Firma PiDT z Jasina pod Poznaniem zautomatyzowała linię pakowania w Rabenie

Firma PiDT z Jasina pod Poznaniem zaprojektowała przy pomocy rozwiązań Autodesk paletyzator o zmniejszonej wadze do obsługi niestandardowej linii pakowania w firmie Raben. W odpowiedzi na zapotrzebowanie klienta opracowany został uniwersalny robot z innowacyjnym chwytakiem o udźwigu 45 kg. Optymalizacja wagi z 66 kg do zaledwie 23 kg była możliwa dzięki modelowaniu parametrów urządzenia już na etapie projektowania w programie Autodesk 360® Fusion z technologią Generative Design®.

Firma PiDT działająca od 2021 r. w strukturach iPS Team tworzy dla klientów kompleksowe rozwiązania z zakresu robotyki, wykorzystując oprogramowanie Autodesk od początku swojego istnienia. Dla jednego z nich – firmy  Raben, opracowała paletyzator do obsługi linii pakowania o wadze 66 kg i udźwigu 120 kg. Z czasem powstało zapotrzebowanie na nową, bardziej wielozadaniową i zajmującą mniej miejsca maszynę, a zaprojektowanie dla Rabena nowego paletyzatora ponownie zlecono PiDT.

– Zadanie dość standardowe, gdyby nie to, że w Rabenie na jednej linii codziennie pakowane jest coś innego, a sam asortyment zmienia się w zależności od spływających zamówień. Paletyzator musiał sprostać temu zadaniu – miał być przede wszystkim mniejszy i bardziej wszechstronny. Należało także opracować specjalnie przeznaczone dla niego oprogramowanie, aby operatorzy byli w stanie samodzielne go programować, dostosowując urządzenie do codziennie zmieniających się zadań – mówi Krzysztof Pustkowiak z PiDT.

W ramach projektu dla firmy Raben opracowany został uniwersalny robot z innowacyjnym chwytakiem o udźwigu 45 kg.  Modelowanie parametrów urządzenia już na etapie projektowania w programie Autodesk 360® Fusion z technologią Generative Design® pozwoliło na zmniejszenie jego wagi z 66 kg do 23 kg.  Dzięki narzędziom AutoCAD możliwe było przetestowanie zasięgów ramienia robota, a także optymalizacja ustawień wysokości, na jakiej się ono porusza.   

Kluczowym elementem projektu było opracowanie unikatowego docisku, gwarantującego, że przekładany towar (np. kawa w słoikach) chwytany od góry nie wypadnie. Ten element został zaprojektowany za pomocą Autodesk Inventor® z technologią Autodesk Generative Design®, który pozwala na bardzo dokładne obliczenia. Powstał bardzo lekki detal, kształtem przypominający kość ludzką – ten element został wykonany przy użyciu technologii druku 3D.

Nowe uniwersalne urządzenie potrafi układać dowolne kartony na paletach. Obsługuje dwie nitki produkcyjne na najmniejszej przestrzeni, a do tego może być programowane przez obsługę klienta, bez pomocy programisty.

Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu programów Autodesk i technologii 3D firma PiDT była w stanie przygotować ofertę dopasowaną do potrzeb klienta, a także zaprezentować rozwiązanie już na etapie ofertowania. W przypadku projektu dla Raben szczególnie ważne było przetestowanie trajektorii ruchów robota jeszcze na etapie koncepcyjnym.  

– W rozwiązaniach Autodesk bardzo cenimy jakość dokumentacji i możliwość jej wykorzystania na każdym etapie projektu: od wizualizacji służących do ofertowania, przez właściwy projekt techniczny, uwzględniający podział zadań na poszczególnych konstruktorów, do optymalizacji katalogowania dokumentacji już wykonanych projektów. Ułatwia to późniejsze serwisowaniedodaje Krzysztof Pustkowiak.  

Narzędzia Autodesk wspierają firmę od momentu ofertowania, poprzez proces opracowywania koncepcji, aż do etapu produkcji. Umożliwiają łatwe modelowanie dowolnych kształtów, dają możliwość szybkiego wykonania najmniejszych detali oraz doboru różnorodnych materiałów.  Warto podkreślić niską cenę prototypowania oraz wykonania detali. Dla firmy PiDT bardzo ważna była łatwość pracy z programami Autodesk i ich elastyczność.  

