W erze dynamicznych zmian technologicznych i rosnących oczekiwań klientów, branża motoryzacyjna stoi przed wyzwaniami wymagającymi nie tylko innowacyjności, ale także zrównoważonego i efektywnego zarządzania całym ekosystemem produkcyjnym i logistycznym. BMW Group, wykorzystując rozwiązania SAP, przekształca tradycyjne procesy w cyfrowe strategie, które napędzają rozwój i innowacje, podnosząc zarazem efektywność operacyjną na nieosiągalnym dotąd poziomie.
Branża motoryzacyjna ma przed sobą wiele wyzwań. W 2024 roku spodziewany jest skromny wzrost sprzedaży nowych samochodów – o zaledwie 2,5% w porównaniu do 12% wzrostu obserwowanego w 2023 roku. Dodatkowo, sektor będzie musiał stawić czoła licznym zmianom regulacyjnym, związanym m. in. z zieloną transformacją. W takim środowisku, inwestycje w transformację cyfrową sygnalizują znaczące finansowe zaangażowanie w przyjęcie technologii cyfrowych i transformację tradycyjnych modeli biznesowych, które mają pomóc producentom sprostać obecnym jak i nadchodzącym wyzwaniom. Według szacunków firmy SRIVE, aż 25% budżetu R&D firm motoryzacyjnych jest przeznaczone na wysiłki związane z transformacją cyfrową.
W obliczu wspomnianych wyzwań, BMW Group, jedna z największych i najbardziej prestiżowych marek w branży motoryzacyjnej, znalazła się w potrzebie optymalizacji swoich procesów planowania i zarządzania łańcuchem dostaw. Precyzyjne planowanie zapotrzebowania na różne komponenty jest kluczowym czynnikiem, który zapobiega przestojom i opóźnieniom w testowaniu podczas prac projektowych jak i produkcyjnych. Rozwój nowych pojazdów wymaga nie tylko innowacji, ale także skutecznej koordynacji złożonej sieci dostawców.
– Raport SAP Polska „Biznes napędzany cyfrowo” pokazuje, że ponad 60% firm uznaje systemy IT wspierające zarządzanie procesami logistycznymi za kluczowe w osiąganiu korzyści ekonomicznych i zwiększaniu efektywności operacyjnej przedsiębiorstw oraz całych łańcuchów dostaw. Przypadek BMW Group jasno ilustruje, że efektywne, zwinne zarządzanie współpracą z dostawcami ma znaczenie nie tylko w kontekście produkcji, ale również inwestycji w rozwój biznesu i innowacje – zauważa Adam Adamczyk, Head of Digital Supply Chain, SAP CEE.
Aby lepiej prognozować i planować wymagania dla każdego projektu, BMW Group zdecydowało się na platformę technologiczną SAP jako fundament dla budowy centralnego magazynu danych. W połączeniu z SAP Analytics Cloud, firma uzyskała kompleksowe funkcjonalności do planowania i raportowania. Dzięki tej inicjatywie BMW Group może teraz przeprowadzać analizę scenariuszy, uzyskując klarowny obraz swojego wyspecjalizowanego łańcucha dostaw, co sprawia, że cały proces rozwoju staje się znacznie efektywniejszy.
Wdrożenie tego projektu przyniosło BMW Group znaczne korzyści, w tym zwiększoną dokładność planowania, co pozytywnie wpływa na zadowolenie pracowników i pomaga w dostarczaniu bezpiecznych, zrównoważonych i innowacyjnych samochodów teraz i dla przyszłych pokoleń. Udoskonalenie procesów planowania pomaga BMW Group w eliminacji przestojów i opóźnień w testowaniu, co jest kluczowe dla utrzymania pozycji lidera w branży w zakresie innowacji i jakości.
Zaangażowanie zespołów BMW Group i bliska współpraca z działem SAP Services and Support przyczyniły się do szybkiej i skutecznej realizacji projektu, co przełożyło się na poprawę dokładności planowania i zwiększenie zadowolenia pracowników. W efekcie, BMW Group może teraz jeszcze sprawniej dostarczać bezpieczne, zrównoważone i innowacyjne samochody, odpowiadając na bieżące i przyszłe potrzeby rynku motoryzacyjnego.