Czy wiemy czego chcemy?

Przedsiębiorcy twierdzą, że najlepszym sposobem na zabezpieczenie firmy przed wyborem złego rozwiązania IT jest wykonanie dokładnej analizy procesów biznesowych. Decydenci powinni zidentyfikować problemy oraz potrzeby, które chcieliby rozwiązać wdrażając system informatyczny. Przystępując do wyboru systemu należy zapoznać się z dostępną ofertą systemów na rynku i przeanalizować kompetencje dostawców (referencje, ilość i jakość kadry wdrożeniowej).

W lutym br. kilkadziesiąt przedsiębiorstw uczestniczących w spotkaniach edukacyjnych organizowanych prze BPC Group poszukiwało odpowiedzi na pytanie „W jaki sposób przedsiębiorstwo może zabezpieczyć się przed wyborem złego rozwiązania IT oraz jego dostawcy”. Odpowiedzi udzielała kadra decyzyjna, która bierze aktywny udział w procesach wyboru systemów IT, m.in. szefowie produkcji, osoby nadzorujące IT, dyrektorzy finansowi i controlingu oraz członkowie zarządu.

Poniżej prezentujemy kluczowe wskazówki przedstawione przez wybrane przedsiębiorstwa uczestniczące w badaniu:


KATI Sp. z o.o.

Tomasz Nasierowski, Prezes Zarządu

  1. W trakcie procesu wyboru rozwiązania IT warto skorzystać z wsparcia oferowanego przez niezależne firmy doradcze specjalizujące się w zakresie projektów IT.
  2. Konieczne jest przeprowadzenie analizy potrzeb biznesowo-informatycznych. Analiza powinna zostać wykonana przez zewnętrznego audytora.
  3. Wsparcie firmy doradczej w aspektach prawnych projektu np. podczas tworzenia umowy wdrożeniowej i serwisowej z dostawcą jest zapewnieniem, że dostarczone usługi i rozwiązanie IT spełni nasze oczekiwania.
Eiffage Polska Serwis Sp. z o.o.

Leszek Pisałek, Dyrektor Administracyjny

  1. Niezbędne jest przeprowadzenie dokładnej analiza własnych procesów, które chcemy następnie objąć wprowadzanym systemem IT.
  2. Porównanie wielu rozwiązań IT dla obszaru biznesowego, który chcemy zinformatyzować.
  3. Dobór właściwej kadry do nadzoru merytorycznego i formalnego nad procesem wdrożenia IT oraz zaangażowanie jak największej ilości osób z przedsiębiorstwa, uczestniczących w procesie analizy i wdrożenia. To równie ważne elementy zabezpieczające przed wyborem złego rozwiązania IT i dostawcy.
MAGO Sp. z o.o.

Robert Zdanowski, Zastępca Dyrektora Finansowego

  1. W początkowej fazie wyboru rozwiązania należy zdefiniować pojawiające się problemy i wąskie gardła, które chcemy wyeliminować bądź usprawnić. Jednocześnie należy nie zapominać o potrzebach biznesowych i celach jakie chcemy zrealizować poprzez wdrożenie nowego rozwiązania IT w firmie.
  2. W drugim kroku trzeba dokładnie zapoznać się z ofertą zarówno producentów rozwiązań IT, jak i firm wdrożeniowych (rozwiązania IT muszą być jak najbardziej zbliżone do oczekiwań i wielkości firmy oraz uwzględniać potencjalny rozwój biznesu w najbliższych latach).
  3. Warto skupić się na rozwiązaniu i usprawnieniu firmy w obszarze globalnym, mającym wpływ na usprawnienie całego przedsiębiorstwa, a nie tylko eliminacji lokalnych problemów (tzw. Eliminacja „wąskich gardeł” w firmie).
MAGO Sp. z o.o.

Monika Przybyś, Specjalista ds. controllingu i nadzoru właścicielskiego

  1. Należy porozmawiać z odbiorcami (docelowymi użytkownikami systemu) w celu zidentyfikowania potrzeb oraz analizy obecnych problemów, które dany system może rozwiązać.
  2. Jeśli posiadamy już jakieś narzędzia informatyczne wdrożone w przedsiębiorstwie, warto sprawdzić czy nowy system IT ma możliwość integracji z obecnymi narzędziami, których nie chcemy się pozbywać. Pozwoli to zaoszczędzić czas pracy czynnika ludzkiego oraz zminimalizować koszty
  3. Należy zwrócić uwagę na jakość danych, które są obecnie dostępne w wykorzystywanych przez przedsiębiorstwo systemach IT, z których korzystamy. Jest to bardzo ważne, aby później ograniczyć czas wprowadzania rozwiązań. Należy zacząć „oczyszczać” dane jeszcze zanim wybierzemy jakieś nowe rozwiązanie IT.
Wrocławskie Zakłady Zielarskie „Herbapol” S.A.

