Comarch startuje z nowym FinTechem

Comarch uruchamia platformę internetową do obsługi procesów finansowych firm – Apfino. Serwis integruje w jednym miejscu dostęp do produktów kilku partnerów zewnętrznych i na początek daje przedsiębiorcom możliwość zlecania wykonania świadczeń z zakresu faktoringu i windykacji.

Usługa skierowana jest w tym momencie do firm z sektora MSP, w tym małych i średnich spółek, jak i jednoosobowych działalności gospodarczych oraz freelancerów. Usługi finansowe będą w pierwszym etapie oferowane bezpośrednio w systemach klasy ERP firmy Comarch. Spółka ma największy udział w krajowym rynku programów informatycznych do zarządzania przedsiębiorstwem wśród polskich dostawców. 

Czas na ERP Banking?

Obecnie można zaobserwować silne trendy, które zmieniają sektor finansowy na całym świecie. To przede wszystkim open i embedded banking, czyli osadzenie usług finansowych w określonym  kontekście. To oznacza, że z czasem znaczenie bezpośrednich kanałów dostępu do usług bankowych poprzez np. bankowość internetową, będzie malało na rzecz usług osadzonych w powszechnych procesach realizowanych przez klientów.

­- Najprostszym przykładem są tutaj płatności dokonywane w sklepach internetowych lub na platformach aukcyjnych. „Nie wychodzimy” już ze sklepu internetowego, aby zapłacić za produkt w bankowości internetowej – płatność jest realizowana jako krok w procesie zakupowym – tłumaczyŁukasz Rozlach, wiceprezes i dyrektor zarządzający Comarch Finance Connect.

Apfino to rozwiązanie dla firm z grupy MŚP. Przedsiębiorcy z tego sektora napotykają wiele problemów  związanych z obsługą zaawansowanych produktów finansowych, często opartych o dokumenty księgowe oraz skomplikowane metody oceny ryzyka. Podstawowe pytanie, które należy dzisiaj zadać w kontekście zarządzania finansami przedsiębiorstwa, to: dlaczego nadal finanse firmy są rozproszone w tak wielu miejscach skoro i tak punktem wyjścia, który gromadzi większość danych o przedsiębiorstwie jest ciągle system księgowy?

Produktocentryczność wciąż rządzi

–  Przeprowadziliśmy badanie, które pokazuje, że głównym problemem w obsłudze produktów finansowych nadal jest wypełnienie skomplikowanego wniosku. To mocno zastanawiające, ponieważ instytucje finansowe od lat mocno inwestują w transformacje cyfrowe oraz chcą, aby ich produkty były w jak powszechniejszym użyciu. Z drugiej strony jest to konsekwencja świadomych strategii, polegających na budowaniu potężnych narzędzi w postaci portali internetowych i osadzaniu w centrum produktów bankowych jako takich – niekoniecznie dopasowanych do kontekstu działalności przedsiębiorstwa. Ekonomia API zmienia to podejście, umieszczając produkty i usługi, jako jeden z elementów w procesach realizowanych przez  użytkownika. Kolejnym istotnym problemem jest mnogość instytucji finansowych, z którymi współpracuje  firma. Stawiamy na integrację różnych partnerów w jednym portalu finansowym i to jest właśnie pole do działania dla Apfino. Naszą misją jest upraszczanie usług finansowych dla firm na wielu poziomach interakcji – mówi Łukasz Rozlach.

Kontekst dla Apfino

Naturalnym kontekstem, w którym Apfino osadza swoje usługi są systemy Comarch ERP, ponieważ to na styku systemów księgowych oraz usług finansowych nadal nie wydarzyła się prawdziwa transformacja cyfrowa, która zapewniła by efektywne monitorowanie i przewidywanie płynności finansowej czy też automatyczne rozliczanie płatności. Konieczność przygotowywania dedykowanych plików, eksportu do różnych systemów zewnętrznych oraz odpowiedniej interpretacji danych przychodzących pochłania duże koszty w większości przedsiębiorstw – zaznacza Łukasz Rozłach.

