Dynamiczny rozwój firma Kratki.pl zawdzięcza przede wszystkim swoimi elastycznymi i szeroko zakrojonymi, ale przemyślanymi działaniami. Jednym z kluczowych elementów tak dużego wzrostu jest ekspansja na nowe kanały i nowe rynki – zwłaszcza w obszarze e-commerce. Ścisła współpraca z VENDO.ERP® zaowocowała wdrożeniem wielu integracji z portalami sprzedażowymi oraz dedykowanych automatyzacji, dzięki którym aż 95 proc. procesów związanych z obsługą sprzedaży została w pełni zautomatyzowana.
Firma Kratki.pl Marek Bal to wiodący producent innowacyjnych urządzeń grzewczych oraz akcesoriów, spełniających najwyższe standardy jakości i efektywności. Firma skupia się na dostarczaniu klientom rozwiązań grzewczych, które nie tylko zapewniają komfortowe ogrzewanie, ale także są estetyczne i energooszczędne. Produkty Kratki cieszą się uznaniem zarówno w kraju, jak i za granicą, dzięki nieustannej dbałości o innowacyjność, jakość i satysfakcję klienta.
Kratki.pl są obecne na polskim rynku od 1998 roku, a główna siedziba przedsiębiorstwa znajduje się we Wsoli pod Radomiem. Przedsiębiorstwo znajduje się dziś w czołówce europejskich firm z branży energetyki cieplnej dla domu i biznesu.
Kratki.pl swój sukces zawdzięczają elastycznemu podejściu i dopasowaniu do potrzeb rynku. Klienci, z powodu rosnących cen energii szukają optymalnych i oszczędnych systemów grzewczych. Kratki.pl odpowiadają na te potrzeby rynku i wahania w gospodarce – z jednej strony oferując tradycyjne i sprawdzone rozwiązania (kominki, „kozy”, ogrzewacze i piece gazowe), poprzez nowoczesne i innowacyjne systemy grzewcze (specjalistyczne kotły gazowe, pompy ciepła, wymienniki cieplne, fotowoltaikę). Na uwagę jako potwierdzenie jakości oferowanych produktów i rozwiązań, zasługuje wyjątkowo długi okres gwarancji udzielany przez samego producenta.
– Zauważyliśmy, że doszliśmy do granicy w obecnym schemacie działalności. I żeby dotrzeć do większej liczby klientów i ułatwić im zakupy, postanowiliśmy uzupełnić swój model sprzedażowy, który opierał się głównie na sklepach stacjonarnych i salonach partnerskich, dystrybucji hurtowej. Postawiliśmy zarówno na handel internetowy i detaliczny. To była dla nas długa droga, ale ostatecznie strategia rozwoju kanałów e-commerce okazała się strzałem w dziesiątkę. – powiedział Paweł Niedziela, Project Manager w Kratki.pl Marek Bal.
– Dzisiaj około 80 proc. naszej globalnej sprzedaży przenieśliśmy do sieci (sprzedaż internetowa), a Kratki.pl wyszły daleko poza polski i europejski rynek, pozyskując klientów w ponad 80 krajach na całym świecie. – dodaje Paweł Wojcieszczyk, Brand Manager w Kratki.pl.
– Nas, jako dostawę rozwiązań informatycznych i integracji, niezmiernie cieszy fakt, że firma Kratki.pl nam ufa i rozwija się z nami przez tyle lat. Ta współpraca zaowocowała wieloma wspólnymi sukcesami. – dodaje Bartłomiej Rutkowski, Sales Director w CFI Systemy Informatyczne – VENDO.ERP®
Dynamiczny rozwój e-commerce
Początkowo sprzedaż internetowa w stosunku do całego wolumenu sprzedaży wynosiła jedynie kilkanaście procent i opierała się głównie na własnych e-sklepach zbudowanych na otwartych platformach obsługiwanych przez lokalnych dostawców. Zaangażowanie w pracę na tych pierwszych sklepach i wschodzących dopiero platformach e-commerce była bardzo czasochłonna, ponieważ opierała się na ręcznych zadaniach. Dane, którymi je zasilano były przenoszone przez pracowników ręcznie z różnych źródeł: z Excela, z arkuszy Google oraz częściowo z systemu ERP.