***

Informacje o Autodesk

Autodesk zmienia sposób, w jaki świat jest projektowany i wytwarzany. Nasza technologia obejmuje architekturę, inżynierię, budownictwo, projektowanie produktów, produkcję, media i rozrywkę, umożliwiając innowatorom na całym świecie rozwiązywanie dużych i małych wyzwań. Od bardziej ekologicznych budynków, przez inteligentniejsze produkty, po bardziej hipnotyzujące hity kinowe – oprogramowanie Autodesk pomaga naszym klientom projektować i tworzyć lepszy świat dla wszystkich. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę autodesk.com lub śledź @autodesk.

Yunex Traffic wybiera Comarch EDI do integracji z KSeF

Yunex Traffic, lider w dziedzinie adaptacyjnego sterowania i zarządzania ruchem drogowym w Polsce, rozpoczyna współpracę z Comarch, dostawcą rozwiązań IT, aby wdrożyć system do elektronicznej wymiany faktur. Chmurowy system Comarch EDI KSeF jest dostosowany do wymagań nadchodzącego Krajowego Systemu e-Faktur i umożliwia e-fakturowanie zgodnie z przepisami, które wkrótce wejdą w życie.

Firma Yunex Traffic zdecydowała się zaimplementować rozwiązanie Comarch z powodu wieloletniego doświadczenia dostawcy w obszarze e-fakturowania oraz elektronicznej wymiany danych. Dodatkowe funkcjonalności, takie jak konwertowanie formatów faktur z formatów natywnych do wymaganego przez KSeF XML i odwrotnie, obsługa walidacji biznesowych, czy załączników, także wpłynęły na wybór Yunex. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w Comarch EDI sprzyja automatyzacji procesów, minimalizując błędy ludzkie oraz przyspieszając procesowanie faktur.

Wybraliśmy Comarch ze względu na ich długie doświadczenie z e-fakturowaniem i systemami EDI, które zapewniają pełne zgodność z przepisami prawnymi w wielu krajach. Jesteśmy pewni, że rozwiązanie oferowane przez firmę pomoże nam płynnie przejść do świata e-fakturowania, mówi Iwona Działak, Kierownik Projektu, Yunex Traffic.

Bogaty wachlarz funkcji Comarch EDI to nie tylko zgodność z KSeF, ale również szansa na oszczędności
w firmie, a także automatyzacja wielu procesów (m.in. zarządzania dostawami, zamówieniami czy
e-fakturowaniem).

Comarch jest jednym z największych operatorów wymiany danych elektronicznych w Polsce. Jesteśmy dumni, że stworzyliśmy platformę, która pomaga tak wielu firmom usprawnić procesy w łańcuchu dostaw. Z wielką przyjemnością ogłaszamy rozpoczęcie współpracy z Yunex Traffic, komentuje Marta Frok, Kierownik Konsultingu, Comarch.

Producent wyrobów z tworzyw sztucznych wybiera IFS Cloud

Schoeller Allibert jest największym w Europie producentem plastikowych pojemników i zwrotnych opakowań transportowych. W związku z dążeniem do wzmocnienia efektywności operacyjnej i podniesienia jakości działań związanych z zrównoważonym rozwojem, firma postanowiła zaktualizować dotychczas wykorzystywane oprogramowanie i wdrożyć skalowalne, dostosowane do swoich rosnących wymagań, rozwiązanie ERP – IFS Cloud.

W związku z ostatnim, dynamicznym rozwojem, operacje Schoeller Allibrt zaczęły wymagać solidnego i skalowalnego rozwiązania ERP. Firma, będąc długoletnim klientem IFS, wiedziała, że w tej kwestii może ponownie zaufać dostawcy i wdrożyć system IFS Cloud, czyli oprogramowanie, które zapewni elastyczność i najlepiej odpowie na złożone potrzeby producenta.
Aktualizacja oprogramowania wesprze Schoeller Allibert w globalnym rozszerzaniu produkcji wielokrotnego użytku opakowań, umożliwiając jednocześnie adaptację praktyk zgodnych z zasadami ESG i gospodarki obiegu zamkniętego. Dzięki dwukrotnie rocznie wypuszczanym aktualizacjom funkcji w ramach IFS Cloud, klienci mogą zachować status „evergreen”, czyli zawsze aktualny status w najnowszej wersji oprogramowania, unikając przy tym zakłóceń związanych z modernizacjami. Taka strategia minimalizuje konieczność dostosowań, jednocześnie zapewniając klientom większą przejrzystość, przewidywalność, kontrolę i elastyczność w planowaniu rozwoju biznesu.