Platforma Apfino to serwis, który integruje system ERP z szeregiem produktów z zakresu obsługi finansowej firm. Takie połączenie zapewnia przedsiębiorcom łatwy kontakt z dostawcami usług finansowych oraz możliwość skorzystania z nich bez zbędnych formalności. Wszystkie czynności załatwiane są online. Aktualnie oferowane są dwa rodzaje usług: faktoring i windykacja. Wkrótce zostaną uruchomione kolejne m.in. informacja o rachunkach na bazie PSD2, wymiana walut, kredyty. Dostęp do platformy jest bezpłatny

Potencjał Comarchu

– Strategia dywersyfikacji branżowej Comarch przynosi swoje owoce na wielu poziomach. To już nie tylko długoterminowa stabilność biznesu Comarch jako takiego, ale również baza do tworzenia zupełnie, nowych cross sektorowych modeli biznesowych. W tym przypadku wykorzystujemy sukces sektora ERP, który dynamicznie rośnie i świętuje już 20-procentowy udział w polskim rynku. Użytkownicy Comarch ERP to potężna baza solidnych klientów, którzy jak każda firma doświadczają wielu nieefektywności związanych z obsługą skomplikowanych produktów finansowych. Niezawodna marka, duża baza klientów Comarch ERP, stabilne finansowanie grupy Comarch oraz wieloletnie kompetencje w tworzeniu systemów finansowych dla banków i ubezpieczycieli pozwalają nam na optymizm w myśleniu o przyszłości tego biznesu – mówi Andrzej Przewięźlikowski, wiceprezes Zarządu Comarch SA.

Comarch Finance Connect

Do obsługi Apfino Comarch utworzył dedykowaną spółkę. Comarch Finance Connect będzie odpowiedzialna za aktywne promowanie usługi, rozwój produktu, współpracę z partnerami oraz pozyskiwanie klientów. Szczegółowe informacje na temat Apfino znajdują się na stronie: https://www.apfino.pl/.

Informacje o Apfino

Apfino to platforma, należąca do spółki Comarch Finance Connect, której misją jest upraszczanie finansów firm oraz stworzenie miejsca w Internecie do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem z dostępem do wielu usług, bez konieczności logowania się do różnych portali. Dzięki integracji z systemem Comarch ERP, firma oszczędza czas, automatyzując wszystkie procesy. Wnioskowanie i zarządzanie usługami odbywa się w Chmurze Comarch, która zapewnia bezpieczeństwo oraz najnowocześniejsze technologie.

Informacje o Comarch

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie. Prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z  usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Heathrow Airport, BP, Carrefour, Heineken, Vodafone, T-Mobile, Telefónica, Orange, LG U+ czy BNP Paribas Fortis, Allianz, Aviva, AXA, Banque Populaire des Alpes, Alior Bank, Credit Suisse, Delta Lloyd Life, DNB, ING.

Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów  w projekty innowacyjne. W 2020 roku nakłady na prace R&D wyniosły 263 mln zł. Obecnie zatrudnia prawie 6 500 ekspertów, w ponad 90 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

Wdrożenie BlueKanGo w firmie ENGIE EC Słupsk

ENGIE EC Słupsk jest firmą zajmującą się produkcją i dystrybucją ciepła. Zaopatrujemy w ciepło mieszkańców Słupska i Redzikowa. Zatrudniamy około 90 pracowników. Mamy wdrożony Zintegrowaney System Zarządzania oparty o normy ISO 9001:2015, ISO 14001: 2015 i ISO 45001:2018. W systemie mamy opisanych około 50 procedur, 60 instrukcji i ponad 100 innych dokumentów. System ZSZ funkcjonuje w ENGIE EC od 1998 roku

Jakie były powody, dla których wyposażyłeś swoją firmę w rozwiązanie BlueKanGo?

Program który u nas funkcjonował nie był rozwijany przez producenta i przestał współpracować z nowymi systemami operacyjnymi i wordem czy excelem. Producent oprogramowania przekazał nam, ze nie będzie go w przyszłości rozwijał w związku z tym musieliśmy szukać nowego.

