Rewolucja cyfrowa pędzi. KSeF to tylko jedna stacja

E-fakturowanie stało się obecnie globalnym trendem. Firmy na całym świecie coraz częściej korzystają z e-faktur, aby zaoszczędzić czas i koszty związane z tradycyjnymi fakturami. Robią to, gdyż widzą w tym wymierne korzyści, ale często także dlatego, że muszą – wymagają tego od nich regulacje prawne wprowadzane w ich krajach.

Obecnie już w ponad 70 państwach obowiązują pewne regulacje dotyczące e-dokumentów, a według prognoz do 2025 r. około 80% firm będzie korzystać wyłącznie z e-faktur. Katalizatorem zmian w zakresie digitalizacji stanie się KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur. Od 1 lipca 2024 będzie obligatoryjny, co zrewolucjonizuje wymianę faktur w polskich przedsiębiorstwach.

Warto jednak rozważyć wkroczenie w świat e-faktur nie czekając na KSeF. Spowoduje to uwolnienie potencjału automatyzacji i przyniesie, znacznie wcześniej, korzyści płynące z wymiany e-faktur. Odpowiednie przygotowanie da również wsparcie w obszarach, których KSeF docelowo wspierać nie będzie, takich jak obsługa faktur przychodzących od kontrahentów zagranicznych oraz możliwość dystrybucji faktur do odbiorców, również z załącznikami.

Tam, gdzie kończą się możliwości KSeF, wkracza Pagero, umożliwiając wymianę także tych dokumentów biznesowych nieobsługiwanych przez KSeF. Otwarta sieć biznesowa Pagero Network pozwala dotrzeć do partnerów biznesowych na całym świecie – niezależnie od ich lokalizacji, branży czy systemów. Kontrahenci, tak lokalni jak i zagraniczni, mogą otrzymywać faktury w oczekiwanym przez siebie formacie. Jeśli będzie to e-faktura, otrzymają ją od razu po wystawieniu, co przełoży się na szybsze płatności i lepsze planowanie cash-flow. Do tych, którzy nie są jeszcze na e-fakturę gotowi, Pagero dostarczy fakturę mailem w postaci PDF. Z Pagero Network korzysta już ponad 80 tys. klientów w 140 krajach, a w jej zasięgu jest obecnie ponad 14 mln firm.

Postępujący trend cyfryzacji z całą pewnością się nie zatrzyma. Warto przystąpić do niego jak najszybciej i od razu w pełni.

www.pagero.com

Jaką przyszłość kształtują nam sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe? O trendach w AI i ML

Technologie sztucznej inteligencji (AI) oraz uczenia maszynowego (ML) zmieniają biznes praktycznie każdego dnia – tak jak często pojawiają się nowe narzędzia i usługi rozszerzające zakres ich zastosowań. PwC szacuje, że wpływ tych technologii na globalną gospodarkę spowoduje do 2030 roku jej wzrost o około 15.7 biliona dolarów (1).

Warto wziąć pod uwagę wykorzystanie tych nowoczesnych rozwiązań jako elementu strategii przedsiębiorstwa. Skutecznie i mądrze wdrożone przynoszą wiele korzyści. Sam obszar AI/ML jest oczywiście bardzo rozległy, rozwija się na wielu płaszczyznach i dziś chciałbym przedstawić dwa tematy, na które, w moim odczuciu, warto zwrócić uwagę w najbliższym czasie.

Algorytmy deep learning jako wsparcie dla analityki danych

Firmy toną w danych. Wolumen archiwizowanych codziennie informacji cały czas rośnie, a tradycyjne środki analizy już nie wystarczają do przetworzenia ich tak, by stanowiły solidną podstawę do podejmowania dobrych decyzji. Z pomocą przychodzą tu algorytmy tzw. uczenia głębokiego (deep learning). Można je obrazowo opisać jako formę naśladowania sieci neuronowych, czyli działania ludzkiego mózgu. Doświadczonemu pracownikowi czasem wystarczy rzut oka na jeden wykres, żeby zauważyć jakąś nieprawidłowość. Podobnie działają sieci neuronowe, lecz do niedawna ich wymagania co do mocy obliczeniowej przesądzały o ich niskiej opłacalności w wielu zastosowaniach.

