Aplixcom SCADA-MES Cloud 2.0

System Aplixcom SCADA-MES 2.0 jest jednym z najefektywniejszych narzędzi, które zarówno optymalizuje jak i monitoruje procesy produkcyjne w dynamicznie funkcjonujących organizacjach. Naturalnym krokiem w ewolucji naszego systemu SCADA-MES było zwiększenie elastyczności, integralności oraz funkcjonalności, poprzez dodanie funkcji planowania MES i optymalizacji APS. W ten sposób powstało narzędzie proste a zarazem kompletne, wspierające firmy operacyjnie oraz biznesowo.

Podążając za ogólnoświatowymi tendencjami oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kadr zarządzających, nasz system Aplixcom SCADA-MES 2.0 migruje do Chmury. Wykorzystanie Chmury jako narzędzia biznesowego staje się niezaprzeczalnie standardem umożliwiającym wymianę danych w czasie rzeczywistym z każdego miejsca na świecie. Ten niezwykle istotny krok w rozwoju automatyki dedykowany jest przede wszystkim firmom posiadającym wiele zakładów produkcyjnych, chcącym zintegrować poszczególne działy przy jednoczesnej minimalizacji kosztów zasobów.

Jednocześnie opcja SCADA-MES Cloud jako SaaS (Software as a Service) objawia się jako optymalne rozwiązanie dla małych firm, które nie chcą inwestować w infrastrukturę serwerową oraz dedykowany jej dział IT, a chcą korzystać z aktualnych rozwiązań SCADA-MES.
Najnowsze projekty przekonują, że technicznie rozwiązanie SCADA w Chmurze, dzięki zaawansowanej technice serwerów OPC z dwukierunkowym odpytaniem punktów pomiarowych, jest już w pełni dojrzałe, odpowiednio wydajne i stabilne, tak by zapewnić funkcjonalność wymaganą w dzisiejszych warunkach

Usprawnienie obiegu dokumentów w firmie

Jeśli w swojej codziennej pracy spotykasz się z natłokiem zalegających na biurku dokumentów, a końca pracy nie widać, warto rozważyć wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentówZarządzanie dokumentacją nie musi być stresujące, a praca związana z przepływem dokumentów może stać się prosta i satysfakcjonująca. System klasy workflow do zarządzania dokumentami z pewnością pomoże Ci zwiększyć wydajność pracy, redukując tym samym poziom chaosu w papierowych dokumentach. 

Dlaczego warto usprawnić obieg dokumentów firmowych?

Przepływ informacji w przedsiębiorstwie stanowi fundament poprawnej i szybkiej działalności operacyjnej, jak również sprawnej i bezbłędnej realizacji procesów. Elektroniczny obieg dokumentów w firmie usprawni Twoją pracę z dokumentami, pozwalając skupić się na pilnych zadaniach do wykonania. Dużą zaletą elektronicznego obiegu dokumentów jest możliwość pracy i przekazywania dokumentów bez konieczności fizycznego dostarczania ich do konkretnych osób w firmie. Zastąpienie papierowego obiegu, obiegiem elektronicznym niesie za sobą wiele korzyści, jak choćby skrócenie czasu potrzebnego na podjęcie decyzji. Oczekiwanie na podpis przełożonego czy konieczność zapoznania się wszystkich osób decyzyjnych z dokumentem sprawia, że czas oczekiwania na realizację procesu znacznie się wydłuża. A teraz wyobraź sobie, że zarządzanie obiegiem dokumentów może przebiegać zupełnie inaczej. Każda uprawniona osoba ma dostęp do dokumentu w czasie rzeczywistym, z dowolnego miejsca, a podpisać dokument można w dowolnym momencie.  

