Wyzwania:
Wybranie i wdrożenie systemu Business Intelligence dla całej Grupy Kapitałowej Bać-Pol. Rozwiązanie musiało wesprzeć zwiększenie efektu synergii pomiędzy działalnością Dystrybucyjną a spółką SPAR, uwspólnianie danych z różnych systemów, stworzenie Jednolitej Centralnej Kartoteki Towarowej dla Grupy, właściwą interpretację zgromadzonych informacji, system analizowania jakości i opłacalności dostaw do sklepów SPAR oraz proces ustalania polityki handlowej.
Rozwiązanie:
Wdrożenie przez Humansoft Sp. z o.o. platformy analitycznej QlikView przy współpracy z Działem BI Grupy Kapitałowej Bać-Pol. Opracowanie Modeli w Obszarze Detalu i Logistyki oraz Dedykowanych Paneli Analitycznych QlikView.
„Opracowane w QlikView modele analityczne dla obszarów funkcjonalnych w GK Bać-Pol, umożliwiają bieżącą kontrolę efektywności procesów synergii między Dystrybucją a Detalem.” – Dyrektor BI, Bać-Pol S.A.
Największy Model Analityczny QlikView w Obszarze Detal zawiera 820 milionów rekordów danych i umożliwiła monitorowanie obrotów, które nie mają przypisanego producenta. Zgłaszane przypadki skutkują analizą obrotów po kodach EAN a następnie dokonaniem korekty w Kartotece Centralnej. Model ten stał się głównym narzędziem ustalania polityki handlowej i daje wymierne korzyści przy:
- optymalizacji marż,
- zapasów,
- analizie produktów dobrze zbywalnych i zalegających,
- określaniu udziału danej kategorii w sklepie,
- ustalaniu poziomu zapasów na podstawie ich rotacji.
Umożliwił także stworzenie motywatorów dla Franczyzobiorców zwiększających zakupy w GK Bać-Pol oraz opracowanie systemu monitorowania poziomu ich lojalności zakupowej.
Dedykowane panele analityczne QlikView umożliwią bieżące monitorowanie warunków umów handlowych z producentami i dostawcami oraz efektywność uczestnictwa Franczyzobiorców w akcjach reklamowych. Wykorzystywane są także do kontrolowania kondycji finansowej Franczyzobiorców oraz wychwytywania symptomów ich ewentualnego „bankructwa”.
Projekt „Platforma Logistyczna” skoncentrował się na utworzeniu modelu danych, z systemów działających w Grupie oraz skorygowaniu niekompletnych, zdublowanych, czy błędnych danych oraz zbudowaniu panelu analitycznego QlikView, zorientowanego na pracę ze wskaźnikami logistycznymi mającymi badać opłacalność: zamawiania, przyjmowania, utrzymywania, konfekcjonowania i transportu dostaw z poszczególnych centr dystrybucyjnych GK. Wszelkiego rodzaju odchylenia od zdefiniowanych norm, są monitorowane i analizowane, z najdrobniejszą szczegółowością na jaką pozwalają systemy źródłowe zasilające główny model danych.
,,QlikView znacząco usprawnił procesy analiz oraz interpretacji danych.” – Controller finansowy, Spar Polska S.A.
Szybsze przygotowanie i dystrybucję raportów dla różnych grup adresatów umożliwiło wdrożenie rozwiązania QlikView NPrinting. Raporty generowane są w ustalonych cyklach a raportowane dane są spójne niezależnie od ich poziomu agregacji.
Otrzymane korzyści:
„QlikView kosztowało GK Bać-Pol 30% ceny rozwiązań konkurencyjnych, a inwestycja zwróciła się już po kilku miesiącach.” – Dyrektor Ekonomiczny, Bać-Pol S.A.
Analitycy już po kilku tygodniach otrzymali narzędzie do profesjonalnego przeprowadzenia analiz i kreowania raportów.
GK Bać-Pol dzięki wdrożeniu QlikView osiągneła:
- szybki zwrot z inwestycji,
- wartości dodane wielokrotnie przekraczające nakłady,
- przeliczanie na żądanie ogromnej ilości danych,
- szybkie dostarczanie informacji z ponad 250 sklepów ze szczegółowością do pojedynczych pozycji na paragonach,
- wsparcie procesu tworzenia motywatorów dla Franczyzobiorców,
- zacieśnienie współpracy Biznesu z Back Office,
- ustandaryzowanie informacji,
- zrealizowanie celów biznesowych.
„Qlik to dużo więcej niż narzędzie do prezentacji, to platforma do przetwarzania danych z wielu źródeł i ich spójna analiza w jednym miejscu.” – Kierownik Działu BI, Bać-Pol S.A.