Dzięki infrastrukturze chmurowej dysponujemy obecnie wystarczającym zapleczem IT, by szybko tworzyć wydajne modele (algorytmy) neuronowe, które z powodzeniem mogą przetworzyć ogromne ilości danych liczbowych, tekstowych czy binarnych (obrazy, wideo czy pliki audio).

Ochrona zdrowia wspierana AI

Przykładem branży, która z powodzeniem wdraża tego typu rozwiązania jest ochrona zdrowia. Szpitale, kliniki czy laboratoria dysponują dużą liczbą wysoce nieujednoliconych danych, takich jak zdjęcia medyczne, wywiady pacjentów, strumienie danych z urządzeń diagnostycznych – a przy tym wymagają ich szybkiej analizy i podejmowania właściwych decyzji dla dobra pacjenta. Wszystko to sprawia, że w 2021 roku już 90% szpitali w USA określiło strategię wdrożenia rozwiązań AI wspomagających codzienną pracę. Jeszcze w 2019 roku 47% tych placówek nie miało żadnej strategii z tym związanej (2).

Oprócz oczywistych korzyści, przyczyny takiego stanu rzeczy należy upatrywać również w demokratyzacji rozwiązań AI, co przejawia się np. w dostępności gotowych algorytmów, które pozwalają wdrażać tego typu rozwiązania jeszcze szybciej. Warto w tym miejscu wspomnieć, że firma Microsoft oferuje zestaw narzędzi i usług chmurowych, jak i rozbudowaną bazę wiedzy dedykowane dla rozwiązań wdrażanych w ochronie zdrowia (3).

TinyML: uczenie maszynowe w pigułce

Istnieje popularne przekonanie, że korzystanie z rozwiązań AI/ML jest drogie i wymaga silnego zaplecza obliczeniowego w chmurze. Ponadto w ostatnich latach ogromny wzrost ilości danych spowodował, że wymagania algorytmów ML dotyczące wydajności infrastruktury IT były zbyt wielkie, by można było ich używać na urządzeniach lokalnych (tzw. brzegowych).

Jednak bardzo duża część danych, które przechwytujemy pochodzi z niewielkich urządzeń IoT (internet of things), które, choć obecne już niemal wszędzie, same w sobie nie posiadają dużej mocy obliczeniowej.

Gdyby jednak można było część tych danych analizować od razu w urządzeniu i zamiast danych źródłowych wysyłać tylko wynik, to zmniejszyłoby to konieczność przechowywania dużej części tych danych i, co za tym idzie, znacznie ograniczyło zapotrzebowanie na moc obliczeniową w chmurze.

Taka idea przyświeca koncepcji tinyML: zintegrować ML z IoT, by analizować dane możliwie najbliżej miejsca ich powstania. By to zrealizować, tworzone są specjalne algorytmy ML o niskich wymogach mocy obliczeniowej i pamięci RAM, generujące jednak wyniki o wystarczająco wysokiej dokładności. Tego typu czujniki, będące w istocie mikrokomputerami, mogą służyć do wzbudzania alertu w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w odczytach z maszyny produkcyjnej bądź (gdy wyposażone w kamerę) zasygnalizować wadę we właśnie wyprodukowanym produkcie.

Kluczową kwestią są tu oczywiście koszty – bowiem cena urządzenia IoT, które potrafi przetwarzać dane może wynosić jedynie kilkanaście, czy czasem wręcz kilka złotych. Porównując to z kosztami przetwarzania ogromnych mas danych w chmurze, nie będzie zaskoczeniem, że według szacunków wartość rynku urządzeń brzegowych (tzw. edge computing) osiągnie, w zależności od prognozy, 40-60 miliardów dolarów jeszcze przed 2030 rokiem (4).