Jak usprawnić obieg dokumentów w firmie

Jeśli rozważasz zastosowanie narzędzia, które pozwoli Ci usprawnić obieg dokumentów warto wziąć pod uwagę zakres pracy związanej z wdrożeniem elektronicznego obiegu dokumentów w firmie oraz to jak przebiegał dotychczasowy obieg – będzie to miało wpływ na zarządzanie obiegiem dokumentów z wykorzystaniem systemu klasy workflow w późniejszym czasie. Jeśli obiegi dokumentów stanowi jeden z kluczowych elementów działalności Twojej firmy, zastanów się w których obszarach warto wdrożyć system workflow. Wdrażanie obiegu dokumentów elektronicznych należy rozpocząć od analizy przedwdrożeniowej, w której odpowiesz na pytanie jaki rodzaj pracy chcesz usprawnić oraz jakie dokumenty będziesz przetwarzał elektronicznie. Należy pamiętać również o bezpieczeństwie danych, czyli o konfiguracji uprawnień dostępowych do dokumentów, dla poszczególnych osób oraz możliwości ich edycji.  

Co zapewnia system do zarządzania dokumentami?

System do zarządzania dokumentami w firmie zapewnia usprawnienie pracy związanej z obiegiem i przetwarzaniem dokumentów, lepszy przepływ informacji, wynikający z dostępności dokumentów dla wszystkich uprawnionych pracowników. Jedną z największych zalet systemu jest krótszy czas obiegu dokumentów – system umożliwia wgląd w dokument wszystkim uprawnionym osobom. Elektroniczny obieg dokumentów w firmie to także śledzenie bieżących zmian w dokumencie, jak również wgląd w status i stopień realizacji poszczególnych kroków w obiegu danego dokumentu. Ryzyko zgubienia lub zniszczenia papierowego dokumentu w przypadku zastosowania elektronicznego obiegu dokumentów jest całkowicie wykluczone.  

Podsumowanie

Elektroniczny obieg dokumentów w firmie jest niewątpliwie znacznym ułatwieniem, przyczyniającym się do usprawnienia procesu wymiany dokumentów pomiędzy pracownikami zaangażowanymi w proces. Przepływ informacji ulega poprawie, a czas oczekiwania na decyzję przełożonych znacznie się skraca. Warto wdrożyć system elektronicznego obiegu dokumentów i nie przejmować się zalegającymi na biurku kartkami i wydłużającym się procesem decyzyjnym.

Autor: Jan Michalak, Archman

Skokowa automatyzacja procesów poprzez bezpośrednie komunikowanie się systemów jako wyzwanie firm handlowych

Automatyzacja na styku marketingu i sprzedaży

Sama automatyzacja nie jest zjawiskiem nowym w systemach różnego rodzaju. Wykorzystuje się ją obecnie na przykład na styku marketingu i sprzedaży. Chodzi między innymi o automatyczne wysyłanie wiadomości mailowych po wykonaniu określonych czynności przez użytkowników (np.: wysłanie maila do zalogowanego klienta po opuszczeniu przez niego strony w momencie dodania produktów do koszyka, ale nie zrealizowaniu transakcji), publikowaniu reklam czy komunikacji kolejnych etapów realizacji zamówień.

Do tego dochodzą wszystkie rozwiązania marketing automation. Wśród jego podstawowych funkcji można wymienić monitoring i analizę zachowań użytkowników odwiedzających stronę, ich segmentację, tworzenie rekomendacji, newsletterów, baz danych czy monitorowanie reakcji na powyższe działania. Ten rodzaj aktywności na pewno będzie zyskiwał na popularności, bo dobrze zaprojektowany proces automatyzacji przynosi realną wartość do firm i oszczędza sporo czasu na powtarzalne czynności.

Automatyzacja w logistyce

Wiele firm widzi też korzyści z automatyzacji logistyki. W tym przypadku możemy mówić o robotyzacji obsługi działań magazynowych. Firmy decydują się na taki model ze względu na rosnącą ofertę produktową i konieczność obsługi coraz bardziej skomplikowanych, wieloproduktowych zamówień. Aby ten rodzaj automatyzacji miał sens konieczne są inwestycje w systemy składowania zawierające ustandaryzowane jednostki ładunkowe stosowane w magazynach. Automatyzacja tego rodzaju dotyczy tylko firm z własnym magazynem. Firmy korzystające z outsourcingu logistyki nie są bezpośrednio zaangażowane w ten kierunek rozwoju.

