Róża Energetyki dla przedstawicielki IFS Poland

IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, informuje, że Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony Środowiska (IGEOS) wyróżniła przedstawicielkę IFS Poland nagrodą Róża Energetyki. 

Zarząd Izby Gospodarczej Energetyki i Ochrony Środowiska (IGEOS) ustanowił nagrodę Róża Energetyki, chcąc w ten sposób uczcić zasługi i osiągnięcia kobiet w polskim sektorze energetyki. Nagroda została ustanowiona w związku z rocznicą 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości oraz setną rocznicą przyznania kobietom w Polsce praw wyborczych. Jedną z laureatek jest Ewa Mieczkowska, wieloletni dyrektor ds. sektora energetyki w IFS Poland, a obecnie doradca w zakresie rozwiązań dla energetyki. Pamiątkowe statuetki wręczono podczas uroczystego spotkania 13 grudnia 2018 roku w Warszawie. 

Ewa Mieczkowska, związana z sektorem energetyki od 1965 roku, była wielokrotnie nagradzana za swoje prace badawczo-rozwojowe. W roku 1993 została odznaczona złotą odznaką „Zasłużony dla Energetyki, a w roku 1995 otrzymała Srebrny Krzyż Zasługi z rąk Prezydenta RP. Od 1998 roku jest związana z IFS Poland, uczestnicząc w pracach nad informatyzacją polskich elektrowni.

Marcin Taranek, prezes IFS na Europę Wschodnią i Azję Centralną, komentuje: „Gratulujemy Ewie tego wyróżnienia. Cieszymy się, że doceniona została jej wieloletnia działalność na rzecz propagowania nowoczesnych technologii informatycznych w sektorze energetyki. Przedsiębiorstwa z tego sektora coraz częściej inwestują w technologie, które umożliwiają cyfryzację, inteligentne usługi najwyższej jakości i proaktywną obsługę techniczną infrastruktury gwarantującą ciągłość świadczenia usług. IFS, dzięki wieloletniemu doświadczeniu na rynku energetyki, jest w stanie dostarczać klientom rozwiązania branżowe oparte na najlepszych praktykach”.

Energetyka i usługi użyteczności publicznej to dla IFS kluczowy sektor. Rozwiązania IFS do zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa (EAM) i planowania zasobów (ERP) wprowadzono w jednych z największych na świecie projektach w przedsiębiorstwach energetyki wytwórczej, korporacjach obsługujących krajowe sieci energetyczne, elektrowniach jądrowych i międzynarodowych firmach zajmujących się wytwarzaniem, przesyłem i dystrybucją energii. W Polsce klientami IFS w sektorze energetyki i użyteczności publicznej są m.in. firmy: TAURON Wytwarzanie S.A, Tauron Ciepło S.A., Enea Wytwarzanie sp. z o.o., PGNiG Termika, Energa Elektrownie Ostrołęka SA., MPWiK SA w Krakowie, MPWiK w m.st. Warszawie S.A. MPWiK SA we Wrocławiu i in.

Anna Machol, PR for IFS in Poland. Phone: 48 512 134 493, anna.machol@amedia.com.pl

O Izbie Gospodarczej Energetyki i Ochrony Środowiska
Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony Środowiska (IGEOS) jest ogólnopolską organizacją branżową samorządu gospodarczego, której głównym celem jest pomocy dla członków Izby w rozwiązywaniu ich problemów ekonomicznych i organizacyjnych. Istotny człon działania Izby dotyczy przygotowania i realizacji wspólnych przedsięwzięć w dziedzinie inwestycji energetycznych w kraju i zagranicą, jak również promowania nowoczesnych technik i technologii. Izba prowadzi szerokie działania w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego i promocji odnawialnych źródeł energii. 

Więcej informacji o firmie IFS można znaleźć na stronie IFSworld.com lub obserwując nas na Twitterze: @IFSPoland
 

W Nowy Rok z nowym iFIXem! 

