Grupa Powen-Wafapomp SA wybrała VENDO.ERP

CFI Systemy Informatyczne podpisała kontrakt z Grupą Powen-Wafapomp na wdrożenie systemu VENDO.ERP®.

Grupa Powen-Wafapomp SA powstała z połączenia Warszawskiej Fabryki Pomp i Fabryki Pomp Powen. Grupa oferuje pompy przemysłowe produkowane na indywidualne zamówienie odbiorcy. Obok pomp ogólnego przeznaczenia, przewidzianych do przetłaczania wody o umiarkowanej temperaturze, które mogą znaleźć zastosowanie w każdej dziedzinie przemysłu, produkuje pompy skonstruowane specjalnie dla spełnienia specyficznych wymagań w poszczególnych branżach takich jak: energetyka i ciepłownictwo, górnictwo, chemia i petrochemia zgodne z normą API 610 powszechnie stosowaną w przemyśle petrochemicznym. Grupa posiada wieloletnie doświadczenie we współpracy z wieloma gałęziami przemysłu co pozwala jej na optymalne dostosowanie pomp do potrzeb użytkowników. Grupa Powen – Wafapomp posiada silne biuro konstrukcyjne, co umożliwia indywidualne modyfikowanie oferowanych pomp pod kątem konkretnych i bardzo specyficznych warunków pracy. Grupa postanowiła wdrożyć system ERP, który uporządkuje i zautomatyzuje cały proces produkcyjny. Grupa Powen-Wafapomp wybrała system VENDO.ERP® od firmy CFI Systemy Informatyczne.

Pierwszym krokiem przed podpisaniem umowy na zakup i wdrożenie było wykonanie analizy wdrożeniowej, która doprecyzowała zakres projektu i upewniła Właścicieli Grupy, że VENDO.ERP® jest trafionym wyborem dla firmy.

Projekt obejmuje dostawę i wdrożenie systemu VENDO.ERP® w zakresie zarządzania produkcją, planowaniem i harmonogramowaniem produkcji, WMS, kontrola jakości, sprzedaż, logistyka, spedycja, utrzymaniem ruchu, zarządzanie finansami i księgowością, kadrami i płacami, CRM, obiegiem dokumentów wraz zarządzaniem projektami w Dziale Badań i Rozwoju.

Celem wdrożenia VENDO.ERP® jest przede wszystkim usprawnienie i automatyzacja procesów w Grupie Powen-Wafapomp.

 

“Wdrożenie systemu VENDO.ERP® w Grupie Powen-Wafapomp SA jest kolejnym projektem, który realizujemy w branży produkcji maszyn. Podpisana umowa umacnia nas w pozycji lidera, jeśli chodzi o wybór systemu ERP dla tego sektora. Jesteśmy „Ekspertami w Produkcji”, również w produkcji maszyn i urządzeń. Jest to kolejna spółka w naszym portfolio w tym sektorze.” – powiedział Bartłomiej Lux, Prokurent w CFI Systemy Informatyczne – VENDO.ERP®.

Jak podnieść efektywność energetyczną produkcji dzięki właściwemu planowaniu i ewidencjonowaniu produkcji?

Choć poprawa efektywności energetycznej nie jest tematem nowym, to – mimo znaczącej poprawy w ostatniej dekadzie – polska gospodarka wciąż jest jedną z najbardziej energochłonnych w Unii Europejskiej. Dlatego problemy z rosnącymi cenami energii dotyczą właściwie wszystkich przedsiębiorców. Jak wynika z badania EY „Firmy wobec rosnących cen energii” (zrealizowanego w listopadzie 2022 na próbie 490 średnich i dużych firm odzwierciedlających strukturę polskiej gospodarki), rachunki za prąd wzrosły o ponad 50% w prawie 60% średnich i dużych firm, w tym dla 34% skok cen był ponad dwukrotny. Wzrosty cen gazu okazały się dla firm mniej dotkliwe. Jednym z powodów może być fakt, że co piąte ankietowane przedsiębiorstwo w ogóle nie korzysta z gazu jako źródła energii. Firmy korzystające z tego surowca deklarowały najczęściej, że podwyżki zamknęły się w przedziale 21-50% – wskazało go 27% badanych firm. Firmy równolegle szukają oszczędności, które pozwoliłyby wygospodarować dodatkowe fundusze na rachunki za energię: 77% respondentów badania EY planuje zredukować koszty operacyjne. Część decyduje się na transformację i zmianę modelu operacyjnego, operacji często łatwiejszej w czasach kryzysu, którą planuje 29% organizacji. Napięta sytuacja na rynku pracy i braki kadrowe powodują, że firmy nie szukają natomiast oszczędności w kieszeniach pracowników. Obniżenie kosztów wynagrodzeń to scenariusz brany pod uwagę jedynie w co 10. badanej firmie. Z całą pewnością więc rosnące koszty energii elektrycznej są jednym z tych czynników, które skłaniają polski przemysł do wprowadzania bardziej energooszczędnych rozwiązań. Realizacja takich działań pozwala nie tylko na uzyskanie wymiernych korzyści finansowych – może być również źródłem przewagi konkurencyjnej.