– Takie działania zajmowały dużo czasu, dlatego niezbędna okazała się integracja danych, która pozwoliłaby na utworzenie automatycznych ścieżek obsługi klienta. Zagregowaliśmy zatem wszystkie rozproszone dane w jednym, centralnym systemie ERP – VENDO.ERPÒ, który stanowi już od wielu lat podstawowe rozwiązanie biznesowe w naszej firmie. – mówił Paweł Niedziela
Kolejnym krokiem był proces integracji tych danych – z jednej strony za pomocą standardowych rozwiązań, przygotowanych przez VENDO.ERPÒ, a z drugiej strony za pośrednictwem dedykowanych rozwiązań i mechanizmów opartych o bogaty interfejs API, często wspomagając się rozwiązaniami proponowanymi przez dostawcę systemu bazując na ich doświadczeniach. Dzięki temu zostały zintegrowane praktycznie wszystkie sklepy i platformy z systemem ERP. Następnym krokiem było połączenie z bramkami/procesorami płatniczymi oraz systemami przewoźników (spedytorów i kurierów) poprzez system VENDO.ERPÒ, które obsługuje praktycznie wszystkich liczących się dostawców tych usług.
– Ponieważ nasze wymagania rosły i chcieliśmy się rozwijać, to wymagaliśmy specjalnego podejścia. To z kolei wymagało czasu i dużego zaangażowania pracy programistów oraz testerów, ponieważ każdy kolejny portal to nowa integracja, inne parametry, inna filozofia działania i inne wymagania w zakresie optymalizacji. – uzupełnił Paweł Wojcieszczyk
Aktualnie Kratki.pl prowadzą sprzedaż na 25 różnych platformach internetowych, a także w serwisach społecznościowych. Proces zakupowy jest zoptymalizowany tak, żeby zakup towaru z tych platform i pobieranie zamówień do systemu VENDO.ERPÒ odbywało się bez wsparcia ze strony działów sprzedażowych.
Dzięki rozwiązaniom e-commerce przedsiębiorstwa mogą działać globalnie i otwierać się na coraz to nowe rynki. Klienci z różnych stron świata mogą mieć dostęp do dedykowanej dla danego rynku oferty, zapłacić za produkty w preferowanej walucie, wykorzystać dogodną dla nich metodę płatności i zamówić dostawę poprzez firmę kurierską działającą na danym obszarze. W tej chwili Kratki.pl wysyłają swoje produkty do 80 państw.
Automatyzacja kluczem do sukcesu
Za sukcesem sprzedaży internetowej, ale również w optymalizacji pozostałych procesów biznesowych w przedsiębiorstwie stoi automatyzacja działań lub ostatnio modne określenie – robotyzacja. W ramach spójnego rozwiązania jakim jest VENDO.ERPÒ większość aspektów działalności przedsiębiorstwa jest w pełni zintegrowana. Jako integrator systemów kooperacyjnych z ekosystemem VENDO.ERPÒ firma Kratki.pl zauważa rosnącą potrzebę koncentrowania źródeł danych i przychodów/operacji gospodarczych w jednolitym narzędziu jakim jest system ERP. Jednym z kluczowych elementów jest integracja danych i ich optymalizacja – dane pochodzące z wielu źródeł e-commerce – zwłaszcza pod kątem późniejszych analiz biznesowych. Często jest to również integracja danych dotycząca pełnego procesu/lejka sprzedażowego – począwszy od pierwszego kontaktu z klientem, poprzez wszelkie etapy obsługi wewnętrznej firmy (biorąc pod uwagę najnowsze informacje dotyczące produkcji, serwisu i dystrybucji), aż po finalizację procesu, wysyłkę i dostarczenie.
Mimo tak rozwiniętej przez lata organizacji i po przemodelowaniu oraz zoptymalizowaniu procesów firma Kratki.pl dalej się rozwija i wdraża nowe projekty. Ponieważ integracja VENDO.ERPÒ z platformami handlowymi oraz systemami płatności i systemami logistycznymi spowodowała automatyzację działań związanych ze sprzedażą i obsługą klientów w obszarze standardowych produktów, firma zdecydowała się na kolejny etap.