Wdrożenie rozwiązania IFS Cloud obejmie 850 użytkowników na całym świecie. System obsłuży różnorodne obszary funkcjonalne przedsiębiorstwa, obejmujące łańcuch dostaw, produkcję, konserwację, zarządzanie aktywami oraz finanse. Dzięki wielowalutowej i wielojęzycznej funkcjonalności oprogramowania, firma uzyska standaryzację procesów obsługi płatności oraz zobowiązań.

Nasza współpraca z IFS odegrała kluczową rolę w procesie rozwoju firmy. W momencie podjęcia decyzji o modernizacji naszych zdolności ERP, IFS był dla nas naturalnym wyborem, biorąc pod uwagę nasze długoletnie relacje, które wypracowaliśmy na przestrzeni czasu, oraz udokumentowaną wiedzę, którą wysoce sobie cenimy. IFS Cloud nie tylko odpowiada naszym potrzebom operacyjnym, lecz także napędza nas w kierunku osiągnięcia celów związanych z zrównoważonym rozwojem przedsiębiorstwa Schoeller Allibert” – komentuje Wouter Schepers, CIO w firmie Schoeller Allibert.

DeLaval buduje nowy system ERP i wzmacnia zespół w Polsce

Cyfrowa transformacja produkcji żywności sprawia, że procesy staja się bardziej wydajne, ekologiczne i bezpieczne. Pociąga ona za sobą także zmiany w innych obszarach m.in. personalnych. Coraz więcej przedsiębiorstw produkcyjnych dostrzega potrzebę budowania wewnętrznych, wyspecjalizowanych zespołów IT. Przykładem takiej wielopoziomowej zmiany jest szwedzka firma DeLaval, która zdecydowała się na skorzystanie z chmurowego rozwiązania ERP w całej organizacji. Zaowocowało to m.in. zapotrzebowaniem na specjalistów IT w jej oddziale we Wrocławiu, gdzie DeLaval ma centrum produkcyjne i finansowe.

Z raportu SAP „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu Przemysłu 5.0” wynika, że aż 60% badanych menedżerów uważa, że głębsza cyfryzacja łańcucha dostaw w ich firmie wymagałaby podwyższenia kompetencji cyfrowych pracowników. Wśród firm wskazujących na potrzeby rozbudowywania nie tylko narzędzi, ale także zespołów IT, są organizacje z przeróżnych branż, także produkcyjnych. To świadomość, która towarzyszy od dawna także szwedzkiej firmie DeLaval, koncentrującej się na wspieraniu globalnej, zrównoważonej i wydajnej produkcji żywności. Firma została założona 140 lat temu przez Gustafa de Lavala, który opatentował słynną na całym świecie wirówkę do mleka. Obecnie przedsiębiorstwo zatrudnia 4500 pracowników w ponad 100 krajach, a jego główna siedziba mieści się w Tumba, w Szwecji. Wraz z Tetra Pak i Sidel, DeLaval jest częścią Grupy Tetra Laval.

Nowe technologie od dawna usprawniają procesy w branży spożywczej, także w obszarze jakim jest produkcja mleka. Nowoczesny sprzęt DeLaval pomaga gospodarstwom na całym świecie dbać o zdrowie krów, lepszej jakości mleko i bardziej elastyczną pracę. Dlatego firma podjęła decyzję o inwestycji w całkowicie nowy, oparty na chmurze system ERP SAP S/4HANA. Chce dzięki temu stać się jeszcze lepszym partnerem dla swoich klientów. Jednym z celów, jakie przed sobą stawia, jest też wzmocnienie swojego zespołu o specjalistów SAP m.in. w Polsce, we Wrocławiu, gdzie DeLaval ma centrum produkcyjne i finansowe.

