Kiedy należy wdrożyć workflow?

Workflow jest to przepływ pracy, dzięki któremu można zautomatyzować procesy biznesowe, którymi są między innymi informacje, dokumenty czy zadania. Usprawnienie odbywa się poprzez płynny przepływ dokumentów pomiędzy pracownikami, którzy wykonują pewien zespół czynności. Za pomocą odpowiedniego oprogramowania możemy przypisać rolę jaką pełni dana osoba w całym procesie.

 

Dlaczego warto stosować system workflow?

Jedną z głównych zalet jest z pewnością zastosowanie nowych technologii, które zautomatyzują cały proces. W skutek czego system odciąży pracownika, a przedsiębiorstwo zaoszczędzi czas i ograniczy koszty związane z nakładami pracy ludzkiej. Mówiąc o zautomatyzowaniu procesów, należy wspomnieć o rozdzielaniu zadań. Za pośrednictwem workflow system sam dobiera pracownika, uwzględniając jego kwalifikacje i prawa dostępu. Przekłada się to na efektywniejsze zarządzanie i kontrolowanie przepływu prac w przedsiębiorstwie. Programy workflow pozwalają również na szybkie rozwiązywanie problemów. Daje to możliwość na szybkiego reagowania na napotkane problemy i unikanie przestojów.

 

Kiedy należy wdrożyć workflow?

  1. Gdy następuje konieczność zwiększenia zatrudnienia pracowników administracyjnych.
  2. Kiedy powtarzają się błędy w głównych procesach biznesowych.
  3. Gdy procesy występujące w przedsiębiorstwie wymagają pracy grupowej;
  4. Gdy praca wykonywana przez pracowników wymaga wieloetapowej akceptacji przez przełożonych;
  5. Gdy w przedsiębiorstwie występują ściśle oprocedurowane procesy;
  6. Gdy przedsiębiorstwo generuje dużą ilość dokumentów w ramach przeprowadzanych procesów;
  7. Gdy przedsiębiorstwo posiada rozbudowaną dokumentację projektów i procesów;
  8. Gdy przedsiębiorstwo posiada wdrożony System Zarządzania Jakością

 

8 głównych problemów przy wdrażaniu workflow:

  1. Brak możliwości przeprowadzenia kontroli statusu rozpoczętych procesów w dowolnym momencie;
  2. Utrudniona kontrola następcza przeprowadzanych procesów i badanie metod pracy – wymagają dogłębnej analizy dokumentacji;
  3. Generowanie kosztów wewnętrznych, związanych z przepływem informacji i dokumentów, w postaci przesyłek pocztowych, telefonów, transportu itd.;
  4. Utrudniony dostęp do pełnych dokumentacji danych procesów lub projektów – konieczność korzystania, np. z archiwum;
  5. Konieczność pracochłonnego opracowywania dokumentacji procesów przez osoby odpowiedzialne za przeprowadzanie danych procesów;
  6. Utrudniona ochrona danych poufnych i wrażliwych w procesie przepływu dokumentów pomiędzy działami lub stanowiskami;
  7. Generowanie dużych kosztów i nakładu pracy przez zmiany w procesach biznesowych i procedurach;
  8. Występowanie pomyłek, wynikających z natłoku zadań lub błędnej interpretacji poleceń.

 

Wybrane projekty inwestycyjne

Obecnie BPC GROUP POLAND monitoruje około 150 projektów inwestycyjnych na rok 2019/2020, w których przedsiębiorcy zamierzają usprawnić procesy przepływu pracy.

Poniżej prezentujemy w tabeli 20 przykładowych projektów, w których obok usprawnień w obszarze produkcji, przedsiębiorstwa planują wdrożyć także system workflow.

 

Opis infrastruktury IT analizowanych przedsiębiorstw oraz plany inwestycyjne (fragm. raportu):

Tabela sporządzona w oparciu o dane analityczne BPC GROUP POLAND zebrane w roku 2018.

 

O firmie BPC GROUP POLAND

BPC GROUP POLAND jest firmą, która od ponad 10 lat wspiera kadrę menadżerską przedsiębiorstw sektora MŚP i korporacyjnego w wyborze zaawansowanych rozwiązań informatycznych. Jako jedyna firma konsultingowa w Polsce, na bieżąco monitoruje procesy wdrożeniowe w kilkuset dużych i średnich przedsiębiorstwach. Konsultanci pozyskują dane na temat funkcjonalności systemów IT oraz ich wykorzystaniu w praktyce. Analizują współpracę przedsiębiorców z dostawcami systemów. Pozyskana wiedza jest wykorzystywana przy realizacji usług doradczych, które konstruowanie są zawsze w oparciu o aktualne dane z rynku na temat ilości i możliwości dostępnych systemów w Polsce. Konsultanci systematycznie monitorują systemy wprowadzane przez producentów wraz z ich aktualizacjami, jak również weryfikują aktualne zasoby kadrowe i kompetencyjne dostawców.