Niezależnie od przyjętego modelu logistycznego automatyzacja procesów pozwala na lepsze zarządzanie stanami magazynowymi, łatwiejszą obsługa zamówień nawet przy większej intensywności wysyłek, zwrotów czy reklamacji oraz na eliminację błędów (np. przy kompletacji zamówień).

Dlaczego firmy chcą więcej automatyzacji na wielu poziomach

Automatyzacja przynosi więc wiele korzyści w różnych gałęziach przemysłu.. Wśród nich można wymienić:

  • Lepsze zarządzanie magazynami
  • Automatyzacja zamówień spowodowana nowymi modelami sprzedaży (np. subskrypcja)
  • Optymalizacja powtarzalnych procesów i eliminacja błędów

Jak technologia sprosta wyzwaniom biznesowym?

Wszystkie wyżej wymienione wyzwania biznesowe muszą zostać spełnione przez rozwiązania technologiczne. Rozwiązaniem jest tu odpowiednia architektura systemów – w skrócie znana jako architektura MACH. MACH to akronim od słów Microservices, API, Cloud i Headless. Sprawia ona, że nowe sposoby myślenia o biznesie i jego prowadzeniu mogą mieć realny wymiar. W przypadku automatyzacji najważniejszym w skrócie czynnikiem jest litera A jak API.

To właśnie komunikacja poprzez API spowoduje, że systemy będą mogły komunikować się między sobą dużo szybciej, a na pewnym poziomie nawet bez ingerencji człowieka. API to rozwiązanie, który pozwala korzystać w jednej aplikacji z rozwiązań drugiej, np. aby przekazywać lub synchronizować dane. Korzyścią takiego rozwiązania jest integracja z bazami danych, informacjami o produkcje czy informacjami o klientach z niezależnych systemów, by móc wykorzystać tę wiedzę w sprzedaży czy zarządzanie aplikacjami innych firm i łączenie ich ze swoją platformą e-commerce za pomocą interfejsów. Platforma 'merce od samego początku przygotowywana była według metody API First.

API to realne rozwiązania, a nie buzzword

Często w tekstach dotyczących trendów można znaleźć bardzo dużo buzzword’ów, czyli słów lub zwrotów, które stały się modne poprzez częste używanie, w szczególności w mediach. Przykłady to IoT czy machine learning. Czasami ich popularność ogranicza się tylko do poziomu medialnego. Mimo, że nie wątpimy w istotę i sens Internet of Things oraz machine learningu, to ich wykorzystanie w systemach sprzedaży jest odległym scenariuszem, dziś traktowanym bardziej jako ciekawostkę w fazie wczesnych innowatorów. API jednak umożliwia komunikowanie się systemów bez stałego nadzoru człowieka w modelu System 2 System, pozbawionego tajemniczości samodzielnej komunikacji między maszynami. API działa jak posrednik i pozwala stworzyć nowe interakcję między systemami, bez ingerencji w nie. Interfejsy API odgrywają więc kluczową rolę w przekazywaniu danych pomiędzy systemami.

Przykład użycia API w systemach e-commerce dziś

W wielu przypadkach komunikacja między systemami poprzez API dziś to standard. Weźmy na przykład firmę z branży mody. Może ona wykorzystywać w procesach marketingowo-sprzedażowych takie rozwiązania jak: serwis www, aplikacje mobilną, CRM, mail, sms, powiadomienia push, ERP, WMS, polityki rabatowe, kampanie, rozwiązania business intelligence, salony stacjonarne i wiele innych. Część tych rozwiązań jest w core rozwiązań e-commerce, a część może być dostarczana przez innych dostawców. Wtedy integracja jest kluczowa.

