Autostrady, samoloty, biznes. Gdzie algorytmy AI zmienią dotychczasowy status quo?

Sztuczna inteligencja jest odmieniana przez wszystkie przypadki. Temat wpływu AI na biznes, ale też codzienne życie ludzi, pojawiał się również podczas zakończonego w ubiegłym miesiącu Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Comarch reprezentowali na nim CEO firmy, dr Anna Pruska, oraz wiceprezes informatycznej spółki i dyrektor Sektora Enterprise Solutions Zbigniew Rymarczyk, który w jednej z rozmów przeprowadzonych przy okazji EKG podkreślał: – Większość zawodów ulegnie zmianie. Będziemy mogli pracować w inny sposób – bardziej kreatywny, innowacyjny, produktywny.

Wątek AI coraz głośniej wybrzmiewa podczas różnego rodzaju wydarzeń czy konferencji dla biznesu. Ten fakt nie dziwi, bowiem sztuczna inteligencja już na dobre zrewolucjonizuje podejście do kwestii biznesowych przez automatyzację i usprawnienie wielu procesów w firmach.

Grafika, tekst i bramki na autostradach

Inteligentnych algorytmów dotyczyła również rozmowa z telewizją inwestorzy.tv, w której wziął udział dyrektor sektora Comarch Enterprise Solutions Zbigniew Rymarczyk podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.Sztuczna inteligencja też popełnia błędy. Trudno przewidzieć, w jakim kierunku rozwoju pójdzie, na razie jesteśmy na początku tej drogi. Na pewno ma i będzie miała duży wpływ na gospodarkę, odmieniamy ją przez wszystkie przypadki, co zawdzięczamy głównie aplikacji ChatGPT. Jednak pierwsze algorytmy, stanowiące podstawę sieci neuronowych, były tworzone już kilkadziesiąt lat temu. Do tej pory nie mieliśmy narzędzi, takich jak dane czy moc przetwarzania informatycznego, by te możliwości wykorzystać – mówił. – AI zmienia praktycznie każdy aspekt naszego życia. I oczywiście można w tym kontekście myśleć o np. narzędziach do generowania grafik czy tekstów. Natomiast pewnego rodzaju inteligencją jest również sytuacja, gdy jedziemy samochodem po autostradzie i nie musimy już wyciągać karty płatniczej, żeby zapłacić za przejazd na bramkach. Jeśli mamy podpiętą kartą do aplikacji, to kamera po prostu rozpoznaje naszą tablicę rejestracyjną i szlaban automatycznie się podnosi – dodał Zbigniew Rymarczyk. Comarch również od lat wykorzystuje rozwiązania AI w produkcji oprogramowania, które pomagają firmom optymalizować wiele żmudnych procesów i przyspieszać pracę na produkcji czy w magazynie. – Trendy związane z tym tematem dostrzegliśmy już dawno. Nie mamy generalnej sztucznej inteligencji, ale wdrażamy ją w wąskich, konkretnych obszarach. Stosujemy np. Comarch OCR, który pozwala automatycznie rozpoznać tekst na dokumencie papierowym i wprowadzać go do systemu. Na bazie AI nasz klient może również określać limit kredytowy dla swojego kontrahenta na bazie jego historii płatności. Mamy też rozwiązania przydatne w handlu, np. rozpoznawanie na podstawie obrazu towarów na półce w sklepie, co pomaga przedstawicielowi handlowemu w weryfikacji ekspozycji produktów marki w danym punkcie. Pracujemy również nad naszym flagowym narzędziem, czyli ChatERP, komunikatorem z intuicyjnym interfejsem, który ułatwi użytkownikowi komunikację z naszymi systemami i wykonywanie zadań – wymienia Zbigniew Rymarczyk.

Większość zawodów ulegnie zmianie

Sztuczna inteligencja bywa postrzegana przez technosceptyków jako zapowiedź zastąpienia wielu zawodów przez zautomatyzowane systemy. Z drugiej strony, zwolennicy widzą w niej potencjał do usprawnienia pracy oraz tworzenia nowych miejsc zatrudnienia, dostosowanych do realiów rynku.

Kilka lat temu bardzo wiele osób przepowiadało, że sztuczna inteligencja w pierwszej kolejności wyeliminuje księgowych. Nie mniej księgowi nadal trzymają się bardzo dobrze, jest popyt na te usługi, co doskonale widać choćby w kontekście produkcji oprogramowania finansowo-księgowego, które tworzymy w Comarchu (…) Większość zawodów ulegnie zmianie. Będziemy mogli pracować w inny sposób – bardziej kreatywny, innowacyjny, produktywny. Przez to mogą powstawać ciekawe produkty. Może wymyślimy silnik, który znacznie skróci czas lotu na Marsa – np. do kilku tygodni. Każdy postęp otwiera nam nowe możliwości – ocenia wiceprezes Comarch. Jak podkreśla jednak Zbigniew Rymarczyk, mimo interesującej przyszłości, którą kreuje sztuczna inteligencja, należy do niej podejść z ostrożnością i dystansem. – Czytałem niedawno, że w USA odbył się pojedynek myśliwca F16 sterowanego przez AI oraz drugiego samolotu kierowanego przez doświadczonego pilota. Sztuczna inteligencja wygrała. Musimy dbać o to, by np. samoloty czy drony nie były sterowane przez algorytmy, bo symulacje już pokazywały, że sztuczna inteligencja często wybiera radykalne rozwiązania. Należy wprowadzić ograniczenia w wykorzystywaniu AI w niektórych dziedzinach – mówi. Cały wywiad ze Zbigniewem Rymarczykiem można obejrzeć pod linkiem.Więcej o inteligentnych systemach w Comarch ERP przeczytasz na stronie: Sztuczna inteligencja w firmie.

—–

O Comarch Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Allianz, Auchan, BNP Paribas Fortis, BP, Carrefour, Heathrow Airport, Heineken, ING czy LG U+, Orange, Telefónica, T-Mobile, Vodafone.Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów w projekty innowacyjne. W 2022 roku nakłady na prace R&D wyniosły 398,9 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6500 ekspertów, w ponad 80 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*