Zapachy ze szczyptą magii. Jak technologia wspiera JAR Aromaty?

Jest takie miejsce pod Warszawą, w którym technika i nauka spotykają się ze… sztuką. To JAR Aromaty, firma, w której od 45 lat produkuje się aromaty do żywności pod marką JAR Flavour House. Przedsiębiorstwo od lat mocno stawia na nowe technologie, które służą jej do podnoszenia wydajności produkcyjnej i optymalizacji procesów. Wspiera je w tym system Comarch ERP XL.

Ponad cztery dekady na rynku to wystarczająco, by mówić o dużym doświadczeniu firmy. Choć, jak przekonuje wiceprezes JAR Aromaty Katarzyna Jaskulska-Niwińska, pierwsze szlify w dostarczaniu klientom przyjemnych zapachów jej rodzina robiła znacznie wcześniej. – Zapachy to nasza pasja. Mój tata skończył Wydział Chemii na UW, ale wychowywał się w cukierni u swojego ojca, więc pójście w kierunku tej branży było dla niego naturalne. Ja też w tym wyrosłam – firma na początku znajdowała się w naszym domu rodzinnym – wspomina.

Oko na każdy produkt

Przedsiębiorstwo od tego czasu przeszło kompleksową cyfryzację i przeniosło się do nowoczesnego kompleksu w Klaudynie. Właściciele drogę do osiągnięcia dojrzałości technologicznej rozpoczęli od wdrożenia systemu Comarch WMS, sztandarowej aplikacji oprogramowania Comarch ERP XL, która pomogła firmie w koordynowaniu prac magazynowych. Zadbali też o porządek w przepływie informacji, wprowadzając Comarch DMS, HRM oraz Comarch Business Intelligence, które dzisiaj stanowi centrum analityczne JAR Aromaty. 

Zwłaszcza Comarch WMS przynosi na co dzień firmie najwięcej korzyści. – Dzięki temu, że mamy go wdrożonego, jesteśmy w stanie zlokalizować na magazynie każdy nasz produkt. Wiemy, na jakiej dokładnie półce i regale się znajduje. Ułatwia to przygotowywanie wysyłek – mówi Dorota Kłobucka, Główny Technolog JAR Aromaty.

System WMS od Comarch znacznie usprawnia też pracę przy odbiorze i etykietowaniu surowców, które później zamieniane są w pachnące aromaty. Jak wygląda ten proces?

Zaczyna się od tego, że nasz Dział Zakupów wystawia zamówienie. Koledzy na magazynie widzą na kolektorach te zamówienia i od którego dostawcy przyjadą. W momencie, kiedy przyjeżdża dostawa, rejestrujemy ten fakt w systemie, kontrola jakości dostaje informację o konieczności pobrania próbki, generuje Protokół Kontroli Jakości i po zatwierdzeniu przyjmujemy ją na stan. Drukujemy w WMS własną etykietę, nadajemy numer partii. Dane te umożliwiają pełną identyfikację naszego surowca – tłumaczy.

Od robota po system MES

Gdy aromat jest już gotowy do wysyłki, trafia z powrotem na magazyn, gdzie ponownie procesy wspiera Comarch ERP XL. – Korzystamy tutaj z wielu modułów systemu, które wspierają sprzedaż i wysyłkę. Po przeprowadzce do nowego kompleksu wdrożyliśmy moduł Produkcja oraz MES, który odpowiada za zarządzanie zadaniami produkcyjnymi – dodaje Dorota Kłobucka.

Każde zlecenie produkcyjne rozpoczyna się od wystawienia zlecenia w systemie Comarch ERP XL. Wtedy uruchamiana jest produkcja. W przypadku aromatów płynnych zwykle podzielona jest na dwa etapy. Najpierw pracownicy korzystają ze specjalnego robota, którego zadaniem jest odpowiednie dozowanie produktu – zgodnie z wcześniej ustalaną recepturą wyrobu. Następnie produkt trafia na stanowiska obsługiwane przez Comarch MES, gdzie kończy się produkcja aromatu.

MES zapewnia nam identyfikację naszych surowców, które zostały użyte, oraz numerów partii. Przed rozpoczęciem dozowania kolega w magazynie widzi na ekranie, gdzie znajduje się dany surowiec, idzie po niego, skanuje numer partii, te dane trafiają do systemu. Dzięki temu wiemy, co zostało dokładnie użyte i w jakiej ilości – mówi Dorota Kłobucka.

Firma wykorzystuje wszystkie zebrane w systemie informacje, przez co ma pełny dostęp do danych dotyczących stanów magazynowych, statusu kontroli jakości czy miejsca, w których znajdują się dane surowce. 

Magia w laboratorium

Cała magia dzieje się w firmowym laboratorium. To tam odbywa się pierwszy etap produkcji, polegający na kreacji aromatu, trafiającego potem do herbaty, kawy, deserów czy suplementów diety. – Codziennie toczy się tutaj walka o powstanie produktu idealnego, który wysłany do klienta, wywoła u niego jakieś wspomnienie z dzieciństwa, albo po prostu uśmiech. To sprawia, że nasza praca ma sens – mówi Kamila Wołoszyn, Kreatorka  Aromatów.

Cały film referencyjny przedstawiający wdrożenie:

—–

O Comarch

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Allianz, Auchan, BNP Paribas Fortis, BP, Carrefour, Heathrow Airport, Heineken, ING czy LG U+, Orange, Telefónica, T-Mobile, Vodafone.

Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów w projekty innowacyjne. W 2024 roku nakłady na prace R&D wyniosły ponad 400 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6400 ekspertów, w ponad 80 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

www.comarch.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*