deklaracji VAT7. W przypadku faktur ustrukturyzowanych widzimy np. przeniesienie kodów GTU na linie faktur, co jest wyraźnym krokiem w kierunku porządkowania informacji i ułatwienia ich pozyskiwania. Może zatem za jakiś czas kody GTU znikną z nagłówków faktur w JPK, zobaczymy.

KSeF to także korzyści ale nie tylko dla ustawodawcy, ale także i podatnika. Oczywiście system zapewni urzędom skarbowym wgląd we wszystkie transakcje na bieżąco i możliwi wprowadzenie szybkich elektronicznych kontroli zgodności, co za tym idzie szybszą eliminację oszustw podatkowym. Przedsiębiorcy natomiast decydujący się już korzystać z systemu KSeF będą mogli wystąpić z wnioskiem o szybszy zwrot VAT (40 dni). Warto jednak zauważyć, że praktyczne wykorzystanie KSeF wymaga zakupu niezbędnego oprogramowania oraz powiązania takowego z istniejącą w firmie infrastrukturą IT. Są na szczęście już na rynku odpowiednie rozwiązania które na to pozwalają, wśród nich na czołówkę wychodzą firmy wykorzystujące nowoczesne platformy programistyczne, bo te dzięki swojej elastyczności pozwalają na szybką rozbudowę i dostosowywanie do wymogów klientów, czy nowych wymagań legislacyjnych. Takim rozwiązaniem dysponuje już np. firma Simple Mobile sp. z o.o.

Nowoczesna technologia platformy Workflow opartej na Angularze, jak również kilkanaście lat doświadczenia zespołu wdrożeniowo – programistycznego to dobre fundamenty, żeby móc zaoferować tego typu rozwiązania. Platforma Workflow firmy Simple Mobile posiada wbudowany moduł KSeF, pozwalający zarówno pobierać, jak i wysyłać faktury do KSeF. System może na bieżąco informować nas, np. drogą mailową o nowych wystawionych na nas fakturach, automatycznie je pobierać i ‘wpuszczać’ w ścieżkę decyzyjną do wewnętrznej autoryzacji, kodyfikacji i ostatecznej akceptacji, a na koniec odpowiednio dekretować do księgowości. Od strony sprzedażowej system pozwala na połączenie z dowolnym systemem generowania faktur na poziomie API i/lub baz danych, czy plikowo, pobrać faktury, dokonać ich konwersji na odpowiedni format, podpisać elektronicznie i wysłać na platformę ministerialną KSeF, odbierając unikalny numer faktury i UPO.

Wpływ pandemii i kryzysów na wymagania stawiane systemom ERP

Czego można oczekiwać od rozwiązań ERP przygotowanych na wyzwania przyszłości?

Kryzysy wywołane pandemią koronawirusa i wybuchem wojny na Ukrainie oraz aktualny kryzys energetyczny odcisnęły piętno na wszystkich branżach. Skutki odczuwalne są zarówno w ramach przeprowadzanych codziennie operacji biznesowych, jak i w uzasadnieniach decyzji strategicznych. Jakie wyzwania stawiane będą w przyszłości systemom ERP? Na ten temat rozmawiamy z profesorem Norbertem Gronau, kierownikiem katedry nauk informatycznych w zakresie gospodarki, procesów i systemów na Uniwersytecie Poczdamskim.

W jaki sposób aktualne kryzysy wpłynęły na funkcjonowanie przedsiębiorstw (branży produkcyjnej)?

Aktualne kryzysy zwróciły uwagę przedsiębiorstw na zasadnicze wymagania, które już od dłuższego czasu są analizowane przez naukowców i praktyków.

  • Pandemia podkreśliła przede wszystkim znaczenie cyfryzacji i nowych modeli zatrudnienia, obejmujących tzw. Home Office. Większość systemów ERP już wcześniej realizowała te wymagania. Stosunkowo niewielkie wykorzystanie tych możliwości podyktowane było dotychczas obawą o bezpieczeństwo przedsiębiorstwa.
  • Natomiast poprzez kryzys energetyczny postawione zostały nowe wymagania funkcjonalne, które w pierwszej linii skierowane są do dostawców systemów ERP. Przykładem jest rosnące znaczenie przyporządkowywania kosztów energii do świadczeń i procesów.

