System ECM wkomponowany w środowisko informatyczne

Wdrożenia systemów klasy ECM zdecydowanie różnią się od wdrożeń systemów dziedzinowych takich jak: CRM, MES czy nawet ERP.Główna różnica polega na tym, że cały system jest wkomponowany w środowisko informatyczne, gdzie pracuje wiele oddzielnych produktów, z którymi ECM musi nawiązać współpracę. Dodatkowym wyzwaniem jest często praca na nieustrukturyzowanych dokumentach, takich jak różnego rodzaju papierowe formularze, zamówienia lub faktury przesyłane tradycyjnie w postaci papierowej.

Dokumenty takie w pierwszej kolejności należy poddać obróbce OCR a następnie zrobić ekstrakcję danych, aby określić interesujące nas cechy dokumentu.

W wielu przypadkach wdrożenia rozpoczynane są przy braku dostatecznie zidentyfikowanych procesów czy formatach plików, które będą procesowane.

Jeżeli mówimy o elektronicznym procesowaniu faktur to z pewnością nie jesteśmy w stanie określić wszystkich formatów faktur, które firma może otrzymać od dostawcy. Z identyfikacją wewnętrznych formularzy i procesów również są problemy, ponieważ wiele procesów jest realizowanych wielowątkowo i na etapie identyfikacji część wątków się pomija.

Z tego powodu głównym wymaganiem klienta jest to, aby system był „elastyczny”.

Elastyczność można różnie definiować. W większości przypadków jest to element nieporozumień między dostawcą a odbiorcą.

Elastyczność można różnie definiować. W większości przypadków jest to element nieporozumień między dostawcą a odbiorcą.

Elastyczność w rozumieniu Ingenese.Dokument to wiele obszarów. Jest to obszar bazy danych, gdzie możemy dodawać dodatkowe obiekty i właściwości

Obszar definiowanych procesów, gdzie możemy dodać ścieżkę przejścia dokumentu przez określone stany , ustawić warunki przejść , czy przypisać odpowiedzialnych użytkowników. Ważnym elementem dostosowania jest layout formularzy.

Ingenes E-Dokument dostarcza tu narzędzie projektanta formularzy, gdzie użytkownik może w dowolny sposób projektować wygląd formularza. Wszystkie wyżej wymienione elementy dają bardzo duże możliwości dostosowania systemu do oczekiwań klientów, jednak stają się niewystarczające jeżeli chcielibyśmy zmienić logikę działania systemu.

Tutaj z pomocą przychodzą tzw. Pluginy, czyli osobno stworzone na życzenie klienta funkcjonalności, które można dołączyć do rdzenia produktu, uzyskując w ten sposób jednolite rozwiązane.

Jak wygląda proces wdrożenia systemu ECM?

  1. Co trzeba zrobić lub jakie warunki trzeba spełnić aby system ECM został skutecznie wdrożony?Dzięki 30-letniemu doświadczeniu we współpracy z klientami, w szczególności z sektora FMCG oraz Retail, doszliśmy do wniosku, że udany projekt wdrożenia ECM musi spełniać dwa kryteria wstępne: musi być znana odpowiedź na pytanie o cel przedsięwzięcia oraz platforma ECM, która jest aktualnie wdrażana, musi zapewniać tanie metody adaptacji do szybko zmieniających się oczekiwań. SER GROUP pomaga klientom ocenić realistycznie formułowane oczekiwania oraz zapewnia bardzo elastyczną platformę ECM.
  2. Kiedy wybrać pakiet ECM, a kiedy poszczególne moduły?Najlepiej jest wybrać pakiet ECM, którego budowa oraz model licencyjny gwarantuje możliwość i opłacalność modułowego wdrażania, tak jak w przypadku produktu SER Group: DOXIS4. Zwykle pierwotny zakres wdrożenia ECM ulega przeobrażeniu, a wówczas bardzo cenną wartością jest rozszerzalność wybranego pakietu o kolejne dodatkowe funkcjonalności i usługi, w ramach jednolitej platformy technologicznej (szczególnie zwracając uwagę na łatwość jej integracji z działającymi już w firmie systemami).
  3. Jak wygląda proces wdrożenia systemu ECM?W przypadku naszego produktu, DOXIS4 Designer pozwala na bezpośrednią pracę z użytkownikami w celu skonfigurowania widoku graficznego interfejsu użytkownika, przebiegu procesów oraz metamodelu. Produktem pracy warsztatowej jest w pełni działająca konfiguracja ECM odzwierciedlająca wymagania procesowe oraz funkcjonalne. Wdrożenia DOXIS4 jest bardzo szybkie, co możliwe jest dzięki wypracowanym konfiguracjom tematycznym: np. zarządzanie umowami lub proces akceptacji faktur czy prowadzenie dokumentacji produktowej.
  4. Jakie nowości wprowadziła firma SER GROUP jeśli chodzi o systemy ECM?Jako największy europejski dostawca systemów klasy ECM, czujemy się zobowiązani do kreacji innowacji na naszym rynku. Jesteśmy członkiem AIIM, organizacji definiującej standard zarzą- dzania dokumentami. Bardzo aktywnie i ostrożnie aplikujemy nowatorskie pomysły w kolejnych wersjach naszego produktu DOXIS4. Dobrym przykładem może być tu realizowana z powodzeniem koncepcja współdzielenia metamodelu dokumentów z metamodelem procesów w naszym systemie. Dzięki realizacji tej koncepcji wdrażanie i późniejsze modyfikacje konfiguracji DOXIS4 są o wiele prostsze i szybsze, co dla naszych klientów jest niezwykle ważne.
  5. Jakie trendy/innowacje są aktualnie na rynku systemów ECM?Obserwując rynek i współuczestnicząc w kreacji tego rynku, możemy wskazać następujące kierunki rozwoju: włączenie w rozwiązania klasy ECM analizy językowej treści, wspartej sztuczną inteligencją oraz dalsze prace nad skuteczną analizą informacji nieustrukturyzowanych przetwarzanych przez systemy ECM. Krótkookresowe trendy są związane z dostosowaniem rozwiązań do nowych wymagań i regulacji prawnych, np. GDPR – co w przypadku DOXIS4 jest już faktem.
  6. Jakie są możliwości integracji systemu ECM z innymi rozwiązaniami klasy ERP?W przypadku DOXIS4 integracja z systemami ERP jest zapewniona przez gotową wtyczkę DOXIS4 Universal ERP Connector. DOXIS4 posiada również natywne wtyczki profilowane dla SAP/R3, które są certyfikowane przez producenta SAP oraz natywne wtyczki do MS Navision/AX. Integracja pomiędzy DOXIS4 a ERP odbywa się w obu kierunkach, gdyż zwykle system ERP jest doskonałym źródłem informacji o kontrahentach, zamówieniach, klasyfikacji kosztowej i nie ma potrzeby duplikowania tych informacji w DOXIS4.
  7. Czy system Doxis4 można modyfikować?Tak, oczywiście – to jest kwintesencja nowoczesnej platformy ECM. Najważniejsze jest to, że wiele aspektów konfiguracji DOXIS4 może być konfigurowana intuicyjnie bez konieczności angażowania specjalistów. Ciekawostką, związaną ze stopniem swobody konfiguracji DOXIS4, jest koncepcja procesów ad-hoc, gdzie użytkownik końcowy, bez znajomości specjalistycznej wiedzy, jednym przyciskiem w swoim interfejsie użytkownika może ingerować w definicję procesu workflow.

