ERP, a systemy logistyczno-magazynowe.

IT na hali magazynowej.

Obecnie przedsiębiorstwa inwestują w systemy informatyczne, które wspierają zarządzanie produktami na magazynie, tj. rozwiązania klasy WMS. Aplikacje te uzupełniają zintegrowane rozwiązania klasy ERP o dodatkowe funkcjonalności, takie jak: precyzyjne określanie lokalizacji dla poszczególnych produktów, planowanie zaopatrzenia, zachowanie standardów kontroli bezpieczeństwa, kontrola logistyki w ramach łańcucha dostaw. Najczęściej poruszanym tematem wśród przedsiębiorców jest zapewnienie przepływu surowców między halą magazynową, a linią produkcyjną.

W praktyce znajdują również zastosowanie systemy informatyczne klasy TMS (Transport Management System). Są to narzędzia wspomagające planowanie, monitoring i rozliczanie procesów transportowych. Przedsiębiorcy coraz częściej wspierają procesy zarządzania środka środkami transportu i ruchem pieszych na terenie zakładu wykorzystując w tym zakresie rozwiązania klasy YMS.

Systemy te ułatwiają także podejmowanie decyzji w zakresie optymalnego wykorzystania dostępnych zasobów transportowych. Na hali magazynowej można spotkać także szereg systemów mniej lub bardziej rozbudowanych funkcjonalnie, które niekoniecznie są przypisywane do wybranych klas systemowych, a funkcjonalnie stanowią dla nich uzupełnienie lub alternatywę.

Aplikacje takie wspierają zarzadzanie takimi procesami, jak:

  • Optymalizacja załadunków i rozładunków w magazynie;
  • Monitoring owijarek magazynowych z dokumentacją foto;
  • Inwentaryzacje;
  • Track & Trace;
  • Administrowanie ruchem i spedycją;
  • Rozliczanie kierowców;
  • Dystrybucja dokumentacji;
  • Zarządzanie opakowaniami zwrotnymi;

W zakresie automatyzacji procesów logistyczno-magazynowych wykorzystywane są technologie kodów kreskowych, RFID, a także całej sfery automatyki. Zauważmy jednak, że od pewnego czasu rośnie świadomość przedsiębiorców co do konieczności usprawnienia zarządzania łańcuchem dostaw. Odpowiedzią na te potrzeby może być zestaw narzędzi oferowanych przez dostawców systemów logistyczno-magazynowych (np. klasy SCM). Rozwiązania tej klasy mogą być oferowane w ramach rozbudowanych rozwiązań klasy ERP lub też jako osobne aplikacje specjalistyczne.

Co posiada WMS, a czego nie ma ERP?

Systemy ERP dedykowane przedsiębiorstwom produkcyjnym sektora MSP i korporacyjnego zwykle posiadają wbudowane moduły obsługujące obszary logistyki czy magazynu. Umożliwiają one m.in. definiowanie magazynów fizycznych i logicznych, wewnętrznych oraz oddziałowych, współpracę z kolektorami danych (w postaci np. czytników kodów kreskowych), wspomaganie ewidencji ruchów magazynowych, a także śledzenie partii (zachowywanie informacji o przekazywanych surowcach, czy półfabrykatach, bądź wyrobach gotowych).

Klasyczne moduły są w stanie objąć dokumenty przesunięć magazynowych – wydania (MMW) i przyjęcia (MMP), zewnętrznych wydań magazynowych (WZ), faktur sprzedaży (FS), przyjęć zewnętrznych (PZ), przyjęć wewnętrznych (PW), czy rozchodów wewnętrznych (RW). Coraz częściej można zauważyć, iż moduły gospodarki magazynowej nie są w stanie spełnić zaawansowanych potrzeb przedsiębiorstw. Brak im funkcji optymalizacyjnych w magazynie, występują błędy przy rozliczaniu według: FIFO, LIFO, FEFO, AVCO.

Kierownikom brakuje funkcjonalności przechowywania dokładnych informacji o lokalizacji składowych towarów, optymalizacji przestrzeni magazynowej, możliwości przesuwania komponentów na produkcję (np. przy użyciu kart Kanban), rejestracji użyć zapasów przy zleceniach produkcyjnych. Część dostawców systemów klasy ERP na bieżąco rozwija moduły magazynowe o dodatkowe funkcjonalności. Częściej jednak współpracują z zewnętrznymi dostawcami systemów Klasy WMS. Integrują rozwiązania ze sobą w taki sposób, aby zaspokoić wymagania przedsiębiorstw.


Moduły magazynowe systemów ERP często nie mają funkcji optymalizacyjnych w magazynie. Występują w nich błędy przy rozliczaniu według: FIFO, LIFO, FEFO, AVCO. Kierownikom magazynów brakuje funkcjonalności przechowywania dokładnych informacji o lokalizacji towarów, optymalizacji przestrzeni magazynowej czy też możliwości przesuwania komponentów na produkcję. Stąd też większość dostawców ERP uzupełnia swoje rozwiązania o zewnętrzne systemy klasy WMS.