Generatywne AI – ChatGPT sensacją internetu

Trudno nie wspomnieć tu przy okazji o najnowszej usłudze AI, wzbudzającej powszechne zainteresowanie – ChatGPT – uruchomionej w listopadzie 2022. Eksploruje ona obszar sztucznej inteligencji nazywany NLP, czyli przetwarzanie języka naturalnego, obecnej od lat m.in. w wirtualnych asystentach. Tutaj mamy jednak możliwość zadawania złożonych pytań, które wykraczają poza jedną, określoną domenę tematyczną, jak to jest w przypadku “zwykłych” chatbotów. 

Popularność ChatGPT wynika m.in. z możliwości przetestowania go za darmo na stronie narzędzia (5). Jednak ta usługa dostarczana przez firmę OpenAI docelowo ma być płatna. Wyzwaniem najbliższych miesięcy będzie więc jej komercjalizacja i znalezienie właściwych zastosowań biznesowych, jednak już w tej chwili jawi się jako świetna alternatywa dla wiodącej wyszukiwarki internetowej, która już dawno z dostawcy treści zmieniła się w platformę reklamową.

Sztuczna inteligencja motorem napędowym rozwoju

Żyjemy w czasach przełomowych osiągnięć technologicznych, wśród których AI wiedzie prym. Organizacje na całym świecie z obszaru ochrony zdrowia, przemysłu, handlu itd. wprowadzają już przełomowe innowacje w zakresie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego do swoich codziennych procesów. AI nie tylko kształtuje przyszłość niemal każdej branży, ale pełni również funkcję czynnika napędzającego rozwój takich technologii jak big data czy IoT. Biorąc pod uwagę tempo wzrostu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, nie można lekceważyć ich wpływu, ale należy przyjrzeć się temu, jak te technologie mogą wesprzeć naszą działalność.

Krzysztof Nogieć, architekt Azure, ANEGIS

Źródła:

  1. PwC’s Global Artificial IntelligenceStudy: Sizing the prize, https://www.pwc.com/gx/en/issues/data-and-analytics/publications/artificial-intelligence-study.html
  2. 90% of Hospitals Have Artificial Intelligence Strategies in Place, https://healthitanalytics.com/news/90-of-hospitals-have-artificial-intelligence-strategies-in-place
  3. Health – Microsoft Industry Blogs, https://www.microsoft.com/en-us/industry/blog/health/
  4. Machine learning at the edge: TinyMLis getting big, https://www.zdnet.com/article/machine-learning-at-the-edge-tinyml-is-getting-big/
  5. ChatGPT, https://chatgptonline.net/

Nowości w NAVIGATORZE | wersja 6.5


Powitajcie wersję 6.5. NAVIGATORA, a w niej mnóstwo drobnych zmian i usprawnień. Wszystkie poprawki dokładnie zostały opisane w naszej dokumentacji technicznej.