Więcej informacji: www.bpc-group.pl

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

Rynek rozwiązań workflow w Polsce.

 

ibcsVoice w zakładach Śnieżki – kompletacja na najwyższym poziomie.

Firma Śnieżka S.A. jest jednym z największych producentów farb i lakierów w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka od lat dynamicznie się rozwija, zwiększając sprzedaż swoich produktów zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Firma od dłuższego czasu prowadzi działania na rzecz optymalizacji procesów wewnętrznych. Jednym z istotnych aspektów jest tu logistyka, dlatego w 2017 roku  Śnieżka zdecydowała się na wdrożenie w swoim magazynie w Brzeźnicy systemu kompletacji głosowej ibcsVoice.

 

Potrzeba wejścia na wyższy poziom

Firma Śnieżka S.A. jest konsekwentna w swojej polityce innowacji oraz ciągłego usprawniania wewnętrznych procesów w firmie.

W związku z rosnącym zapotrzebowaniem rynku na farby i lakiery produkowane przez Śnieżkę, coraz większemu obciążeniu ulegał główny magazyn wyrobów gotowych, zlokalizowany w Brzeźnicy,  stanowiący istotny element  infrastruktury logistycznej firmy. To stąd rozpoczyna się dystrybucja farb na całą Polskę. W wyniku przeprowadzonego audytu wewnętrznego zdecydowano o inwestycji w system automatyzacji pracy magazynu.

Cele, jakie sobie wyznaczyliśmy w kontekście optymalizacji pracy magazynu to redukcja kontroli palet. Rozumieliśmy przez to zwiększenie jakości wysyłek, automatyzację druku dokumentów, a co za tym idzie obniżenie kosztów związanych z drukiem i ogólne zwiększenie wydajności procesów magazynowych o około 30%. Założenia te były naprawdę ambitne, dlatego potrzebowaliśmy odpowiedniego partnera, który mógł nam pomóc w ich realizacji – mówi Anna Giza, Kierownik Magazynu Wyrobów Gotowych Śnieżki.

 

IBCS Poland – zespół do zadań specjalnych

Firma od dłuższego czasu współpracowała z IBCS Poland, wynosząc z dotychczasowego współdziałania pozytywne doświadczenia. Co więcej, IBCS Poland mogło się wykazać doświadczeniem w realizacji skomplikowanych projektów usprawniających funkcjonowanie logistyki w przedsiębiorstwach. Po analizie przedwdrożeniowej, specjaliści z nowosądeckiej firmy zaproponowali zespołowi Śnieżki zaimplementowanie systemu obsługi głosowej ibcsVoice z wykorzystaniem rozwiązania Honeywell Vocollect.

Zadaniem nowego systemu było usprawnienie czynności pracowników realizujących procesy kompletacji, zastępując pracę ręcznych terminali urządzeniami wykorzystującymi technologię głosową. Warunkiem koniecznym była pełna integracja nowego rozwiązania z funkcjonującym w magazynie systemem ERP IFS.

Rozwiązanie zaproponowane przez IBCS Poland zakładało wykorzystanie systemu głosowego ibcsVoice w oparciu o terminale głosowe Honeywell Talkman A710 w komplecie ze słuchawkami bezprzewodowymi typu SRX2. Dostarczonych zostało 25 urządzeń dla pracowników kompletujących w systemie 3 zmianowym. Całe rozwiązanie zostało zintegrowane z działającym już systemem ERP, a sercem rozwiązania została aplikacja autorska ibcsVoice.

 

Jak działa ibcsVoice?

System ibcsVoice importuje pozycje zlecenia, które są sortowane przez narzędzie opracowane przez programistów firmy Śnieżka. Pracownik biurowy przed przekazaniem zlecenia do realizacji ma możliwość zmiany sposobu sortowania, ręcznego przesuwania pozycji w zleceniu, ale również pomiędzy zleceniami.

Pracownik, który pobrał zlecenie na terminal głosowy, otrzymuje wszystkie niezbędne informacje. Następnie system kieruje go do właściwej alejki w magazynie. Po potwierdzeniu, że znajduje się we właściwym miejscu, głos wskazuje mu lokalizację przedmiotu do kompletacji i prosi o odczytanie cyfr kontrolnych lokalizacji lub ostatnich cyfr kodu EAN towaru. Następnie system informuje użytkownika o liczbie produktów do pobrania. Operator ma możliwość zapytania o nazwę i kod towaru. Po potwierdzeniu jego liczby, system przechodzi do kolejnej pozycji. Rozwiązanie to umożliwia także odczytanie dodatkowych uwag zdefiniowanych dla danej pozycji, jak również informacji o konieczności oklejenia palety specjalistycznymi oznaczeniami. Po skompletowaniu palety system generuje etykietę paletową oraz specyfikację danej palety.

