ASAJ, lider branży elektrotechnicznej, maksymalizuje potencjał z Comarch ERP XL

Firmy stawiające na cyfryzację rozwijają się bardzo szybko, czego przykładem jest ASAJ. Przedsiębiorstwo stworzyło nowoczesne centrum dystrybucyjne, które wkrótce trzeba było dodatkowo rozbudować, aby osiągnąć optymalną wydajność. System Comarch ERP XL wspiera działanie firmy w usprawnieniu procesów i prowadzi ku dalszej ekspansji.

ASAJ to polska, rodzinna firma handlowa działająca w branży elektronicznej, energetycznej i OZE. Przedsiębiorstwo zajmuje się sprzedażą zarówno drobnych, jak i dużych elementów. Obsługuje również szeroki zakres klientów: od handlu detalicznego, przez firmy instalacyjne i hurtownie, aż po duże zakłady energetyczne dzięki tradycyjnej sprzedaży offline oraz sprzedaży w sklepie online.

Przedsiębiorstwo jest klientem Comarch już od 2005 r. Obecnie system Comarch ERP XL obsługuje w ASAJ zamówienia, sprzedaż, elektroniczny obieg dokumentów, backup danych, księgowość, a także procesy HR. Z oprogramowania korzysta 256 użytkowników. Za wdrożenie systemu odpowiada Partner Comarch firma Sedkomp.

System nadąża za prawem

Wybór Comarch ERP XL nie był przypadkowy.Po pierwsze produkt jest polski, nadąża za zmianami w prawie. Firmy zagraniczne mają dość dużą trudność, żeby rozpoznać zmiany, być tak blisko przepisów, żeby właściwie je zaimplementować (…). Kolejną rzeczą jest otwartość API. Do tego systemu możemy sami sobie dopisywać dodatki przy pomocy Partnera, którego mamy, czy też sami możemy ingerować w to, jak system wygląda i jak pracuje. Również baza danych, na której zbudowany jest program, jest otwarta. Możemy tam pisać własne dodatki i budować, kreować ten program tak, jak nam jest potrzebny – opowiada Piotr Prokurat, Dyrektor IT, Dyrektor ds. optymalizacji procesów ASAJ.

Dostęp do otwartego API oznacza dla klientów połączenie innych rozwiązań technologicznych z Comarch ERP XL. Przykładowo po zamówieniu automatycznie wystawiana jest faktura przesyłana do procesowania w magazynie: na sprzedaż z regałów wysokiego składowania lub systemu AutoStore (systemu magazynowania wykorzystującego roboty, które pobierają towary z pojemników, w których ułożone są przedmioty).

W tej chwili pracuje dla nas piętnaście robotów, które są zasilane dwunastoma ładowarkami. Te piętnaście robotów dba o to, żeby cały czas ludzie, którzy obsługują AutoStore mieli pracę. Mamy w tej chwili cztery porty – jeden dokupiliśmy już w tym roku, bo nasze tempo rozwoju tak przyspieszyło, że musieliśmy dokupić kolejny port, żeby zachować wydajność – mówi Joanna Wasiak, Kierownik administracji logistyki ASAJ.

ASAJ korzysta również z elektronicznych obiegów dokumentów Comarch DMS. Obecnie wszystkie dokumenty są przetwarzane elektronicznie, bez użycia papieru, a system dopasowuje się do potrzeb użytkowników dzięki wbudowanej platformie low-code.

Oprócz tego firma ASAJ korzysta również z backupu danych w chmurze Comarch IBARD. Bezpieczeństwo informacji zapewnia ciągłość pracy bez obaw o błędy czy utratę plików.

Współpracę Comarch z ASAJ podsumowuje film referencyjny – zachęcamy do obejrzenia na naszym kanale na YouTube.

O Comarch

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata
w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Allianz, Auchan, BNP Paribas Fortis, BP, Carrefour, Heathrow Airport, Heineken, ING czy LG U+, Orange, Telefónica, T-Mobile, Vodafone.

Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów
w projekty innowacyjne. W 2019 roku nakłady na prace R&D wyniosły blisko 400 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6500 ekspertów, w ponad 90 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

www.comarch.pl

Digitalizacja istniejących struktur: Rzeczywistość kontra Ideał

Modernizacja Przestarzałych Parków Maszynowych w Kierunku Inteligentnych Fabryk

Cyfrowa transformacja i integracja produkcji w sieć stanowią kluczowy cel nowej ery Przemysłu 4.0. W teorii, zakłady produkcyjne idealnie projektowane i budowane od zera przyjmują podejście Greenfield. W takich przypadkach maszyny i systemy są wyposażone w czujniki monitorujące, a narzędzia pracy stają się „inteligentnymi obiektami”, zdolnymi dostarczać informacje o ich aktualnym stanie przetwarzania. Zarządzanie danymi umożliwia głęboką analizę Big Data, na podstawie której można doskonalić i dostosowywać procesy. Jednakże, w rzeczywistości, najczęściej mamy do czynienia z podejściem typu Brownfield. W takich przypadkach przestarzałe parki maszynowe muszą zostać „przekształcone” w inteligentne fabryki. Modułowe rozwiązanie PROXIA MES z wykorzystaniem OPC-UA i XI-Gateway sprawia, że ten proces staje się praktyczny i niezwykle efektywny.

Podejście Greenfield: Życzenie jest ojcem myśli

Temat „cyfryzacji zakładów produkcyjnych” inspiruje obecnie świat zawodowy niemal wizjonerskimi koncepcjami. Mówi się o zaawansowanych technologicznie zasobach produkcyjnych, które współdziałają z systemami opartymi na chmurze i innymi zasobami produkcyjnymi. Mówi się o „systemach cyberfizycznych”, które podejmują decyzje samodzielnie, na podstawie zgromadzonych danych. Idee tego „podejścia od podstaw” są genialne. Istnieją prototypy takich „doskonałych” fabryk, gdzie instytucje badawcze wraz z przemysłem testują te koncepcje w praktyce. Jednak te zakłady produkcyjne zostały w większości zbudowane na terenach „zielonych” i nie musiały w żadnym momencie brać pod uwagę żadnych kwestii „dziedzictwa”, takich jak istniejące maszyny.

Podejście do Brownfield: Digitalizacja istniejących struktur

Rzeczywistość, zwłaszcza w średnich firmach produkcyjnych, jest jednak inna. Tutaj napotyka się na historycznie istniejące parki maszynowe. Przy zakupie sprzętu koncentrowano się (i nadal się koncentruje) na technologii. Systemy zostały zakupione w taki sposób, aby wytworzyć jak największą wartość. Myśl o interfejsach i sieci procesowej jest często jeszcze odległa. Teraz jednak firmy odkrywają inny interesujący „efekt” swojej produkcji: dane. Widzą oni, jak ukierunkowane wykorzystanie tych danych może zoptymalizować procesy, zwiększyć wydajność i obniżyć koszty. Nagle dane są coś warte i nabierają ostrości. Jak więc firmy, które nie mają na produkcji „cyfrowych gaduł”, mogą grać w „profesjonalnej lidze” przetwórców danych?

OPC-UA jako podstawa komunikacji w hali produkcyjnej

Zgodnie z mottem „bierzesz, co możesz dostać”, firmy produkcyjne powinny dążyć do rejestrowania wszystkich danych z maszyn. Ważną rzeczą jest tu rozplątanie „sieci protokołów” różnych typów sterowania i instalacji. Celem jest przekazanie danych jak najbliżej miejsca pochodzenia w ramach jednolitej strategii komunikacyjnej. Taka strategia komunikacji powinna nie tylko opisywać dane semantycznie i umożliwiać dwukierunkową komunikację, ale także dbać o aspekty bezpieczeństwa informatycznego. Doświadczenie pokazuje, że luki w zabezpieczeniach są często duże w komunikacji w hali produkcyjnej. Jako rozwiązanie PROXIA OPC-UA pozycjonuje się jako podstawa do komunikacji w hali produkcyjnej, ponieważ wszystkie wyżej wymienione wymagania są spełnione. Kiedy komunikacja jest już „znormalizowana”, wiele różnych systemów może korzystać z tych danych. Ujednolicona komunikacja jest tym, co w pierwszej kolejności umożliwia prawdziwą interoperacyjność różnych uczestników procesu.

PROXIA XI inteligentne i uniwersalne sieci bramowe

W celu zapewnienia tej interoperacyjności PROXIA uruchomiła bramę komunikacyjną. PROXIA XI-Gateway postawiła sobie za zadanie przeniesienie różnych protokołów i interfejsów „świata hali produkcyjnej” do strategii komunikacyjnej OPC-UA. Przykładowo, ogólnie obowiązujące protokoły takie jak „MT-Connect” lub komunikacja specyficzna dla sterowania jak „Heidenhain DNC” mogą być udostępniane bezpośrednio przez OPC-UA. Obecne systemy MES i ERP są w stanie przetwarzać te dane bezpośrednio. W ten sposób wszystkie dane, od prostych informacji o statusie, które są dostarczane przez cyfrowe moduły I/O, do złożonych danych procesowych, które są pobierane ze sterowników instalacji, mogą być dostępne w całym przedsiębiorstwie. Oznacza to, że każde przedsiębiorstwo może wyposażyć swój park maszynowy w „modernizację komunikacyjną” i odpowiednio przygotować się na przyszłe wymagania związane z cyfryzacją produkcji.

