Innowacyjne podejście do zarzadzania produkcja

Potrzeby biznesowe

Coraz większą rolę w procesach produkcyjnych odgrywa zastosowanie i możliwość integracji maszyn produkcyjnych z rozwiązaniami IT. Niejednokrotnie nasi Klienci stawiają nam wyzwania, aby ich systemy ERP, czy też systemy wspierające procesy biznesowe posiadały stały wgląd w procesy produkcyjne. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie szerszego spektrum na działalność przedsiębiorstwa oraz weryfikacja postępu produkcyjnego. Dodatkowo Klient otrzymuje informację na temat zaangażowanego kosztu w danym momencie, gdy następuje weryfikacji lub raportowanie pracy w systemie.

W celu osiągnięcia wyżej wymienionych korzyści proponujemy rozwiązania klasy MES opierające się na integracji bezpośrednio z maszynami produkcyjnymi. Stworzyliśmy rozwiązania IT, w których główny nacisk kładziemy na bezpośrednią integrację z modułami wykonawczymi maszyn (sterownikami PLC). Przez to otrzymujemy możliwość bezpośredniego wglądu oraz eksportu danych do systemów Klienta, przekazując informacje o postępie produkcji, ułatwiając tym samym dogłębną analizę zasobów finansowych zaangażowanych w proces produkcyjny.

Sposób działania

Zdarza się, że informacje z maszyn zasilają systemy księgowe lub magazynowe w suche informacje na temat wyprodukowanych ilości (prawidłowych lub błędnych), czy też sztuk w procesie naprawczym (rework). Niejednokrotnie zdarzało się, że dzięki integracji z PLC istnieje możliwość wyciągnięcia dodatkowych danych związanych z przebiegiem procesu produkcyjnego jak i jego pełnym traceability (zarówno procesu produkcyjnego jak i poszczególnych operacji).

Jednym z głównych celi postawionych nam przez Klienta było zbierane informacji na temat procesu produkcyjnego i importowanie informacji o wyprodukowanych ilościach do systemu klasy ERP. Miejscami opomiarowania były stanowiska zautomatyzowane oparte o roboty współpracujące, jak i stanowiska w pełni automatyczne. W celu integracji wykorzystane zostały drivery komunikacyjne, które za pomocą protokołów takich jak Siemens, OPC UA lub Modbus komunikowały się z PLC maszyny. Chcieliśmy wyciągnąć z rejestrów PLC jak największą ilość informacji. Pozyskanie tych sygnałów pozwoliło na śledzenie szczegółów związanych z różnymi zdarzeniami produkcyjnymi. Na czytanych rejestrach zostały zmapowane odpowiednie sygnały świadczące o: awarii, zatrzymaniu, przeciążeniu, błędach lub też przerwaniu bariery bezpieczeństwa. Wszystkie informacje były skrupulatnie gromadzone i przechowywane w bazie danych historycznych „Raion Historian”. Gromadzenie danych przez 3 miesiące pozwoliło Klientowi na stworzenie dodatkowych raportów, których celem było przedstawienie możliwości uwolnienia dodatkowego czasu produkcyjnego, co relatywnie przekłada się na możliwość zwiększenia wydajności procesów produkcyjnych, a finalnie na zwiększenie zysku.

Korzyści

Dzięki zgromadzonym danym zwiększyła się skuteczność planowanych napraw elementów, które typowane były jako najbardziej zawodne. Wykorzystanie metody Pareto przyczyniło się do wytypowania stanowisko o największej liczbie problemów oraz umożliwiło sklasyfikowanie zdarzeń, np. od najczęściej występujących. Na podstawie informacji z systemu stworzono dodatkowe strefy, które ograniczyły zakłócenia w pracy stanowisk w pełni zrobotyzowanych. Pełna weryfikowalność problemów związanych z naruszeniem stref bezpieczeństwa, spowodowała że uszczelniono strefy Safety na stanowiskach, tak aby ograniczyć niekontrolowane przerwania cyklu pracy.