Edyta Sapijaszko, Manager ds. Systemów Zintegrowanych

  1. Czy na pewno wiemy czego chcemy? Jakie są cele wdrożenia? Czy jesteśmy w stanie podać cele realne i mierzalne? Czy cele jesteśmy w stanie zamienić w wymagania?
  2. Czy na pewno wiemy jak wygląda nasz proces, który chcemy zinformatyzować? Które elementy procesu są ok, gdzie są problemy i dlaczego występują. Czy system informatyczny rozwiąże te problemy? Czy nie próbujemy je przykryć systemem, mając nadzieję, że sam system je rozwiąże? Dobrze jest więc zrobić audyt firmy i optymalizację procesów.
  3. Jaki system IT ma nasza konkurencja? Referencję z branży są bardzo istotne. Nie bójmy się wizyt referencyjnych, zadawajmy pytania. Jeśli firma jest podobna do naszej, może system część problemów im rozwiązał? Jak wyglądała współpraca z firmą wdrożeniową?
Wrocławskie Zakłady Zielarskie „Herbapol” S.A.

Jarosław Michoński, Kierownik Zakładu

  1. Przedsiębiorstwo powinno odpowiedzieć sobie na pytanie: Po co to wdraża? Co ma to narzędzie zmienić?
  2. Dostawca musi mieć kadrę posiadającą cechy i umiejętności typowo zarządcze. Zwłaszcza konsultanci bezpośrednio współpracujący z klientem. Często problemy wdrożeniowe nie są natury technicznej czy programistycznej, a typowo ludzkiej.
  3. Pracownicy ze strony klienta powinni być dobrani nie tylko ze względu na wiedzę merytoryczną. Powinni też wykazywać się wytrwałością i zdeterminowaniem, aby pomimo trudności zrealizować projekt.
ORION PU Sp. z o.o.

Maurycy Fortuna, Kierownik Planowania i Logistyki

  1. Przedsiębiorstwo w pierwszej kolejności musi ustalić jednoznaczny model biznesowy.
  2. W drugim kroku powinno zaangażować firmę doradczą w celu zebrania opinii zarówno o systemie jak i firmie, która ma go dostarczyć i przeprowadzić wdrożenie.
  3. Następnie należy określić oczekiwania względem systemu. Na podstawie zebranych informacji zaangażować w ich realizacje osoby odpowiedzialne za dany obszar biznesowy w przedsiębiorstwie.
GTV Poland

Paweł Cąkała, IT Manager

  1. Pierwszym krokiem do wdrożenia rozwiązania informatycznego jest dogłębne zrozumienie procesów w firmie oraz weryfikacja dostawcy, który będzie wdrażać rozwiązanie. Konieczne jest sprawdzenie, czy dostawca systemu IT przeanalizował procesy biznesowe zachodzące w przedsiębiorstwie, w którym będzie wdrażał.
  2. Konieczne jest również sprawdzenie dostawcy pod względem finansowym. Dobra sytuacja finansowa dostawcy czyni go wiarygodniejszym i pewniejszym partnerem.
  3. Istotną kwestią jest zapewnienie przez dostawcę zasobów ludzkich (ekspertów). Należy zwrócić uwagę, aby powyższy zapis miał miejsce w umowie prawnej.

Od 10 lat firmy konsultingowe BPC Group wspierają wiedzą duże i średnie przedsiębiorstwa w procesach informatyzacji. Z usług edukacyjnych i doradczych konsultantów korzysta obecnie niemal 85% przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych w Polsce, które systematycznie inwestują w nowe technologie IT.

Z wiedzy BPC Group korzystają producenci i dostawcy rozwiązań informatycznych z Polski i z zagranicy. Konsultanci wspierają kadrę zarządzającą firm informatycznych w procesach wprowadzania rozwiązań na rynek polskich przedsiębiorstw, budowania sieci dealerskich czy też dywersyfikacji sprzedaży.