W jakich obszarach korzystasz z  oprogramowania? 

  1. Baza dokumentów systemowych, procedur,instrukcji, załączników
  2. Analiza ryzyk i szans
  3. Audyty i postępowanie poaudytowe
  4. Ocena poddostawców
  5. Nadzór nad gospodarką kontrolno-pomiarową
  6. Postępowanie powypadkowe
  7. Zgłaszanie usterek
  8. Baza dokumentów Spółki- zarządzenia, polityki, wytyczne
  9. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych
  10. Baza instrukcji produkcyjnych
  11. Postępowanie awaryjne
  12. Baza aktów prawnych

Dlaczego BlueKanGo jest korzystne dla Twojej firmy?

Przyjazny dla użytkowników interfejs pozwala na szybkie odszukanie potrzebnych dokumentów poprzez strukturę tworzenia baz ( drzewo) i linkowane schematy blokowe. Możliwość samodzielnego modyfikowania blueappsów przez osoby nie mające wykształcenia IT bez konieczności korzystania z konsultantów. Możliwość ścisłej współpracy z konsultantem polskojęzycznym o szerokiej wiedzy nie tylko z funkcjonalności systemu, a także z doświadczeniem wykorzystania ich u innych użytkowników. Sposób wdrożenia i szkolenia użytkowników poprzez wspólne z konsultantem opracowanie blueapps pozwala na szybkie zrozumienie zasad ich opracowania i samodzielną modyfikacje przez użytkowników. Szybka reakcja na zgłaszane usterki z działu wsparcia IT. Pełnomocnik ZSZ otrzymuje w bluekango duże możliwości modyfikacji i dostosowania bazy dokumentacji do bieżących i przyszłych potrzeb.

Jakie są zalety oprogramowania BlueKanGo? 

Cała dokumentacja w jednym miejscu, łatwość w wyszukiwaniu potrzebnych dokumentów, możliwość linkowania aktów prawnych, dokumentów Spółki. Intuicyjne poruszanie się po bazach dokumentów po krótkim szkoleniu.

Jakie są twoje przyszłe wyzwania? 

Jesteśmy na etapie zapoznawania wszystkich pracowników z funkcjonalnościami oprogramowania.

Czeska sieć Sportisimo wybiera system Consafe Logistic do swojego nowego centrum dystrybucji

Kolejny sezon letni będzie wyjątkowy dla Sportisimo – wszystkie produkty będą składowane i dystrybuowane z nowego centrum dystrybucyjnego. W Hrusovie koło Ostrawy staje właśnie obiekt o powierzchni 90 000 metrów kwadratowych i 23 metrach wysokości, który zostanie wyposażony w najnowsze technologie i rozwiązania automatyki magazynowej. Cały projekt ma pomóc w uzyskaniu jeszcze lepszych wskaźników logistyki magazynowej co z kolei ma zagwarantować utrzymanie pozycji lidera na rynku sprzedaży artykułów sportowych. Zarówno System Zarządzania Magazynem (Astro WMS®), jak i System Kontroli Magazynu Automatycznego (Astro WCS®) dostarczy Consafe Logistics – ich nowy partner w obszarze zarządzania magazynem.

Sportisimo ogłosiło datę otwarcia swojego nowego centrum dystrybucyjnego na luty 2022 r., a aby działania zwiększające wydajności firmy rozpoczęły się jak najszybciej, Astro WMS® i Astro WCS® będą zarządzać przepływami od pierwszego dnia. Wdrożenie obu systemów poprzedzone jest wieloma pogłębionymi analizami i spotkaniami zespołów odpowiedzialnych za projekt po obu stronach. Bardzo ważne jest wcześniejsze zrozumienie i zaplanowanie każdego procesu w magazynie – od podziału artykułów ze względu na rodzaje lokalizacji, przyjmowanie i kompletacja zamówień, minimalizowanie odległości w trasach kompletacji, po business intelligence niezbędne w pracy menedżerów. Nowe centrum dystrybucyjne, jako strategiczne miejsce firmy, powinien działać jak dobrze naoliwiona maszyna, która będzie obsługiwać zarówno blisko 200 sklepów stacjonarnych zlokalizowanych w Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii i Bułgarii, jak i całość kanału e-commerce.