Zarządzanie procesem produkcyjnym

Firmy, które osiągnęły sukces, rozumieją, że usprawnienie wydajności swojej infrastruktury przekłada się na obniżenie kosztów, zwiększenie konkurencyjności oraz zdolność do rozwoju. SimplyMobile, jako kompleksowe narzędzie, umożliwia stałe monitorowanie stanu infrastruktury i efektywności zasobów, analizę zgromadzonych danych w celu identyfikacji istotnych trendów i anomalii, prognozowanie potencjalnych problemów oraz podejmowanie trafnych decyzji, które wspierają rozwój prowadzonej działalności.

W ramach wielu kompleksowych zakładów produkcyjnych, kluczową rolę odgrywa elektroniczny monitoring zleceń produkcyjnych, które są realizowane w skomplikowanych procesach produkcyjnych. Uniknięcie strat produkcyjnych jest możliwe dzięki skutecznemu nadzorowi.

Niezmiernie istotne jest posiadanie pełnej i zawsze aktualnej technologii, umożliwiającej operatorowi dostęp do „receptury” na każdym etapie realizacji zlecenia. Wczesne wykrywanie nieprawidłowości w produkcji oraz natychmiastowe podjęcie działań redukuje lub eliminuje straty. Dodatkowo, efektywny nadzór nad procesem przyczynia się do podniesienia jakości produkowanych produktów i zwiększa satysfakcję klientów.

Standardową procedurą służącą realizacji tych celów jest stosowanie „Raportu Produkcyjnego”. Niestety, mimo powszechnej informatyzacji, obszar ten często utrzymuje się w arkuszach Excel lub nawet w formie papierowej ze względu na różnorodność i zmienność raportowanych danych.

Warto podkreślić, że najnowsze technologie oferują efektywne narzędzia do zwiększenia skuteczności nadzoru nad realizacją zleceń produkcyjnych. Wykorzystanie dedykowanego modułu SimplyMobile do mobilnego raportowania produkcji na urządzeniach współpracujących z technologią RFID/QR pozwala na rejestrowanie danych w czasie rzeczywistym.

Mobilność i prostota wdrożonych rozwiązań stanowią gwarancję uzyskiwania kompletnych i rzetelnych danych, na podstawie których podejmowanie decyzji staje się bardziej trafne. W ramach realizowanych projektów zapewniamy osiągnięcie korzyści biznesowych, zdefiniowanych na etapie wstępnego planowania projektu.

Podstawowymi elementami modułu SimplyMobile jest:

  • Dedykowanych mechanizm do definiowanie receptury,
  • Ewidencja lub integracja w zakresie zleceń produkcyjnych z precyzyjną informacją o technologii wytworzenia produktu,
  • Definicja i nadzór czynności kontrolnych wraz z prostym w obsłudze mechanizmem ich rejestrowania,
  • Urządzenie mobilne do potwierdzania wykonania z jednoczesną kontrolą zgodności czynności lub towarów z recepturą,
  • Wykorzystaniem technologii RFID oraz kodów QR który pozwala na automatyczne wykrywanie nieprawości,
  • Mechanizm do szybkiej rejestracji zidentyfikowanych problemów obejmujący również ich klasyfikację,
  • Powiadomienia o zidentyfikowanych nieprawidłowościach poprzez powiadomienia oraz wizualizację ANDON.

Kluczowyme korzyści z wdrożenia SimplyMobile to:

  • Ograniczenie prac administracyjnych,
  • Zwiększenie jakości produkowanego asortymentu,
  • Automatyzacja procesu nadzoru nad procesem produkcji,
  • Zmniejszenie strat produkcyjnych wynikających z błędów operatora,
  • Redukcja kosztów magazynowych,
  • Zwiększenie efektywności pracy pracowników.