Zobacz wyniki konkursu

Pytaj i nie przepłacaj

Zapytanie ofertowe – dobrze opracuj

Poprawne skonstruowanie zapytania ofertowego wymaga od przedsiębiorstwa znajomości własnych potrzeb w kluczowych obszarach działalności. Większość przedsiębiorstw, z którymi BPC Group miało styczność przed podjęciem działań doradczych, popełniła na tym etapie błędy:

  • decydenci nie nadali właściwych priorytetów / rang kluczowym obszarom przedsiębiorstwa. W konsekwencji ważne funkcjonalności zostały zestawione z nieistotnymi dla danego przedsiębiorstwa;
  • przedsiębiorcy tworzyli zbyt obszerne listy funkcjonalności w stosunku do wymaganego systemu, często na podstawie błędnych informacji wyszukiwanych w Internecie. W konsekwencji otrzymywali odpowiedzi na zapytania ofertowe wyłącznie od dostawców oferujących rozbudowane i bardzo drogie systemy, które nie odpowiadały rzeczywistym potrzebom firmy;
  • przedsiębiorcy tworzyli zbyt krótkie listy funkcjonalności, nie uwzględniając na nich strategicznych potrzeb przedsiębiorstwa. W konsekwencji podpisywano umowę na wdrożenie rozwiązania z dostawcą, który nie posiadał odpowiedniej aplikacji, ani doświadczonej, kompetentnej kadry wdrożeniowej. Przy tworzeniu zapytania ofertowego, jednym z rozwiązań może być skoncentrowanie się na kluczowych procesach i wyróżnikach organizacji. Należy sprecyzować wymagania specyficzne dla przedsiębiorstwa i dla branży, w której ono działa, a następnie nadać im priorytet w zapytaniu ofertowym. Eksperci BPC szacują, że takich procesów, które wyróżniają przedsię- biorstwo tzw. core competencies jest 15–20%. Stworzenie listy zawierającej core competencies pozwoli już na tym etapie na wstępną selekcję dostawców.

Zweryfikuj referencje

Powszechną praktyką stosowaną przez dostawców na etapie sporządzania oferty jest manipulowanie referencjami. Na każde 10 analizowanych przez BPC referencji, 8 nie miało potwierdzenia w praktyce. Na listach przedstawianych przez dostawców wyszczególnione zostały wdrożenia, które:

  • nie miały miejsca w rzeczywistości. Przedsiębiorstwo referencyjne stosowało zupełnie inne rozwiązanie ERP i nigdy nie współpracowało z dostawcą, ani innym dostawcą wskazanego rozwiązania;
  • zostały wdrożone przez innego partnera w sieci;
  • dotyczyły innego zakresu współpracy np. dostawcy sprzętu, usług doradczych;
  • zostały wdrożone częściowo, w wąskim zakresie (niejednokrotnie niepełnego modułu);
  • dotyczyły nieaktualnych (starych) wersji systemu, które nie są już rozwijane, rozwiązań, które oparte były o przestarzałą technologię bazodanową, środowisko MS-DOS, etc.;
  • nie zostały zrealizowane przez dostawcę, lecz przejęte wraz z zatrudnieniem pracowników;
  • zostały zrealizowane przez byłych pracowników firmy, a obecnie dostawca nie zatrudnia kompetentnej kadry;
  • dotyczą realizowanych aktualnie wdrożeń, których nie można uznać za referencyje z uwagi na mały zakres zrealizowanych prac. Zaskakujący jest fakt, że manipulacji dopuszczają się zarówno międzynarodowe korporacje, jak i polscy dostawcy. Regułą natomiast jest to, że im marka dostawcy jest poważniejsza, tym częściej przedsiębiorcy odchodzą od weryfikacji kompetencji. To poważny błąd.

Sprawdź dokładnie ceny

W ramach jednej sieci dealerskiej dostawcy mogą różnie wyceniać projekt. Ceny otrzymane w odpowiedzi na to samo zapytanie ofertowe mogą różnić się od siebie nawet o 300 %. Różnice mogą wynikać z:

  • Posiadanych kompetencji dostawców np. zatrudnianie etatowych inżynierów z wysokimi kwalifikacjami wdrożeniowymi i bogatym doświadczeniem;
  • Realizowanej przez dostawców strategii biznesowej;
  • Wsparcia producenta np. udzielania większych rabatów na zakup licencji dostawcom z wyższym statusem partnerskim;

Ten sam dostawca zmienia cenę w zależności od różnych czynników. Oferta wstępna może różnić się od końcowej nawet o 200 %. Przykładowe powody:

  • Niedoprecyzowanie funkcjonalności;
  • Niedostatecznie doprecyzowane wymagania co do infrastruktury;
  • Niedostatecznie doprecyzowane wymagania co do infrastruktury;

Warto poznać wskaźnik TCO (Total Cost of Ownership) ERP. Określa on całkowitą sumę nakładów finansowych związanych z pozyskaniem, wdrożeniem, korzystaniem i utrzymywaniem systemu w danym okresie czasu.