Redukcja kosztów energii jednym z celów optymalizacyjnych

Oczywiście, że istnieją świadomi menedżerowie, którzy – jeszcze przed kryzysem energetycznym – stawiali na rozwiązania energooszczędne, w bardzo wielu przypadkach stanowiące źródło przewagi konkurencyjnej, budowanej na podstawie zrównoważonego rozwoju. Podstawową rynkową przesłanką efektywności energetycznej jest redukcja kosztów na skutek niższego zużycia energii, ale coraz silniejszym motywatorem podejmowania działań w zakresie efektywności energetycznej jest też zmiana wizerunku –  jeżeli wyniki efektywności energetycznej wpływają na wyniki środowiskowe przedsiębiorstwa, stają się źródłem przewagi, w szczególności kształtując jego pozytywny wizerunek. Natomiast dla pozostałych bezprecedensowy wzrost cen energii może się okazać niezwykle mocnym bodźcem do poszukiwania poprawy zakresie energochłonności. Dotyczy to przede wszystkim tych organizacji, które na czas nie wdrożyły odpowiednich procedur i systemów kontrolnych, które konieczne inwestycje w zakresie racjonalizacji zużycia energii odkładały na bliżej nieokreśloną przyszłość. Nie ukrywajmy, że dotychczas w wielu przedsiębiorstwach nie przywiązywano uwagi do budowy wysokiej świadomości energetycznej. Dopiero drastyczne podwyżki cen mediów i związany z tym wzrost kosztów produkcji, zmusiły kadrę do szukania oszczędności, czyli rozwiązań energooszczędnych.

Narzędzia IT wspierające oszczędności energetyczne

Jako dostawca wiodących rozwiązań IT, w eq system przede wszystkim zwracamy uwagę na skuteczne zarządzanie procesami, które podnoszą wartość produktów lub obniżają koszty, co w rezultacie pozwala odnieść realne korzyści, ale i odpowiednio uargumentować ich zastosowanie. Rozpatrując oferowane przez nas rozwiązania przez pryzmat energooszczędności jest kilka głównych obszarów, na które należy zwrócić uwagę.

Przede wszystkim jest to wielkość partii i częstotliwość uzupełniania zapasów. Krótsze partie to zazwyczaj więcej przezbrojeń i więcej rozruchów maszyny, które są często bardzo energochłonne. Z drugiej strony, krótsze partie to niższe stany magazynowe. Wydłużenie horyzontu planistycznego pozwala świadomie podejmować decyzję, w jakich partiach oraz z jaką częstotliwością produkować detale oraz odpowiada na pytanie, czy w ogóle je produkować.

Synchronizacja procesów, zarówno produkcyjnych, jak i popytu z podażą bezpośrednio wpływa na czas magazynowania, a to, w przypadku konieczności utrzymywania odpowiedniej atmosfery temperatury czy wilgotności, ma wpływ na ilość zużywanej energii.

Zwiększenie wypełnienia zasobów wsadowych jak np. piece, jest klasycznym przykładem, który umożliwia przeprocesowanie takiego samego wolumenu detali mniejszą ilością wsadów. To, w połączeniu z ułożeniem sekwencji wsadów o zbliżonych temperaturach, do których wymagane jest nagrzanie lub ostudzenie pieca, znacząco zmniejsza energochłonność procesu.