Wszystkie wyżej wymienione zadania miały na celu usprawnienie procesów produkcyjnych, a także zwiększenie ich weryfikowalności. Zebrane informacje przyczyniły się zwiększenia wydajności produkcji zmniejszając ilość losowo i niezależnie występujących przestojów produkcyjnych. Dodatkowo uwolnione zostały moce produkcyjne, które odpowiednio ulokowane pozwalają na wzrost zysku związanego z efektywniejszą produkcją.

Zarządzanie informacją na platformie Xprimer

Współczesne systemy zarządzania dokumentacją już dawno wyszły z etapu bycia wirtualnym odzwierciedleniem biblioteki czy wirtualnego archiwum, a rozwinęły się w stronę integracji poziomej, umożliwiającej wielokierunkowy obieg informacji w organizacji.

Efektem tego jest coraz większa integracja przepływu dokumentacji wewnątrz procesów realizujących złożoną logikę biznesową, która jest z kolei coraz częściej związana z unikalnym procesem zarządczym czy wytwórczym u klientów. Jeszcze 10 lat temu rynek oczekiwał narzędzi, które skupiały się głównie na tym, by określone dokumenty przetworzyć, następnie przekazać do akceptacji bądź uzupełnienia odpowiednim uczestnikom procesu, a ostatecznie zapisać lub zarchiwizować. Obecnie klienci zgłaszają potrzebę wszechobecnego dostępu do dokumentów i do szeroko rozumianych informacji w nich zapisanych z każdego możliwego procesu, w dowolnym momencie i z dowolnego urządzenia.

Od 30 lat eq system pomaga przedsiębiorstwom w optymalizacji procesów zarządzania zarówno produkcją, jak i zarządzania zasobami ludzkimi. Podczas analiz biznesowych prowadzonych u klientów (określających zakres i budżet wdrożenia), przekonaliśmy się niejednokrotnie, że w obu tych przypadkach dokumentacja i jej przepływ stanowi niejednokrotnie fundamentalne wymaganie klienta, definiowane już na etapie analizy. I choć materia w obu tych obszarach jest nieco inna, to jednak pewne podstawowe zasady przetwarzania są takie same.

W obszarze produkcyjnym dokumentacja jest bezpośrednim nośnikiem informacji pomiędzy działami przygotowania produkcji, egzekucji produkcji, zarządzania jakością i obszarem realizacji u klienta docelowego. Dokumenty, które są poddawane obróbce, często tworzone są w wielu różnych formatach i muszą być dostępne z poziomu różnych urządzeń (zarówno mobilnych jak i stacjonarnych), w tym terminali produkcyjnych. Podobnie wygląda potrzeba dostępu do zestawu danych zapisanych w określonej dokumentacji, jak danych technologicznych, parametrów jakościowych wykonywanych elementów, szkiców bądź wytycznych niezbędnych np. w warunkach o podwyższonych normach bezpieczeństwa.

W obszarze HR z kolei podstawowym problemem jest zebranie całej dokumentacji pracowniczej w jedno miejsce, które musi być efektywnie zarządzane głównie ze względu na wymagania związane z RODO oraz politykami organizacji w zakresie bezpieczeństwa informacji osobistych. Jednym z kryterium, które dość mocno zintegrowało zarządzanie dokumentami pracowniczymi, było pojawienie się e-teczki. Doprowadziło to do digitalizacji dokumentacji, która do tej pory była prowadzona papierowo.

W przypadku eq system każdy z procesów wdrożenia dokumentacji elektronicznej przebiega według podobnego sposobu, ale zawsze uwzględniającego specyfikę, oczekiwania i środowisko klienta. Pierwszy krok to szeroka analiza procesów biznesowych i wymagań związanych z tymi procesami. Konieczna jest precyzyjna definicja uczestników procesów oraz mechanizmów przetwarzających informacje. Krok drugi to niezwykle dokładna analiza samych dokumentów, które podlegają przetworzeniu. W konsekwencji uzyskujemy procesy biznesowe, które są często dokumento-centryczne.