 

Poprawa ponad plan

Funkcjonowanie systemu ibcsVoice w brzeźnickim magazynie firmy Śnieżka S.A. przyczyniło się do zwiększenia wydajności realizacji procesów kompletacyjnych, skrócenia czasu szkoleń pracowników oraz zwiększenia dokładności realizacji wydań.

Co warto podkreślić, wydajność magazynu wzrosła powyżej zakładanej wartości. Przyczyniło się to do realnych oszczędności finansowych. Jesteśmy w pełni zadowoleni z wdrożenia i jego efektów oraz współpracy z IBCS Poland.  – zapewnia Anna Giza z firmy Śnieżka.

 

https://www.ibcs.pl/ibcsvoice-system-glosowy/

 

Innowacje w systemach WMS w kontekście Produkcji 4.0.

W wyniku wprowadzenia idei przemysłu 4.0 i Internetu Rzeczy w planowaniu produkcji nastąpiło istotne skrócenie czasu życia produktów. Dlatego od systemów IT wymagana jest teraz duża elastyczność umożliwiająca szybkie przeplanowanie łańcucha dostaw oraz linii produkcyjnych.

Kluczowym założeniem Przemysłu 4.0 jest pełna automatyzacja planowania produkcji zapewniająca ścisłą współpracę i integrację wszystkich systemów informatycznych, urządzeń, maszyn oraz innych zewnętrznych źródeł danych. Natomiast ze strony systemu WMS najważniejszym zadaniem jest taki dobór i zaimplementowanie algorytmów optymalizacyjnych rozkładania i pobierania surowców, które zapewnią dostawy na linie produkcyjne w trybie „just in time.”

Planowanie procesów produkcyjnych wiąże się ze stałym współdziałaniem na styku magazynowania i produkcji, czyli dwóch nierozerwalnych obszarów w przedsiębiorstwie. Wymaga to pełnej kontroli i ciągłego nadzorowania zarówno procesu, jak i zasobów.

Magazyn pełni ważną rolę w procesie produkcyjnym. Na etapie magazynowania mogą pojawić się błędy, które mają negatywny wpływ na płynność i przebieg produkcji. Wynikają one głównie ze złej organizacji pracy i braku optymalizacji procesów magazynowych. Do najczęstszych problemów, jakie powoduje magazyn z punktu widzenia produkcji należą:

  • Wady jakościowe przyjmowanego komponentu, surowca;
  • Błędy w ilości przyjmowanego materiału, surowca;
  • Przestoje związane z wydaniem surowca na produkcję;
  • Złe oznakowanie towarów wchodzących na produkcję,
    jak i wyrobu gotowego;
  • Niewłaściwe planowanie czasu pracy i obowiązków magazynierów;
  • Brak okresowych inwentaryzacji na magazynie;
  • Niezgodność dokumentów (zlecenia produkcyjne, zamówienia).

Implementacja systemu ExpertWMS® w całym przedsiębiorstwie, włącznie z obsługą produkcji,  zapewnia śledzenie surowców, półproduktów i towarów w trakcie całego procesu produkcyjnego, co daje pełne traceability wyrobu gotowego – niezbędną identyfikację dla wszystkich producentów. Wdrożenie WMS prowadzi do ograniczenia pomyłek w obszarze przyjęcia i wydania surowców. Rejestracja i ewidencja towarów może odbywać się za pomocą kodów kreskowych lub tagów RFID, co zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia błędu. Operator za pomocą specjalistycznego terminala (lub bramki w przypadku RFID) zarządza zasobami o konkretnych partiach czy datach ważności, ma możliwość kontroli towaru lub surowca pod względem jakościowym i zaraportowania jego odpowiedniego statusu (np. towar zgodny, kwarantanna). System WMS również wspomaga procesy etykietowania przy wydawaniu komponentów na produkcję, jak i przy przyjęciu wyrobu gotowego.  Organizuje pracę magazynierów poprzez przydzielanie im zadań na podstawie zdefiniowanych algorytmów czy rejestrowanie czynności dodatkowych (jak np. sprzątanie, foliowanie), a także pilnuje realizacji zgodności zleceń produkcyjnych z zamówieniami.

