Słynne Draże Korsarze, słodkie wafelki w czekoladzie czy pierniczki z nadzieniem o smaku malinowym – w wadowickim Zakładzie Przemysłu Cukierniczego Skawa słodkości nie brakuje. Przedsiębiorstwo zna się na fachu, jak mało które – działa przecież na rynku od 1909 roku. Żeby jeszcze sprawniej dostarczać klientom pyszne przekąski, firma zdecydowała się na integrację wszystkich komórek organizacyjnych w jednym systemie informatycznym. Wybór padł na Comarch ERP XL. Jakie efekty przyniosło połączenie ponadstuletniej tradycji z nowoczesnym narzędziem do zarządzania?
Wykorzystanie technologii w cukiernictwie to nie tylko gwarancja bomby endorfin, ale też… efektywnej organizacji pracy. Bo zanim słodycze trafią do sklepów, a potem na stół, muszą najpierw przejść skomplikowany proces produkcyjno-logistyczny.
Dobrze wiedzą o tym w Skawie – firmie, która już wcześniej korzystała z systemów Comarch, m.in. z oprogramowania Comarch ERP Optima w obszarze kadr i płac.
Jak to jednak bywa w dynamicznie rozwijających się firmach, dalszy wzrost wymagał odpowiednich działań. W ZPC Skawa postawiono na wdrożenie systemu Comarch ERP XL, który zintegrował wszystkie kluczowe obszary – od produkcji i logistyki, po sprzedaż i obieg informacji – odpowiedzialne za sprawne dostarczanie klientom słodkich ciasteczek, wafelków i draży.
Co się zmieniło?
Ewolucja od A do Z
Efekty po wdrożeniu widać jak na dłoni. Szczególnie dużą zmianą była ta zrealizowana w planowaniu produkcji. Dzięki aplikacji Comarch MES pracownicy Skawy zyskali pełną kontrolę nad procesami produkcyjnymi – od harmonogramowania po realizację. Dzięki temu planowanie stało się bardziej elastyczne. System umożliwia tworzenie precyzyjnych harmonogramów, z uwzględnieniem dostępności zasobów i obciążenia linii produkcyjnych. Zwiększyła się też transparentność operacji. Zarządzający mogą na bieżąco śledzić realizację każdego zlecenia – od momentu jego rozpoczęcia, przez poszczególne etapy, aż po finalny wyrób. W efekcie transformacja tego obszaru przełożyła się nie tylko na wygodę pracowników, ale przede wszystkim na większą wydajność i zdolność do szybkiego reagowania.
Równolegle uruchomiono Comarch DMS, który przejął cały obieg dokumentów. Papier został zastąpiony cyfrowym systemem wymiany informacji – szybszym, bardziej ekologicznym i eliminującym ryzyko zagubienia ważnych danych. Zmiany objęły też magazyn: pracownicy używają korektorów danych, które nie tylko przyspieszyły pracę, ale też sprawiły, że jest ona znacznie wygodniejsza.
Dzięki wdrożeniu niezbędnych modułów oprogramowania firma może lepiej realizować zamówienia i podejmować szybsze decyzje handlowe, ma też stały nadzór nad jakością na każdym etapie produkcji. Praca stała się również bardziej mobilna – a to dzięki aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż, która daje możliwość pracy zarówno w magazynie, jak i w terenie.
Wsparcie w podejmowaniu strategicznych decyzji zapewnia moduł Comarch Business Intelligence. Narzędzie porządkuje rozproszone dane i przekształca je w czytelne, wizualne raporty. Zamiast żmudnych analiz w arkuszach kalkulacyjnych, menadżerowie zyskali intuicyjne wykresy i szybki dostęp do wiedzy.
– Z pełną odpowiedzialnością polecamy system Comarch ERP XL jako narzędzie, które w sposób kompleksowy i zintegrowany wspiera rozwój każdej firmy, niezależnie od branży – mówi Jerzy Ruszkowski, Wiceprezes Zarządu ZPC Skawa S.A.
Kompleksowa cyfryzacja w Skawie przyniosła firmie wymierne korzyści. Technologia wsparła tradycję, pozwalając jej rozwijać się na miarę XXI wieku. Zintegrowane dane, lepsza komunikacja między działami, a także automatyzacja codziennych zadań sprawiły, że Skawa działa dziś szybciej, sprawniej i bardziej świadomie.
—–
O Comarch
Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Allianz, Auchan, BNP Paribas Fortis, BP, Carrefour, Heathrow Airport, Heineken, ING czy LG U+, Orange, Telefónica, T-Mobile, Vodafone.
Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów w projekty innowacyjne. W 2024 roku nakłady na prace R&D wyniosły ponad 400 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6400 ekspertów, w ponad 80 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.
www.comarch.pl