Czym jest Automatyzacja Procesów Biznesowych (RPA)? Jakie rodzaje powtarzalnych zadań może obsłużyć? Oto kilka elementarnych podstaw, nie tylko dla liderów IT i biznesu, ale także dla każdego, kto potrzebuje wyjaśnienia tej koncepcji.
Zastępowanie pracy ludzkiej robotami trwa od dawna, ale „sadzanie” robotów za biurkiem, powierzanie im codziennych, często bardzo odpowiedzialnych zadań biznesowych, jeszcze w połączeniu z „uczeniem maszynowym” i „sztuczną inteligencją”, brzmi jak początek ponurej dystopijnej przyszłości, jak pomieszanie „Terminatora” z Matrixem… Wydaje się być już tylko o krok od fazy, w której maszyny zaczną rządzić ludzkością z bezwzględną dokładnością i nadludzką wydajnością.
Na szczęście robotyzacja procesów biznesowych (RPA) nie obejmuje niczego w tym rodzaju, z wyjątkiem być może części dotyczącej wydajności. Tak naprawdę nie ma nawet żadnych robotów zaangażowanych w to oprogramowanie do automatyzacji.
Zamiast tego „robotem” RPA są boty programowe działające na komputerze biurowym, maszynie fizycznej lub wirtualnej. Oprogramowanie, które uczy się przepływu pracy z wieloma aplikacjami i jest zaprogramowane do wykonywania powtarzalnych zadań w wielu różnych systemach.
RPA to nie jest zwykła automatyzacja
Kiedy dziś myślimy o automatyzacji, możemy pomyśleć o optycznym rozpoznawaniu tekstu (OCR), technologii przepływu pracy i automatycznym przesyłaniu danych z jednego systemu do drugiego. Ale systemy RPA mogą wchodzić w interakcje z wieloma istniejącymi aplikacjami, takimi jak ERP lub CRM, przechodząc pomiędzy nimi tak, jak na ekranie porusza się mysz komputerowa. Mogą manipulować danymi, uruchamiać zapytania i odczytywać odpowiedzi, „rozmawiać” z innymi systemami komputerowymi. Rozwiązania RPA są również w stanie „zaglądać” do raportów i zgłaszać problemy. Mają ten sam poziom bezpieczeństwa i dostępu jak nasz pracownik, ale mogą pracować bez przerwy.
RPA to forma automatyzacji procesów biznesowych, która pozwala zdefiniować zestaw instrukcji wykonywanych przez „bota”, tak by były one w stanie naśladować większość interakcji człowiek-komputer, aby mogły wykonywać mnóstwo bezbłędnych zadań, z dużą skutecznością i szybkością. RPA umożliwia również rejestrowanie zadań wykonywanych przez człowieka na jego komputerze, a następnie wykonywanie tych samych zadań bez interwencji człowieka.
RPA automatyzuje codzienne procesy, które do tej pory wymagały działań człowieka – często wiele z nich jest wykonywanych w rutynowy, czasochłonny sposób. Dzięki temu RPA daje nadzieję na zwiększenie wydajność organizacji.