Z kim współpracować?

Część dostawców systemów ERP na bieżąco rozwija moduły magazynowe o dodatkowe funkcjonalności. Umożliwiają one m.in. definiowanie magazynów fizycznych i logicznych, wewnętrznych oraz oddziałowych, współpracę z kolektorami danych (w postaci np. czytników kodów kreskowych), wspomaganie ewidencji ruchów magazynowych, a także śledzenie partii (zachowywanie informacji o przekazywanych surowcach, czy półfabrykatach, bądź wyrobach gotowych). Klasyczne moduły są w stanie objąć dokumenty przesunięć magazynowych – wydania (MMW) i przyjęcia (MMP), zewnętrznych wydań magazynowych (WZ), faktur sprzedaży (FS), przyjęć zewnętrznych (PZ), przyjęć wewnętrznych (PW), czy rozchodów wewnętrznych (RW).

Moduły magazynowe systemów ERP często nie są w stanie spełnić zaawansowanych potrzeb przedsiębiorstw. Stąd też większość dostawców ERP uzupełnia swoje rozwiązania o zewnętrzne systemy klasy WMS. W bazie systemów IT umieszczonych na portalu BPC Guide znajduje się przeszło 40 rozwiązań ERP, które posiadają rozbudowane funkcje magazynowe oraz 11 najważniejszych systemów WMS.

Przedsiębiorcy, wybierając odpowiedni sektor (produkcja, handel, usługi), mogą dotrzeć do listy systemów ERP, gdzie zamieszczono informacje o rozwiązaniu ( producencie i dostawcy, sektorach i branżach, w których rozwiązanie może działać, środowisku programistycznym, bazie danych, wersjach językowych, case study z wdrożeń).

Wskazując, zarządzanie magazynem, jako obszar, który chcemy zinformatyzować, dotrzemy do listy systemów WMS. Tutaj także możemy zawęzić wyszukiwanie do określonego sektora i branży, aby znaleźć rozwiązania dopasowane do profilu działalności. Dodatkowo na nowo uruchomionej podstronie wyszukiwarki można zapoznać się ze statystykami bazy systemów IT, zapoznać się z ostatnio dodanymi rozwiązaniami IT oraz bieżącymi aktualnościami.

<< Przejdź do bazy systemów IT >>

Queris ukończył wdrożenie systemu CMMS w fińskim zakładzie Froneri

Pierwsze, z szeregu zaplanowanych, wdrożeń systemu Queris CMMS w grupie Froneri zostało ukończone pod koniec ubiegłego roku. Polskie rozwiązanie uruchomiono w zakładzie w Finlandii.

Grupa Froneri jest globalnym koncernem produkującym lody. Przedsiębiorstwo powstało z połączenia firm R&R Ice Cream i zakładów Nestle zorientowanych na wytwarzanie lodów. W efekcie nowa organizacja stała się jedną z największych na świecie w branży lodowej. Do Grupy należy m.in. polska marka lodów Zielona Budka.

Queris nawiązał początkowo współpracę z polskim oddziałem korporacji (ówcześnie jeszcze R&R Ice Cream), ale system został szybko dostrzeżony i pozytywnie oceniony przez główne kierownictwo Grupy. W związku z tym rozpoczęto jego globalne wdrożenie w pozostałych jednostkach koncernu.

Polski system CMMS wspiera już zakład w Finlandii, a obecnie toczą się prace przygotowujące jego uruchomienie także w rosyjskim oddziale producenta.
 

DSR opracuje narzędzie pozwalające na zwiekszenie efektywności produkcji

DSR została beneficjentem unijnego wsparcia w ramach konkursu 3/1.1.1/2017 „Szybka ścieżka” MŚP małe projekty. Pozyskane w ten sposób środki zostaną przeznaczone na realizację nowatorskiego projektu, w ramach którego wrocławska spółka od 1 grudnia 2017 r opracowuje narzędzie monitorująco-diagnostyczne pozwalające na optymalizację procesów produkcyjnych w przemyśle. W oparciu o paradygmaty teorii sterowania narzędzie analizować będzie czynniki mające istotny wpływ na wskaźnik efektywności wydzielonych jednostek produkcyjnych. Production Unit Performance Management Tool (PUPMT) pozwoli na modelowanie określonych typów jednostek produkcyjnych i podejmowanie lepszych decyzji taktycznych i strategicznych przez kadrę zarządzającą przedsiębiorstwem produkcyjnym.DSR Factory

Dofinansowany przez fundusze unijne innowacyjny projekt DSR o numerze POIR.01.01.01-00-0687/17 wpisuje się w koncepcję Przemysłu 4.0 i 4 FACTORY, która zakłada optymalizację procesów produkcyjnych i zwiększenie wydajności fabryk przy wykorzystaniu nowych technologii, takich jak przemysłowy internet rzeczy, analityka Big Data czy systemy informatyczne, takie jak ERP, MES czy SFC.

Wartość projektu wynosi 1 480 560.48 PLN, zaś wkład Funduszy Europejskich to 1 098 273.88 PLN.