Powyższe obszary wspierane są przez system ASPROVA APS do planowania i harmonogramowania produkcji, w którym na bazie przeprowadzonych symulacji jesteśmy w stanie określić, z jaką energochłonnością będzie wiązało się wykonanie planu produkcji. Istotne są tu również dane pozyskane z urządzeń, linii produkcyjnych czy pracowników, dlatego elementem na który należy zwrócić szczególną uwagę, jest proces monitorowania postępu produkcji, jak również parametrów procesów. Systemy klasy MES – od momentu ich powstania – wdrażane były w celu poprawy wykorzystania zasobów i wydajności. Często jednak ograniczone są do realizacji ważnych, ale jednak wąskich celów specyficznych dla danego zakładu takich, jak np. wyliczenia wskaźnika OEE czy rozliczeń materiałowych.  System XPRIMER.MES pozwala użytkownikom nie tylko na monitoring wykorzystania zasobów, ale także na zrozumienie, jak te zasoby są wykorzystywane w całym procesie produkcyjnym, a co za tym idzie poprawy wykorzystania zasobów. Z tej perspektywy XPRIMER.MES jest jednym z podstawowych narzędzi zapewniających efektywne wykorzystanie energii i surowców. Informacje pozyskane w procesie ewidencji produkcji służą do analityki procesów produkcyjnych, która jest z kolei podstawą do podejmowania decyzji np. przez informacje o historycznym zużyciu surowców, poziomie brakowości, stopniu wykorzystania maszyn oraz stratach. Ten poziom szczegółowości danych pozwala na zaawansowane strategie zarządzania energią, które umożliwiają wykorzystanie zdobytych informacji podczas kolejnych sesji harmonogramujących. Taką strategią może być zarezerwowanie godzin pozaszczytowych dla produktów, których wytworzenie wymaga dużej ilości energii, co pozwala zakładowi produkować te energochłonne produkty w niższej cenie.

Zamknięcie procesu sterowania produkcją przy użyciu systemów ASPROVA APS i XPRIMER.MES daje więc możliwość zweryfikowania, jaka będzie energochłonność danej wersji planu oraz umożliwia jej ograniczenie, co ma ogromne znaczenie w obecnych czasach.

Tomasz Babiarz, ekspert w zakresie usprawniania procesów sterowania produkcją w eq system

Automatyzacja procesów w firmie

Czy zastanawiałeś się kiedyś jak codzienny biznes będzie wyglądał za 10, 20 albo 30 lat? 

Czy zmieni się niewiele czy jednak ujrzymy rewolucję na przestrzeni rynków? Czy dalej będziemy pracować w biurach, czy wyjdziemy poza ich granicę? Z jakich narzędzi będą korzystać przedsiębiorcy?

Spójrzmy na to z drugiej perspektywy. Czym różni się biznes na przełomie wieków od tego prowadzonego dzisiaj? Na pewno technologiami wykorzystywanymi na co dzień. Tak samo jak każdy z nas nie potrafi wyobrazić sobie życia bez komórki i komputera, tak i w pracy coraz częściej jesteśmy otoczeni oprogramowaniem. Obecnie Excel czy Outlook nie wystarczają już dla przedsiębiorców. Ogromna ilość danych, ich źródeł oraz punktów kontaktów z klientami stawiają rewolucyjne wymagania firmom na całym świecie. Do obsługi wszystkich tych procesów, pracodawcy potrzebują wydajności wyższej niż kiedykolwiek wcześniej. Coraz częściej wspomagani są oni przez maszyny czy algorytmy komputerowe. Jesteśmy dzisiaj świadkami globalnej transformacji. Zadania i procesy wczoraj wykonywane przez człowieka, dzisiaj są zautomatyzowane. Ma to swoje plusy i minusy, jednak jest to trend, od którego nie ma ucieczki. W tym artykule odpowiemy na pytania Czym jest automatyzacja procesów biznesowych, jak działa automatyzacja procesów biznesowych oraz jakie płyną z niej korzyści.