Wskaźnik ten często zestawiany jest ze wskaźnikiem ROI, co pozwala określić korzyści w stosunku do kosztów. Cena realizacji projektu obejmuje zatem zakup: licencji, usług wdrożeniowych, szkoleniowych, baz danych. Może obejmować modyfikacje oprogramowania oraz integrację z innymi rozwiązaniami specjalistycznymi /uzupełniającymi ERP. Ważną składową oferty są usługi maintenance tj. wsparcia technicznego dla systemu i sprzętu (administracja systemu, serwis powdrożeniowy, utrzymanie systemu, aktualizacja oprogramowania, help-desk). Wdrożenie rozwiązania może wiązać się również z zakupem sprzętu.

(Nie) bezpieczne umowy

Momentem, w którym powinno nastąpić określenie przedmiotu umowy (obejmującego m.in. sposób i harmonogram wdrożenia, przeprowadzenia szkoleń oraz usług serwisowych) jest okres, w którym następuje kształtowanie zapisów umownych.

Sytuacja, w której jedna ze stron dwa lata po zawarciu umowy występuje z żądaniem jej zmiany w zakresie poszczególnych zobowiązań wchodzących w przedmiot umowny świadczy jednoznacznie o błędach popełnionych na wstępnym etapie, wynikających niejednokrotnie z działania pod presją czasu, braku wizji biznesowej, uzgadniania zmian bez zachowania formy pisemnej (np. ustnie) lub też po prostu braku wsparcia działu prawnego. Wskazać zatem należy, iż przedmiot umowy winien zostać opisany w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń. Jednocześnie zwrócić należy uwagę na występujące przy opisie przedmiotu umowy zwroty „w szczególności”, „między innymi”, które tworzą katalog otwartych zobowiązań i mogą w rezultacie stanowić instrument interpretacyjny służący rozszerzaniu przedmiotu umowy.

Bezpiecznym rozwiązaniem z punktu widzenia każdej ze stron jest zatem dokładne opisanie zobowiązań umownych, bądź to w jej tekście, bądź w załączniku do niej. Powyższe staje się istotne zwłaszcza w kontekście należytego określenia sposobu rozliczania świadczonych usług wspomagających proces nabycia systemu informatycznego np. możliwe jest ich rozliczenie za całokształt lub godzinowe. Ponadto należy podkreślić to, czego przedsiębiorcy nie są świadomi, a mianowicie, że zmiany w umowach są przez prawo co do zasady niedopuszczalne (dotyczy to umów zawieranych w trybie zamówień publicznych).

Zatem wskazania wymaga potwierdzony w praktyce fakt, że niezwykle istotne dla późniejszego okresu realizacji umowy jest uprzednie należyte, szczegółowe i jednoznaczne dokonanie analizy przedwdrożeniowej, uwzględniającej zapewnienie integralności wszystkich systemów informatycznych przedsiębiorcy. Tylko bowiem prawidłowa analiza „przed” będzie skutkowała pełną satysfakcją przedsiębiorcy z wdrożonego rozwiązania informatycznego „po”.

Wdrożenie okiem dostawcy

Wybór systemu ERP to duże przedsięwzięcie wymagającego zaangażowania i czasu po obu stronach, zarówno Dostawcy jak i Odbiorcy. Kluczem do sukcesu jest pełne zrozumienie i rozpisanie poszczególnych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie i ich usprawnienie przy wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia Dostawcy, twierdzi Rafał Pokora z Comp Soft Sp. z o. o.

Robert Stiller z Hicron Sp. z o.o. podkreśla, że wybór systemu ERP to bardzo odpowiedzialne zadanie. System powinien być dopasowany do procesów biznesowych i oczekiwań użytkowników. Należy podkreślić, że wdrożenie systemu ERP nie jest celem samym w sobie, a jedynie środkiem do osiągnięcia przewagi względem konkurencji.

Poniżej prezentujemy elementy na jakie trzeba zwrócić uwagę przy wyborze ERP, aby proces wyboru nie zakończył się niepowodzeniem.


Rafał Pokora,
Specjalista ds. Sprzedaży,
COMPSoft Sp. z o.o.