– Zdecydowaliśmy się zbudować całkowicie nowy system ERP od podstaw, a standaryzacja ma kilka zalet. To nie tylko rewolucja technologiczna. Postawiliśmy na proces zmian i transformację całej naszej działalności – mówi Niklas Falkeling, dyrektor ds. transformacji biznesowej IT w DeLaval.

Firma intensywnie przygotowuje się do wprowadzenia opartego na chmurze systemu ERP SAP S/4HANA Private Cloud – wraz z dodatkowymi rozwiązaniami Public Cloud od SAP. System jest wprowadzany całkowicie od podstaw w formie tak zwanego “podejścia Greenfield”, co oznacza, że nie ma potrzeby uwzględniania żadnych wcześniejszych ustawień. Współpraca DeLaval z SAP trwa od wielu lat. Firma korzystała z systemu SAP ECC ERP, a także m.in. z Ariba i rozwiązania HR SAP SuccessFactors. Z biegiem czasu system był rozbudowywany, a liczba zastosowań rosła.

– Musieliśmy zacząć od nowa, korzystając ze standardowych rozwiązań, które SAP oferuje obecnie jako usługi w chmurze. To konieczne, abyśmy wciąż mogli rozwijać swoją działalność i stawać się jeszcze bardziej elastycznym i zwinnym przedsiębiorstwem – wyjaśnia Niklas Falkeling.

Pierwsze rozmowy o nowym systemie odbyły się w 2018 roku, ale to w ciągu ostatnich dwóch lat prace zostały zintensyfikowane i stworzono jasną wizję. Działania przygotowawcze prowadzono w ścisłej współpracy między IT, biznesem i zarządem.

Celem projektu jest budowa bardziej znormalizowanego systemu, uproszczenie, a także ujednolicenie nazewnictwa, procesów i danych, wymaganych do opracowywania nowych rozwiązań. DeLaval kontynuuje współpracę z SAP, aby mieć dostęp do specjalistycznej wiedzy i profesjonalnych standardów. Wdrożenie SAP S/4HANA rozplanowano na trzy etapy, które odbywać się będą w kolejnych regionach. W ramach projektu, przewidziano także wiele warsztatów z pracownikami na całym świecie. Pierwsze uruchomienie systemu zaplanowano w Ameryce Północnej w 2025 roku. We wdrożenie zaangażowani będą wszyscy pracownicy DeLaval, w tym ci zajmujący się sprzedażą, logistyką, produkcją, finansami i serwisem.

Nowy system ERP jest częścią ogólnofirmowego procesu transformacji, który nosi nazwę “Programme one” i w ciągu najbliższych lat obejmie zasoby ludzkie, procesy i technologię. Przedstawiciele DeLaval podkreślają, że jednym z najcenniejszych zasobów firmy jest utalentowany zespół, a planowane zmiany mają sprawić, że będzie ona lepszym partnerem dla klientów – nie tylko na poziomie personalnym, ale także jako organizacja. W przeszłości oddziały DeLaval w różnych krajach pracowały mniej lub bardziej zgodnie z własnymi procedurami, ale teraz koncentrują się na bardziej zharmonizowanym sposobie działania. Firma chce więc być jeszcze bardziej atrakcyjnym pracodawcą i przyciągnąć utalentowanych ekspertów IT, zainteresowanych pracą z nowoczesnymi technologiami, wspierającymi zrównoważoną i wydajną produkcję.

– Fundamentem wszystkich zmian technologicznych w organizacjach są ludzie. To oni definiują potrzebę zmiany, nadają jej kierunek i walidują wybrane rozwiązania. Takie projekty jak ten doskonale pokazują również, że nowoczesne wdrożenie kompleksowego systemu informatycznego pociąga za sobą także konieczność rozwijania zespołów technologicznych. Żadna nowoczesna firma, niezależnie od branży, nie jest w stanie rozwijać swojego potencjału i konkurencyjności, bez nowoczesnych narzędzi IT, szczególnie tych służących przetwarzaniu danych. Rozumiejący je eksperci IT są więc cennym zasobem dla przedsiębiorstw w każdej branży, także tych zajmujących się produkcją żywności – podsumowuje Katarzyna Rusek, Wiceprezes i Dyrektor HR, SAP Polska.