Nowości

  • Podpis elektroniczny na komputery Mac – od teraz możliwe jest wygodne składanie podpisów przy użyciu urządzeń Apple
  • Pętla na dokumentach – procedura obiegu może być uruchamiany z listy dokumentów
  • Zarządzanie konsultacjami na procesie obiegu – dodana została możliwość sterowania uprawnieniami do konsultowania. Projektant może w definicji procesu obiegu wyłączyć możliwość przekazywania działań do konsultacji.
  • Możliwość konfiguracji powiadomień – dodana została możliwość konfiguracji wyglądu powiadomień systemowych
  • Dodatkowe zmienne w powiadomieniach systemowych – do powiadomień można teraz dodawać więcej rodzajów pól z dokumentu
  • Rozbudowa warunków na kroku procesu – rozbudowany został mechanizm budowania warunków na kroku obiegu. Od wersji 6.5 można w warunkach porównywać również pola.
  • Możliwość cofania konsultacji
  • Rozbudowa ról – możliwość edycji zablokowanych dokumentów
  • Możliwość grupowania kroków obiegu
  • Sterowanie wymagalnością pół przy odrzucaniu kroku procesu – od teraz możemy ustawić pola na obiegu by były wymagalne przy odrzuceniu kroku procesu
  • Akcja Zakończ obieg – dodana została nowa akcja, która kończy obieg na wskazanych dokumentach
  • Akcja Czekaj – stworzony został nowy typ działania w obiegu: Czekaj. W przypadku działania Czekaj system sprawdza warunki i jeżeli są prawdziwe to przechodzi przez krok procesu. Natomiast jeżeli warunek nie jest spełniony to obieg zawiesza działania na 15 minut. Po tym czasie ponownie sprawdza warunek.
  • Akcja Drukuj do XLS – Dodana została akcja umożliwiająca wygenerowanie pliku Excel na podstawie listy z systemu
  • Akcja „Modyfikuj zaznaczone” dla budżetów – pozwala ona na masowe zmiany pól na formularzu. Po wyborze pola i określeniu wartości zmiana zostaje wprowadzona do wszystkich zaznaczonych dokumentów.

Ulepszenia

  • Zmiany w panelu plików
    • dodana została opcja która umożliwia, na poziomie konfiguracji formularza, określenia czy załącznik ma być domyślnie widoczny czy nie. Pozwala to na zarządzanie widokiem formularza zwłaszcza w sytuacji, gdy panel plików zajmuje mało miejsca na formularzu.
    • dodana została opcja wyświetlania załącznika w pop-upie po najechaniu kursorem myszy na nazwę załącznika. W połączeniu z modyfikacją pozwalająca na wyłączenie domyślnego pokazywania załącznika na formularzu opcja ta pozwala na budowanie lepiej zorganizowanych formularzy zawierających załączniki.
  • Ulepszona obsługa kontrahentów archiwalnych – w aktualnej wersji dodany został przycisk na kontrolce kontrahenta który automatycznie uaktualnia kontrahenta do najnowszej „wersji”
  • Ograniczenie komentarzy do jednej firmy w ramach wielofirmowości
  • Rozbudowa komunikatu błędów o nazwę działania
  • Możliwość sortowania historii obiegu
  • Zmiana metody szyfrowania haseł – uaktualnione zostały algorytmy szyfrowania
  • Przycisk Zatwierdź i następny na dokumencie – dodany został przycisk wyświetlany na dokumencie który umożliwia w jednym kroku zatwierdzenie dokumentu i przejście do następnego oczekującego dokumentu.

eq system partnerem firmy Zebra Technologies

eq system został partnerem technologicznym firmy Zebra Technologies.

Zebra Technologies to światowy lider w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, sprzętu i oprogramowania, które zapewniają inteligentną łączność zasobów, danych i osób. Wśród rozwiązań oferowanych przez firmę znajdują się m.in. skanery kodów kreskowych, czytniki i skanery RFID, przemysłowe systemy wizyjne, komputery mobilne, tablety i drukarki (przemysłowe, mobilne, RFID), sprzęt i oprogramowanie dla systemów lokalizacyjnych. Rozwiązania firmy Zebra są powszechnie stosowane w branży produkcyjnej, transporcie i logistyce, w handlu detalicznym, czy ochronie zdrowia, wspierając m.in. bezpieczeństwo w łańcuchu dostaw w przemyśle farmaceutycznym czy spożywczym.

Współpraca z tak prestiżowym i rozpoznawalnym partnerem zapewnia nam łatwiejszy dostęp do wiedzy technicznej oraz szerokiej oferty wiodących na rynku produktów i materiałów eksploatacyjnych. Dzięki rozpoczęciu współpracy jesteśmy w stanie oferować jeszcze bardziej kompleksowe rozwiązania w odpowiedzi na potrzeby rozwojowe naszych Klientów.

Wiadomość pochodzi ze strony dostawcy.