Specjalizowane systemy klasy CMMS przeznaczone są do wsparcia szeroko rozumianego Utrzymania Ruchu w firmach produkcyjnych. System CMMS obejmuje wszystkie fazy cyklu życia aktywów materialnych oraz usług, tj. od planowania inwestycji, ich specyfikacji, projektowania, wykonywania operacji serwisowych i remontowych oraz ich utrzymywania i zarządzania. System CMMS umożliwia menadżerom skuteczniejsze zarządzanie sprzętem i zasobami materialnymi oraz ich utrzymywanie i konserwację.
Kiedy wdrożyć?
- Gdy przedsiębiorstwo zarządza rozbudowanym parkiem maszynowym;
- Gdy wykorzystywane maszyny różnią się od siebie stanem i przeznaczeniem;
- Gdy zachodzi potrzeba precyzyjnego określenia daty wykonywanych przeglądów;
- Gdy przedsiębiorstwo wymaga dokładnych danych o kosztach eksploatacji maszyn.
Kluczowe wymagania wobec systemów CMMS
Park maszynowy
- Inwentaryzacja parku maszynowego;
- Modelowanie struktury maszyn i urządzeń na hali produkcyjnej;
- Gromadzenie i rejestrowanie danych na temat wyposażenia przedsiębiorstwa;
- Prosty mechanizm aktualizowania rejestru wyposażenia;
- Zarządzanie magazynem części zamiennych, narzędzi i akcesoriów;
- Mechanizm wystawiania zamówień na konieczne do zakupu części zamienne/materiały;
- Planowanie cyklicznych przeglądów maszyn;
- Planowanie cyklicznych remontów maszyn;
- Planowanie cyklicznych konserwacji maszyn;
- Zarządzanie rozliczeniem, zakupami i sprzedażą wyposażenia;
- Definiowanie zakresu przestoju maszyn według zdefiniowanych kryteriów;
- Zarządzanie gwarancjami maszyn i urządzeń;
- Alarmowanie o awariach za pomocą automatycznej wysyłki wiadomości SMS lub e-mail do służb utrzymania ruchu;
- Alarmowanie służb utrzymania ruchu o niezamkniętych zleceniach;
- Diagnostyka techniczna;
- Możliwość zdefiniowania czynności nadrzędnych w pracach służb utrzymania ruchu;
- Mechanizm weryfikacji realizacji zadań;
- Definiowanie instrukcji realizacji czynności;
- Definiowanie kosztów związanych z realizacją prac służb utrzymania ruchu
Zarządzanie kadrami
- Gromadzenie danych personalnych pracowników służb utrzymania ruchu;
- Generowanie raportów i analiz statystycznych na temat awaryjności maszyn na potrzeby kadry zarządzającej;
- Monitorowanie wszystkich zleceń naprawy z możliwością przypisania ich konkretnym pracownikom;
- Harmonogramowanie zadań związanych z przeglądami;
- Tworzenie wykresów obrazujących najbardziej newralgiczne obszary w przedsiębiorstwie;
- Sugerowanie pracownikom kolejności wykonywanych działań serwisowych, przeglądowych i remontowych w celu optymalizacji pracy;
- Możliwość przypisania maszyny osobie odpowiedzialnej;
- Alert/przypomnienie o terminie zbliżających się koniecznych do wykonania czynności;
- Możliwość pracy na urządzeniach mobilnych.
Zarządzanie dokumentacją
- Gromadzenie i przechowywanie dokumentacji technicznej maszyn i urządzeń w formie elektronicznej;
- Szybkie i intuicyjne wyszukiwanie informacji i dokumentów;
- Prowadzenie statystyk awarii dla całego parku maszynowego;
- Prowadzenie dokumentacji na temat historii awarii każdej maszyny;
- Gromadzenie danych o kontrahentach i dostawcach, podwykonawcach oraz klientach firmy;
- Dostęp do rzeczywistych zdjęć obiektów;
- Zarządzanie cyklem życia urządzeń i maszyn;
- Generowanie zleceń serwisowych;
- Możliwość analizy kosztów, przestojów i ich czasu trwania oraz graficzna prezentacja (wykresy);
- Monitorowanie wskaźników awaryjności;
- Możliwość definiowania szablonów dokumentów.
Instalacja
- Pełna integracja oraz wspólna baza danych z systemami klasy: ERP, MES, SCADA, APS