Jednak niezależnie od szczegółowych specyfikacji, aby spełnić oczekiwania klientów, systemy ERP muszą stać się bardziej elastyczne i w większym stopniu dostosowane do zmieniających się warunków. Tylko w ten sposób przedsiębiorstwa będą mogły lepiej przygotowywać się do aktualnych i przyszłych wyzwań, aby np. dopasować procesy, łańcuchy logistyczne i lokalizacje linii produkcyjnych i magazynów do zmieniającej się sytuacji.

Musi to oczywiście współgrać z funkcjonalnościami oferowanymi przez systemy ERP. Oznacza to, że przedsiębiorstwa są zainteresowane rozwiązaniami funkcjonalnymi dostosowanymi do ich branży. Poza tym coraz większe znaczenie przypisywane jest elastyczności technologii – czy to w ramach hostingu oprogramowania, struktury modułowej, czy też przy indywidualnych modyfikacjach i wydajności.

Jakie świadczenia systemy ERP będą musiały oferować w przyszłości?

Regulacje prawne ustanawiane przez ustawodawcę będą stale zaostrzane. Jednym z nowych wymogów jest przykładowo konieczność raportowania całkowitego łańcucha dostaw. W przyszłości możemy się także spodziewać wprowadzenia obowiązku skrupulatnej dokumentacji emisji dwutlenku węgla przez przedsiębiorstwa. Te zmieniające się regulacje muszą znaleźć odzwierciedlenie również w stosowanych systemach ERP, dlatego wybór odpowiedniego oprogramowania powinien być dobrze przemyślany.

Już dziś blisko 60 procent przedsiębiorstw przy wyborze kieruje się radą ekspertów, aby przy podejmowaniu decyzji żaden istotny aspekt nie został pominięty. Ważną rolę odgrywa przy tym staranne rozważenie różnorodnych celów, które stawiają sobie przedsiębiorstwa. Tylko wtedy, gdy są one jasno sformułowane, możliwe jest znalezienie kompromisu, ponieważ żaden system ERP nie jest w stanie stuprocentowo spełnić wszystkich oczekiwań. Ponadto wszyscy pracownicy wraz z kadrą kierowniczą muszą zdawać sobie z tego sprawę, że wdrożenie nowego systemu ERP będzie się wiązało z modyfikacją istniejących procesów. Z tego względu wybór konkretnego oprogramowania powinien przebiegać wielowymiarowo, aby mógł zapewnić przedsiębiorstwu jak najwięcej korzyści.

Jakie trendy przyniesie rok 2023?

W produkcji spodziewane są różnorodne trendy, zarówno w kwestiach fachowych, jak i w sferze technologicznej. Wiele z nich zostało podyktowanych przez kryzysy, których doświadczaliśmy w ostatnich latach, w szczególności przez zaistniałe problemy logistyczne. Dlatego priorytetem dla przedsiębiorstw będzie teraz zabezpieczenie swoich łańcuchów dostaw. Ponadto przedsiębiorstwa będą chciały korzystać z możliwości dokładnego prześledzenia zużycia energii w zakładzie oraz przypisania odpowiedniego zużycia do każdego produktu. W efekcie w wielu systemach ERP konieczne będzie wprowadzanie zmian i rozszerzeń w zakresie konkretnych funkcjonalności.

Kolejnym prominentnym tematem 2023 roku będzie sztuczna inteligencja (SI). Przemysłowy Internet rzeczy (ang. IIoT) zaopatruje przedsiębiorstwa w coraz większe ilości danych z coraz liczniejszych źródeł i umożliwia coraz obszerniejsze analizy. Również sprzęt komputerowy i dostępne algorytmy są stale ulepszane. Dzięki temu w przyszłości procesy produkcyjne będą mogły być optymalizowane za pomocą sztucznej inteligencji.

Odporność na zmiany również stanie się centralnym tematem dla wielu branż przemysłowych. Istotna jest przy tym odpowiedź na pytanie, jak najlepiej przygotować procesy produkcyjne z uwzględnieniem ograniczonych środków (finansowych) oraz przerwanych łańcuchów dostaw. Kluczem może tu być swego rodzaju odrodzenie planowania produkcji.

Ostatnim, choć równie ważnym aspektem będzie stałe aktualizowanie systemów ERP. Tylko regularne aktualizacje udostępniane przez producenta ERP pozwolą przedsiębiorstwom na wykorzystywanie innowacji zawartych w nowych funkcjonalnościach i spełnianie wymogów narzucanych przez regulacje prawne.