Jednym z najczęstszych problemów w trakcie wdrożenia jest brak komunikacji między osobami odpowiedzialnymi za obszar finansów i produkcji. Jedno od drugiego nie może być oderwane, a z perspektywy wdrożenia musi ze sobą ściśle współpracować. Model kosztowy nie może być narzucony bezpośrednio z księgowości nie znając wszystkich realiów i wymagań po stronie produkcji. Wymiana informacji powinna być dwukierunkowa przy uwzględnieniu potrzeb oraz końcowego efektu. Celem tym jest stopień szczegółowości rozliczenia modelu kosztowego danego przedsiębiorstwa.

Ważnym elementem w trakcie analizy czy też samego wdrożenia są poukładane i w pełni zdrowe magazyny. Od poprawnie działających magazynów zależy wiele innych obszarów (techniczne przygotowanie produkcji, rozliczanie kosztów, planowanie produkcji, zaopatrzenie, sprzedaż, ofertowanie itp.). Każdy z Państwa zna przypadki zdublowanych indeksów, braku kontroli w kolejce dostaw oraz wydań, brak możliwości identyfikacji surowca, co do sztuki itp. Wykorzystując odpowiednie mechanizmy Nabywca ma szansę na pełne usprawnienie magazynów, a co się za tym przekłada na odpowiednie poukładanie procesów w pozostałych obszarach.

Nie bez znaczenia jest również techniczne przygotowanie produkcji. Obszar ten przy odpowiedniej parametryzacji pozwala na wprowadzenie szeregu automatów, które mogą usprawnić pracę pionu konstrukcyjnego i technologicznego. Alternatywne technologie, rewizyjność, możliwość dopisywania i odłączania wcześniej przypiętych operacji to tylko niektóre z funkcji, które powinien zawierać dobrze opracowany system produkcyjny.

Biorąc pod uwagę realia polskich przedsiębiorstw i instytucji kluczem do sukcesu jest również pełne zrozumienie tematu, czym tak naprawdę jest system klasy ERP oraz co on wnosi do przedsiębiorstwa. Jakie usprawnienia on przyniesie i co dzięki niemu uzyskamy pod kątem korzyści nie tylko dla kadry zarządzającej, ale również dla zwykłych pracowników produkcyjnych. Tylko dzięki temu sukces będzie obustronny.


Robert Stiller,
Associated Partner Hicron,
Hicron Sp. z o.o.

Przy podejmowaniu decyzji związanej z wyborem rozwiązania ERP należy:

1. Określić specyfikę procesów biznesowych w firmie docelowej oraz jej potrzeby

Na początku współpracy powinny zostać powołane dwa zespoły, symetryczne względem siebie po stronie partnera wdrożeniowego i firmy, w której dane rozwiązanie zostanie zaimplementowane. Konsultanci modułowi i pracownicy firmy powinni wymienić się wiedzą celem ustalenia dokładnego zakresu projektu. Pozwoli to na całkowite sprecyzowanie oczekiwań i szczegółowe opisanie procesów biznesowych przebiegających w organizacji.

2. Określić przyszłe potrzeby firmy

Konsultacja powinna dotyczyć także udoskonaleń i rzeczy związanych z przyszłością wdrażanego systemu. Należy wziąć pod uwagę strategię całego rozwoju biznesowego firmy, odpowiedzieć sobie na pytania czy firma chce uruchamiać nowe oddziały. Ważne jest by zaprojektować system z myślą o jego potencjalnym rozwoju w przyszłości.

3. Ustalić elastyczność i kompleksowość firmy wdrożeniowej, doświadczenie zespołu

Zapewnienie szybkiej reakcji, elastyczność i kompleksowość implementacji powinny być kluczowe dla dobrze zarządzanego projektu wdrożenia systemu ERP. Zwłaszcza przy szybko zmieniającym się rynku i oczekiwaniach klienta. Istotne jest także sprawdzenie referencji partnera wdrożeniowego i członków zespołu implementacyjnego.

4. Określić koszty wdrożenia, rozwoju i utrzymania systemu

Budżet to kluczowy element chroniący obie strony projektu wdrożeniowego przed błędnymi decyzjami. Należy go zawsze jasno określić i wyważyć stosunek pożądanej funkcjonalności do ceny. Bywa, że systemy kuszą niskimi cenami, ale ich funkcjonalności są niedopracowane. W takiej sytuacji lepiej wybrać rozwiązanie sprawdzone. Warto zwrócić uwagę na koszty wewnętrzne organizacji, czyli to że część pracowników (odpowiedzialnych za wdrożenie) będzie oderwana od swoich standardowych obowiązków. Są to zarówno koszty finansowe jak i czasowe. Szczegółowy harmonogram i plan działania powinien pomóc w ustaleniu dostępności i wyszczególnieniu osób odpowiedzialnych za konkretne działania.