Automatyzacja procesów biznesowych w zależności od branży

Każda branża specjalizuje się innymi wymaganiami dla systemów automatyzacji. Niektórym przedsiębiorstwom wystarczą rozwiązania webowe, inne silnie polegają na fizycznych robotach i maszynach. Warto jest zrobić dokładny research na temat tego, jakich narzędzi potrzebujemy, ponieważ nie zawsze jest to widoczne na pierwszy rzut oka.

Automatyzacja procesów produkcyjnych

Branża produkcyjna charakteryzuje się swoim stacjonarnym charakterem. Elektroniczne narzędzia z pewnością mogą znacznie pomóc przy automatyzacji działań księgowych czy logistycznych, jednak główną przewagą konkurencyjną na tym rynku będą realne urządzenia. Najpowszechniej wykorzystywane są w tym celu wszelkiego rodzaju Chwytaki pneumatyczne, służące do transportacji, montażu podzespołów oraz utrzymywania elementów. Innymi rozwiązaniami są tutaj również systemy transportu technologicznegoprzenośników pionowych czy paletyzacji.

Automatyzacja dotyczy również kontroli jakości (m.in. poprzez systemy wizyjne) a nawet sortowania przedmiotów na podstawie ręcznie zdefiniowanych kryteriów.

Automatyzacja procesów magazynowych

Procesy magazynowe silnie pokrywają się zadaniowo z charakterystyką branży produkcyjnej. Jest to podobnie działające środowisko, również ukierunkowane na automatyzację działań transportowo-logistycznych, takich jak obsługa i manipulacja ładunkami, proces rozładunku i załadunku czy kontrola jakości. Do automatyzowania wymienionych wyżej procedur najczęściej stosuje się maszyny takie jak: przenośniki przemysłowe, wózki wahadłowe, systemy podwieszanego transportu szynowego, układnice paletowe czy podnośniki hydrauliczne.

Często popełnianym błędem jest jednak nadmierne skupianie się na automatyzacji w magazynie, a przez to zapominanie o elektronicznych systemach. Dzięki odpowiednim narzędziom możliwe jest zautomatyzowanie organizacji pracy magazynu poprzez m.in.:

  • Planowanie i organizację pracy operatorów magazynowych
  • Usprawnianie przeprowadzania procesów kompletacji i przygotowywania zamówień
  • Optymalizację sposobu i miejsca składowania ładunków
  • Monitorowanie stanu i przepływu zapasów

Automatyzacja procesów transportowych i logistycznych

Transport i logistyka do optymalnego działania potrzebują zarówno efektywnego systemu pracy stacjonarnej, jak również wykorzystania właściwych narzędzi automatyzowania elektronicznego. Jako iż logistyka oparta jest na efektywności pracy, do swojej pracy potrzebuje danych, najlepiej in-real-time. Elektroniczne systemy do automatyzowania procesów transportowych i logistycznych w tym przypadku sprawdzają się doskonale, gromadząc informacje na temat przeprowadzonych procesów oraz analizuję je, dzięki czemu uzyskujemy wiedzę, które zadania można zoptymalizować lepiej oraz w jaki sposób.

Konkretne działania również mogą zostać zautomatyzowane przez takowe systemy. Według badań przeprowadzonych przez AIIM (Association for Intelligent Information Management) oraz Nintex, obieg faktur i pism potrafi być od około 40% do 68% krótszy, gdy wykorzystujemy systemy workflow. Dotyczy to również formularzy zamówień oraz dokumentacji towarowej, które mogą być generowane automatycznie, na podstawie podanych przez nas danych.

Elektroniczny system do automatyzacji sprawdza się również świetnie w przypadku monitorowania zapasów. Jeśli posiadamy infrastrukturę do zbierania informacji na temat naszych zasobów, jesteśmy w stanie powiązać ten system z platformą, dzięki czemu na jednym pulpicie dostajemy wszystkie dane na temat naszych zapasów w czasie rzeczywistym.

Stacjonarne formy automatyzacji to na przykład automatyzacja przepływu ładunków za pomocą przenośników paletowych czy pojemnikowych, automatyzacja kompletacji dzięki taśmom czy robotom, a także automatyzacja wysyłki zamówień poprzez urządzenia transportowe.

