Błędne informacje na temat możliwości systemu mogą pojawić się w przedsiębiorstwie w sytuacji, gdy dane rozwiązanie jest przedstawione przez dostawcę, który nie posiada kompetencji w obsłudze danej branży.
Systemów ERP na polskim rynku jest kilkadziesiąt – tych ogólnopolskich i międzynarodowych zakwalifikowanych zgodnie z standardami Gartnera do tegoż miana.
Należy pamiętać także o kolejnej nie mniejszej puli rozwiązań autorskich, lokalnych, często nie wypromowanych, które na co dzień konkurują z ww. systemami. Liczba dostawców systemów ERP i tych nie zakwalifikowanych lecz wspierających zarząd liczona jest w setkach.
Przedsiębiorstwa podejmują decyzję o współpracy z dostawcą na podstawie przekazanych im informacji. Tymczasem informacje te mogą być nierzetelne oraz zmanipulowane. Powodów takiego stanu rzeczy jest kilka m.in. względy biznesowe, które mają na celu zdyskredytować konkurencję, ukryć lub uwypuklić wybrane obszary systemu, a w konsekwencji sprzedać oferowane rozwiązanie.
Przejawia się to poprzez:
- zatajanie informacji o funkcjonalnościach, które posiada system, ze względu na brak kompetencji dostawcy w tym obszarze;
- pomijanie możliwości systemu w obszarach zbyt czasochłonnych i kapitałochłonnych dla dostawcy;
- umiejętnie przedstawioną prezentację systemu – w taki sposób, by odpowiadała na potrzeby przedsiębiorstwa. W praktyce system może nie mieć wielu funkcjonalności;
Błędne informacje na temat możliwości systemu mogą pojawić się w przedsiębiorstwie w sytuacji, gdy dane rozwiązanie jest przedstawione przez dostawcę, który nie posiada kompetencji w obsłudze danej branży.
Wiele firm wdrożeniowych dywersyfikuje swoje działania i chce zwiększyć sprzedaż w nowych segmentach rynku. Składają więc oferty i w nieodpowiedni sposób prezentują system. Przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy, iż sposób prezentacji zależy od kompetencji i specjalizacji dostawcy. Błędnie uważają, że każdy dostawca systemu zaprezentuje je w taki sam sposób.