„Cieszymy się, że możemy kontynuować nasz rozwój mając za partnera Consafe Logistics. Spełniony został kluczowy wymóg wyboru dostawcy systemu z holistycznym podejściem do całego łańcucha dostaw, a nie tylko jego części. Wielkim plusem jest też doświadczenie z największymi sieciami handlowymi, a także ich proaktywność i ambicja w działaniu. Również możliwość wyboru obu systemów w modelu SaaS jest bardzo atrakcyjna– szczególnie w branży, w której widoczna jest sezonowość sprzedaży. Jesteśmy bardzo ciekawi pierwszych wyników, które będziemy wspólnie analizować już pod koniec 2022 roku.” – mówi Martin Cabadaj, kierownik procesów logistycznych w Sportisimo.

Sportisimo jest pierwszą czeską firmą, która wdroży Astro WMS® w swoim magazynie i trzecim wdrożeniem szwedzkiego dostawcy w tym kraju. Całość działań wpisuje się w plany ekspansji Consafe Logistics m. in. w Czechach i na Słowacji.

Optymalizacja procesów w firmie dzięki platformie NAVIGATOR

Konieczność pracy zdalnej uświadomiła przedsiębiorcom, które procesy działają sprawnie, a które stanowią wąskie gardła w codziennych zadaniach firmy. Optymalizacja procesów biznesowych to, krótko mówiąc, ciągłe znajdowanie sposobów na przyspieszenie czasu wykonywania działań i upraszczanie procedur tak, aby przynosiły wymierne rezultaty za pomocą przejrzystych działań. Pewną drogą do optymalizacji jest digitalizacja dokumentacji i procedur w firmie. Tutaj właśnie zaczyna się zadanie platformy NAVIGATOR.

Czym jest NAVIGATOR?

NAVIGATOR jest narzędziem typu ECM / Workflow, które wykorzystuje mechanizmy sztucznej inteligencji do automatyzowania procesów biznesowych. Wśród tych procesów wymienić można między innymi budżetowanie, obsługę wniosków i szans sprzedażowych, elektroniczny obieg dokumentacji i faktur. NAVIGATOR umożliwia digitalizację dokumentów i ich obiegów, dzięki czemu pozwala przeprowadzić analizę, które z tych procesów działają według planu, a które generują niepotrzebne koszty.

Proces optymalizacji za pomocą platformy NAVIGATOR może być realizowany za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji, których działanie opiera się na mechanizmach głębokiego uczenia, a także za pomocą tych, które wykorzystują standardowe procedury, a których działanie jest równie potrzebne, bo oszczędzają czas pracy ludzkiej i minimalizują ryzyko wystąpienia błędów podczas zadań rutynowych.

Co wyróżnia tę platformę?

NAVIGATOR jest platformą przeglądarkową, a więc nie wymaga żadnych dodatkowych instalacji. Jego architektura jest wygodna w utrzymaniu, szczególnie w dużych firmach, gdzie z systemu będzie korzystać kilkuset, a nawet kilka tysięcy użytkowników. Platforma jest w pełni responsywna, dzięki czemu można z niej wygodnie korzystać z każdego rodzaju urządzenia. Co ważne, nawet wersja mobilna jest platformą przeglądarkową i nie wymaga pobrania ani instalacji, a posiada wszystkie funkcjonalności wersji standardowej.