Uruchamiane SimplyMobile do raportowanie zleceń produkcyjnych na urządzeniach mobilnych może stanowić uzupełnienie dla wykorzystywanego systemów ERP a standardowe mechanizmy integracji mogą zagwarantować wymianę wymaganych informacji.

proALPHA opublikowała nową wersję NEMO

Nasza platforma Analytics-as-a-Service z chmury oparta na SI przygotowana do analizy najróżniejszych danych operacyjnych

Dzięki nowej wersji platformy Analytics-as-a-Service NEMO opartej na SI, jesteśmy gotowi na kolejny krok – NEMO może teraz przetwarzać nie tylko dane klientów z proALPHA ERP, ale także ze wszelkich baz danych CRM, SRM i MES. Również wykorzystanie danych z innych systemów ERP, dotyczących np. optymalizacji zapasów, nie stanowi żadnego problemu. Ponadto rozwiązanie Analytics-as-a-Service (AaaS) jest już oficjalnie zarejestrowanym znakiem towarowym.

NEMO to nasza nowa oferta AaaS (Analytics-as-a-Service). Za pomocą NEMO można analizować wszystkie rodzaje danych operacyjnych, w szczególności w ramach procesów gospodarczych przeprowadzanych w systemie ERP proALPHA. Celem NEMO jest stworzenie podstawy do podejmowania lepszych decyzji w codziennej pracy poprzez powiązanie działań operacyjnych (czynników wejściowych) z wynikami finansowymi (czynnikami wyjściowymi).

Stosowanie funkcji NEMO bez ograniczeń

Obsługa jest prosta: przedsiębiorstwa ładują dowolne dane do chmury jako projekty, i w zależności od załadowanych treści wykorzystują Process Mining, Prediction, Guider, Deficiency Mining, Reports, Panels i Complexity Mining jako uzupełnienie już wybranej konfiguracji. Możliwe jest również zastosowanie robotów internetowych, paneli rankingowych lub typu hyper oraz batch forecasting. Klienci muszą jedynie zdefiniować własne wskaźniki, kolumny, typy lub obliczenia pieniężne i tak krok po kroku indywidualnie rozwijać sposób użytkowania NEMO.

Inną możliwością jest włączenie własnych baz danych CRM, SRM i MES oraz wykorzystanie danych z innych systemów ERP. Dzięki dostępności niezależnie od platformy, z naszego rozwiązania AaaS z chmury mogą skorzystać również inne branże.

W ten sposób NEMO nie tylko wpisuje się w strategię rozwoju rozwiązań w chmurze proALPHA, lecz także wspiera integrację wszystkich rozwiązań oferowanych przez Grupę. Analogicznie do Data Warehouse, dane z pozostałych rozwiązań Grupy proALPHA są gromadzone w NEMO i przetwarzane w celu wykazania korelacji. Tym samym rozwiązanie to staje się inteligentnym narzędziem do przygotowywania integracji w chmurze, a jednocześnie pełni funkcję centrum innowacji, dzięki któremu poszczególne mikroserwisy mogą być szybciej udostępniane w chmurze. Pierwszy klient pilotażowy z otoczenia ERP+ już korzysta z tej możliwości i analizuje dane MES z tisoware  za pomocą NEMO.

„NEMO dla każdego“

Dzięki dostępności rozwiązania do analizy praktycznie dowolnych rekordów danych, możliwości zastosowania są nieograniczone. Dlatego nowej wersji towarzyszy motto „NEMO dla każdego”. Dodatkowym źródłem optymalizacji, obok korekt błędów i poprawy wydajności w poszczególnych obszarach, są zaimplementowane ulepszenia w zakresie zarządzania zmiennymi.

„Celem nowej wersji NEMO było zapewnienie jeszcze większej liczby opcji analitycznych dla przedsiębiorstw, aby rozszerzyć możliwości wykorzystania naszego rozwiązania Advanced Analytics z chmury opartego na SI. Naszym klientom chcemy umożliwić przede wszystkim podejmowanie lepszych decyzji w codziennej pracy. Dlatego nieustannie pracujemy nad rozszerzeniem funkcjonalności naszej oferty AaaS.“

Gunnar Schug, dyrektor zarządzający firmy humanIT Software GmbH należącej do Grupy proALPHA

NEMO jest teraz także oficjalnie zarejestrowanym znakiem towarowym

Już w lutym złożyliśmy wniosek o rejestrację NEMO jako znaku towarowego w Unijnym Urzędzie Znaków Towarowych. Prawie półtora roku później proces został pomyślnie zakończony.

Więcej informacji na temat NEMO jest dostępnych na stronie www.nemo-ai.com.