Sztuczna inteligencja może mieć znaczący wpływ na biznes, zwłaszcza w połączeniu z innymi rozwiązaniami IT dla firm.
Business Intelligence zazwyczaj wymaga od użytkowników sporej wiedzy, natomiast dzięki AI procesy BI stają się prostsze,
a profesjonalna wiedza związana z analizą danych i obsługą zaawansowanych systemów IT nie jest wymagana. Istotne
są tutaj: automatyzacja i zwiększona skala przetwarzania języka naturalnego (NLP).
Mariusz Siwek,
Channel Director CEE North,
Infor
Poprzez BI użytkownicy uzyskują dostęp do danych, jednak muszą zadawać właściwe pytania, aby otrzymać adekwatne informacje.
Może to stanowić istotną trudność, zwłaszcza dla pracowników bez doświadczenia, którzy nie wiedzą, jakie zapytania
doprowadzą ich do wartościowych informacji. AI pomaga przełamać tę barierę wejścia ułatwiając tworzenie zapytań.
Sztuczna inteligencja w obszarze automatyzacji umożliwia maszynową analizę BI poprzez znajdowanie związku między
danymi, w efekcie dostarczając użytkownikom istotnych informacji. W momencie, gdy relacje między danymi zostaną odkryte,
rozwiązanie AI będzie mogło automatycznie stworzyć ekrany (dashboardy), które zobrazują wyniki analizy i przyspieszą
proces podejmowania decyzji.
Za przykład wykorzystania AI w procesach podejmowania decyzji może posłużyć przemysł, gdzie sztuczna inteligencja wspierając
BI pomaga przewidywać przeszłe awarie maszyn zbierając informacje na temat okoliczności, które były ich powodem –
np. przeciążenie lub zużycie. Ta informacja może być następnie wykorzystana w procesach związanych z utrzymaniem
obecnych maszyn – np. automatycznie informując o potrzebie serwisowania. Ponadto, pracownik odpowiedzialny za utrzymanie
ruchu może zareagować zanim wystąpią problemy techniczne, redukując tym samym czas i koszty związane z przestojem.
To z kolei prowadzi bezpośrednio do wzrostu efektywności.
Podobne rezultaty uzyskać można w dowolnym obszarze biznesowym ograniczając czas potrzebny do analizy informacji oraz zwiększając
możliwości, które daje analityka biznesowa poprzez skrócenie czasu reakcji oraz poprawę efektywności decyzyjnej.
Najbardziej znana funkcjonalność AI to umiejętność rozumienia języka ludzkiego znajdująca zastosowanie także w rozwiązaniach
BI. Zamiast wprowadzania zdefiniowanych formuł sztuczna inteligencja pozwoli użytkownikowi zadać właściwe pytanie,
a uzyskane w wyniku tego zapytania dane zostaną zgromadzone w kilka sekund. W ubiegłym roku Infor uruchomił platformę
sztucznej inteligencji Coleman dedykowaną rozwiązaniom Infor CloudSuite.
Coleman wykorzystuje zbierane dane i możliwości machine learning do usprawnienia procesów związanych m.in. z zarządzaniem
magazynem, planowaniem transportu czy predykcyjnym utrzymaniem ruchu. Nazwa inteligentnej platformy to hołd dla Katherine
Coleman Johnson, amerykańskiej fizyczki i matematyczki, której obliczenia pomogły człowiekowi stanąć na księżycu.
Film przedstawiający Infor Coleman dostępny jest pod adresem www.