Zautomatyzowana sprzedaż w Kratki.pl
Aktualnie klient zamawia samodzielnie produkty na dowolnej platformie internetowej (jednej z wielu), a jego zamówienie wpada do systemu VENDO.ERPÒ, gdzie automatycznie (przy spełnieniu określonych warunków) jest generowany dokument awizacji i w efekcie wydania zewnętrznego (WZ).
– Dodając – dokument ten (awizacji) od razu przez system zostaje przypisany do konkretnego pracownika w magazynie. Magazynier, korzystając ze zdefiniowanej ścieżki w systemie WMS kompletuje towar – w przypadku mix / multipicking jest to dedykowana ścieżka dla wybranych magazynierów. Po skompletowaniu towaru system generuje fakturę sprzedażową oraz list przewozowy. W ramach etykiety jest nadawany numer SN – choćby dla celów gwarancji, zakładany jest przez system obiekt serwisowy (konkretny produkt u konkretnego klienta) i wpis do portalu dla klienta (pełna identyfikowalność). Wszystko dzieje się w tle, bo klient otrzymuje jedynie potwierdzenie zakupu z numerem do śledzenia przesyłki w Internecie i wszelkie informacje ma dostępne na portalu. To tak w dużym skrócie i uproszczeniu – bo wszystko obecnie dzieje się poza nami. – opowiedział Paweł Niedziela
Pomimo tak rozwiniętej i skupionej na optymalizacje i automatyzacje organizacji firma Kratki.pl dostrzega też, że zawsze pozostaje potrzeba obsługi specyficznych procesów przez pracownika (specjalny klient, incydenty, itd.). Celem firmy jest przekazanie najlepszych zasobów na obsłużenie swoich klientów, a nie „ręczne wsparcie” obsługi każdego zamówienia. Dzięki tym zmianom również BOK skupia się na obsłudze incydentów a nie regularnych zamówieniach. Ta gruntowna zmiana w tym obszarze uwalnia czas i kompetencje pracowników firmy.
Dobry ERP
Doskonałym uzupełnieniem obsługi procesów biznesowych i operacyjnych jest również realizacja zadań administracyjnych (finanse i księgowość, controlling czy HR, payroll). Poza tradycyjną obsługą sprawozdawczości, firma korzysta z dopasowanych do organizacji modeli controllingowych analizując na bieżąco (na dany dzień) stan finansowy i operacyjny firmy i to w pełni skorelowany ze wszystkimi obszarami działalności. To pełne śledzenie (traceability) – z uwzględnieniem danych finansowych i pełnej dokumentacji z dokładnością do numeru seryjnego, atestów – umożliwia Kratki.pl zdobywanie wymagających rynków.
Rynek, na którym działa firma Kratki.pl i sama gospodarka ciągle się zmieniają. Dlatego firma zaczęła rozwijać bezpośredni kanał dystrybucji. Dzięki temu uzyskali dostęp do opinii swoich klientów – do ich potrzeb, pomysłów, wymagań. To pozwoliło zmienić, dopasować i reagować. Teraz Kratki.pl ma możliwość bieżącej weryfikacji rynku, bardzo elastycznego działania i dopasowywania się od aktualnych trendów.
Technicznie i w uproszczczeniu…
Firma Kratki.pl działa w obszarze e-commerce od dłuższego czasu, ale też zwraca szczególną uwagę na otwartość systemu ERP, który stanowi kluczowy element dla ich działalności. System ERP pełni centralną rolę w zarządzaniu wszystkimi procesami biznesowymi w firmie, zwłaszcza w kontekście e-commerce. Kluczową kwestią jest możliwość integracji tego systemu z innymi rozwiązaniami, a tutaj istotne jest dostępne API oraz metody integracji.
Ważnym aspektem jest również zdolność systemu VENDO.ERPÒ do obsługi produktów parametrycznych, czyli niestandardowych produktów o różnych właściwościach, które są wynikiem kalkulacji opartych na technologii produkcyjnej. System ten umożliwia obliczanie cen na podstawie zdefiniowanych parametrów kalkulacji w czasie rzeczywistym, co jest niezwykle istotne w kontekście sprzedaży on-line. Dodatkowo ekosystem VENDO.ERPÒ ma też zdolność dostosowywania do indywidualnych potrzeb i rozwijanie go zgodnie z wymaganiami firmy Kratki.pl, bez konieczności poszukiwania i zatrudniania dodatkowych specjalistów na stałe.