Wszystkie czynności wykonywane w kontekście danego procesu biznesowego niezależnie od tego, czy jest realizowany w obszarze HR-wym czy produkcyjnym, mogą być realizowane na urządzeniu mobilnym, terminalu produkcyjnym, w kiosku samoobsługowym. Współczesne rozwiązania pozwalają nam na takie zdefiniowanie logiki biznesowej, by następnie móc ją realizować według określonego schematu, niezależnie od urządzenia, w sposób powtarzalny i nadzorowany według dokładnie tych samych zasad bezpieczeństwa.

Gdy eq system rozpoczynał współpracę z branżą produkcyjną, czy szeroko rozumianym HRM, podstawową korzyścią z wdrożenia systemów obiegu dokumentacji było zawsze skrócenie czasu przetwarzania informacji oraz zredukowanie ilości zużywanego papieru. W 2021 r. mówimy o zyskach innego rzędu i w innym obszarze. Obecnie jest to digitalizacja informacji, która umożliwia bezstratną obróbkę danych i bezstratne przesyłanie, wcześniej wymagające dużych nakładów pracy. Nie bez znaczenia jest też – podkreślane przez klientów eq system – znaczące zwiększenie bezpieczeństwa firmy, głównie dzięki integracji informacji.

Warto też wspomnieć o tym, co często mówimy naszym klientom – że już dosłownie „za chwilę” będą chcieli przetwarzać wszystkie informacje zbierane w organizacji. I nie tylko dane związane ze stanem maszyn czy stanem pracownika, ale każdy najmniejszy bit informacji będzie mógł być wykorzystany przez złożone mechanizmy uczenia maszynowego. Oczywiście sugerujemy zdrowy rozsądek, bo choć nie ma sensu zbierać wszystkich informacji to jednak warto mieć taką możliwość, zwłaszcza gdy nie wiemy, które dane będziemy za chwilę przetwarzać. Wychodzimy z założenia, że celem eq system jest nieustanne wspieranie klientów w procesie jak najbardziej efektywnego zbierania informacji w głównych procesach zarządczych, ponieważ te przekładają się albo na największe operacyjne koszty albo na największe potencjalne zyski.

eq system specjalizuje się w szeroko rozumianym usprawnieniu procesów organizacyjnych: od analizy, przez budowę koncepcji usprawniających efektywność i implementację odpowiednio dobranych narzędzi IT, do współpracy po wdrożeniowej. Wspieramy następujące procesy biznesowe: planowanie/monitorowanie/ewidencja i przygotowanie produkcji; zarządzanie pracownikami, logistyka oraz procesy biznesowe, prognozowanie popytu, zarządzanie obiegiem dokumentów oraz BI.

 

Automatyzacja i cyfryzacja dzięki usłudze EDI

Zainteresowanie automatyzacją i cyfryzacją prowadzonych procesów produkcyjnych i dystrybucyjnych rośnie w każdej branży. Zagadnienie korzystania z nowych technologii coraz częściej staje się tematem przewodnim debat i programów rozwojowych. Wdrażanie w swojej organizacji usługi EDI, czyli elektronicznej wymiany danych to trend, na który stawia coraz więcej producentów i dostawców, a pandemia COVID-19 wpłynęła na jego gwałtowne przyspieszenie.

Elektroniczna wymiana danych

Im szybciej zadbamy o automatyzację procesów w swojej organizacji, tym lepiej – tak pokazują obserwacje rynku niemal w każdej branży. Zautomatyzowanie czynności codziennych i powtarzalnych, które dotychczas wykonywał człowiek, bardzo szybko przekłada się na różnorodne oszczędności dla organizacji. Elektroniczna wymiana danych (ang. Electronic Data Interchange, w skrócie: EDI) umożliwia natychmiastowe przekazywanie informacji, które są zawarte w typowych dokumentach handlowych. Istotą EDI jest wymiana danych pomiędzy systemami informatycznymi, nie pomiędzy ludźmi (jak to się dzieje w przypadku przesyłania dokumentów z wykorzystaniem poczty elektronicznej).

