PEZ to marka znana z charakterystycznych dyspozytorów cukierków, które uwieczniają bohaterów popkultury i postacie z bajek. Firma działa na arenie międzynarodowej i jako brand spożywczy jest zobowiązana do przestrzegania szczególnych środków ostrożności. Co z kolei zmusza ją do gromadzenia dużej ilości danych w obszarze planowania i rejestrowania użytych zasobów. Do tej pory PEZ działał za pomocą narzędzi manualnych. W drugim kwartale 2023 wszelkie gromadzone dane zmigrowano do systemu ERP, wspieranego przez SAP S/4HANA Cloud.
Grupa PEZ, działająca od 1927 roku międzynarodowa firma z siedzibą Austrii, jest jedną ze 100 największych firm cukierniczych na świecie i zatrudnia około 900 pracowników. Oprócz Europy i USA do jej najważniejszych rynków należą Japonia i Australia. Łącznie produkty PEZ są dostępne w ponad 80 krajach, a firma sprzedaje rocznie około 90 milionów dozowników i 5 miliardów cukierków. Aby działać na taką skalę, firma realizuje złożony system produkcji i dystrybucji.
„Współpracujemy z partnerami dystrybucyjnymi w ponad 100 krajach. Zamówienia otrzymujemy od poszczególnych dystrybutorów, a następnie kierujemy je do produkcji i wytwarzamy indywidualnie dla każdego klienta w jednym z trzech zakładów produkcyjnych. Ponieważ PEZ jest produktem spożywczym, podlega wymogom tzw. identyfikowalności. Oznacza to, że musimy być w stanie w każdej chwili wskazać i udowodnić, które surowce zostały użyte w danej partii. Do tej pory rejestrowaliśmy ten proces ręcznie. W końcu postanowiliśmy przenieść go na grunt cyfrowy” – opisuje Silke Huber, dyrektor ds. finansów, controllingu i IT w PEZ.
Cyfryzacja procesów PEZ: nowe narzędzia, jeden system
Do tej pory planowanie zasobów przedsiębiorstwa było prowadzone i zarządzane niezależnie od wewnętrznego systemu księgowości. Wdrożenie nowej platformy ERP stało się pretekstem do połączenia obu obszarów i to we wszystkich zakładach produkcyjnych jednocześnie. To podejście dało nie tylko większą spójność w procesach wewnętrznych, ale ułatwiło także kontrolowanie warunków prawnych, jakim podlega branża spożywcza.
Grupa PEZ znalazła rozwiązania swoich wyzwań dzięki włączeniu do procesu cyfryzacji rozwiązań chmurowych SAP S/4HANA Cloud. W rzeczywistości wszystkie działania wytwórcze – od mieszania przez prasowanie po pakowanie – mogą przebiegać jednolicie na wszystkich liniach produkcyjnych i we wszystkich lokalizacjach. Procesy te pracownicy mogą kontrolować za pomocą narzędzi cyfrowych: kontrola jakości została zintegrowana, proces identyfikowalności zdigitalizowany, a zarządzanie towarami połączone z księgowością finansową. Last but not least: PEZ wyeliminował papier z obiegu danych.
Dwanaście miesięcy na cyfryzację
Zmian w procesach Grupy PEZ nie byłaby możliwa bez wsparcia partnera wdrożeniowego: Phoron SAP Consulting GmbH. To podejście charakterystyczne dla produktów SAP – przy ich dostosowaniu zawsze towarzyszy klientom firma partnerska, która wspiera proces wdrożenia na każdym etapie, także w czasie po uruchomieniu systemu. Pomaga to dopasować narzędzia do indywidualnych dla danej firmy wyzwań w maksymalnie krótkim czasie. Masywny proces cyfryzacji, jaki przeszedł PEZ, trwał rok.
„Każda firma chce dokonać transformacji biznesowej możliwie szybko i z udziałem rozwiązań, które są łatwe w użyciu. Żeby to osiągnąć, potrzebuje partnera, któremu ufa i który zna specyfikę konkretnej organizacji i całej branży. Dlatego 95% projektów, które realizujemy w SAP, dostarczamy we współpracy z partnerami, którzy są bazą naszego modelu biznesowego i oknem na krajobraz biznesowy. Dzięki nim łatwiej jest nam zrozumieć lokalne konteksty i dostarczyć taką wartość, jaką obiecaliśmy” – podsumowuje Bartłomiej Wołoszyn, dyrektor kanału partnerskiego w SAP Polska.
Informacja pracowa pochodzi z: https://news.sap.com/