GE Digital, producent oprogramowania przemysłowego, ogłosił wydanie nowej wersji swojego flagowca – GE SCADA/HMI iFIX. Wersja 6.0 przynosi szereg nowych funkcji, wspiera także najnowsze bazy danych (Microsoft SQL Server 2017). 

Jedną z najbardziej pożądanych przez użytkowników zmian w systemie amerykańskiego lidera było zwiększenie liczby znaków w opisie zmiennych. Dotychczasowe 30 znaków zastąpiło aż 256. Dzięki temu dotychczas skrótowe nazwy mogą zostać rozszyfrowane. Innowacja umożliwia także stosowane nazw opisów, które zawierają w sobie odzwierciedlenie struktury przedsiębiorstwa i z tego powodu muszą być długie.

Ważnym atutem iFIXa 6.0 jest tak zwane półkowanie alarmów. Mechanizm pozwala na „odłożenie alarmu na później”, co redukuje szum informacyjny na liście alarmów (Alarm Summary). Operator decyduje na jaki czas chce odłożyć alarm. Zastosowań dla tej technologii jest kilka. Jednym z nich jest np. wyłączenie alarmów w trakcie maintenance`u maszyn, aby nie rozpraszały niepotrzebnie uwagi operatora. 

TTo nie koniec nowości w oprogramowaniu będącego w dystrybucji VIX Automation. System iFIX od wersji 6.0 może być serwerem OPC UA (bezpieczny, skalowalny, wieloplatformowy protokół komunikacyjny). Serwer ten umożliwia dostęp do danych i alarmów z procesowej bazy danych każdemu klientowi działającemu w tej technologii, np. programom typu MES/ERP. 
Bardzo ważnym elementem najnowszego iFIXa jest ochrona domenowa GE iFIX 6.0. Można dzięki niej przypisać uprawnienia do systemu SCADA na podstawie konfiguracji zabezpieczeń systemu Windows (Active Directory). Co więcej program Synchronizator zabezpieczeń obsługuje wiele domen, oznacza to, że system iFIX obsługuje również użytkowników z wielu domen. W nowej wersji ochrona domenowa buforowana jest na poziomie systemu iFIX. Rozwiązanie to pozwala użytkownikom logować się do systemu iFIX nawet wtedy, gdy nie są połączeni z domeną.

I na koniec coś dla fanów mobilności. Program iFIX WorkSpace zawiera teraz opcję publikowania obrazów dla GE Web HMI bezpośrednio z poziomu iFIX. Ta funkcja umożliwia zautomatyzowanie procesu eksportu obrazu. Poprzednio proces ten wymagał eksportu rysunków, a następnie kojarzenia ich z typami zasobów w modelu Web HMI. Nowe narzędzie skraca czas implementacji nowych rysunków przygotowanych dla klienta webowego.

 www.vix.com.pl

                                                        

Wdrożenia Graffiti.ERP  w OSM Włoszczowa.

Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska we Włoszczowie została założona w czerwcu 1936. OSM we Włoszczowie we wczesnych latach swej działalności znana była głównie z produkcji serów dojrzewających, jednak z czasem asortyment został wzbogacony o tzw. galanterię mleczarską. W roku 1994 prawdziwym hitem stał się Serek Gucio, rok później Mleczarnia we Włoszczowie jako jedna z pierwszych rozpoczęła produkcję Serka wiejskiego, który zyskał bardzo duże zainteresowanie konsumentów. Obecnie OSM we Włoszczowie produkuje:

  • sery dojrzewające typu holenderskiego i szwajcarskiego
  • twarożki: serek wiejski, serki do chleba; serek Ricotta
  • śmietany
  • napoje mleczne: kefiry, maślanki, jogurty, zakwasy
  • desery; sery cukiernicze
  • serwatkę w proszku częściowo zdemineralizowaną
  • wiórki serowe
  • masło

Aby sprostać oczekiwaniom klientów (głównie hurtownie oraz sieci handlowe) potrzebne było narzędzie umożliwiające zintegrowanie wszystkich obszarów w przedsiębiorstwie oraz usprawnienie przepływu informacji pomiędzy działami. Istotne było również połączenie online oddziału zewnętrznego w Pawłowicach.
W połowie 2006 roku OSM we Włoszczowie zdecydowała się na wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego Graffiti.ERP.

