Jako złoty partner firmy Microsoft, tym w obszarze Data Analytics, a także integrator rozwiązań firmy Qlik, w JCommerce jesteśmy uważnym obserwatorem najważniejszych trendów i nowości w świecie narzędzi i systemów Business Intelligence. Wiodący dostawcy tych narzędzi, czyli zgodnie z raportem Gartnera niezmiennie Microsoft, Qlik i Tableu, wyraźnie zmierzają w kierunku self-service i inteligentnej analizy danych. Nowoczesne rozwiązania Business Intelligence już posiadają funkcjonalności, które pozwalają użytkownikom biznesowym „rozmawiać z danymi”, dzięki przetwarzaniu języka naturalnego, a ponadto pozwalają tworzyć rozwiązania wykorzystujące Machine Learning osobom, które nie miały wcześniej styczności z tą dziedziną. Bardzo dobrym przykładem jest narzędzie Power BI, które może wykorzystywać możliwości Artificial Intelligence i Machine Learning zarówno offline, jak i czerpiąc z gotowych algorytmów dostępnych w chmurze, umożliwiając tym samym użytkownikom tworzenie raportów o niespotykanej wcześniej głębokości analitycznej.
Widać zatem, że Business Intelligence i sztuczna inteligencja, do tej pory podążające osobnymi torami, coraz bardziej łączą siły. Choć analiza danych staje się coraz bardziej przystępna, a narzędzia samoobsługowe, wraz ze wzrostem znaczenia nowych technologii, takich jak chmura i analiza Big Data, rośnie też zapotrzebowanie na eksperckie kompetencje niezbędne do wdrażania, rozwoju i utrzymywania systemów Business Intelligence. I tak do osiągnięcia maksimum korzyści z wdrażania systemów tej klasy przydadzą się umiejętności w tworzeniu zaawansowanych modeli danych, znajomość języków programowania Python czy R oraz umiejętność radzenia sobie z dużymi i nieprzerwanie rosnącymi zbiorami danych.
Wachlarz możliwości staje się ogromny, rozwiązania w zakresie funkcjonalności coraz bardziej wyrafinowane, a jednocześnie na podstawowym poziomie ich obsługa jest intuicyjna nawet dla osób bez doświadczenia w IT. To wszystko sprawia, że zdecydowanie wkraczamy w świat, w którym nawet najmniejsze firmy będą mogły pozwolić sobie na wcześniej niedostępny im pełny wgląd w dane i procesy, jakie zachodzą zarówno w samym przedsiębiorstwie, jak i – co bardzo istotne – w otaczającym je środowisku.
Autor:
Radosław Okarmus
Business Development Manager w JCommerce
Absolwent Politechniki Krakowskiej na kierunku fizyka techniczna, w JCommerce odpowiedzialny za sprzedaż rozwiązań IT, koncentruje się na rozwoju współpracy outsourcingowej w modelach Team Building, Team Leasing, a także we wdrożeniach platform Business Intelligence. Wyznaje zasadę, zgodnie z którą najważniejsze jest osiąganie celów biznesowych klienta, bo dzięki temu „obie strony mogą wygrać”. Prywatnie amator biegania i trekkingu.