ChatGPT z pewnością zapadł w masową świadomość. Z jednej strony, rzadko kiedy produkt technologiczny zdobywa tak olbrzymią popularność w tak krótkim czasie (100 milionów użytkowników w ciągu dwóch miesięcy). Z drugiej strony, rozwiązanie stworzone przez OpenAI zdobyło tak wielką przestrzeń publiczną, że nieco przyćmiło inne, równie fascynujące rozwiązania na bazie chatbotów. Oto przykład skutecznie funkcjonującego bota, który powstał w oparciu o technologię SAP Business AI – ma on na imię Basia i pomaga klientom Spółki Aquanet.
Jak wynika z analiz Juniper Research, rynek chatbotów na koniec 2023 roku ma osiągnąć wartość 12 miliardów dolarów i urosnąć do 2028 prawie pięciokrotnie (dokładnie o 470%) i osiągnąć całkowitą wycenę na poziomie 72 mld dol. Ten boom jest napędzany m. in. przez to, że firmy na całym świecie postrzegają rozwiązania wykorzystujące konwersacyjne boty jako ogromną oszczędność niezwykle cennych zasobów – czasu i pracy. Z analiz Sortlist wynika, że zarówno pracownicy jak i pracodawcy oczekują, że dzięki wykorzystaniu różnych narzędzi opartych o sztuczną inteligencję produktywność pracy wzrośnie o co najmniej 25%, ale przewidują, że może to być nawet 50%.
Aquanet stawia na chatbota
Jedną z firm, która postanowiła jeszcze przed boomem na ChatGPT zainwestować w technologię chatbotową jest Aquanet S.A. Ten podmiot należy do czołówki przedsiębiorstw wodociągowych w Polsce – obsługuje ponad 900 000 mieszkańców powiatu poznańskiego i kilku gmin z innych powiatów. Aquanet S.A. świadczy usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Spółka obsługuje ponad 109 000 klientów.
Jesienią 2022 roku, firma zakończyła wdrożenie systemu contact center firmy Sinch w obszarze obsługi klienta i udostępniła swoim klientom oprócz kanału telefonicznego, nowy kanał komunikacji – chat na żywo z konsultantem. Chat został umieszczony na stronie internetowej jako integralna część nowego systemu contact center i jest obsługiwany przez osoby pracujące na infolinii. W zależności od wybranego tematu rozmowy, klient może czatować z doradcami z różnych obszarów działania spółki.
Natomiast w styczniu 2023 roku, gdy ChatGPT zdobywał kolejne miliony użytkowników, kanał chat Aquanet został uzupełniony o bota – Basię, Wirtualną Doradczynię Klienta. Ten chatbot wykorzystuje rozwiązania sztucznej inteligencji oparte o jedną z usług SAP Business Technology Platform (BTP) – SAP Business AI.
Co potrafi chatbot Basia?
Inteligentny bot Basia spełnia podstawowe funkcje informacyjne i pomaga w znalezieniu rozwiązania najczęściej zgłaszanych spraw jak np. zgłoszenie awarii, przerwy w dostawie wody, podpisanie umowy, podłączenie do sieci, udziela informacji o cenach i taryfach oraz poleceniu zapłaty. Bot podjae również odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania klientów.
– Jeżeli bot nie odpowie na pytanie, wtedy klient ma możliwość połączenia z pracownikiem infolinii i zgodnie z zasadami inteligentnego routingu zostaje przekierowany do odpowiedniego konsultanta. Baza wiedzy bota oraz zakres udzielanej pomocy i obsługi jest stale rozbudowywane – informuje Katarzyna Szram, Dyrektorka Sprzedaży w Spółce Aquanet.
Jak informuje spółka, założeniem uruchomienia sztucznej inteligencji było to, aby bot nosił znamiona cech ludzkich. Właśnie dlatego otrzymał imię Basia. Dlaczego akurat takie imię otrzymał bot Aquanet? Odwzorowuje to fakt, że większość pracowników infolinii Aquanet S.A. to kobiety. Dodatkowo, zadbano o formę przekazu i komunikacji bota z klientami, aby była to forma przyjazna. Przykładowo, bot AI w następujący sposób wita się z klientem:
„Dzień dobry, jestem Basia – Wirtualna Doradczyni Klienta. Zanim zaczniemy rozmowę chcę poinformować, że administratorem Twoich danych osobowych jest Aquanet S.A. Szczegółowe informacje na temat ich przetwarzania znajdziesz w Polityce Prywatności. Będzie mi łatwiej zrozumieć, jeżeli zadasz swoje pytanie jednym zdaniem. Pamiętaj, że nie jestem człowiekiem. W czym mogę Ci pomóc?”
Basia może być również kanałem wykorzystywanym przez cudzoziemców, którym łatwiej jest komunikować się pisząc niż rozmawiając.
– Basia doskonale sprawdza się poza godzinami pracy infolinii i w dni wolne. Wdrożenie sztucznej inteligencji opiera się w dużej mierze na uczeniu bota. Należy przygotować wiele fraz, które bot rozpoznaje jako intencje i udziela odpowiedzi zgodnie z zaszytą logiką i wysokim prawdopodobieństwem udzielenia właściwej odpowiedzi – wyjaśnia Sebastian Tur, Dyrektor Techniczny Comtrust Sp. z o.o.
Za wdrożenie chatbota wykorzystującego rozwiązania SAP Business AI odpowiada partner SAP – firma Comtrust.
Etyka u podstaw rozwiązań AI
U progu nowej ery AI, SAP wzmacnia swoje zaangażowanie w osadzanie potężnych możliwości AI w całym swoim portfolio, aby zapewnić klientom możliwość rozwiązywania krytycznych dla biznesu problemów w codziennych operacjach i procesach. Klienci mogą bez obaw korzystać z SAP Business AI, ponieważ jest ona tworzona w sposób odpowiedzialny. Etyka i regulacja powstawania rozwiązań AI to obecnie jedno z największych wyzwań przed jakim stoi ten segment rynku technologicznego.
– Dynamiczny rozwój w przestrzeni Generative AI jasno pokazał, że pilnie potrzebujemy międzynarodowych zasad i wytycznych dotyczących sztucznej inteligencji. Powstawanie unijnych czy krajowych legislacji to jednak proces żmudny, dlatego też sektor technologiczny stawia już teraz na samoregulacje. W SAP byliśmy jedną z pierwszych europejskich firm, które zdefiniowały zasady etyczne dla twórców rozwiązań AI. Już w 2018 roku utworzyliśmy komitet sterujący ds. etyki AI oraz panel doradczy złożony z zewnętrznych ekspertów ze środowisk akademickich, politycznych i przemysłowych, który pomógł nam wytyczyć kurs i monitorować nasze podejście. W styczniu 2022 r. wprowadziliśmy globalną politykę etyczną SAP w zakresie sztucznej inteligencji, aby wyjaśnić, w jaki sposób zasady etyczne SAP są stosowane w naszej codziennej pracy. To właśnie na tych fundamentach powstała Basia – podkreśla Marcin Demkiw, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w SAP Polska.
Źródło: https://news.sap.com/