Wdrożenie

Dzięki sprawnie przygotowanej analizie przedwdrożeniowej po niespełna 2 miesiącach od podpisania umowy system Graffiti.ERP obsługiwał już magazyn, sprzedaż, logistykę oraz księgowość. W następnych etapach wdrożony został obszar zarządzania produkcją, z pełnym rozliczeniem opartym na zleceniach ciągłych. 
Wsparcie przygotowania produkcji zostało opracowane przez oprogramowanie w pełni zintegrowane z systemem Graffiti.ERP – Graffiti Rejestrator zdarzeń. Umożliwiło ono kompleksowe zarządzanie procesem produkcji z poziomu terminali i zewnętrznych kolektorów kodów kreskowych oraz połączenie Graffiti.ERP z urządzeniami zewnętrznymi (np. wagami). 
W pierwszym etapie najważniejszym celem było ustabilizowanie ewidencji i realizacji zamówień klienckich poprzez system rezerwacji (rzeczywistych i odroczonych) dla wyrobów. W gospodarce magazynowej szczególny nacisk został skierowany na ewidencję dostaw z rejestracją atestów oraz dat ważności.
 

Zyski dzięki Graffiti.ERP

Obecnie dzięki wdrożonemu systemowi Graffiti.ERP przedsiębiorstwo jest w stanie na innym poziomie współpracować z głównymi odbiorcami. Między innymi dzięki elektronicznej wymianie dokumentów (EDI) sprostano ich oczekiwaniom. Ważnym atutem są również narzędzia do automatycznej kontroli obrotów oraz obsługi skomplikowanych bonusów. 
Złożone wielopoziomowe cenniki, polityka rabatowa, zdefiniowane warunki sprzedaży oraz limity kupieckie o różnych algorytmach upraszczają systemy generowania dokumentów oraz umożliwiają pełną kontrolę nad bieżącymi należnościami. 

Elastyczny system raportowania udostępnia wiele sposobów weryfikacji odbiorców. Rankingi produktowe wspierane przez analizę porównawczą dają szansę na dynamiczne dostosowanie oferty do realnych potrzeb rynku. 

Poprzez wdrożoną specyficzną kontrolę jakości możliwe jest wspieranie systemu zapewnienia jakości zdrowotnej w oparciu o analizę zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (HACCP).
Dzięki wykorzystaniu terminali przedsiębiorstwo ma możliwość bezprzewodowej obsługi procesów produkcyjnych. Poprzez technologiczne przygotowanie produkcji na bieżąco kontrolowana jest karta limitowa oraz zarządzanie zapotrzebowaniami materiałowymi. 

Rozliczenie produkcji umożliwia pełną kontrolę kosztów i precyzyjną analizę opłacalności poszczególnych produktów. Ważnym aspektem działania Graffiti.ERP jest również dostęp do symulacji kosztów produkcji i planowania zasobów na podstawie bieżącej sytuacji – dając rzetelne wskaźniki prognozowania i tym samym ułatwiając podjęcie strategicznych decyzji odnośnie uruchamiania nowych produktów lub ich odmian.

Rozwój

Kolejnym etapem współpracy między PC Guard SA a OSM we Włoszczowie jest wdrożenie systemu Workflow – Ascent.DBI. 

Ma on w założeniach objąć pozostałe obszary przedsiębiorstwa, choćby takie jak sekretariat czy archiwum dokumentów. Umożliwi on także zarządzanie innymi, nieprodukcyjnymi zasobami oraz kontrolę wewnętrznych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.