Każda firma, każda branża

Do tej pory wiele małych i średnich firm obawiało się, że wprowadzenie digitalizacji będzie się wiązało z dużymi kosztami. Dziś to podejście się zmienia, ale potrzebna jest edukacja, pokazanie, jakie wartości i korzyści niesie za sobą wdrożenie nowych rozwiązań. Warto podkreślić, że usługa EDI znajduje zastosowywanie w każdej branży i w każdej organizacji, niezależnie od jej wielkości. Wdrażaniem w nich komunikacji EDI zajmuje się firma EDISON S.A., która świadczy tę usługę od 25 lat, optymalizując procesy logistyczne, sprzedażowe i księgowe. Obsługuje niemal każdy sektor rynku: m.in. sieci handlowe, motoryzację, producentów, dystrybutorów, grupy zakupowe. Od 2019 r. EDISON jest częścią międzynarodowej Grupy EDITEL – wiodącego dostawcy rozwiązań EDI w Europie Środkowo-Wschodniej. Międzynarodowe doświadczenie firm w całej grupie pozwala szybko i sprawnie łączyć partnerów biznesowych na całym świecie. Warto zapoznać się z naszymi rozwiązaniami (https://www.edison.pl/), bo pokazują one m.in., że wprowadzenie EDI może obniżyć koszt wybranych procesów nawet do 80 proc.

 

Korzyści EDI

Podstawowym celem EDI jest natychmiastowe przyspieszenie przepływu danych między firmami. To także sposób na wykluczenie konieczności manualnego wprowadzania ich do wielu systemów. W efekcie zastosowanie EDI pozwala uniknąć wszelkich błędów, które powstają podczas ręcznej obsługi i dzięki temu ograniczamy ilość poprawek i korekt. Zatem wdrożenie komunikacji EDI przynosi firmie szereg korzyści, wśród których najważniejsze to:

  • oszczędność czasu,
  • eliminacja błędów i pomyłek, związanych z manualnym wprowadzaniem danych,
  • automatyzacja procesów biznesowych,
  • przejrzystość procesów,
  • dbałość o środowisko naturalne (oszczędność papieru i energii).

Zmiany legislacyjne

Trendowi automatyzacji i cyfryzacji sprzyjają także trwające obecnie zmiany legislacyjne. Jedną z nich jest obowiązek przyjmowania faktur elektronicznych przez wszystkie instytucje i firmy podlegające pod ustawę o Zamówieniach Publicznych. Faktury muszą być odbierane z wykorzystaniem Platformy Elektronicznego Fakturowania, tzw. PEF. PEF umożliwia odbiór faktur elektronicznych poprzez dedykowany portal, aplikację desktopową lub poprzez bezpośrednie połączenie Platformy z systemami dziedzinowymi. Poza fakturami elektronicznymi możliwe jest przesyłanie: faktur korygujących, zamówień, awiz dostawy, potwierdzeń odbioru i not księgowych. PEF funkcjonuje już od 18 kwietnia 2019 roku. Usługę Platformy Elektronicznego Fakturowania oferuje konsorcjum PEF Expert, do którego należy EDISON S.A.

Cyfryzacji rozliczeń podatkowych dotyczy jeszcze jeden projekt, jakim jest Krajowy System e-Faktur, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów. Ma to być system teleinformatyczny, służący do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych. KSeF ma zapewnić szybszy i bezbłędny sposób wymiany faktur, a także ich rejestracji. Ministerstwo zapowiedziało też, że jeśli nowe e-faktury się sprawdzą, mogą zastąpić JPK.

Jesteś zainteresowany wprowadzeniem elektronicznej wymiany danych w swojej organizacji? Zadzwoń do nas (+48 12 21 32 300) lub napisz (sales@edison.pl).

Więcej informacji o naszych usługach: www.edison.pl

Obserwuj nas na LinkedIn.