Przykładowo marka decyduje się na kampanię promocyjną związaną z nową kolekcją. Po przypisaniu nowych rabatów do kategorii i ustaleniu ich hierarchii łączenia się z innymi rabatami, publikuje nowe dane. Marka wykorzystując różne systemy wysyła informacje o kampani poprzez: sms, mail, informacje push na www oraz w aplikacji mobilnej. Klient sprawdza to na komórce, dodaje kilka produktów do koszyka, ale nie realizuje zakupu, bo proces przerywa mu rozmowa telefoniczna. Taki koszyk przez system zdiagnozowany jako “porzucony koszyk” jest przypominany klientowi w specjalnym mailu. Mimo, że korzysta z różnych urządzeń, wciąż widzi tę samą cenę, a systemy BI mogą oszacować, z którego interakcja była kluczowa i czy kampania przyniosła oczekiwany efekt sprzedażowy np. poprzez dodanie rozwiązań up-sellingowych na poziomie koszyka czy podsumowania zakupów. Wszystkie te usługi komunikują się ze sobą za pomocą interfejsów API i stają się dziś standardem.

Jak procesy oparte na API wpłyną na e-commerce w perspektywie 2-5 lat?

Jednak API może sprostać trzem wyzwaniom biznesowym firm handlowych w kolejnych latach. Są to:

  • Potrzeba posiadania możliwości szybkiego przełożenia pomysłów na działające rozwiązania (time-to-market projektu)

    Konieczność szukania nowych możliwości sprzedaży, testowaniu kolejnych narzędzi lub uruchamianiu nowych kanałów sprawia, że czas jest bardzo ważnych zasobem. Dlatego zamiast zaawansowanych integracji, dziś lepiej sprawdzają się rozwiązania otwarte, cechujące się komunikacją poprzez API. To one mają niską barierę wejścia, dzięki której testy sprzedaży mogą się szybciej rozpocząć i łatwiej można poznać ich wyniki. Wiedza o tym, co lepiej się sprawdza i gdzie, którą zdobędziemy wcześniej niż inni, będzie kluczowa w budowaniu przewagi nad konkurencją.
  • Włączenie procesów produkcyjnych do systemów sprzedażowych

    Część producentów coraz częściej myśli o wdrożeniu modelu sprzedaży bezpośredniej na rynku detalicznym (D2C – direct-to-consumer). Tak zrobiło np. Darco (producent systemów wentylacji i ogrzewania. To polska firma rodzinna zatrudniająca ponad 350 osób, z parkiem maszynowy na europejskim poziomie, kompletną siecią sprzedaży w Polsce oraz systematycznie zwiększającą się obecnością na rynkach zagranicznych, pozwalającą eksportować ponad 40% produkcji. Więcej o procesie transformacji jaki przeszła firma Darco, można przeczytać na blogu). Tak stworzone połączenie może kolejkować procesy produkcyjne bezpośrednio związane z zamówieniami czy pozwolić lepiej zarządzać produkcją w krótkim okresie.
  • Zmieniający się rynek pracy

    Już dziś trudno o specjalistów zajmujących się e-commerce czy obsługą systemów. Wydaje się, że trend może w następnych latach się utrzymywać. Dlatego często firmy szukają rozwiązań, które część pracy będą mogły robić same. Takim przykładem będzie automatyczne zamawianie produktów (lub ich komponentów) w momencie wykrycia wcześniej zdefiniowanego poziomu w innym systemie. Tu główną częścią pracy będzie odpowiednie zaplanowanie logiki, a samo nadzorowanie jej będzie praktycznie bezobsługowe.

Greenyard Frozen Poland wybrało SUR-FBD

Greenyard Frozen Poland Sp. z o.o. jest producentem najwyższej jakości mrożonek owocowych i warzywnych, mrożonych ziół oraz dań gotowych dla rynku detalicznego, gastronomicznego i przemysłowego. Swoje lokalizacje ma na całym świecie. Firma od kilku miesięcy prowadziła testy systemu SUR-FBD.CMMS i zdecydowała się na zakup i wdrożenie naszej aplikacji dla działu UR.

System CMMS jest całkowicie polskim produktem. Został zbudowany w oparciu o doświadczenia i potrzeby pracowników działów utrzymania ruchu w przedsiębiorstwach produkcyjnych o różnorodnym profilu produkcji. Przystosowanie do realiów rynkowych, skalowalność oraz odpowiedni zakres funkcjonalny czynią ten system narzędziem przydatnym w przedsiębiorstwie każdej wielkości.