Wdrożenie Grafitti przyniosło naszej firmie wiele korzyści. Przede wszystkim mamy teraz możliwość bezprzewodowej obsługi procesów produkcyjnych, co ma bezpośrednie przełożenie na wzrost kontroli procesów oraz na łatwość zarządzania nimi. Dzięki Graffiti.ERP mamy również pełną kontrolę zapotrzebowania na materiały oraz technologiczne przygotowanie produkcji, co umożliwia nam optymalne zarządzanie kosztami oraz analizę opłacalności produktów. Ważnym aspektem jest również możliwość symulowania kosztów produkcyjnych i planowania zasobów na podstawie bieżącej sytuacji, umożliwiającej podjęcie strategicznych decyzji odnośnie uruchamiania nowych produktów lub odmian – tłumaczy Artur Sakwa prezes ds. handlowych włoszczowskiej spółdzielni.

Branża metalowa – problemy, potrzeby, inwestycje.

Branża metalowa posiada nieograniczony potencjał rozwojowy. Od kilku lat odnotowuje wzrost cen oraz zwiększenie popytu. W wielu krajach utrzymuje się wzrost gospodarczy i rynek systematycznie poddawany jest przemianom technologicznym, które stymulują wzrost wykorzystania metali.1

 

Przemysł ten jest bardzo rozproszony, dominują w nim małe i średnie podmioty. Natomiast duże koncerny składają się zazwyczaj ze zintegrowanych mikro firm, które są mocno wyspecjalizowane w jednej dziedzinie. Rozdrobnienie branży  powoduje wzrost konkurencyjności.

Na branżę metalową w głównej mierze składa się obróbka stali i wszelkich jej pochodnych. Główny trend konkurencyjny wyznaczają stali dostawcy. Inne podmioty muszą się dopasować do warunków, ponieważ stracą potencjał produkcyjny. Powoduje to brak elastyczności, co utrudnia wprowadzenie droższych innowacji.

BPC GROUP POLAND na bieżąco śledzi plany inwestycyjne przedsiębiorstw branży metalowej w obszarze zaawansowanych rozwiązań informatycznych. Przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które usprawniają zarządzanie obszarem produkcyjnym oraz parkiem maszynowym. Dla decydentów ważny jest szybki dostęp do dokumentacji konstrukcyjnej oraz możliwości integracji rozwiązań ERP z programami CAD.

Z braku wystarczająco elastycznych systemów dla tego sektora, firmy często wykorzystują własne, autorskie rozwiązania. Są one w różnym stopniu oparte o branżowe technologie. Głównym problemem jest komasacja ze względu na parametry i rozpracowanie technologiczne zamówienia oraz planowanie i harmonogramowanie ciągów produkcyjnych zgodnie z technologią.

Według dostawców systemów IT, typowymi problemami branży metalowej są:

  • Dostęp do aktualnych danych maszyn.
  • Dostęp do aktualnej dokumentacji technologicznej.
  • Zmienność planu produkcji wobec ciągłych zmian obsady personelu.
  • Określenie optymalnej kolejności obłożenia maszyn.
  • Zmiany w planie produkcyjnym w zależne od dostępności surowca na magazynie
  • Informatyzacja odlewni.

 

Poniższy wykres pokazuje strukturę planowanych inwestycji IT na najbliższe dwa lata, wykonaną w oparciu o analizę 100 przedsiębiorstw:

 

Publikujemy również fragment raportu, który zawiera opis infrastruktury IT analizowanych przedsiębiorstw i ich plany inwestycyjne.

Opis infrastruktury IT analizowanych przedsiębiorstw oraz plany inwestycyjne:

 

 

 
  1. http://www.egospodarka.pl/149241,Branza-metalowa-na-swiecie-prognozy,1,56,1.html