Production unit performance management tool

Najbardziej poszukiwane funkcjonalności w systemach ERP w roku 2017 – przewidywane w 2018

Informatyczne systemy klasy ERP – Enterprise Resource Planning, stanowią najbardziej zaawansowaną grupę zintegrowanych systemów wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem. Wbrew powszechnym przewidywaniom zapotrzebowanie przedsiębiorstw na tego typu rozwiązania nie zmalało, a wręcz przeciwnie. Pozycja systemy ERP na rynku jest ugruntowana, a zapotrzebowanie na ich funkcjonalności niezmiennie rośnie. Jakie zatem najbardziej poszukiwane funkcjonalności w systemach ERP dało się zauważyć w roku 2017, a jakie przewidywane są w 2018?

Mobilność oprogramowania ERP

W czasach cyfrowej transformacji, jak i rynku urządzeń mobilnych pozwalających na dostęp do dowolnych aplikacji w każdym miejscu i o każdej porze występuje i jednocześnie rośnie zapotrzebowanie na mobilny dostęp do oprogramowania firmowego. Aplikacje na urządzenia przenośne – tablety, smartfony – powinny być częścią systemów ERP. Ponadto, powinny umożliwiać intuicyjną, przejrzystą i szybką pracę operacyjną, jak i dostęp oraz zarządzanie danymi. Należy jednak wspomnieć, iż „umobilnianie” systemów ERP dotyczy głównie tych obszarów,  w których pracownicy korzystają z oprogramowania będąc poza firmą i  gdy korzyści z jego zastosowania są jednoznaczne. Przykładem jest m.in. praca handlowców, dystrybucja, rejestracja godzin pracy,  procesy obiegu zadań, rozlicznie wydatków pracowniczych, czy też prace serwisantów terenowych.

Dostęp z poziomu przeglądarki internetowej

Udostępnianie całego systemu ERP za pośrednictwem urządzeń mobilnych ze względu na jego rozbudowane i zaawansowane funkcjonalności nie ma racji bytu. Przykładowo w przypadku konieczności przeprowadzania analiz dużej ilości danych, tworzenia skomplikowanych harmonogramów produkcji, czy też pracy na skanach dokumentów, najwygodniej jest korzystać z dużych lub też  kilku monitorów. Pożądaną w tym przypadku funkcjonalnością systemu ERP zapewniającą jego dostępność w dowolnym czasie i miejscu jest oparcie go na szeroko rozumianej technologii www.

Chmura

Rok 2017 to niewątpliwie rok chmury. Do niedawna systemy ERP postrzegane były jako duże, „grube”, oprogramowanie zlokalizowane wyłącznie na miejscu w firmie. Dziś coraz częściej pełna funkcjonalność systemów ERP udostępniana jest jako usługi Cloud Computing. ERP w chmurze to nie tylko szerokie możliwości dostępu do systemu dla jego użytkowników. To również szersze i łatwiejsze możliwości integracji z innymi systemami.

Intergracja

W dzisiejszej dobie ilości zbieranych danych cyfrowych eksplodują. Jednocześnie  wzrasta ilość ich źródeł powstawania oraz miejsc przetwarzania. Wziąwszy pod uwagę zaangażowanie w ten proces zarówno systemów ERP, jak i  zaangażowanie wyspecjalizowanych systemów branżowych koniecznością jest zapewnienie możliwości ich integracji. Integracja była powszechnie wymaganą funkcjonalnością systemów ERP w roku 2017. W roku 2018 funkcjonalności te stanowić będą niezbędny i podstawowy element budowy systemów ERP.

Planowanie produkcji APS, harmonogramowanie

Systemy ERP to rozwiązania służące do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem,  w tym również w obszarze produkcji. Jak wskazują statystyki, w tym zakresie, występuje z trendem wzrastającym zapotrzebowanie na funkcjonalności usprawniające planowanie produkcji – APS, jak również do zaawansowanego harmonogramowania.

WMS

W obszarze logistycznym coraz częściej od systemów ERP wymaga się, aby ich integralną część stanowił WMS – Warehouse Management System, czyli magazynowy system informatyczny do zarządzania ruchem produktów w magazynach, przy zastosowaniu kodów kreskowych. Ten silny trend niewątpliwie będzie utrzymywał się również w roku 2018.

JPK

Rok 2017 dla systemów ERP w obszarze finansów i rachunkowości, to przede wszystkim rok dopasowywania się do dynamicznie zmieniających się przepisów prawa i zmian legislacyjnych. Największym wyzwaniem w tej materii stał się Jednolity Plik Kontrolny – JPK. Rok 2018 to kolejny rok, kiedy tuż za zmianami w przepisach wprowadzanymi przez Ministerstwo Finansów, wprowadzane będę nowe funkcjonalności w systemach ERP.

Takie są prognozy wyznaczone przez rynek dla systemów ERP. A jak istotnie będzie wyglądał ich rozwój, które funkcjonalności będą kluczowe w następnym roku, czas pokaże.