Źródło: BPC GUIDE-MAJ/CZERWIEC 2017 str. 17

…, że potrzeba zrobić analizę procesów biznesowych

Dostawcy IT działający na polskim rynku mają różne podejście do tematu analizy procesów biznesowych. Niektórzy twierdzą, iż jest to dokument niezbędny do prawidłowego wdrożenia systemu. Są jednak tacy dostawcy rozwiązań IT, którzy najchętniej zapomnieliby o jej istnieniu. Dlaczego? Być może dlatego, że ich system nie zrealizuje wszystkich procesów biznesowych kluczowych dla przedsiębiorstwa, a być może dlatego, że nie opłaca im się dostosowywać rozwiązania do potrzeb klienta.

Czym zatem jest analiza procesów biznesowych i dlaczego tak ważne jest, by stanowiła ona podstawę dla wszystkich dalszych kroków w procesie wdrażania systemu?

Analiza procesów biznesowych to nic innego, jak określenie poszczególnych działań wykonywanych przez pracowników w obszarach objętych projektem wdrożeniowym, najlepiej z podziałem na te realizowane ręcznie, zautomatyzowane lub już wsparte przez system.

{{ #special_banner }}

Takiej analizy najczęściej dokonuje się poprzez mapowanie, czyli zbiór wszystkich procesów na diagramie. Podstawą do stworzenia diagramu jest określenie wkładu (inputs) i rezultatu (outputs).

Na co zwracać uwagę:


1. Analiza powinna być przeprowadzana przez osoby z zewnątrz, które mają neutralny stosunek do poszczególnych stanowisk i pracowników oraz nie są zaangażowane w wewnętrzne konflikty, dzięki czemu żaden z procesów nie będzie pomijany lub faworyzowany.

2. Analiza procesów biznesowych wymaga także sporego zaangażowania od kadry wewnętrznej, która powinna być do dyspozycji analityków i skrupulatnie odpowiadać na zadawane pytania.

3. Podczas analizy należy przede wszystkim skupić się na korowych procesach, które przynoszą zyski przedsiębiorstwu, a dopiero w drugiej kolejności na kwestiach pobocznych.

Po tym etapie powinna nastąpić analiza przedwdrożeniowa, w której na pierwszym miejscu stawiamy narzędzie informatyczne, mające usprawnić opisane procesy biznesowe. Wcześniej kwestie IT nie muszą być w ogóle brane pod uwagę.

W najprostszym ujęciu, analiza przedwdrożeniowa powinna odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób system może usprawnić drogę pomiędzy wkładem, a rezultatem (ustalonymi podczas analizy procesów biznesowych), co w następstwie zwiększy efektywność całego przedsiębiorstwa.

Co powinno składać się na analizę przedwdrożeniową:

  • Analiza procesów biznesowych i sposobu ich realizacji,
  • Określenie zakresu funkcjonalnego i organizacyjnego objętego projektem,
  • Opis wymagań funkcjonalnych w ramach analizowanych procesów biznesowych,
  • Sposób realizacji wymagań funkcjonalnych,
  • Wymierne korzyści z wdrożenia,
  • Harmonogram prac wdrożeniowych,
  • Koszt projektu, najlepiej z uwzględnieniem kilku wariantów wymagań funkcjonalnych i ilości licencji.