Automatyzacja procesów prawniczych

W obecnych czasach praca w branży prawniczej jest bardziej zależna od automatyzacji niż kiedykolwiek wcześniej. Pomimo iż człowiek niezastąpiony jest dla bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem, czy reagowaniu w nieprzewidywalnych sytuacjach, rola komputera stanowi ogromną przewagę konkurencyjną. Począwszy od prostego fakturowania, weryfikacji zgodności czy przepływu informacji z klientem, aż po standaryzację oceny ryzyka, przeszukiwanie orzecznictwa, a nawet monitorowanie zmian legislacyjnych. Praca na ogromnej ilości dokumentów nie może się obejść bez algorytmów do przeszukiwania katalogów plików, bądź klasyfikowania danych.

Automatyzacja to również wdrażanie nowych pracowników do firmy oraz całościowe upraszczanie życia na każdym etapie pracy elektronicznej.

Automatyzacja procesów księgowych i rozliczeniowych

Praca w księgowości to nieustanne zajmowanie się dokumentami rozmaitej maści. To wiele godzin spędzonych na sprawdzaniu poprawności danych, tworzeniu pism, ofert czy faktur, a także kontrolowanie budżetów. Całe szczęście z pomocą przychodzą nam systemy do automatyzacji procesów księgowych i rozliczeniowych, a z nimi całościowe usprawnienie pracy.

Jednym ze sposobów na zautomatyzowanie swoich działań, może być ujednolicanie formatów dokumentów oraz ich kompletowanie. Na elektronicznej platformie łatwiej jest pracować z dokumentami. Wystarczy wgrać plik, by system sam odczytał z niego dane za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji zwanych OCR. Przerobione dane są następnie sprawdzane pod kątem poprawności i zgodności. W przypadku błędów dostajemy powiadomienie, a w przypadku niekompletności, informację czego konkretnie nam brakuje.

Inteligentny system jest również w stanie porównywać płatności z fakturami, w oka mgnieniu wykrywając różnice w rozliczeniach. Dzięki funkcji budżetowania jest również w stanie informować o stopniu jego wykorzystania czy automatycznie licząc potencjalne wydatki.

Automatyzacja jest także zdolna do generowania umów księgowych, sprawniejszego księgowania faktur czy sprawdzania transakcji.

Automatyzacja procesów sprzedaży

Branża sprzedażowa jest silnie powiązana ze sferą elektroniczną. Tak jak nie możemy zastąpić pracownika w bezpośrednim kontakcie z klientem, tak jesteśmy w stanie zautomatyzować liczne działania podejmowane w przestrzeni wirtualnej. Już pierwszy kontakt z klientem i reagowanie na wiadomości może zostać ustandaryzowane na przykład poprzez wykorzystanie szablonów wiadomości e-mail czy automatyczne wysyłanie maili do klientów. Głównym jednak narzędziem, bez którego życia nie wyobrażają sobie dzisiejsi sprzedawcy, są systemy CRM. Są to kompleksowe programy do zarządzania sprzedażą oraz kontaktami. To właśnie tam dzieje się cała “magia” automatyzacji. Klienci mogą być ustawieni w kolejności priorytetowej lub chronologicznej, a system według gotowych formuł może przypominać nam o akcji niezbędnej do podjęcia w odpowiedniej kolejności. Jest to ogromna oszczędność czasu i ułatwienie życia dla naszych pracowników.

Tworzenie dokumentów sprzedażowych również ograniczone może zostać do kilku prostych kliknięć. Pisma generowane są automatycznie, a formularz sam podpowiada nam, jakie dane są nam potrzebne. Nowoczesne systemy są również wyposażone w Podpis elektroniczny, dzięki czemu możemy podpisywać dokumenty bez konieczności żmudnego drukowania i skanowania.

Dodatkowym atutem może być automatyczne wysyłanie ofert na podstawie informacji zebranych od klienta. A gdy dojdzie do zakupu, system sam zsynchronizuje stany magazynowe i ceny.

Automatyzacja procesów it

Procesy IT najłatwiej zautomatyzować przy pomocy elektronicznych narzędzi typu workflow. Dla tej branży ich funkcjonalność rozciąga się od uwalniania ludzkich zasobów i automatyzowania pracy z dokumentami, do bardziej skomplikowanych zadań, takich jak tworzenie środowisk czy tworzenia ich kopii zapasowych. Dzięki odpowiednim systemom wzrasta całościowa efektywność zarządzania zepsołem, a więcej czasu poświęcanych może być na bardziej priorytetowe zadania.