System ExpertWMS® dzięki pracy na przepływach (zaawansowane workflow) automatyzuje wiele czynności, dodatkowo znaczna ilość pracochłonnych zadań dzieje się w tle, w trakcie realizacji danego procesu (np. wydruki dokumentów i etykiet czy przygotowanie dokumentów spedycyjnych).

Innowacje, o których warto wspomnieć w kontekście koncepcji Produkcji 4.0 to m.in:

  1. Możliwość importu dowolnej technologii produkcyjnej z systemu zewnętrznego i wdrożenie jej bez konieczności ręcznej rekonfiguracji systemu. Funkcjonalność dostępna w Systemie ExpertWMS®.
  2. Możliwość prowadzenia kontroli wyrywkowej na etapie dostaw na linię produkcyjną, sprawdzania stanów magazynowych po etapie produkcji oraz nadzorowania wysyłki
    z wykorzystaniem okularów rozszerzonej rzeczywistości. Funkcjonalność dostępna
    w Systemie ExpertAR.
  3. Możliwość wyposażenia linii produkcyjnej w znaczniki RFID celem nadzoru oryginalności
    i poprawności znakowania towaru. Funkcjonalność dostępna w Systemie Expert Line RFID.

https://dataconsult.pl

Norweski producent dziecięcych mebli i wózków, zainwestował w Infor CloudSuite M3

Infor, jeden z czołowych dostawców aplikacji biznesowych specjalizowanych dla poszczególnych branż i przeznaczonych m.in. do działania w chmurze, poinformował, że Stokke, norweski producent dziecięcych mebli i wózków, zainwestował w Infor CloudSuite M3.

Wdrażana w całej Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji aplikacja pomoże firmie Stokke poradzić sobie ze złożonością operacji i zapewnić, że strategia IT będzie służyła rozwojowi biznesowemu a nie utrzymaniu technicznemu. Dostarczone przez lokalnego partnera wdrożeniowego Infor – firmę Merit – rozwiązanie Infor CloudSuite M3 jest najnowszą wersją systemu Infor działającego w Stokke od wielu lat.

Wraz z rozwojem firmy Stokke zwiększała się złożoność infrastruktury informatycznej. Doprowadziło to do krytycznej potrzeby bycia na bieżąco z najnowszymi systemami, które pozwolą uniknąć długotrwałych i fragmentarycznych projektów modernizacyjnych, nie służących rozwojowi biznesu. Wdrożone za pośrednictwem chmury oprogramowanie Infor CloudSuite M3 nie tylko zapewni firmie Stokke korzystanie z aktualnej technologii, ale także pomoże uzyskać znaczne oszczędności w porównaniu z tradycyjnym lokalnym rozwiązaniem.

Nasza decyzja, aby przejść do chmury, była zarówno wymuszona, jak i prosta" – wyjaśnił Rolf Waage, dyrektor ITC w firmie Stokke. “Mamy globalny dział IT złożony z zaledwie dziewięciu osób, nie chcemy więc zajmować się problemami z centrum danych ani sprawami takimi jak tworzenie kopii zapasowych, przechowywanie lub zarządzanie aplikacjami. Tym właśnie powinien zająć się nasz partner technologiczny. Podobają nam się pewne dodatkowe ulepszenia funkcjonalności, takie jak np. strony główne użytkownika oparte na roli, ale nasza decyzja w znacznym stopniu wzięła się z potrzeby zwiększenia dostępności i dostosowania zasobów IT w ciągłym procesie wprowadzania innowacji na rynek."

Producenci tacy jak Stokke zmagają się z bardzo poważnymi problemami skali, w których zarządzanie wieloma aplikacjami i punktami infrastruktury może odwrócić uwagę działu IT od wspierania innowacji w przedsiębiorstwie" – powiedział Johan Made, dyrektor zarządzający Infor EMEA (region północny). “Technologia chmury oferuje atrakcyjną alternatywę dla zawyżonych kosztów i braku elastyczności, które mogą pojawić się w przypadku lokalnego użytkowania systemów. Chmura pozostawia działowi informatycznemu swobodę w zakresie wprowadzania innowacji i pomaga w transformacji procesów w przedsiębiorstwie, tworząc silną przewagę nad konkurencją."

 

O firmie Infor
Infor tworzy specjalizowane branżowo oprogramowanie dla biznesu, udostępniane m.in. w technologii chmury. Firma zatrudnia 16 500 pracowników i obsługuje ponad 68 000 klientów w ponad 170 krajach. Rozwiązania Infor są tworzone z myślą o rozwoju. Więcej informacji na stronie http://pl.infor.com/.

W Polsce system Infor M3 jest od wielu lat dystrybuowany i wdrażany przez polskiego partnera Infor – iPCC Sp. z o.o. (www.i-pcc.pl).