NAVIGATOR, jako narzędzie w pełni konfigurowalne, idealnie nadaje się do zmieniających się realiów rynku. Jego funkcjonowanie opiera się na paradygmacie low-code/no-code, co oznacza, że bez trudu można go dostosować do potrzeb firmy z niewielką znajomością programowania lub całkowicie bez niego. To oznacza, że może wspierać efektywność procesów jako skrojone na miarę narzędzie, dostosowane do już istniejących procedur wewnątrz firmy, a jest to o tyle kluczowe, że nie wymaga gruntownych zmian od początku wdrożenia, aby dać wymierne rezultaty. Z czasem, gdy analiza procesów wykaże, gdzie znajdują się newralgiczne punkty, NAVIGATOR dostosuje się także do nowych obiegów i to bez dodatkowych kosztów wdrożeniowych.

Jak wykorzystać platformę NAVIGATOR do optymalizacji procesów w firmie?

Optymalizacja procesów w firmie może przybrać różne postacie. Częstym sposobem wykorzystania NAVIGATORA jest obsługa obiegów dokumentacji elektronicznej. Proces rozpoczyna się poprzez utworzenie wzoru dokumentu, który chcemy procesować. Wzory mogą być przypisane do konkretnego działania lub kontrahenta. Dodawanie dokumentu może się odbywać w ciągu kilku sekund, podczas których NAVIGATOR za pomocą usługi Data Capture skanuje i automatycznie przepisuje dane formularza.

Zarówno tworzenie wzorów, jak i metoda przechwytywania danych znacznie skraca czas w porównaniu do wykonania tych samych czynności analogowo, na papierze. Dodatkowo, NAVIGATOR dysponuje własnym, zautomatyzowanym archiwum dokumentacji, które w ciągu sekund przyporządkuje i bezpiecznie przechowa dany dokument. O bezpieczeństwo danych zadba system uprawnień, który pozwala na przypisywanie, dziedziczenie i kontrolę dostępu do wyświetlania i edycji danego dokumentu.

NAVIGATOR daje jednak dużo więcej możliwości niż tylko procesowanie dokumentacji. Proces optymalizacji działań w firmie może dotyczyć każdej dziedziny, która postępuje według odgórnie ustalonego algorytmu postępowania. Dobrym przykładem jest obsługa zadań i projektów. Platforma pozwala na zaplanowanie wszystkich działań z góry tak, aby pracownicy wiedzieli, na jakim etapie projektu się znajdują. System informuje też, kto jest odpowiedzialny za dane zadanie, gdzie następują ewentualne opóźnienia i ile zajmują kolejne etapy. Automatyzacja w tym zakresie dotyczy weryfikacji, gdzie występują tzw. wąskie gardła, czyli te elementy projektu, które wstrzymują progres innych zadań, zajmują więcej czasu niż było to przewidywane, a co za tym idzie – generują niepotrzebne koszty. NAVIGATOR pozwala na stałą modyfikację obiegu zadań, dzięki czemu w każdym momencie można dostosować go do wniosków optymalizacyjnych.

Optymalizacja procesów w firmie to także wprowadzanie drobnych zmian, które zrewolucjonizują dotychczasowe przyzwyczajenia. Chociażby wykorzystywanie podpisu elektronicznego. Drukowanie, podpisanie i archiwizacja dokumentu to proces, który, przeniesiony całkowicie na platformę elektroniczną, zajmuje o wiele mniej czasu, co skutkuje obniżeniem kosztów i zwiększeniem bezpieczeństwa przechowywanych danych.

Podsumowanie

Podejścia do optymalizacji są tak różne, jak wiele jest firm. To, jaką strategię obejmiemy, zależy od aktualnych potrzeb firmy i jej priorytetów. Optymalizacja poszczególnych procesów jest zadaniem niekończącym się, bo zawsze znajdzie się element, który można wykonać prościej, szybciej lub bardziej efektywnie. Na tym właśnie opiera się siła systemów klasy ECM. Są łatwe w utrzymaniu i nie generują dodatkowych kosztów przy ciągłych zmianach wymagań, co do ich działania. Funkcjonowanie firmy jest o tyle efektywne, o ile składa się z dobrze przemyślanych i sprawnie działających procesów składowych. To właśnie dlatego dbałość o szczegóły jest kluczem do sukcesu w procesach optymalizacji.