Jak działa automatyzacja procesów biznesowych?

Obecnie najczęściej wykorzystywanymi rozwiązaniami automatyzacji są systemy ERP (znane również jako workflow) służące do obiegu pracy i dokumentów. Oprogramowanie to pozwala na przeniesienie całej firmy wraz z jej zasobami i pracownikami do sfery elektronicznej. W ten sposób możliwe jest wykonywanie pracy z każdego miejsca. Przeniesione procesy mogą następnie być poddane automatyzacji. W jaki sposób działa automatyzacja procesów biznesowych? Spójrzmy na przykładowy proces obiegu faktury przychodzącej. Dokument ten otrzymywany może być na skrzynkę pocztową, do siedziby biura czy poprzez fax. Następnie dokument ten zostaje automatycznie przekształcony na jednolity format (papierowy na elektroniczny). W następnej kolejności system przegląda dokument i przepisuje z niego informacje, przypisując je do odpowiednich pól. Następnie pracownik sprawdza poprawność danych oraz uzupełnia kolejne elementy. Po tym kroku, faktura przechodzi przez ponowną kontrolę systemu, który sprawdza czy nie wystąpił błąd, np. numer konta nie zgadzający się z kontrahentem czy kwota odbiegającą od standardowej wartości dla dokumentu tego typu. W kolejnym kroku księgowy dokonuje kontroli merytorycznej i dokonuje księgowania opłaty.

Jest to jedynie jeden z wielu przykładów wykorzystania automatyzacji, jednak pokazuje on istotę procesów możliwych do automatyzacji, a także powszechność jego stosowania. Automatyzacja może być pomocna na wielu etapach rozmaitych procesów biznesowych.

Oszczędność czasu dzięki automatyzacji procesów

Opowiadając o korzyściach wynikających z automatyzacji, nie sposób nie wspomnieć o oszczędności czasu na przestrzeni całej firmy. Jeden zautomatyzowany proces może przełożyć się na cenne sekundy, minuty czy nawet godziny pracy. Gdy pomnożymy jednak tą oszczędność przez liczbę takich procesów oraz częstość ich wykonywania, może się okazać, że dzięki automatyzacji zyskaliśmy równowartość kilku dodatkowych pracowników.

Każda osoba, która działa w systemie będzie w stanie wykonywać swoją pracę znacznie szybciej, niż gdyby musiała zrobić ją ręcznie. Tyczy się to działu księgowego, marketingu, sprzedaży, zarządzania, controllingu, logistycznego i wszystkich innych pracowników wykonujących swoje obowiązki przy komputerze.

Opłacalność automatyzacji procesów biznesowych

Każda większa firma powinna zainwestować w narzędzia do automatyzacja procesów biznesowych firmy. Dlaczego? Z kilku powodów. Przede wszystkim dzięki wykonywaniu zadań szybciej oraz bardziej dokładnie niż regularni pracownicy. Wysoka efektywność w połączeniu z bliską zeru zawodnością, pozwalają na znaczące oszczędności w kieszeniach menedżerów. Dodatkowo wszystkie uzyskane dane są zbierane i poddawane przejrzystym analizom, dzięki czemu możliwe jest zautomatyzowanie bądź usprawnianie kolejnych działań. Według Forbesa inwestycja w automatyzację, zwraca się najczęściej w przeciągu kilku miesięcy do kilku lat, pozwalając zaoszczędzić od 40% do 75% kosztów. Liczby te mówią same za siebie. Automatyzacja procesów w firmie jest w stanie przenieść nasz biznes na nieosiągalny wcześniej poziom.

Korzyści z automatyzacji procesów biznesowych

Gdyby automatyzacja procesów biznesowych nie przynosiła korzyści, nie zostałaby wymieniona przez Gartnera jako trend rozwoju biznesowego 4 razy pod rząd w ostatnich latach. Według badań przeprowadzonych przez agencję, prognozy przewidują, iż około 69% zadań kierowniczych zostanie zautomatyzowane do 2024 roku. Nie da się więc przejść obojętnie koło wpływu automatyzacji na dzisiejsze przedsiębiorstwa.

Głównymi korzyściami automatyzacji, o których nie wspominaliśmy wcześniej, są:

  • Wzrost produktywności
  • Obniżenie kosztów procesów biznesowych
  • Zmniejszenie ryzyka błędów
  • Ustandaryzowanie procesów biznesowych
  • Usprawniona współpraca i komunikacja

Chmura publiczna przyspiesza transformację biznesową

Migracja rozwiązań ERP do chmury to ogólnoświatowy trend. Według prognoz Gartnera, już w 2024 roku 60% firm zdecyduje się na wdrożenie systemu cloud ERP. Według badań SAP, firmy z Polski również coraz chętniej sięgają po rozwiązania cloud. Przynajmniej w jednym obszarze biznesu wykorzystuje je 8 na 10 badanych, średnio wdrażając je w 6 obszarach. Natomiast zaledwie mniej niż jedna na cztery organizacje (37%) zdecydowała się na przeniesienie do chmury systemu ERP. Znaczące przyspieszenie w adopcji systemów do holistycznego zarządzania zasobami firmy oferuje chmura publiczna.

Czym różni się system ERP w chmurze publicznej od tego w chmurze prywatnej?

Wdrożenie systemu ERP w chmurze publicznej to rozwiązanie dla tych przedsiębiorstw, które chcą szybko osiągnąć wymierne efekty implementacji i sprawnie przeprowadzić cały proces migracji. Wybranie tego modelu transformacji biznesowej pozwala wykorzystać najlepsze rynkowe praktyki i zestandaryzowane procesy.

Standaryzacja to klucz do sukcesu. Dzięki niej, firmy, której do tej pory wahały się przed podjęciem decyzji o inwestycji w system cloud ERP mogą skorzystać z szerokiego wachlarza prekonfigurowanych procesów i uzyskać dostęp do rozwiązań sprofilowanych pod konkretne linie biznesowe czy branże. System ERP w chmurze publicznej to klasyczne rozwiązanie Software as a Service (ang. oprogramowanie jako usługa), które oferuje klientom SAP know how w zakresie optymalnego zarządzania procesowego dowolną organizacją. W tym modelu cała infrastruktura oraz warstwa aplikacyjna jest zapewniana przez SAP. To po prostu tańsze i łatwiejsze w utrzymaniu rozwiązanie, w stosunku do cloud ERP w chmurze prywatnej. Tutaj odpadają całkowicie wszystkie koszty i wyzwania związane z utrzymaniem infrastruktury, utrzymaniem i rozwojem aplikacji w firmowym centrum danych – powiedział podczas SAP Industry Days Marcin Demkiw, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży SAP Polska.

Chmura prywatna oferuje organizacjom dalece bardziej zaawansowane możliwości w zakresie dopasowania procesów i narzędzi, ale wiążę się również z inwestycją znacząco większych zasobów – zarówno czasowych jak i pieniężnych. Przed podjęciem decyzji o wyborze modelu wdrożenia systemu cloud ERP należy rozważyć bardzo dokładnie wszelkie możliwe scenariusze implementacji i późniejszego korzystania z rozwiązań do holistycznego zarządzania zasobami przedsiębiorstwa.

Dobre przygotowanie to podstawa w projektach migracji systemu ERP do chmury.  Korzystanie ze standardowych procesów daje ten komfort, że firma, która do tej pory nie weszła w środowisko chmurowe otrzymuje w pełni zdefiniowanie zakresy wdrożenia i scenariusze transformacji. Kolejna korzyść to prostsze i szybsze zaplanowanie integracji z już wykorzystywanymi rozwiązaniami i aplikacjami biznesowymi. Chmura publiczna S/4HANA Cloud gwarantuje także automatyczną aktualizację rozwiązań cloud ERP dwa razy w roku – zauważył Radosław Mierzejewski, Principal Project Manager w SAP Polska.

Nowe podejście do migracji do chmury – odwrócenie logiki procesu

Wdrożenia systemów cloud ERP wymagają od organizacji posiadania tzw. “mentalności chmurowej” (ang. “cloud mindset”). W tradycyjnych implementacjach rozwiązań klasy ERP organizacje często naciskały na dopasowanie narzędzi do obecnych procesów biznesowych. Zajmowało to zawsze dużo czasu, wymagało zaangażowania wielu interesariuszy i nie gwarantowało szybkiego zwrotu z inwestycji. Realizacja projektów transformacyjnych w chmurze publicznej umożliwia odwrócenie logiki całego procesu.

Dotychczas, rozpoczynając transformację do systemów ERP organizowano długie, pogłębione warsztaty, podczas których dochodzono do tego jak przenieść obecnie funkcjonujące w firmie procesy do środowiska SAP i jak customizować rozwiązania SAP, żeby pasowały do kontekstu danej firmy. SAP Activate, czyli metodologia stosowana w procesach wdrożeń SAP S/4HANA Cloud, public edition, odwraca tę logikę wprowadzając filozofię dostosowania procesów do rynkowego standardu (ang. fit to standard), czyli daje możliwość skorzystania z prekonfigurowanych procesów, które można wdrożyć w organizacji – tłumaczy Radosław Mierzejewski.

W tym modelu i w tej logice, użytkownicy biznesowi od samego początku procesu transformacyjnego mogą poznać sprawdzone, zestandaryzowane i zwyczajnie działające procesy. Taka możliwość znacząco przyspiesza nie tylko etap wdrożenia rozwiązań cloud ERP, ale także ich adopcji w organizacji.  SAP Activate to metodologia opracowana przez firmę SAP w celu usprawnienia i przyspieszenia wdrożenia jej rozwiązań cyfrowych. Została ona opracowana w celu zapewnienia standardowego podejścia do wdrożenia i zarządzania projektem, co ma na celu obniżenie kosztów, zwiększenie wydajności i poprawę zadowolenia klientów.

Metodologia została zaprojektowana tak, aby zapewnić, że projekty są dostarczane na czas, w ramach budżetu i z wymaganym poziomem jakości. Metodyka oparta jest na najlepszych praktykach SAP i zawiera zestaw narzędzi oraz szablonów, które pomagają przyspieszyć proces wdrożenia. SAP dostarcza zbiór checklist i gotowych zestawów zadań do realizacji dla zespołu wdrożeniowego, ale także dużo przykładów wykorzystania rozwiązań cloud ERP w różnych scenariuszach jak i materiałów edukacyjnych dla użytkowników biznesowych.

Jeden z naszych klientów porównał prace nad wdrożeniem systemu cloud ERP w chmurze publicznej do składania słynnych skandynawskich klocków czy mebli wedle klarownie skonstruowanej instrukcji. To doskonałe porównanie pokazuje kluczowe przewagi implementacji SAP S/4HANA Cloud, public edition – zauważył Mierzejewski.

Jakie procesy polskie firmy chcą przenosić do chmury publicznej?

To prawda, że chmura prywatna zapewnia bardziej zaawansowane opcji customizacji wykorzystywanych rozwiązań cloud ERP i procesów. Jednakże, chmura publiczna, dzięki wprowadzeniu do jej portfolio zestandaryzowanych procesów dla poszczególnych linii biznesowych oraz narzędzi uwzględniających specyfiki branżowe, jest pełnowartościową ofertą dla zwinnych firm, którym zależy na szybkim uzyskaniu wartości dodanej z migracji do systemu klasy ERP w modelu cloud’owym.

Firmy, które inicjują procesy implementacji systemów cloud ERP w chmurze publicznej adresują bardzo konkretne potrzeby biznesowe i widzą potencjał public cloud w wielu różnych obszarach. Najczęściej wprowadzają tego typu rozwiązania w planowaniu sprzedaży i badaniu potrzeb klientów, zarządzaniu łańcuchem dostaw i sytuacjami awaryjnymi, planowaniu produkcji i analizie predykcyjnej, zarządzaniu magazynem czy w procesach HR.

Organizatorem wydarzenia Industry Days była firma SAP Polska, a partnerami All for One, Deloitte, Hicron, LeverX, LST Westernacher, NTT DATA Business Solutions, opentext, PwC, Seargin, SI-Consulting, Siemens, SUPREMIS, S&T, TeamViewer oraz Veslog.

Informacja prasowa pochodzi ze strony SAP